welke pony staat hier op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 18:00

Gisteren de tandarts op bezoek gehad voor onze pony's, maar wat een simpel bezoek zou moeten worden kreeg een verassende wending. Tijdens de controle paspoort/chip blijkt het niet te kloppen, het komt niet overeen. De pony die we ruim 1.5 jaar geleden gekocht hebben, blijkt een ander chipnummer te hebben dan vermeld in het paspoort. Pony had een belgisch paspoort en ingeschreven in het belgisch stamboek, door ons overgezet naar nederlandse registratie en stamboek. na enig speurwerk blijkt de chip bij een pony te horen afkomstig van dezelfde fokker als van onze pony, deze gisteren gesproken en geeft aan dat er van verwisseling van de chips geen sprake kan zijn, aangezien er een jaar verschil in leeftijd zit, en hij zijn veulens altijd binnen 3 maanden laat chippen. Ondertussen bijna alle kopers gesproken tussen fokker en onze verkoper, en eigenlijk weet niemand nu hoe het zit. Maar hoe nu verder, onze pony staat nu "on hold", geen wedstijden enz.
dus als volgt.

wij hebben een pony met paspoort en chipnummer wat niet klopt
chipnummer hoort bij pony van dezelfde fokker en tevens dezelfde vader, staat in belgie geregisteerd
maar is onbekend waar deze precies verblijft.

volgens mijn kunnen alleen de paspoorten verwisseld zijn, maar dit wordt tegen gesproken.

iemand tips

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:22

Kun je niet de pony op deze chip registreren en een nieuw paspoort aanvragen?
Misschien zijn alleen de stickers van de chips verwisseld

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:36

Je zou zeggen dat er dan nog een andere eigenaar is met hetzelfde probleem ;)

Ik zou als fokker dat toch willen uitsluiten ipv. alleen maar te zeggen dat verwisseling niet heeft kunnen gebeuren. Lijkt gewoon op verwisseling van het paspoort bij de juiste pony, maar alsnog wil je wel de correcte.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:00

Blijven aanhouden dat hij zich er in moet verdiepen. Probleem is toch daar ergens ontstaan.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:04

Registreren op dit chipnummer zou niet moeten kunnen lijkt me. Het nummer is al geregistreerd bij pony B.
Weet de fokker niet waar pony B is? Heb je het nummer al eens in een chip data bank ingevoerd, misschien dat dat een hint oplevert. Stamboek zit er niet bij denk ik? Anders kun je die benaderen.
Misschien dat de ppi dieper in een chipnummer kan zoeken, of een DA
Als niemand wat kan wordt het heel lastig vrees ik.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 21:21

zojuist verkoper en fokker gesproken, beide zijn gelukkig bereid om mee te werken. Fokker heeft beide pony´s met een tussenpoos van een jaar, wat zou kunnen kloppen gezien hun leeftijd, als veulen aan dezelfde persoon verkocht. Allebei welsh, beide palomino en beide merries van dezelfde hengst. deze zijn samen naar de volgende eigenaar gegaan, later apart verkocht. dan zou een paspoort verwisseling de meest logisch zijn lijkt me. degene die samen heeft gekocht en daarna apart zou hebben verkocht zou nog contacten voor meer info. hopelijk weten we snel wie er bij ons staat, en kunnen we verder kijken hoe dit op te lossen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:26

Wat bijzonder dat nu juist de tandarts daar achter moet komen!

Nooit controle gehad door de dierenarts of bij een wedstrijd?

Hopelijk komt alles nog op zijn pootjes terecht, succes!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:31

Ik ben nog nooit gecontroleerd op wedstrijd hoor.
Hoogstens tijdens aankoopkeuring.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 21:33

nee, nooit geen controle, heel apart, terwijl het hier allemaal over de vloer komt. vraag me wel af hoe dat met de het inmeten gaat. twee keer nu door officiele knhs meter ingemeten maar die heeft nog nooit gecheckt, staat wel in het paspoort genoteerd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:33

Idd wat bijzonder en ergens ook een geluk dat de tandarts hier achter komt! Het zou je maar op wedstrijd of tijdens transport overkomen := Dan ben je verder van huis.
Hopelijk komt de waarheid straks naar boven en heb je de juiste papieren bij de pony!

Edit: Ik zie dat je ook in Haaren woont! Wat leuk! :D :wave:

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 21:46

klopt geluk bij een ongeluk, ik ga er niet vanuit dat er opzet in het spel is, fokker belde net nog dat het ook nog mogelijk is om dna af te laten nemen, dit is van zowel de vader als moeder bekend.

Idd Haaren, kan nooit niet ver van bij jou vandaan zijn, koffie

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:21

Dat is vreemd dat je er nu pas achter komt.

