Equitrek Day Treka

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Equitrek Day Treka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 00:27

Heeft er iemand ervaring met deze trainer?

Het concept van laden en vervoeren spreekt me erg aan. Maar er is maar 1 verkooppunt en laat dat niet om de hoek zitten.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:29

Ik ken het niet, maar ik vind het wel een zware trailer. bij het goedkoopste model houd je dan nog geen 1.000 kg. laadvermogen over, inclusief jezelf en je spullen ( en dan nog je paard natuurlijk). Met 1 paard of 2 kleine pony's zou dat net aan kunnen, maar het houdt niet over. En ik heb er geen idee van hoe duur de andere twee opties zijn.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Equitrek Day Treka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:54

Ook niet helemaal om de hoek want alleen Brouwer in Steenwijk verkoopt ze, maar als dit type je aanspreekt kan je ook kijken naar Bonilla trailers. Die hebben meer laadvermogen. Alleen volgens mij wel alleen met inloop aan de achterkant en vooruitloop ipv via de zijkant.

Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Re: Equitrek Day Treka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:09

Steinberger heeft vergelijkbare trailers, misschien wel wat duurder. Er zijn volgens mij meerdere verkopers daarvan in Nederland. Ik heb zelf geen ervaring met een dergelijke trailer, maar heb mij er wel iets in verdiepd. Ik vind het jammer dat de zadelkamer aan de voorzijde van de trailer zit, dat maakt het opzadelen in de trailer niet makkelijker naar mijn mening.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Equitrek Day Treka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 22:56

Het zijlader idee spreekt mij erg aan. Mijn jongste merrie gaat als een droom op de vrachtwagen, maar met veel pijn en moeite op de trailer met achterlader.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:14

Chantalla schreef:
Ook niet helemaal om de hoek want alleen Brouwer in Steenwijk verkoopt ze, maar als dit type je aanspreekt kan je ook kijken naar Bonilla trailers. Die hebben meer laadvermogen. Alleen volgens mij wel alleen met inloop aan de achterkant en vooruitloop ipv via de zijkant.


Ik kom bij iemand uit in Kiel ( Drenthe): https://www.rrhorsetrucks.nl/ .

Balou_k, was dat op een grote vrachtwagen of een kleintje waar ze ook achteruit vervoerd worden? Anders zou ik eerst eens kijken of ze daar ook zo makkelijk oploopt en reist, voordat je dit idee in trailervorm aanschaft. Sommige paarden vinden het draaien vanaf de opstap prima, andere vertikken het. En weer anderen vinden achteruit reizen heel fijn, maar er zijn er ook die dat niet lekker vinden.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Equitrek Day Treka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 08:45

Dat was op een simpel B vrachtwagentje dus zo goed als de zelfde opbouw.
Overigens al vanaf veulen af aan zonder überhaupt gereden te hebben is ze niet happig op het inlopen van een trailer.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:46

Ja, dan snap ik de overweging wel als je een auto hebt die het kan en mag trekken. Of als je haar alleen vervoert.

Unravelation, hoe heb jij dat dan met een gewone trailer met de zadelkast? Die zitten toch ook voorin en zijn meestal toch ook alleen van buitenaf bereikbaar?

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 09:59

Jet schreef:
Ja, dan snap ik de overweging wel als je een auto hebt die het kan en mag trekken. Of als je haar alleen vervoert.

Unravelation, hoe heb jij dat dan met een gewone trailer met de zadelkast? Die zitten toch ook voorin en zijn meestal toch ook alleen van buitenaf bereikbaar?


Wij hebben een ford Explorer en mogen dus 2500 kg trekken.
Normaliter hadden wij meer interesse in een B vrachtwagentje, maar vanwege de plannen met het kwarttarief durven we dat niet meer aan. Bang dat we er mee zitten en het daarna aan de straatstenen niet meer kwijt raken. :+

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:11

Ja, dat van het kwarttarief is we heel jammer!

Fijn dat je 2.500 kg. mag trekken, dan kan je inderdaad wel verder kijken naar die Equitrek.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 10:23

Jet schreef:
Ja, dat van het kwarttarief is we heel jammer!

Fijn dat je 2.500 kg. mag trekken, dan kan je inderdaad wel verder kijken naar die Equitrek.


Ja, vooral ook omdat we niet weten wat dat in de toekomst nog meer gaan doen. En dan zit je met een vrachtwagentje wat je aan de straatstenen niet meer kwijt kan. En daar wij zelf al twee auto's hebben, waarvan een goed zware leek dit ons een beter oplossing.

