Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Ketly schreef:Jullie reacties stellen wel weer wat gerust en blijkt toch wel weer dat het ook bijna een 'jurysport' is. De tip van de automaat is wel een hele goede, die optie ga ik onderzoeken en lijkt me heel passend. Ik rijd al in Leeuwarden af, dat is niet de moeilijkste stad. Ik moet ook eerlijk zijn dat de route mij meeviel en ik ook in geen enkele spannende situatie ben gekomen. Wel werd er meteen tegen mij gezegd dat we vandaag niet gingen rijden 'alsof er een paard in de trailer zou staan'. Hij was ook nog in opleiding, dus misschien ook wel een stuk strenger dan de oudere garde. Ach ja, ik kan heel lang speculeren maar balen is het wel..
Ketly schreef:Ik zag hier alleen een ouder topic van, dus vandaar dat ik een nieuwe open. Vandaag moest ik afrijden voor mijn BE-rijbewijs. Ontzettend veel geoefend, veel bijzondere verrichtingen geoefend en naar mijn idee helemaal klaar voor vandaag. Van te voren had ik nog 3,5 uur les en ondanks dat dat niet perfect ging, zaten er toch echt wel hele goede momenten bij.
Vervolgens begon de examenrit. Dit was een examinator in opleiding samen met een begeleider. De theorievragen wist ik allemaal, dat was niet heel spannend. Bij het aankoppelen een klein steekmoment met de auto, hier was ik bijna het meest zenuwachtig voor. Uiteindelijk goed aangekoppeld en de weg op. Zowel het bochtje achteruit als het recht achteruit ging super. De rit zelf heb ik helemaal geen gevaarlijke situaties gehad, ik ben op de juiste momenten de rotondes opgereden, het kijken ging naar mijn idee goed en stapte ook onwijs blij het CBR weer binnen omdat mijn gevoel top was.
Toen ik weer ging zitten, zei de examinator als vrij snel dat ze mij helaas niet konden laten slagen.. Deze woorden drongen niet echt tot mij door, tot hij verder begon te praten en ik steeds meer besefte dat hij best wel negatief was. Volgens hem was het heel vervelend dat ik de koppeling intrapte voor het remmen (helaas een gewoonte geworden door de jaren heen), was ik soms te laat met mijn uitzwaai controleren en het achteruit rijden ging veel te langzaam. Hij heeft verder niks positiefs genoemd.
Allemaal begrijpelijke punten, maar eigenlijk dringt het nog niet tot mij door dat ik hier op gezakt ben. Ik heb mijzelf tijdens het oefenen constant voorgehouden dat kleine fouten kunnen en mogen gebeuren, maar dat het belangrijkste is dat je veilig voor jezelf en voor de omgeving de weg op moet gaan. Naar mijn idee zijn er totaal geen onveilige momenten geweest en heb ik overal alle situaties goed opgelost.
Hoe ging dit bij jullie? En vooral, hoe vind ik de moed om weer zo’n examenrit in te gaan nadat het gevoel zo goed was en ik blijkbaar de hele rit verprutst heb? Ik heb ook heel vaak gezegd dat ik nog liever een grote fout had gemaakt waarbij het mij heel duidelijk zou zijn waarom ik gezakt ben dan de punten op mijn rijstijl. Op dit moment baal ik ontzettend en merk ik dat het voor mij nu allemaal even niet meer hoeft. Ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen en uiteindelijk hopelijk ook de positieve verhalen.
cissy schreef:Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?
De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?
cissy schreef:Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?
De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?
Blacky94 schreef:cissy schreef:Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?
De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?
Ik vraag me hetzelfde af maar wilde er eigenlijk niks over zeggen
Ik merkte juist dat het afrijden in een automaat me niet per se meer rust gaf. Heb ook tijdens mijn examen de opmerking gekregen dat het soms wel iets langzamer mocht of dat ik soms iets harder mocht remmen. Heb m'n examen wel in 1x gehaald maar examinator gaf aan dat hij wel kon merken dat ik niet gewend was met een automaat te rijden.
Merkte het laatst ook weer toen ik een paar keer in de auto van een vriendin met haar trailer moest rijden. Ook een automaat en die rijden vaak toch wat "meer en harder" door dan een schakel, op het moment dat je het gas loslaat. Schakelauto's remmen dan vaak van zichzelf al wat meer af. Dus dat is ook iets waar je dan op je examen wel rekening mee moet (willen) houden.