Importeren uit België hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salinah
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-01-24

Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 09:46

Hallo allemaal,
Ik wil als particulier een pony (met stamboom) importeren uit België maar wie kan mij helder uitleggen wat ik hiervoor moet regelen?

De verkoper (ook particulier) gaat zorgen dat er een geldige gezondheidscertificaat komt die word afgegeven door de Belgische autoriteiten. Hierover heeft zij al contact gehad met de Belgische autoriteit. Dat gaat dus lukken.

Maar zij vertelde dat ik ook aan de Nederlandse kant iets moet regelen voor het transport, ze noemde dat ik een traces moet hebben? Wat is dit, klopt dit en waar moet ik dat aanvragen? Ik kom op internet niets tegen, alleen bij export vind ik info over traces.

Heeft iemand voor mij misschien wat heldere informatie hierover?

En nee niet rij gewoon er heen en inladen en klaar, want ik wil het goed en volgens de regels doen. Ik heb geen zin in gezeur en gedonder met een paard aan de grens.

Alvast bedankt _/-\o_

LaDonna75

Berichten: 2149
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:25


Salinah
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 10:27

LaDonna75 schreef:

Ja idd die info ken ik. Daar staat niets in over traces :o? . Alleen het gezondheidscertificaat word benoemd en dat ik hem bij aankomst binnen 30 moet inschrijven via een ppi instantie wat dan kan via het stamboom.

Marije_jiplover

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:43

Jij moet je in Nederland laten registreren als privé vervoerder.
Dat moet bij de NVWA.

En je moet ervoor zorgen dat de locatie waar je paard in Nederland naartoe gaat, een UBN heeft van RVO.
En als dat zo is, dan moet je dat adres ook in Traces laten registreren, zodat ze er vanuit België naartoe kunnen certificeren in Traces.
Het lastige is dat de informatie hierover voornamelijk geplaatst is bij de rubriek "met uw paard naar het buitenland" en niet bij een paard uit het buitenland halen. Terwijl ze wel voor beide situaties gelden.


website NVWA schreef:
Check registraties voor het Europese TracesNT-systeem
Sinds 5 juni 2023 moet elke vervoerder zijn geregistreerd in TracesNT met de status ‘geldig’. Dat geldt ook voor particulieren, zelfs als ze maar 1 keer een paard vervoeren. Als u niet bent geregistreerd kunt u uw paard niet vervoeren.

Ook het punt van vertrek en het punt van aankomst in het land van bestemming moeten zijn geregistreerd met de status ‘geldig’. Dat geldt ook voor tijdelijke bestemmingslocaties zoals wedstrijden.

Zonder deze registraties kunt u niet met uw paard naar het buitenland.


De registratie voor niet-commerciële vervoerders is aan te vragen bij de NVWA.


Meer informatie hierover vindt u op de webpagina Verplichting correcte registratie bedrijven in TracesNT.



De link hierboven naar het formulier Registratie voor niet-gecommerciële vervoerders werkt, als je die volgt kom je alleen eerst nog op een pagina dat je een klantnummer aan moet vragen, dat kost verder niks (registratie zelf ook niet), alleen is nodig omdat je daarmee een account krijgt om bij de NVWA aan te melden en zaken aan te vragen.

Oh en niet schrikken van de reactietermijn die je automatisch krijgt na aanvragen klantnummer en/of vervoerders registratie.
Daar staat iets van max 6 weken oid, doorgaans is het binnen 1 of 2 weekdagen wel gelukt, per stap.

Oh en het laten registreren van de stal waar je paard komt te staan, kan via een mailtje naar helpdesktraces@nvwa.nl
Je vervoerders registratie wordt automatisch in Traces geregistreerd, wanneer die wordt aangemaakt, aangezien je die alleen nodig hebt als je met een paard van of naar het buitenland gaat.

Salinah
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 12:32

Marije_jiplover schreef:
Jij moet je in Nederland laten registreren als privé vervoerder.
Dat moet bij de NVWA.

En je moet ervoor zorgen dat de locatie waar je paard in Nederland naartoe gaat, een UBN heeft van RVO.
En als dat zo is, dan moet je dat adres ook in Traces laten registreren, zodat ze er vanuit België naartoe kunnen certificeren in Traces.
Het lastige is dat de informatie hierover voornamelijk geplaatst is bij de rubriek "met uw paard naar het buitenland" en niet bij een paard uit het buitenland halen. Terwijl ze wel voor beide situaties gelden.


website NVWA schreef:
Check registraties voor het Europese TracesNT-systeem
Sinds 5 juni 2023 moet elke vervoerder zijn geregistreerd in TracesNT met de status ‘geldig’. Dat geldt ook voor particulieren, zelfs als ze maar 1 keer een paard vervoeren. Als u niet bent geregistreerd kunt u uw paard niet vervoeren.