Als ik een paard koop en medisch laat keuren wordt paspoort en chip ook mee gecontroleerd.

cariena1
Berichten: 939
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:19

Doet me aan mijn hond dnken na 10 jaar komt dierenarts erachter dat chip en paspoort niet overeen komen helaas buitenlandse hond en geen contact te krijgen met waar ik haar vandaan heb was nl geen stichting gelukkig kon de dierenarts alles aanpassen. Maar na 10 jaar pas erachter komen! Dus hoe oud hondje nu is geen idee igg 13 gepasseerd want we hadden r toen onze dochter werd geboren

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:09

Maar bij een keuring door de dierenarts wordt het paspoort toch altijd gechecked met de chip? hoe is dat nooit gebeurd bij aankoop?
Lijkt me ook meest plausibel dat toen ze apart verkocht werden de paspoorten gewisseld zijn, paspoort van andere pony is dus blijkbaar ook nooit gechecked met het chipnr.
Als je de huidige eigenaar kan opsporen (wat de dierenarts in principe zou moeten kunnen aan de hand van het chipnr) is het probleem opgelost lijkt me?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:10

delist schreef:
klopt geluk bij een ongeluk, ik ga er niet vanuit dat er opzet in het spel is, fokker belde net nog dat het ook nog mogelijk is om dna af te laten nemen, dit is van zowel de vader als moeder bekend.

Idd Haaren, kan nooit niet ver van bij jou vandaan zijn, koffie


Ja. kunnen we zeker een keer doen! Gezellig! :D

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:31

Zowel welsh nederland en Belgie gaan ermee aan de gang, ook de dierenarts gesproken die ze gechipt heeft, deze heeft geen sluitende administratie, maar kent fokker wel en geeft aan dat hij ze idd vrij jong laat chippen dus verwisseling van de chips is eigenlijk uitgesloten. Fokker geeft tevens nog aan de ze beide via een soort veiling verkocht zijn (dus met controle van paspoort en chip) met een jaar daartussen aan dezelfde persoon. Hij gaat contact met hem opnemen voor meer duidelijkheid, maar wist niet of deze nog in leven was. En volgens mij is het hier misgegaaan, een oud baasje met twee pony's (half zusjes) die veel op elkaar lijken, dan kan het snel fout gaan met de paspoorten. Het zou echter wel wat verklaren als we nu een pony blijken te hebben die ruim een jaar jonger is.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:46

heb net de foto's van beide pony's naar fokker en persoon gestuurd die ze van het "oude baasje" heeft gekocht, met de vraag wie wie is.

fokker geeft aan chip klopt, paspoort niet. (onder voorbehoud want deze heeft ze als veulen verkocht)
tweede persoon geeft aan paspoort klopt, chip niet.

dus voor mij wederom bevestiging dat het bij de verkoop van nummer twee naar drie niet goed is gegaan, we wachten af.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:04

Als ze een jaar schelen kan het toch met chippen niet mis zijn gegaan als dat als veulen is gebeurd? Stonden ze nou naast elkaar tijdens het chippen wel, maar nu lijkt die kans mij nihil.
Ik hoop dat de andere pony te vinden is!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:10

Wat een gedoe. Hopelijk wordt het snel en soepel opgelost.
Uiteindelijk is dit een administratieve fout, wie die ook heeft gemaakt.
Succes.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:13

Ik weet van twee paarden (allebei zwart en zelfde ras) die zijn verwisseld toen ze uit de begrazing kwamen. Hun eigenaren hadden ook niet in de gaten dat ze het verkeerde paard mee naar huis hadden gekregen. Daar waren dus de paarden verwisseld, waardoor paard en chip niet meer klopten met de paspoorten.

Is aan het licht gekomen toen de eigenaren van één van die paarden de chip liet controleren voor het één of ander. Via het stamboek is het toen geregeld. Ik geloof dat de paarden nu als naam hun "nieuwe" naam hebben (dus eigenlijk die van het andere paard), met hun oorspronkelijke naam er achter tussen haakjes.

Beide eigenaren wilden graag het paard houden wat ze hadden staan. Waren ze inmiddels aan gehecht geraakt.

Wat voor oplossing zou je willen, TS? Wil je het juiste paspoort bij je pony? Of wil je de pony die je eigenlijk dacht te kopen?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:23

delist schreef:
heb net de foto's van beide pony's naar fokker en persoon gestuurd die ze van het "oude baasje" heeft gekocht, met de vraag wie wie is.

fokker geeft aan chip klopt, paspoort niet. (onder voorbehoud want deze heeft ze als veulen verkocht)
tweede persoon geeft aan paspoort klopt, chip niet.

dus voor mij wederom bevestiging dat het bij de verkoop van nummer twee naar drie niet goed is gegaan, we wachten af.


Het is onmogelijk dat het paspoort wel klopt en de chip niet.

Er zijn gewoon 2 paspoorten omgewisseld. Dit is dan bij de 2e persoon gebeurd.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:30

Tijdens het meten via KNHS is er ook nooit naar het chipnummer gekeken. Of naja mss wel in het paspoort maar als er staat vos en er staat een vos voor je dan kijken ze echt niet verder bij zulke instanties.

