BE-rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:52

Zolang je B met schakelauto hebt afgereden dan mag je gewoon BE met schakelauto rijden, ookal heb je die afgereden in een automaat.

Mijn instructeur zei me alleen even op te letten bij het afhalen van mijn nieuwe rijbewijs dat ik even moest controleren of daar nog steeds geschakeld op stond. Het kwam wel eens voor dat ze dat per ongeluk aanpassen omdat je laatste examen in een automaat was zei hij. Maar dat was niet gebeurd en heb gewoon alleen een extra E erbij gekregen. Ja en de trekker. :+

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:23

Ik was ook onzeker toen ik moest afrijden. Heb de les de hele tijd gehoord dat het niet goed was. Te grote bocht achteruit. Te kleine bocht achteruit. De hele tijd. Dus bij m’n examen, aangegeven dat ik het spannend vond. Dat ik eigelijk m’n rijbewijs voor maar een klein stukje nodig ben. Van huis naar de Manege 2 dorpen verder. Lekker over de paardjes gekletst. En ik had het gevoel dat hij echt meegaand was. Mocht lekker om de stad heen, ipv er dwars door. En kreeg te horen, bij het cbs ga jij maar lekker met je paardjes op pad hoor! Dus ik heb wel geluk gehad met mijn examinator. Maar had ook het gevoel om gewoon eerlijk te vertellen dat ik het spannend vond. Dat het voor mij een vreemde stad was om te rijden. Dat me
Dat heeft geholpen. En m’n verrichtingen gingen gelukkig ook wel goed hoor. Hij was ook veel gemoedelijker dan m’n instructeur.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:09

Dat is het hè.
Als je geen gekke dingen doet, is vallen of staan jammergenoeg vaak afhankelijk van de examinator (en of hij/zij een goeie of minder goeie dag heeft)

Dus TS, je niet laten ontmoedigen, ga er gewoon vol opnieuw voor, en hoop vooral op een nuchtere examinator.

Succes!!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:52

De vriendin waar ik mee leste is wel geslaagd gelukkig :D Ik heb ook overlegd met mijn huidige rijinstructeur dat ik het waarschijnlijk in een automaat wilde gaan proberen en dat begreep hij wel. Wel lastig om aan te geven, maar ik moet toch de keuze voor mezelf maken. Ik ga kijken of ik iets van een intakeles in kan plannen om te kijken hoe dit gaat en hoe de andere instructeur denkt over mijn niveau en of het een goed idee is om dit door te zetten in de automaat.

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:18

Ik ben ook 2x gezakt. De eerste keer had ik een halve dag les gehad, helaas ging het bij het aankoppelen mis. Ik reed tegen de aanhanger aan en toen wist ik al gelik dat ik gezakt was.. 2de keer had ik examen maar dat ging heeeel erg slecht. Kon het bochtje achteruit niet goed maken, dus ook terecht gezakt.

Daarna wat rijlessen gedaan, dat was echt fijn voor mijn vertrouwen. Toen voor de 3de keer op, ging mijn auto kapot -O- Ik had de rijlessen gehad met een automaat en grote bus, nu moest ik ineens afrijden in een mini Cooper. Gelukkig was de examinator wel vol begrip, hij had wel door dat ik al vreselijk zenuwachtig was en toen kwam dit er ook nog bij. Mezelf even toegesproken en toen gewoon gaan rijden. Mocht even oefenen op het industrie terrein om even te wennen aan de nieuwe combinatie. Toen afgereden en dat ging gelukkig wél goed.

Mensen denken soms dat je het super makkelijk haalt, maar mij viel het toch nog wel tegen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:30

Ik heb gelest met een geschakelde auto, maar de auto waar ik nu trailer mee trek is automatisch. Ik vind het heerlijk dat ik niet hoef na te denken of die gaat stutteren omdat ik m'n koppeling iets onhandig laat opkomen. Kan mij gewoon op het gassen en remmen concentreren

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 16:45

Ik vind het heel fijn om zoveel positieve geluiden te horen over de automaat! Ik heb in het dagelijks leven totaal geen moeite met de koppeling, maar met de kar begrijp ik ook wel dat het op deze manier niet kan. En ook fijn om te horen dat ik niet de enige ben die de eerste en/of tweede keer gezakt is, soms met een reden dat ik denk.. dat heeft toch niet beslist met de veiligheid te maken? Maar bij mij zal het een optelsom ook zijn geweest.