Ook het punt van vertrek en het punt van aankomst in het land van bestemming moeten zijn geregistreerd met de status ‘geldig’. Dat geldt ook voor tijdelijke bestemmingslocaties zoals wedstrijden.

Zonder deze registraties kunt u niet met uw paard naar het buitenland.


De registratie voor niet-commerciële vervoerders is aan te vragen bij de NVWA.


Meer informatie hierover vindt u op de webpagina Verplichting correcte registratie bedrijven in TracesNT.



De link hierboven naar het formulier Registratie voor niet-gecommerciële vervoerders werkt, als je die volgt kom je alleen eerst nog op een pagina dat je een klantnummer aan moet vragen, dat kost verder niks (registratie zelf ook niet), alleen is nodig omdat je daarmee een account krijgt om bij de NVWA aan te melden en zaken aan te vragen.

Oh en niet schrikken van de reactietermijn die je automatisch krijgt na aanvragen klantnummer en/of vervoerders registratie.
Daar staat iets van max 6 weken oid, doorgaans is het binnen 1 of 2 weekdagen wel gelukt, per stap.

Oh en het laten registreren van de stal waar je paard komt te staan, kan via een mailtje naar helpdesktraces@nvwa.nl
Je vervoerders registratie wordt automatisch in Traces geregistreerd, wanneer die wordt aangemaakt, aangezien je die alleen nodig hebt als je met een paard van of naar het buitenland gaat.


Super, dankjewel! Hier ga ik even mee aan het puzzelen of ik eruit kom.

Ubn nummer is dat persoonsgebonden of lokatie gebonden? Op de wei waar hij komt te staan heeft de eigenaar wel een ubn nummer, is dat goed voor het transport of moet ik zelf een ubn nummer aanvragen en de wei als adres registreren?

Fika
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:35

Je kunt het eventueel ook laten regelen, door bijvoorbeeld Koekkoek transport.
Dan hoef je zelf niks te regelen, zij doen alles voor je.
Ik vond het zelf een heel redelijk tarief.

LaDonna75

Berichten: 2149
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:40

Volgens mij moet je hem registreren op het ubn van de wei, omdat hij daar verblijft. Of gaat verblijven.

Marije_jiplover

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:01

Fika schreef:
Je kunt het eventueel ook laten regelen, door bijvoorbeeld Koekkoek transport.
Dan hoef je zelf niks te regelen, zij doen alles voor je.
Ik vond het zelf een heel redelijk tarief.

Wanneer TS zelf het paard met de trailer gaat halen, zal ze persoonlijk de vervoerders registratie voor privé vervoerder moeten aanvragen, dat kan Koekkoek niet voor haar regelen.

@TS: als er al een UBN op de wei zit, moet je die even vragen aan de eigenaar van de wei en met adres en het UBN nummer even contact opnemen met de helpdesk Traces om te vragen of ze die locatie willen toevoegen in Traces.
UBN staat voor Uniek BedrijfsNummer en is locatiegebonden.

Fika
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:18

Marije_jiplover schreef:
Fika schreef:
Je kunt het eventueel ook laten regelen, door bijvoorbeeld Koekkoek transport.
Dan hoef je zelf niks te regelen, zij doen alles voor je.
Ik vond het zelf een heel redelijk tarief.

Wanneer TS zelf het paard met de trailer gaat halen, zal ze persoonlijk de vervoerders registratie voor privé vervoerder moeten aanvragen, dat kan Koekkoek niet voor haar regelen.
Ik bedoel ook het gehele transport. :)

Popstra
Berichten: 13769
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:35

In de BeNeLux is geen traces nodig.
Je kan dus gewoon met het paard vanuit Belgie over de grens naar NL zonder tussenkomst van een NVWA

Salinah
Berichten: 39
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:46

Popstra schreef:
In de BeNeLux is geen traces nodig.
Je kan dus gewoon met het paard vanuit Belgie over de grens naar NL zonder tussenkomst van een NVWA

Nee dat is absoluut niet waar! Je hebt wel degelijk papieren nodig voor import!

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:11

Popstra schreef:
In de BeNeLux is geen traces nodig.
Je kan dus gewoon met het paard vanuit Belgie over de grens naar NL zonder tussenkomst van een NVWA


Marije_Jiplover werkt bij de NVWA. Ga er maar van uit dat zij weet wat de regels zijn. De uitzonderingspositie van de Benelux bestaat al een tijdje niet meer.

