Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
cissy schreef:Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?
De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?
cissy schreef:Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?
De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?
lies schreef:Mijn man doet dat ook, de koppeling intrappen voordat hij gaat remmen. Die gaat ook rotondes over met de koppeling ingetrapt. Ik vind het een naar gevoel geven als ik er naast zit (alsof je geen controle hebt over de auto en zeker met nog een aanhanger erachter geeft dat een gevoel van instabiliteit), dus ik begrijp wel dat de examinator erover valt.
Ik denk dat het vrij snel af te leren is, dus ik zou dat in eerste instantie proberen als je niet gewoon bent om in een automaat te rijden. Indien je wel vaker in een automaat rijdt, dan zou ik idd examen doen in een automaat.
Heb je een optie om te oefenen met een lichtere aanhanger, zodat het bochtje achteruit en recht achteruit misschien iets zelfverzekerder gaan?
Marije_jiplover schreef:Misschien zit je dan achter een EV?
Als ik nl het gas (volledig) loslaat, gaat het remlicht automatisch aan.
Heb wel eens iemand achter me gehad die dat niet kon waarderen, dus die begon te seinen, elke keer dat ik mijn gas losliet (in een soort file-achtig verkeer voor een verkeerslicht dat steeds na enkele auto's op rood ging).
En bij een gewone automaat op benzine rem je juist bijna niet af bij het loslaten van je gaspedaal en is extra bij remmen dus soms noodzakelijk, waar je bij een handgeschakelde benzine of diesel auto idd prima op de motor kan afremmen, is dat bij een automaat nogal een uitdaging.