BE-rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 15:27

Ik zag hier alleen een ouder topic van, dus vandaar dat ik een nieuwe open. Vandaag moest ik afrijden voor mijn BE-rijbewijs. Ontzettend veel geoefend, veel bijzondere verrichtingen geoefend en naar mijn idee helemaal klaar voor vandaag. Van te voren had ik nog 3,5 uur les en ondanks dat dat niet perfect ging, zaten er toch echt wel hele goede momenten bij.

Vervolgens begon de examenrit. Dit was een examinator in opleiding samen met een begeleider. De theorievragen wist ik allemaal, dat was niet heel spannend. Bij het aankoppelen een klein steekmoment met de auto, hier was ik bijna het meest zenuwachtig voor. Uiteindelijk goed aangekoppeld en de weg op. Zowel het bochtje achteruit als het recht achteruit ging super. De rit zelf heb ik helemaal geen gevaarlijke situaties gehad, ik ben op de juiste momenten de rotondes opgereden, het kijken ging naar mijn idee goed en stapte ook onwijs blij het CBR weer binnen omdat mijn gevoel top was.

Toen ik weer ging zitten, zei de examinator als vrij snel dat ze mij helaas niet konden laten slagen.. Deze woorden drongen niet echt tot mij door, tot hij verder begon te praten en ik steeds meer besefte dat hij best wel negatief was. Volgens hem was het heel vervelend dat ik de koppeling intrapte voor het remmen (helaas een gewoonte geworden door de jaren heen), was ik soms te laat met mijn uitzwaai controleren en het achteruit rijden ging veel te langzaam. Hij heeft verder niks positiefs genoemd.

Allemaal begrijpelijke punten, maar eigenlijk dringt het nog niet tot mij door dat ik hier op gezakt ben. Ik heb mijzelf tijdens het oefenen constant voorgehouden dat kleine fouten kunnen en mogen gebeuren, maar dat het belangrijkste is dat je veilig voor jezelf en voor de omgeving de weg op moet gaan. Naar mijn idee zijn er totaal geen onveilige momenten geweest en heb ik overal alle situaties goed opgelost.

Hoe ging dit bij jullie? En vooral, hoe vind ik de moed om weer zo’n examenrit in te gaan nadat het gevoel zo goed was en ik blijkbaar de hele rit verprutst heb? Ik heb ook heel vaak gezegd dat ik nog liever een grote fout had gemaakt waarbij het mij heel duidelijk zou zijn waarom ik gezakt ben dan de punten op mijn rijstijl. Op dit moment baal ik ontzettend en merk ik dat het voor mij nu allemaal even niet meer hoeft. Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen en uiteindelijk hopelijk ook de positieve verhalen.

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:39

Herkenbaar!
Ik heb er ook 2x over gedaan.
Eerste keer gezakt, was ik zo boos en teleurgesteld dat ik zei dat ik het nooit weer ging doen. :')
Jaar later toch maar weer een poging gedaan.
Eindeloos thuis geoefend met de trailer en klein karretje. (Kleine karretjes zijn in theorie lastiger als je BE combinatie)

Toen aangegeven bij de rijschool dat ik niet te lang van te voren wilde lessen.
Dus in 2 uur alles er letterlijk in gestampt!
En toen had ik 'm ook.

Het is sowieso ook geluk hebben om te slagen. En je weet je punten nu wat ze van je verwachten.
En inderdaad, die koppeling moet je jezelf echt afleren, willen ze gewoon echt niet zien op examen!
Eerst snelheid eruit, dan koppeling.
En inderdaad laten zien dat je kan en durft te rijden met de aanhanger, gas geven waar je kan naar toegestane snelheid.
Optijd snelheid eruit.
En kwa snelheid achteruit rijden.... Tsja.. na mijn idee liever rustig en veilig dan te snel en dat je de aanhanger kwijt raakt. Tenzij je natuurlijk echt bijna stil stond.

Verder zou ik niet weten wat ik je mee moet geven.
Vooral niet opgeven, direct weer aanvragen en hopen op een andere examinator volgende keer :)) en als je de mogelijkheid hebt, thuis of op een parkeerplaats blijven oefenen tot je een ons weegt.

Ps kan je niet in een automaat afrijden? Scheelt je weer een koppeling aandachtspuntje *D

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:42

Nou, dat klinkt niet fijn nee.
Wat is te langzaam? Ik heb ook niet het idee dat hier echt normen voor zijn toch?
En eerst koppeling intrappen dan remmen, is een specifieke volgorde hiervan ook een vereiste? Wenselijk dacht ik, maar vereist? Wist ik niet eens. Had je instructeur daar ook niks van gezegd? Rij zelf al jaren automaat.