Pas waar je chip gecheckt wordt gaan ze vergelijken.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 13:48

Wat voor oplossing zou je willen, TS? Wil je het juiste paspoort bij je pony? Of wil je de pony die je eigenlijk dacht te kopen?[/quote]

Juiste paspoort bij de pony die we nu hebben, we hebben deze pony gekocht op basis van uitstraling en wat we tijdens proefrijden hebben gezien. Zeker nu blijkt dat ze dezelfde vader hebben en beide moeders nog in de sport lopen of hebben gelopen. (het zijn geen kwpn-ers, van enkele tonnen, haha). Denk trouwens ook niet dat ik ermee aan hoef te komen bij onze dochter, want die zijn behoorlijk close. Hoorde ze gisteren nog zachtjes vragen aan haar pony wie ze nu eigenlijk is, met een klein snikkend stemmetje. Achteraf begint ze ook wel trots te worden, want de pony die we eigenlijk gekocht hadden, is op de leeftijd van rum 4 jaar bij ons gekomen en zou goed zadelmak zijn. Nou daar hebben we in he begin best wel wat werk mee gehad. Als nu blijkt dat we de andere pony in ons bezit hebben, die dus ruim een jaar jonger is, kun je je eigen wel afvragen, hoe zadelmak ze is geweest. Heb nu onze dochter nu maar verteld dat zijn deze heeft ingereden (doorgereden), kind ook weer blij. Afbeelding
Nee deze knapperd blijft gewoon bij ons, wat haar naam en leeftijd dan mag zijn. Maar het moet wel kloppen natuurlijk, mochten we nog een keer gaan verkopen of fokken.
Laatst bijgewerkt door delist op 08-03-24 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

AmigoSil
Berichten: 16
Geregistreerd: 02-09-09
Woonplaats: Oosterhout (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:15

Ik heb het ook aan de hand gehad met mijn huidige paard. Ik had na lang zoeken een paard gevonden wat aan mijn eisen voldeed en en L1 geklasseerd was. Eigenaresse had haar al vijf jaar en had helaas de keuze om te verkopen gemaakt ivm financiele problemen. Ik, de oud eigenaresse en het paard kwamen bij de dierenarts aan voor een volledige keuring. De dierenarts begint de keuring met de controle van de chip en en de chip bleek niet te kloppen. Het scheelde maar paar cijfers. De oude eigenaresse helemaal overstuur. De dierenarts moest het paard eigenlijk soort van "in beslag nemen"want het paard kon gestolen zijn en wij als bijna nieuwe eigenaars, voor de keuze: wat nu? En wie gaat wat betalen?

Stamboek was de volgende dag bereikbaar. We hebben het paard nachtje bij de dierenarts gelaten, zodat die het e.e.a. kon navragen bij het stamboek. Gelukkig stond er niks als gestolen gemeld en jaren eerder, zijn er waarschijnlijk 2 paarden bij de fokker weg gegaan en verkeerde paspoorten meegegeven.
We hebben contact gehad met het stamboek, die hebben geprobeerd om de fokker te benaderen en de handelaar waar de paarden tijdens de opfok hadden gestaan. Er kon niemand worden bereikt en de fokker was inmiddels gestopt. Degene waar ik het paard van wilde kopen, heeft waarschijnlijk altijd al het verkeerde paspoort gehad. De paarden scheelden zo'n 10 dagen met elkaar van geboortedatum en hadden dezelfde vader.

Het andere paard stond nog steeds op naam van de fokker en er werd niet duidelijk waar dat paard en het paspoort was. Uiteindelijk een duplicaat paspoort opgevraagd. De kosten hiervoor en de kosten van de dierenarts hebben we toen van de aankoopprijs afgehaald, en we hebben besloten om het paard toch te kopen.

Het enige was de de sportuitslagen niet konden worden overgezet. Er liep dus ergens nog een paard rond, die L1 startgerechtigd was, maar nog nooit een wedstrijd heeft gereden.

Toen ben ik in de B gestart en binnen enkele wedstrijden had ik de punten voor het L binnen, maar ik vraag me nog weleens af of er ooit bij het andere paard iets ontdekt wordt, en of ik er ooit nog iets van hoor.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:21

robert45 schreef:
delist schreef:
heb net de foto's van beide pony's naar fokker en persoon gestuurd die ze van het "oude baasje" heeft gekocht, met de vraag wie wie is.

fokker geeft aan chip klopt, paspoort niet. (onder voorbehoud want deze heeft ze als veulen verkocht)
tweede persoon geeft aan paspoort klopt, chip niet.

dus voor mij wederom bevestiging dat het bij de verkoop van nummer twee naar drie niet goed is gegaan, we wachten af.


Het is onmogelijk dat het paspoort wel klopt en de chip niet.

Er zijn gewoon 2 paspoorten omgewisseld. Dit is dan bij de 2e persoon gebeurd.

Precies mijn gedachte
De pony is gewoon de pony die op die chip geregistreerd staat