Lange trailer rit, wat neem je mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:31

Ik neem dus echt nooit een hooinet mee de trailer in. De kans op verslikken/verstoppingen is mij te groot. En ze kunnen echt wel even zonder eten. Als ik op wedstrijd ga, neem ik ook nooit hooi mee, dat eet ze maar thuis.

Ik vervoer ook zonder bescherming, maar zet wel vast aan een halster aan twee lijnen. Voor onderweg een fleecedeken op.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:34

Duhelo schreef:
hooinet, extra halster, extra touw, longe. Ev wat bodembedekking aan de achterbenen, maar eigenlijk is dat zelfs niet nodig.
Even navragen of die beschermers op de trailer gewend is, indien niet, niet omdoen. Bij temperaturen boven de 5 graden geen deken.

Dit, en ik neem altijd voor de zekerheid water mee en een emmer. Ook voor deze kortere ritten. Mocht je in een file komen te staan of met pech oid.
Hooinet doe ik wel, een paar uur zonder eten staan onder soms stressvolle situatie (per paard afhankelijk) is niet lekker voor de maag. Ik heb wel camera's dus kan zien als ze vast zitten. Ook zeer fijnmazige hooizak ipv net. Dus snel eten en proppen kunnen ze niet.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:34

Slowfeeder in een trailer vind ik sowieso niet fair, paard moet al enorm werken aan evenwicht, als ze dan ook nog moeilijk moeten doen en harder moeten trekken aan een hooinet is dat een workout er bovenop. Ik zou idd groot net met grote mazen nemen. Eten maakt rustig vaak.

Verder zou ik op zo'n rit geen stop maken, gewoon doorrijden. Dus voor jezelf een flesje water en een koekje, en voor paard alleen hooinet. Verder heb ik altijd een standaard tasje mee waar een hoevenkrabber, extra touw en halster, strotouwtjes, ruitermes en paspoort in zit. Die gaat standaard mee in de auto als er met de trailer weggaan. En de reserve band van de trailer gaat ook mee, die is helaas nog los dus ligt achterin de kofferbak vande auto als we gaan

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:57

wij zijn wel eens van Friesland naar Hellevoetsluis gereden met een paard in de trailer. Dat is een goede 3,5 tot 4 uur.
Genoeg hooi mee voor onderweg en we hadden voor onszelf een plaspauze ingelast bij een grote parkeerplaats langs de route. Daar zat ook een McDonalds, dus konden we gelijk een hapje eten en het paard van water voorzien. (en van wat lekkers wat we hadden meegenomen) En de trailer kon daar ook fijn in de schaduw staan.

Voor 1,5 tot 2 uur zou ik niet eens een tussenstop maken.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:03

daffodil schreef:
Ik neem dus echt nooit een hooinet mee de trailer in. De kans op verslikken/verstoppingen is mij te groot. En ze kunnen echt wel even zonder eten. Als ik op wedstrijd ga, neem ik ook nooit hooi mee, dat eet ze maar thuis.

Ik vervoer ook zonder bescherming, maar zet wel vast aan een halster aan twee lijnen. Voor onderweg een fleecedeken op.


Alles valt en staat met wat het paard in kwestie zelf gewend is en wat de buitentemperatuur is.

Mijn vorige paard sloopte bijvoorbeeld de trailer zonder hooi. -O- 1 keer die fout gemaakt. De hoefafdrukken stonden op de klep van het schoppen. (was ook meteen een paard die stennis begon te schoppen als de snelheid onder de 50km/u kwam)

En bij mijn huidige paard breekt het zweet haar uit als ze maar aan een deken denkt, dus die mag geen deken om in de trailer.
Ooit een hele plas zweet in de trailer gehad, omdat ik haar een fleecedeken om had gedaan. En de deken kon je uitwringen.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:15

Ieder paard is anders, bij die van mij moet het zeiltje dicht, en als het warm is zet ik de punten open.
Doe ik dit niet dan danst de trailer de hele rit want mijnheer wil alles zien.
Doe ik hem dicht dan voel ik niet eens dat hij erop staat.
Hij staat lekker hooi te knabbelen.
1x hoorde ik wat gerommel, ga de rotonde op en een kabaal achterin.
Ik moest nog 5 minuten en ik dacht ik rij gewoon door, zie het wel of hij ondersteboven ligt.
Bij plek van aankomst, deurtje open en kiekeboe..... hij stond gewoon rechtop, maar mijnheer had voor de rotonde wijdbeens staan plassen en toen stuurde ik in.... _O-

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:37

Ted_Zale schreef:
7 uur , jeetje wat verschrikkelijk. Ik ben zelf al moe en klaar na 2 uur autorijden. Ik denk dat ik wat appels meeneem daar kan hij dan wat vocht uithalen. Water is dan idd wat overbodig.
Ibbel schreef:
Ik heb ooit eens bij 25+ graden een anderhalf jarige naar z'n nieuwe baas vervoerd op een rit die 3 uur zou zijn. Werd 4 uur dankzij een file. Had z'n moeder mee. Die anderhalfjarige heeft niet gedronken onderweg, z'n moeder ook niet. Ondanks aanbieden van water.
Moeders mocht na een pauze van een uur weer mee terug natuurlijk (heeft toen wel wat gegeten en gedronken), en die terugrit dat was gelukkig wel 3 uur. Dus die heeft 7 uur op de trailer gestaan. Thuis pas bijgetankt en gegeten.

Oftewel: 2 uur is echt een eitje, en zelfs als het 3 uur wordt is de kans groot dat aangeboden water gewoon niet gedronken wordt. En dat is geen reden tot zorg.


Maar hoe ga je die appels dan aanbieden? Vocht is echt niet perse nodig hoor, je maakt toch ook wel eens een buitenrit van 1.5 of 2 uur bijv?

Of wil je dan onderweg stoppen om water of appels aan te bieden? Dat is een onnodige onderbreking en geeft alleen maar onrust.

Gewoon laden, hooinet erin en rijden. Thuis uitladen en dan kan hij weer zoveel eten en drinken als hij wil.

Je moet het echt niet groter maken dan het is, het stelt echt niet veel voor :)

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:49

Ik vind dat ook niet lang, mijn eigen paard/pony's staan erg rustig op de trailer en krijgen alleen bij lange ritten (of 'lange' wachttijd ivm dubbele rijles) een hooinet, maar verder niks bijzonders. Drinken uit een emmer doen ze niet..

Wel 1x ongeluk gehad toen paard van vriendin op trailer stond en toen was het handig geweest als we een spanband gehad hadden (schade aan de bilstang en achterklep). Maar het is niet zo dat ik dat nu elke keer meeneem.

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 12:32

Nou de reis zit erop! Uiteindelijk toch wel 2,5 uur gereden. Ik had hooi in de bak gedaan maar hij heeft er geen spriet van gegeten. Hij wilde liever naar buiten kijken. Stond er gelukkig wel rustig op, niet gestampt of iets. Ik ben in 1x doorgereden maar dat was meer omdat ik er ook genoeg van begon te krijgen en graag thuis wilde zijn :).

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:34

Fijn dat het goed is gegaan ! Vast een hele opluchting