Zo zie je maar. Aantal dingen weet je natuurlijk, maar sommige aspecten zijn nog best onduidelijk. En gewoontes die erin zijn geslopen komen ook aan het ligt.

Ik was zelf voor mijn examen enerzijds best redelijk zelfverzekerd mbt de specifieke aanhanger onderdelen. Anderzijds maakte ik me wel wat druk of ik niet zou zakken op de generieke verkeersonderdelen. Zo had ik in mijn laatste uur voor examen flinke ingreep van de instructeur omdat ik iemand niet voorliet op zebra pad: dat was natuurlijk ook heel dom van mij. Maar zou ook een kapitale fout zijn op examen. Gelukkig niet gebeurd.

Ze stuurde mij met examen door smal straatje met veel geparkeerde auto’s. Ik kwam in dat straatje achter een groepje fietsers terecht kwam. Ik had een moment waarin ik overwoog om in te halen maar dat heb ik besloten niet te doen. In de nabespreking werd dit zwaar aangezet, ze nam het zwaar op dat ik überhaupt overwogen had of ik dat groepje zou inhalen. Ik vond dat overdreven immers, ik heb juist besloten om niet te doen. Ik was geslaagd, zei ze, maar dat moment kwam ik wel in de gevarenzone.


Vervelende ervaring, doe je niks meer aan. Hopelijk een positievere examinator de volgende keer.

Baileyi
Berichten: 92
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:54

Wat vervelend zeg. Zelf had ik (toevallig, niet bewust voor gekozen) les in een automaat. Ik ben zelf handgeschakeld gewend, maar vond het toch heel fijn dat ik met de automaat niet ook nog op het schakelen en de koppeling hoefde te letten.

Misschien een idee om volgende keer te kijken of je in een automaat kan lessen en afrijden?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:03

Balen! Het ligt echt aan je examinator. Ik vergat de remtest, reed 70 waar je 50 mocht, houd 1 hand op de pook, en toen ik de weg op kwam bij een stuk waar veel werkzaamheden waren, kwam er opeens een of andere aso aangescheurd. Ik kon niet veel anders dan heel hard gas geven en maken dat ik ervoor kwam. Op dat punt wist ik zeker dat ik gezakt was.

Tot mijn grote verbazing was ik geslaagd, ik durfde te rijden en had de combinatie onder controle. En qua snelheid en houding, mijn B had ik al, dus daar hield hij zich niet mee bezig.
Met een andere examinator was ik wellicht flink gezakt.

Neem nog even een paar lesjes, ga wat stoerder ervoor zitten, en ga lekker rijden. Het komt echt wel goed.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:09

Ik zou inderdaad ook lekker een rijschool opzoeken met een automaat. Veel makkelijker en dan heb je meer tijd om met verkeer bezig te houden en spiegelen!

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:27

Neem een rijschool met een automaat, scheelt echt een hoop. Dan kan je dat iedergeval niet fout doen. Verder kan je ook kijken om je BE rijbewijs ergens anders te halen in het land, ergens waar het eventueel rustiger is. Misschien haalt dat de zenuwen weg?

Ninalotte
Berichten: 18
Geregistreerd: 14-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:28

Ja, ik heb hem ook recent gehaald (in 2x) en was beide keren super zenuwachtig. De eerste keer ging alles goed maar ben ik gezakt op “te weinig kijken” wat ik echt totale onzin vond. Ik hoorde dus later dat de examinatoren laatste een opfriscursus hebben gehad en nu extra streng zijn??

Tweede keer als iemand met achtervolgingswaanzin in m’n spiegels gekeken en zonder commentaren geslaagd

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 16:40

Jullie reacties stellen wel weer wat gerust en blijkt toch wel weer dat het ook bijna een 'jurysport' is. De tip van de automaat is wel een hele goede, die optie ga ik onderzoeken en lijkt me heel passend. Ik rijd al in Leeuwarden af, dat is niet de moeilijkste stad. Ik moet ook eerlijk zijn dat de route mij meeviel en ik ook in geen enkele spannende situatie ben gekomen. Wel werd er meteen tegen mij gezegd dat we vandaag niet gingen rijden 'alsof er een paard in de trailer zou staan'. Hij was ook nog in opleiding, dus misschien ook wel een stuk strenger dan de oudere garde. Ach ja, ik kan heel lang speculeren maar balen is het wel..