De rijinstructeur van de automaat geeft aan dat er ook wel eens naar een andere stad afgeweken wordt om zo te wachttijden te omzeilen, dat lijkt mij ook wel wat :D

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:14

Maar ga je dan ook een automaat kopen daarna? Want anders hou je je stuiterprobleem natuurlijk. Je hebt jezelf een verkeerde manier van koppelen geleerd en dat is wel af te leren hoor :)

Mocht je denken dat rijexamen alleen gaat om veiligheid dat is natuurlijk niet zo. Voertuigbeheersing etc hoort er ook allemaal bij.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 17:21

Misschien in de toekomst wel, maar ik ga toch sowieso anders rijden met mijn paardentrailer dan dat ik nu rijd met mijn aanhangwagen. Natuurlijk wil ik het gewoon goed en correct halen, maar toen ik net mijn B rijbewijs had reed ik ook heel anders dan dat ik nu rijd.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:35

Nee maar je zegt dat je altijd zo rijdt met de koppeling? Ook zonder trailer?

Dan lijkt me het beter dat gewoon af te leren. Echt niet prettig voor je paard namelijk.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:37

Op zich is het dan wel de moeite waard om nog wat lessen met een schakelauto te nemen inderdaad als dat maakt dat je net toch zakt. Desnoods examen doen in een automaat, en dan als je het nodig denkt te hebben nog wat lessen nemen in een geschakelde combinatie. Veilig en smooth rijden is gewoon wel noodzakelijk voor je paard.

Ik vind automaat rijden met een trailer echt geweldig, maar zonder trailer ook. Ik hoop ooit mijn schakel bakje in de mogen ruilen voor een fijne automaat. :j

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 17:48

Oh excuses, zo had ik het niet opgevat. Ik ga er alles aan doen om dat te veranderen, ik wil absoluut niet dat mijn paard oncomfortabel is in een trailer. Alleen is het op dit moment een gewoonte geworden en een gewoonte leer je niet in een paar weken af. Ik wil niet de druk van een eventueel examen voelen om dit af te leren, maar wil hier echt de tijd voor nemen zodat ik dit ook consequenter af kan leren. Maar ik wil ook niet een half jaar/jaar wachten met afrijden omdat ik naar mijn idee er verder helemaal klaar voor ben. Dan is afrijden in een automaat toch een prima oplossing?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:00

Ik denk ook wel dat rijden in een automaat misschien ook wel helpt om niet meer automatisch je koppeling in te drukken. Als ik naar mezelf kijk, wanneer ik wissel van automaat naar schakel(zeker als ik een paar dagen automaat heb gereden) ben ik ff helemaal vergeten dat je ook je koppeling moet gebruiken. Dus wie weet

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:07

Ketly schreef:
Oh excuses, zo had ik het niet opgevat. Ik ga er alles aan doen om dat te veranderen, ik wil absoluut niet dat mijn paard oncomfortabel is in een trailer. Alleen is het op dit moment een gewoonte geworden en een gewoonte leer je niet in een paar weken af. Ik wil niet de druk van een eventueel examen voelen om dit af te leren, maar wil hier echt de tijd voor nemen zodat ik dit ook consequenter af kan leren. Maar ik wil ook niet een half jaar/jaar wachten met afrijden omdat ik naar mijn idee er verder helemaal klaar voor ben. Dan is afrijden in een automaat toch een prima oplossing?

Zeker! Maar je zal de eerste niet zijn die dan ook moeite in de automaat heeft. Het rijdt toch echt wel anders zeker als je niet gewend bent alleen te remmen zonder de koppeling. Dus zou wel paar keer lessen vooraf en niet gelijk je examen in gaan.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 18:12

Ik heb wel vaker automaat gereden :D Alleen nog niet met aanhangwagen. En ik ga sowieso ook weer lessen. Ook al snap ik niet alle punten waarop ik gezakt ben, het zou dwaas zijn om niet te lessen want als ze mij er vorige keer op lieten zakken kan dat nu gewoon weer. Deze rijschool heeft ook een schakelauto dus mocht het echt niks voor mij zijn kan ik daar altijd nog op terugvallen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:44

Misschien helpt het je als je je linker voet heel bewust naast het schakelpedaal legt. Er zijn ook mensen die hun voet altijd op de koppeling hebben. Da's niet nodig en ook nog slecht voor je koppeling. Zulke gewoontes zijn lastig af te leren, maar je kunt je er wel van bewust raken en dan kun je het ook weer afleren.

