Lange trailer rit, wat neem je mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 19:50

Hi,

Ik ga mijn paard ophalen aankomende week. Het is een lange rit van ongeveer 1,5/2 uur. Ik heb zelf nog nooit zo’n lange trailer rit gemaakt met een paard. Wat neem je allemaal mee voor zo’n lange rit? Het is een twee paards trailer met zadelkamer. We nemen geen maatje, dus hij staat daar alleen in. We rijden eerst leeg 1,5 uur/2uur en dan weer 1,5/2 uur terug met hem erin.

Ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken. Ik heb een hooitas waar hooi in kan in de trailer en bakken waar brok/water in kan. Ik hoor graag tips/ervaringen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:54

Dat is toch niet lang.

Gewoon vol hooinet erin, bodem bedekking en indien je dat erg nodig vind jerrycan met water en een emmer.

Ik ben 3 jaar geleden van NH naar Drenthe verhuisd en die rit was 2,5 uur. Er hing een groot net in de trailer en er lag wat bodembedekking in maar meer had ik niet mee hoor. Ja mijn overige zooi omdat ik verhuisde :D

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:54

Zo héél lang is 1.5 / 2 uur niet hoor, dat valt gelukkig mee.

Gewoon een hooinet ophangen en rijden. Zelf voor vertrek nog even plassen zodat je onderweg niet ineens hoognodig moet

Verder jezelf niet al te druk maken, de lengte van je rit valt alles mee.

Probeer wel zo te plannen dat je niet in de files komt, dat rijdt altijd vervelend.

Wel heb ik altijd standaard 1 halster en 2 halstertouwen op reserve in de zadelkamer van m'n trailer liggen en een (zak)mes.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 13-03-24 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:55

Voor 1.5-2 uur zou ik alleen zorgen voor een hooinet/tas in de trailer en verder niet onderweg stoppen voor water of brok. Gewoon in 1x door tokkelen. De reistijd valt heel erg mee. :)
Is het een nieuw paard die je gaat halen? Zo ja, heel veel plezier met hem/haar!

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:55

Inderdaad gewoon een goed gevuld hooinet en evt. wat bodembedekking voor het plassen. Drinken doen ze meestal niet onderweg. Maar 1,5 tot 2 uur is niet mega lang. Als je toch graag wat vocht naar binnen wilt krijgen kun je bijv wat appels of wortels voeren onderweg.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:55

Hooinet erin en gaan, voor zo’n ritje hoef je echt niet te stoppen onderweg.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:56

Dat noem je lang? :')

Hooinet mee, inladen en rijden, pas stoppen bij thuiskomst.
Water evt in geval van extreem weer meenemen.

Niet te moeilijk denken.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:56

Gewoon een hooinet (of zelfs helemaal niks) 1,5 - 2 uur is een kippeneindje. Geen paard dat op die afstand onderweg wil drinken. En een hoop eten ook niet op zo'n stukje.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:58

Doe wel je hooinet zo vast maken dat het geen boksbal wordt die heen en weer slingert.

Die tijd is zo voorbij

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 19:58

Sorry! Voor mij is dit lang :) Ik rij normaal maar Max ritjes van 10 minuten naar de rijvereniging, verder nog nooit de trailer nodig gehad. Ik denk dat ik mezelf teveel druk maak om niks als ik het zo lees :P. Ik zal het bij hooi laten en water meenemen voor als we pech hebben en file krijgen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:00

Gaat vast goedkomen!

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:00

Klinkt als een goed plan :)

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:01

Ik heb altijd één of meerdere reserve halsters en touwen, al is het maar een rit van 10 minuten.
Daarnaast zoals al eerder hierboven aan gegeven altijd een hooinet, hoog genoeg opgehangen zodat ze niet met de hoeven erin kunnen blijven hangen.

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 20:01

Daar zal ik even rekening mee houden! Ik neem normaal nooit hooi mee voor die korte ritjes van maar 10 minuten.
Mando schreef:
Doe wel je hooinet zo vast maken dat het geen boksbal wordt die heen en weer slingert.

Die tijd is zo voorbij

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:02

Ik heb mij jonge paard opgehaald was ook 1.5/ 2 uur rijden geen hooinet ivm losse voorbenen ( al was ze nog zeer weinig op de trailer geweest) bakje brokjes voor 1x keer er op lokken extra halster en touw en longerlijn en rijden maar eventueel een dunne deken ( mocht ze nog onder deken staan al hangt dat ook erg af van het moment supreme of je die wel of niet op doet..

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:03

Ik heb ooit eens bij 25+ graden een anderhalf jarige naar z'n nieuwe baas vervoerd op een rit die 3 uur zou zijn. Werd 4 uur dankzij een file. Had z'n moeder mee. Die anderhalfjarige heeft niet gedronken onderweg, z'n moeder ook niet. Ondanks aanbieden van water.
Moeders mocht na een pauze van een uur weer mee terug natuurlijk (heeft toen wel wat gegeten en gedronken), en die terugrit dat was gelukkig wel 3 uur. Dus die heeft 7 uur op de trailer gestaan. Thuis pas bijgetankt en gegeten.