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:46

Waarschijnlijk reed je veel te defensief en voorzichtig. Niet leuk! Maar ze willen met je examen zien dat je durft en door durft te rijden. Dus inderdaad beetje gas erop ook in achteruit rijden. Niet in tempo 0. Rijstijl nemen ze ook mee dus gek je instructeur daar niks over gezegd heeft over je manier van remmen. Juist met een kar wil je remmen met de rem en niet de hele remweg al de koppeling ingetrapt hebben. Dan kun je ook minder stevig remmen.

Het ligt uiteraard ook aan de examinator. Maar ik hoorde van mijn instructeur, en om mij heen ook. Dat je echt wel pittig rijden moet. Niet als een 'paardentrutje'.

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:53

Ketly schreef:
Jullie reacties stellen wel weer wat gerust en blijkt toch wel weer dat het ook bijna een 'jurysport' is. De tip van de automaat is wel een hele goede, die optie ga ik onderzoeken en lijkt me heel passend. Ik rijd al in Leeuwarden af, dat is niet de moeilijkste stad. Ik moet ook eerlijk zijn dat de route mij meeviel en ik ook in geen enkele spannende situatie ben gekomen. Wel werd er meteen tegen mij gezegd dat we vandaag niet gingen rijden 'alsof er een paard in de trailer zou staan'. Hij was ook nog in opleiding, dus misschien ook wel een stuk strenger dan de oudere garde. Ach ja, ik kan heel lang speculeren maar balen is het wel..



Ik weet niet waar je les hebt, maar als Leek voor je te doen is dan is rijschool Holmersma echt wel een aanrader.
Zelfs ik ben daar geslaagd zowel BE als C. En dat in één keer. _/-\o_ (eerste poging BE ergens anders gedaan)
Die rijden de BE met een Dodge ram, automaat.
Misschien iets om naar te kijken. :)

afkepieteke

Berichten: 235
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:57

Ik had juist een vrouwelijke examinator die ook paarden had. Toen we terug reden en ik eigenlijk al wel wist dat ik het had gehaald (alles ging goed) ging ik wat stoerder rijden, iets meer gas (onbewust) toen zei ze nog nou dat laatste stuk ging wel wat harder, dat had niet gehoeven, maar de paarden wouden op stal zeker.
Dus ja ik denk dat er met die examinatoren ook wat een ‘jurysport’ is en je net een ‘verkeerde’ hebt getroffen.

Fika
Berichten: 190
Geregistreerd: 05-09-20

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:01

Ik ben de eerste keer binnen een paar 100 meter gezakt omdat een auto op de rotonde precies achter mijn spiegels zat.
Omdat ik mijn instructeur uit schaamte niet onder ogen durfde te komen, heb ik de rit afgemaakt, maar ik was natuurlijk gezakt.
Ik zag enorm op tegen de tweede keer afrijden en had daardoor op de dag zelf een erge migraine aanval, het was 30+ graden buiten en in een enorme drukke stad.
Maar deze keer had ik een examinator die ontzettend lief was en heel geduldig en hierdoor ging alles perfect en was ik geslaagd.

Zorg dat je aan de verbeterpuntjes werkt en wie weet heb je volgende keer een examinator die je beter door de spanning heen helpt!
Het is echt de moeite waard.

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:02

Ai is al best wat jaren geleden.
Ik koos ervoor een dag lessen en volgende dag afrijden. Na lessen zeiden ze van tja net wel of net niet. En punten waar ik op moest letten.

Afrijden ging best goed en kwam op een punt een t splitsing. Ik zag in de verte een auto aankomen maar ik moest brutaler zijn dus ik gaf een peut gas en reed verder.
Toen bij uitslag kreeg ik dit wel te horen. Ik was zeker geslaagd. Maar tijdens rijden vroegen ze ook waarom ik dit rijbewijs wilde hebben en verteld ivm paarden vervoer. En tja met paard had hij deze actie niet zo gedaan. Eeehm nee dan had ik bijna hele rit wat anders gereden :+

Het is wat je zegt net een jury sport… succes bij een volgende keer. Oefen achteruit rijden thuis en kijk mbt snelheid of je iets sneller kan soms is het echt muggenzifterij

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:10

Hier wel België, maar ook hier hangt het vooral van de examinator af(als je geen echte fouten maakt).
Ken hier ook iemand die bv gezakt was omdat ze 60 reed ipv 70, het stormde en de aanhanger voelde ze bijna over en weer gaan… een ander gezakt omdat hij te lang voor een rond punt bleef staan en de volgende keer weer gezakt met een andere examinator omdat hij te vlug het ronde punt opgereden was…(druk, als je eerst te lang blijft staan, ga je je de volgende keer wat vlugger ergens tussen schieten).