Succes in elk geval. Ik duim voor je dat het alsnog goed gaat komen!

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:38

Ik vond de locatie van afrijden ook uitmaken. B was in mijn eigen woonplaats. Maar BE was in een stad waar ik niet super bekend was. 2e keer BE ook in een plaats waar ik niet bekend was, maar wel een stuk rustiger en overzichtelijker. Dat vond ik wel fijner

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:06

Oscar schreef:
Misschien helpt het je als je je linker voet heel bewust naast het schakelpedaal legt. Er zijn ook mensen die hun voet altijd op de koppeling hebben. Da's niet nodig en ook nog slecht voor je koppeling. Zulke gewoontes zijn lastig af te leren, maar je kunt je er wel van bewust raken en dan kun je het ook weer afleren.

Succes in elk geval. Ik duim voor je dat het alsnog goed gaat komen!


Dit doe ik indd. Tijdens het lessen voor BE ook op gewezen, net als het handje op de pook. Alleen 11 jaar later heb ik het nog steeds niet afgeleerd.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:16

heleen06 schreef:
Ik vond de locatie van afrijden ook uitmaken. B was in mijn eigen woonplaats. Maar BE was in een stad waar ik niet super bekend was. 2e keer BE ook in een plaats waar ik niet bekend was, maar wel een stuk rustiger en overzichtelijker. Dat vond ik wel fijner

Hier heb ik trouwens ook wel op geselecteerd. De rijschool waar ik mijn B gehaald had reed voor BE af in een stad die ik zonder aanhanger al super onoverzichtelijk vind. Ben dus ook specifiek gaan rondbellen naar afrijden in dezelfde stad als waar ik mijn B gehaald had, mede ook omdat ik sowieso al beter in die omgeving bekend was.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:21

Ketly schreef:
Oh excuses, zo had ik het niet opgevat. Ik ga er alles aan doen om dat te veranderen, ik wil absoluut niet dat mijn paard oncomfortabel is in een trailer. Alleen is het op dit moment een gewoonte geworden en een gewoonte leer je niet in een paar weken af.


Als het je gerust kan stellen, ik had die slechte gewoonte ook, eerst koppelen en dan remmen. Zodra ik me er bewust van werd, heb ik mezelf dat afgeleerd (gewoon door erop te letten, dus heel bewust eerst remmen, dan koppelen). Ging echt heel snel en ik doe het vrijwel nooit meer.

Los daarvan, lekker examen doen in een automaat als dat minder stress geeft. Automaat rijden is geen hogere wiskunde. Althans, ik ben echt geen talentvolle chauffeur, maar ik kan moeiteloos schakelen (pun not intended) tussen schakelbak en automaat. Ook de eerste keer, was starten en wegrijden.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:42

Ik heb mijn Brijbewijs gehaald in een kleine stad, en mijn BE in Amsterdam.
Ik zou maandag ochtend lessen, en dan dinsdagmiddag nog een uurtje en dan meteen examen doen.
Maandag mijn vader, mijn man en de bedrijfsleider ziek. Dus ik kon niet weg.
Dinsdag een beetje rijden, zaten volgens de instructeur wel wat ingeslopen dingen in, maar gewoon ervoor gegaan. Tegen de examinator gezegd dat ik altijd met paarden rijdt, en nu niet van plan was om mijn rijstijl daar voor te veranderen.
De examinator was er voor de dag eigenlijk wel klaar mee, dus was blij met een BEexamen, na alle Bexamens. Hij heeft me in een wat lastige route geduwd, maar bochtje achteruit en daarna verder achteruit rijden toevallig om de plek waar ik dus net geoefend had.
Hij was overal tevreden mee, dus gelukkig geslaagd.

Afgelopen jaar mijn man en 3 van onze chauffeurs hun BE examen moeten laten doen.
Dit omdat ze het nodig hebben bij onze nieuwe bedrijfswagens, wat BE combi's zijn.
Allemaal best nerveus, maar wel allemaal geslaagd.
Allemaal 1dag rijden en dan examen doen.