Het is natuurlijk wel een dingetje dat het gewicht van de Equitrek zelf al behoorlijk zwaar is. Het gaat om een PRE van 1,65 en een PRE van 1,60. Ik denk dat ik dan al snel over het toegestane gewicht zit. Het is nog even nadenken wat verstandig is. Ik wil vooral ook gewoon veilig de weg op kunnen!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 10:24

Unravelation schreef:
Steinberger heeft vergelijkbare trailers, misschien wel wat duurder. Er zijn volgens mij meerdere verkopers daarvan in Nederland. Ik heb zelf geen ervaring met een dergelijke trailer, maar heb mij er wel iets in verdiepd. Ik vind het jammer dat de zadelkamer aan de voorzijde van de trailer zit, dat maakt het opzadelen in de trailer niet makkelijker naar mijn mening.


Ik kan verder niet veel vinden over de Steinberger, dat vond mijn man zelf geen prettig idee.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:56

Balou_k schreef:
Unravelation schreef:
Steinberger heeft vergelijkbare trailers, misschien wel wat duurder. Er zijn volgens mij meerdere verkopers daarvan in Nederland. Ik heb zelf geen ervaring met een dergelijke trailer, maar heb mij er wel iets in verdiepd. Ik vind het jammer dat de zadelkamer aan de voorzijde van de trailer zit, dat maakt het opzadelen in de trailer niet makkelijker naar mijn mening.


Ik kan verder niet veel vinden over de Steinberger, dat vond mijn man zelf geen prettig idee.

https://horseandtransport.com/paardentrailers/.
https://www.jozua-aanhangwagens.nl/aanb ... itvoering/ .
Misschien had je beide links al gezien hoor.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:24


Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:24

Ze zijn vast wel terug te keuren naar 2.500 kg. Maar dan zijn ze ook nog zwaarder qua eigen gewicht, dus kan je minder laden. Niet handig dus.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 13:28

Jet schreef:
Ze zijn vast wel terug te keuren naar 2.500 kg. Maar dan zijn ze ook nog zwaarder qua eigen gewicht, dus kan je minder laden. Niet handig dus.


Nee dat dus, ik wil het ook gewoon veilig en legaal houden. :+

Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:41

Jet schreef:
Ja, dan snap ik de overweging wel als je een auto hebt die het kan en mag trekken. Of als je haar alleen vervoert.

Unravelation, hoe heb jij dat dan met een gewone trailer met de zadelkast? Die zitten toch ook voorin en zijn meestal toch ook alleen van buitenaf bereikbaar?


Klopt, en ik vond het altijd vreselijk om met slecht weer binnen op te zadelen! Met je zadel door dat kleine deurtje, onder de stang door...

Daarnaast heb ik nu een jong paard die ik zelf goed wil kunnen laden en opzadelen. In een 2-paardsauto is dat ideaal. Maarja, daar hangt ook een prijskaartje aan. Dus ik ben aan het kijken waar ik makkelijk alleen mee in- en uit kan laden en binnen kan opzadelen. Dan vind ik een conventionele trailer niet altijd even makkelijk. Als je hulp hebt dan gaat dat vaak prima, als je paard ervaren is ook. Maar met een groen paard in mijn eentje op pad vind ik het niet heel fijn.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Equitrek Day Treka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 14:00

Een B vrachtwagentje bedoel je Unravelation?
Dat wouden wij eerst ook, maar vanwege de belastingen daarvan kijken wij nu toch uit naar een trailer.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:08

Unravelation schreef:
Jet schreef:
Ja, dan snap ik de overweging wel als je een auto hebt die het kan en mag trekken. Of als je haar alleen vervoert.

Unravelation, hoe heb jij dat dan met een gewone trailer met de zadelkast? Die zitten toch ook voorin en zijn meestal toch ook alleen van buitenaf bereikbaar?


Klopt, en ik vond het altijd vreselijk om met slecht weer binnen op te zadelen! Met je zadel door dat kleine deurtje, onder de stang door...

Daarnaast heb ik nu een jong paard die ik zelf goed wil kunnen laden en opzadelen. In een 2-paardsauto is dat ideaal. Maarja, daar hangt ook een prijskaartje aan. Dus ik ben aan het kijken waar ik makkelijk alleen mee in- en uit kan laden en binnen kan opzadelen. Dan vind ik een conventionele trailer niet altijd even makkelijk. Als je hulp hebt dan gaat dat vaak prima, als je paard ervaren is ook. Maar met een groen paard in mijn eentje op pad vind ik het niet heel fijn.


Wat is dan het verschil met de tweepaardswagen qua opzadelen binnen? Geen idee hoor, maar mij lijkt de ruimte waar het paard staat niet veel breder dan die in een trailer. Het tussenschot schuin als het paard nog vast staat lijkt me ook niet veilig...

Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:15

Balou_k schreef:
Een B vrachtwagentje bedoel je Unravelation?
Dat wouden wij eerst ook, maar vanwege de belastingen daarvan kijken wij nu toch uit naar een trailer.


Ja, dat lijkt mij ideaal. Ik denk dat daar altijd wel een markt voor blijft bestaan voor gebruikte auto’s. Die belasting is toch alleen voor nieuwe auto’s, of heb ik dat verkeerd?

Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:25

Jet schreef:
Wat is dan het verschil met de tweepaardswagen qua opzadelen binnen? Geen idee hoor, maar mij lijkt de ruimte waar het paard staat niet veel breder dan die in een trailer. Het tussenschot schuin als het paard nog vast staat lijkt me ook niet veilig...


In een 2-paardsauto kan je juist makkelijk het schot opzij zetten aangezien het schot bij het hoofd opent. Ze kunnen dan wel wat zijwaarts bewegen, maar aangezien het schot bij de achterhand vast zit blijven ze juist wel netjes staan. Dan kan je langs het schot naar je paard lopen. Vaak zit er ook nog een klein zij-schot zodat het paard aardig recht blijft staan.

In een 2-paardstrailer kan ik niet alleen de klep naar beneden doen en het schot opzij zetten. Dan moet ik eerst opzadelen, dan het schot weer terugzetten en de stang vastmaken, paard weer vastzetten, klep naar beneden en dan paard weer losmaken en stang losmaken. Met een groen paard vind ik dat best een ding hoor. Als je iemand mee hebt dan is het een heel ander verhaal, maar alleen… best onhandig met een jonkie waar je tussen de achterhand en de klep moet gaan knoeien met een stang terwijl het paard het nog best spannend vindt.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:38

Een vriendin heeft deze trailer en hij trekt echt als een droom. Heel stabiel (zelfs in slecht weer) en de paarden lopen/staan er graag op :j

Dit is trouwens ook waarom we in Noord-Amerika allemaal grote auto's hebben want Equi-Trek is zo ongeveer het lichtste trailermerk die we hier kunnen krijgen _O-

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:19

Unravelation schreef:
Jet schreef:
Wat is dan het verschil met de tweepaardswagen qua opzadelen binnen? Geen idee hoor, maar mij lijkt de ruimte waar het paard staat niet veel breder dan die in een trailer. Het tussenschot schuin als het paard nog vast staat lijkt me ook niet veilig...


In een 2-paardsauto kan je juist makkelijk het schot opzij zetten aangezien het schot bij het hoofd opent. Ze kunnen dan wel wat zijwaarts bewegen, maar aangezien het schot bij de achterhand vast zit blijven ze juist wel netjes staan. Dan kan je langs het schot naar je paard lopen. Vaak zit er ook nog een klein zij-schot zodat het paard aardig recht blijft staan.

In een 2-paardstrailer kan ik niet alleen de klep naar beneden doen en het schot opzij zetten. Dan moet ik eerst opzadelen, dan het schot weer terugzetten en de stang vastmaken, paard weer vastzetten, klep naar beneden en dan paard weer losmaken en stang losmaken. Met een groen paard vind ik dat best een ding hoor. Als je iemand mee hebt dan is het een heel ander verhaal, maar alleen… best onhandig met een jonkie waar je tussen de achterhand en de klep moet gaan knoeien met een stang terwijl het paard het nog best spannend vindt.


Ik kan me nog steeds suf genoeg geen voorstelling maken bij een schot dat in een vrachtwagentje bij het hoofd opzij gaat en dat dat handig is, ik zou dat gewoonweg moeten zien denk ik.
Ik vond in een tweepaardstrailer opzadelen inderdaad geen optie vanwege het ruimtegebrek als je het schot recht laat, in een anderhalfpaards ging dat wel prima.
Of je moet dan weer een tweepaardstrailer hebben met de stang van boven naar beneden in het midden, waarbij het tussenschot in twee delen scharniert, dan lukt het misschien wel om in de trailer op te zadelen. Ifor Williams ofzo bijvoorbeeld.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 23:27

_Snow_White schreef:
Een vriendin heeft deze trailer en hij trekt echt als een droom. Heel stabiel (zelfs in slecht weer) en de paarden lopen/staan er graag op :j

Dit is trouwens ook waarom we in Noord-Amerika allemaal grote auto's hebben want Equi-Trek is zo ongeveer het lichtste trailermerk die we hier kunnen krijgen _O-


Ik denk dat we gewoon eens proef moeten rijden (trekken). Het lijkt me echt zo ideaal!

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:28

Ik ben wel benieuwd hoe het proefrijden/-trekken je bevalt!