Gewoon opnieuw doen en hopen op een andere examinator.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 17:47

Ik heb informatie opgevraagd bij een rijschool met een automaat, ik ben benieuwd. Ik wil deze optie toch wel graag onderzoeken om zo voor mijzelf ook wat rust te creeëren. Het maakt mij alleen maar zenuwachtiger dat je dus voor je gevoel een goede rit neer kan zetten, maar dat je zelfs daar op deze dingen kunt zakken. Ik denk dat het voor mij persoonlijk meer rust kan geven als ik niet hoef te schakelen en hierdoor ook meer tijd heb om na te denken en te spiegelen.

Leek is voor mij te doen, maar toch rijd ik wel liever in de buurt af. We hebben een goede rijschool hier in de buurt, daar heb ik nu ook informatie opgevraagd.

Wauw tengeltje, dat zijn ook echt belachelijke redenen.. Ik snap dan ook niet hoe een examinator daarop kan beoordelen dat de combinatie niet veilig genoeg is om de weg op te gaan.

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:37

Automaat is inderdaad ideaal, je hoeft niet op het schaken te letten dus je creeërt wat meer rust voor jezelf :j

Zelf heb ik een dagcursus gedaan, 5 uur les en daarna direct examen, ben in 1x geslaagd.
Had een hele fijne instructeur, auto was een automaat, maar daar had ik van te voren eigenlijk niet naar gekeken.
Examinator was prima, wel heel stil, haha!
Deed een paar pogingen om me een straat in te krijgen waar ik niet mocht komen, helaas.. mislukt }>
Het omkeren was heel eenvoudig, was op een industrieterrein dus hoefde niet moeilijk te doen, haha.
De andere opdracht was achteruitrijden van een aangegeven bocht en daarbij ook weer omkeren.
Was echt een hele rotte plek voor uitgekozen, vlakbij een school, heel druk etc. maar ook dat ging eigenlijk heel goed. :j

Maar ik hoor inderdaad hier in de omgeving ook vaak genoeg dingen dat ik denk.. Kun je daar op zakken?!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:40

Het ligt maar net aan je examinator. Ik heb nooit vlot gereden, gewoon niet, met m'n trailerlessen niet en tijdens het examen BE niet.

Ik heb tijdens het examen gezellig zitten kletsen met de examinator over de paardenhobby. Hij vond me ook heel voorzichtig en soms twijfelend rijden, maar gaf aan dat dat met een paard straks in de trailer misschien wel zo goed was. Dus daar had ik geluk mee

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:46

Ketly schreef:
Ik zag hier alleen een ouder topic van, dus vandaar dat ik een nieuwe open. Vandaag moest ik afrijden voor mijn BE-rijbewijs. Ontzettend veel geoefend, veel bijzondere verrichtingen geoefend en naar mijn idee helemaal klaar voor vandaag. Van te voren had ik nog 3,5 uur les en ondanks dat dat niet perfect ging, zaten er toch echt wel hele goede momenten bij.

Vervolgens begon de examenrit. Dit was een examinator in opleiding samen met een begeleider. De theorievragen wist ik allemaal, dat was niet heel spannend. Bij het aankoppelen een klein steekmoment met de auto, hier was ik bijna het meest zenuwachtig voor. Uiteindelijk goed aangekoppeld en de weg op. Zowel het bochtje achteruit als het recht achteruit ging super. De rit zelf heb ik helemaal geen gevaarlijke situaties gehad, ik ben op de juiste momenten de rotondes opgereden, het kijken ging naar mijn idee goed en stapte ook onwijs blij het CBR weer binnen omdat mijn gevoel top was.

Toen ik weer ging zitten, zei de examinator als vrij snel dat ze mij helaas niet konden laten slagen.. Deze woorden drongen niet echt tot mij door, tot hij verder begon te praten en ik steeds meer besefte dat hij best wel negatief was. Volgens hem was het heel vervelend dat ik de koppeling intrapte voor het remmen (helaas een gewoonte geworden door de jaren heen), was ik soms te laat met mijn uitzwaai controleren en het achteruit rijden ging veel te langzaam. Hij heeft verder niks positiefs genoemd.

Allemaal begrijpelijke punten, maar eigenlijk dringt het nog niet tot mij door dat ik hier op gezakt ben. Ik heb mijzelf tijdens het oefenen constant voorgehouden dat kleine fouten kunnen en mogen gebeuren, maar dat het belangrijkste is dat je veilig voor jezelf en voor de omgeving de weg op moet gaan. Naar mijn idee zijn er totaal geen onveilige momenten geweest en heb ik overal alle situaties goed opgelost.