Popstra
Berichten: 13769
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:14

Als ik naar Belgie ga hoeft het iig niet.
Maar goed, ik importeer dan ook niet nee

Marije_jiplover

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:21

Die uitzondering voor de Benelux is we nog wel. Echter, deze is er uitsluitend voor tijdelijk verblijf en zonder commerciële bedoelingen. Dus als jij met jouw paard zelf de grens overgaat naar België en binnen 90 dagen weer terug gaat, dan mag dat gewoon.
Wanneer je, zoals TS een paard koopt in België en het dier vervolgens meeneemt naar Nederland en hier wil blijven, is die uitzondering er niet.
Of wanneer je langer dan 90 dagen wil blijven, of wanneer je een commerciële vervoerder inschakelt, dan is die uitzondering van het Memorandum ook niet van toepassing.

Dus TS heeft gelijk, netjes door de verkoper papieren laten regelen en zelf zorgen dan aan de Nederlandse kant alles in orde is.

En vervolgens in Nederland, binnen 30 dagen na aankomst, met paspoort en het Tracesdocument naar een paspoortuitgevende instantie en je paard in de Nederlandse database laten zetten.
En vervolgens kan de UBN houder (eigenaar van de wei waar het paard komt te staan) het paard aan zijn stallijst toevoegen.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:56

Fika schreef:
Je kunt het eventueel ook laten regelen, door bijvoorbeeld Koekkoek transport.
Dan hoef je zelf niks te regelen, zij doen alles voor je.
Ik vond het zelf een heel redelijk tarief.


Hier ook goede ervaringen met hen! Ik heb een fjordenmerrie uit Drenthe gehaald en zij hebben alles geregeld. Koste me 325 euro toen en was dubbel en dik waard :j

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:00

Is er zoveel veranderd als particulier paardeneigenaar?

Heb in het verleden ook enkele paarden in België gekocht als particulier, maar nog nooit iets van papierwerk in hoeven vullen.

Gewoon paard inladen, paspoort en stamboekpapieren mee en rijden maar.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:21

Ik kan alleen spreken als Belg, maar om het paard hier in te schrijven, moet je papieren hebben of een bloedonderzoek laten doen door de dierenarts die bevestigd dat het paard geen drager is/of een bepaalde ziekte niet heeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:23

Dat mocht officieel al nooit, maar zonder verplichte registratie in de Nederlandse database en op het UBN waar het dier gehouden wordt, was de kans dat dat opgemerkt werd nagenoeg nihil.

Nu moet je ze op je UBN registreren en daarvoor moeten ze in de Nederlandse database staat en dat registreren in de database kan sinds 1 januari alleen nog maar door ppi's.

Dus nu valt het wel op als je zonder papierwinkel gaat rijden.

Dat je als privé vervoerder ook nog eens geregistreerd moet zijn, is een beslissing die Brussel redelijk plotseling vorig jaar heeft genomen en dat maakt het administratieve deel nog net iets lastiger.

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:49

Popstra schreef:
Als ik naar Belgie ga hoeft het iig niet.
Maar goed, ik importeer dan ook niet nee

Nee, dat is ook het cruciale verschil!!

Marije_jiplover schreef:
Dat mocht officieel al nooit, maar zonder verplichte registratie in de Nederlandse database en op het UBN waar het dier gehouden wordt, was de kans dat dat opgemerkt werd nagenoeg nihil.

Nu moet je ze op je UBN registreren en daarvoor moeten ze in de Nederlandse database staat en dat registreren in de database kan sinds 1 januari alleen nog maar door ppi's.

Dus nu valt het wel op als je zonder papierwinkel gaat rijden.

Dat je als privé vervoerder ook nog eens geregistreerd moet zijn, is een beslissing die Brussel redelijk plotseling vorig jaar heeft genomen en dat maakt het administratieve deel nog net iets lastiger.

Ik moet zeggen dat het moeilijker lijkt dan het is, maar ik had wat hulp van een ervaren reiziger die ook wel im- en exporteert.

Je moet goed de volgorde in de gaten houden bij de aanvraag en even wat knutselen dat je het uiteindelijk goed invult.
Als je ergens over twijfelt, vul iets in en ga door. Loop je vast, heb je het verkeerde ingevuld, ga terug, herstel je invoer en weer door. Goed lezen, goed blijven bedenken wat je precies aan het doen bent en dan ga je er vrij simpel doorheen.

Popstra
Berichten: 13769
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Importeren uit België hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:39

Dat registreren als particulier chaufeur is zo simpel als wat.

Ik laat al 12 jaar 4 tot 5x per jaar mijn paarden keuren voor export ( wedstrijden) en overigens nog nooit gecontroleerd in al die 12 jaar niet !
Ik weet wel degelijk waar ik het over heb Ikke!