Oftewel: 2 uur is echt een eitje, en zelfs als het 3 uur wordt is de kans groot dat aangeboden water gewoon niet gedronken wordt. En dat is geen reden tot zorg.

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 20:22

7 uur , jeetje wat verschrikkelijk. Ik ben zelf al moe en klaar na 2 uur autorijden. Ik denk dat ik wat appels meeneem daar kan hij dan wat vocht uithalen. Water is dan idd wat overbodig.
Ibbel schreef:
Ik heb ooit eens bij 25+ graden een anderhalf jarige naar z'n nieuwe baas vervoerd op een rit die 3 uur zou zijn. Werd 4 uur dankzij een file. Had z'n moeder mee. Die anderhalfjarige heeft niet gedronken onderweg, z'n moeder ook niet. Ondanks aanbieden van water.
Moeders mocht na een pauze van een uur weer mee terug natuurlijk (heeft toen wel wat gegeten en gedronken), en die terugrit dat was gelukkig wel 3 uur. Dus die heeft 7 uur op de trailer gestaan. Thuis pas bijgetankt en gegeten.

Oftewel: 2 uur is echt een eitje, en zelfs als het 3 uur wordt is de kans groot dat aangeboden water gewoon niet gedronken wordt. En dat is geen reden tot zorg.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:30

Als paarden echt niet drinken op zulke lange ritten kun je altijd het hooi nog nat maken.
Andere tip is een pak appelsap mee voor door het water, dat wil ook nog wel eens helpen.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:48

Hooinetje, meer heb je niet nodig.

Ik heb een veulen 8.5 uren op de trailer gehad naar Duitsland. Die had alleen een hooinet en tussendoor 3x gestopt om wat water te geven. Maar die heeft het ook relaxt doorstaan :j

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:01

Als ik op het strand ga trainen is het enkele reis 2 uur met de trailer.

Dan hangt er een hooitas in mijn trailer en er ligt wat zaagsel op de vloer om evt urine op te vangen.

Dan ga ik rijden (na de trailerrit krijgt hij een wortel of een appel en dan zadel ik op en ga rijden, drinken wil hij nooit nog voor het rijden.

Na de rit krijgt hij een bak slobber met geweekte bietenpulp en een emmer water. Die emmer water raakt hij zelden aan.

Ondertussen eet en drink ik zelf ook wat, nadat ik paardlief heb afgezadeld en afgesponsd.

En dan paard weer in de trailer waar de hooitas nog niet leeg is en dan weer 2 uur terug in de trailer.

Thuis na het uitladen direct de wei op en dat is het wel zo'n beetje.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:31

Ik neem geen water mee op zo een afstand. Ik gebruik trouwens ook geen bodembedekking meer. Ik hang er wel een hooi net in.

Ook maak ik me trouwens niet druk om te stoppen onderweg. Ik ga rustig naar de wc en bestel eten bij de bezien pomp als ik daar zin in heb.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:32

Een gevuld hooinet en een gevulde benzinetank zodat je in één keer door kunt tuffen. :D

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:42

Precies, ik zou onderweg niet stoppen als het niet nodig is.
Twee uur, dat wil prima. Zeker met een net vol hooi.

Natuurlijk voor alle zekerheid een reservehalster, touw en een mes.
Maar dat nemen wij standaard mee.

En ik begrijp dat het om een nieuw paard gaat? Misschien de vorige eigenaar even vragen hoe hij zich gedraagt op de trailer?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:17

Als het een paard is dat je nog niet kent, en waarvan je dus niet weet hoe hij op de trailer is, zou ik een hooinet met grote mazen nemen en absoluut geen slowfeeder. Veel paarden worde3n van een slowfeeder gefrustreerd. Met een net met grote mazen plukken ze er in elk geval wel aan, het meeste valt op de grond is mijn ervaring. Meestal neem ik een leeg net mee voor nieuwe paarden en vraag ik op de stal waar het paard vandaan komt hooi/voordroog wat het paard gewend is. Je kan navragen of je dat met jouw paard ook zo kan doen. Dan heeft hij op de trailer nog "bekend" ruwvoer en als je geluk hebt, kan je daar thuis nog mee mixen met jouw ruwvoer.
Een extra halster, touw en mes is handig, ik zou dan kiezen voor het meest normale halster met een vaste ring onder. Qua halstertouw is op de trailer naar mijn idee eentje met een panieksluiting het handigst.
Bodembedekking is op die afstand niet echt nodig, als je dat wil zou ik voor houtmot gaan en niet voor stro of vlas. Dat wordt glad in een trailer, mot zeker niet.
Verder kies ik er voor ze geen deken op te doen en het zeiltje en/of de raampjes open te houden. Ze zijn vaak wat gespannen en zweten sneller dan normaal, dan wil je geen dichte trailer en geen deken.
Dit is mijn ervaring met het vervoer van honderden vreemde paarden vanwege mijn paardentaxi.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Lange trailer rit, wat neem je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:22

hooinet, extra halster, extra touw, longe. Ev wat bodembedekking aan de achterbenen, maar eigenlijk is dat zelfs niet nodig.
Even navragen of die beschermers op de trailer gewend is, indien niet, niet omdoen. Bij temperaturen boven de 5 graden geen deken.