Hoe ging dit bij jullie? En vooral, hoe vind ik de moed om weer zo’n examenrit in te gaan nadat het gevoel zo goed was en ik blijkbaar de hele rit verprutst heb? Ik heb ook heel vaak gezegd dat ik nog liever een grote fout had gemaakt waarbij het mij heel duidelijk zou zijn waarom ik gezakt ben dan de punten op mijn rijstijl. Op dit moment baal ik ontzettend en merk ik dat het voor mij nu allemaal even niet meer hoeft. Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen en uiteindelijk hopelijk ook de positieve verhalen.

Deze combi, nee.

Ik heb zeer sterk de indruk dat je bij zo'n examinator in opleiding nooit slaagt.
Je bent niet de eerste die dit schrijft en daarnaast heb ik die ervaring ook zelf gehad maar dan op de vrachtwagen.
De rit waarbij ik m'n C-E wel haalde was echt factoren slechter maar blijkbaar goed genoeg.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:56

Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?

De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:05

cissy schreef:
Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?

De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?

Omdat iedereen elkaar na-praat dat dat simpeler is.

Het is alleen simpeler als je gewend bent om (af en toe) automaat te rijden.

Ik zou ook niet slagen want met een automaat geef gas met rechts en rem met links. Dat is een doodzonde volgens iedereen maar ik vind het prima werken.

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:07

Oooh ik koppel ook te vroeg dan. Maar ik heb afgereden in een automaat (geen ervaring met automaat). Ging ook niet zonder fouten. Eerst reed ik te langzaam in bochten (paardenmeisje he) en had ergens beter voorrang kunnen (let op, het moest niet) geven.

Hij vroeg wel gelijk of ik paarden had want de meeste kwamen daar voor _O-

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:09

cissy schreef:
Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?

De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?

Ik vraag me hetzelfde af maar wilde er eigenlijk niks over zeggen :=
Ik merkte juist dat het afrijden in een automaat me niet per se meer rust gaf. Heb ook tijdens mijn examen de opmerking gekregen dat het soms wel iets langzamer mocht of dat ik soms iets harder mocht remmen. Heb m'n examen wel in 1x gehaald maar examinator gaf aan dat hij wel kon merken dat ik niet gewend was met een automaat te rijden.

Merkte het laatst ook weer toen ik een paar keer in de auto van een vriendin met haar trailer moest rijden. Ook een automaat en die rijden vaak toch wat "meer en harder" door dan een schakel, op het moment dat je het gas loslaat. Schakelauto's remmen dan vaak van zichzelf al wat meer af. Dus dat is ook iets waar je dan op je examen wel rekening mee moet (willen) houden.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:11

Met dit in achterhoofd dat je na een tijdje “je eigen rijstijl aanneemt” heb ik het direct gedaan na m’n B te halen

Heel blij mee geweest omdat ik toen nog in het les ritme zat.

Wel onwijs zuur dat het zo gegaan is. Was je lesgever ook mee?

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:35

Blacky94 schreef:
cissy schreef:
Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?

De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?

Ik vraag me hetzelfde af maar wilde er eigenlijk niks over zeggen :=
Ik merkte juist dat het afrijden in een automaat me niet per se meer rust gaf. Heb ook tijdens mijn examen de opmerking gekregen dat het soms wel iets langzamer mocht of dat ik soms iets harder mocht remmen. Heb m'n examen wel in 1x gehaald maar examinator gaf aan dat hij wel kon merken dat ik niet gewend was met een automaat te rijden.

Merkte het laatst ook weer toen ik een paar keer in de auto van een vriendin met haar trailer moest rijden. Ook een automaat en die rijden vaak toch wat "meer en harder" door dan een schakel, op het moment dat je het gas loslaat. Schakelauto's remmen dan vaak van zichzelf al wat meer af. Dus dat is ook iets waar je dan op je examen wel rekening mee moet (willen) houden.

Aanvulling: een automaat heeft geen "harde" verbinding tussen motor en versnellingsbak; de reden waarom een handgeschakelde wagen meteen afremt als je gas los laat.
Bij een automaat gaat dat effect "verloren" in de koppelomvormer die veel trager reageert op dergelijke acties.

Let op: dit geldt voor "klassieke" automaten met een koppelomvormer, niet voor gerobotiseerde handbakken zoals de DSG-bak van VW en de automaat van de Fiat Panda (en nog zo een flinke handvol auto's)