Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 10:28

Een goede vriendin van mij (zonder Bokt) zit met haar handen in het haar en vroeg mij wat ik zou doen in haar situatie. En ik dacht, geen idee.. Ik heb hier echt 0 ervaring mee dus laat ik het (een beetje zo dat niet alle details mbt de pony herkenbaar zijn) hier eens vragen;

Ze heeft een poosje geleden een jonge pony gekocht die als super- super- supermak is verkocht. Dit staat ook in alle communicatie met de (particuliere) verkoper die ze mij heeft laten zien. Zowel in de advertentie als de appjes. Ze heeft alles bewaard. Ze heeft de koper uitgelegd dat ze een jonge echt brave pony zocht om deze op te gaan leiden tot welzijnspony, samen met de even jonge pony die ze al had. Een fijn karakter is dus enorm belangrijk.
De verkoper gaf aan dat de pony heel veel in handen kwam en de liefste, braafste pony ooit was.
Bij kennismaking met de pony leek dat ook zo. Ik weet niet wat ze precies heeft gedaan behalve de pony checken, maar de pony was erg braaf en rustig en de verkoper benadrukte meermaals het gedrag, exact waar ze naar op zoek was. Dus de pony gekocht. Echter, na betaling ging de pony de trailer in en toen begon het. Steigeren, ook gericht, het hield niet op. Ze kon net wat hoeven ontwijken. De pony had al veel vaker in een trailer gestaan, maar goed, jonge pony en spannend… Dat zou wel goedkomen. Uitladen ging wel goed.
Maar vanaf het moment dat hij bij haar thuis staat is het af en aan steigeren en daarmee gericht aanvallen. En hij blijft over z’n staldeur heen willen springen, ook als je voor z’n stal staat, terwijl de stal ingaan geen probleem is en hij heel rustig in zn stal kan staan. Hij kan ook erg lief zijn, laat zich borstelen, halster omdoen en komt ook naar je toe, maar van het ene moment op het andere kan hij beginnen met steigeren. Soms met halster omdoen (lijkt op ongeduld, hij wil dan bijvoorbeeld z’n wei of stal uit maar moet even halster aan), soms met meelopen, maar ook als hij richting het gras wil maar gewoon mee moet naar de bak, poetsplek of stal. Het maakt geen verschil of de andere pony vlak bij hem staat of niet. Hij kan daarna en daarvoor gewoon heel rustig meelopen of bij je staan, maar op de momenten dat hij steigert is het heel gericht naar de persoon die hem vast heeft of het halster om wil doen. Zo is al eens geraakt door z’n hoeven, maar gelukkig alleen een flinke blauwe plek. Het is echt niet even een keer steigeren, hij gaat soms lang achter elkaar door. Vriendin heeft best veel ervaring met jonge pony’s, ze mogen best jong en springerig zijn, maar deze houdt echt niet op.

Nu heeft vriendin de verkoper ingelicht over dit gedrag. En aangegeven dat dit een totaal andere pony is dan haar verteld en verkocht is. De verkoper wil de pony absoluut niet terug. Ook niet voor een lager bedrag dan de aanschafprijs. Dus ja, wat nu?
Heeft ze überhaupt rechten?
Ze heeft de pony particulier gekocht en verder niets afgesproken, want deze pony was super geschikt voor haar gebruiksdoel en zou echt niet tegenvallen… Ze is nu van plan de pony zelf maar te koop te gaan zetten, maar wat als hij hetzelfde gedrag bij de nieuwe eigenaar laat zien? Ik vind dat niet heel slim, maar zou zelf meer beroep doen op de verkoper. Maar kan dat wel bij een particuliere aankoop?

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:36

Ruin? Klophengst? En niet laten keuren?

pillow
Berichten: 7814
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:39

Hoe lang is een poosje geleden?

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:41

Jeetje wat jammer dat zo tegen valt.. Dat is inderdaad wel een groot verschil met hoe de pony is aangeboden. En jammer dat de vorige eigenaar niet meewerkt. Was het antwoord alleen we willen de pony niet terug? Of waren er wel tips mee gegeven?

Wellicht even een kijkje nemen op deze site :https://felix.nl/blog/de-spelregels-bij-een-paard-met-verborgen-gebreken/

Toushie

Berichten: 7274
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:52

Dat is een verschil..het is wel belangrijk hoe lang ze de pony heeft. Wanneer heeft ze de verkopende partij ingelicht?

Stress kan heel veel doen met een pony/paard. Al is het enigzins raar als de pony zo doodbraaf was. Waarom wil ze hem dan überhaupt niet terug ?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:06

We hebben in december een lipizzaner ruin van 20 jaar op proef gekregen, ondanks dat hij met jonge kinderen kampjes meeliep en superzoet was, is hij bij ons lang niet zo zoet. We zijn zeker geen beginners, maar we hebben toch als wat dingen voorgehad, zoals een stamp recht in mijn buik en net boven mij knie, enorme voernijd, bijna altijd zuur anderzijds wil hij er overal bij zijn en is hij heel geinteresseerd in ons. (ook zonder voer)

We hebben echt onze weg moeten zoeken met dit paard, en zijn goede eigenschappen komen met de tijd meer en meer naar boven.

Hij heeft net zoals ons, tijd nodig om aan elkaar te wennen aan zijn nieuwe woonssituatie en nieuwe weidemaat, wat ons helpt is niet meegaan in zijn gedrag en op een zachte maar correcte manier hem leiden waar wij willen.

Wij werken met hem in een kleine paddock (16m x 45m) en vaak (bijna altijd) in vrijheid. (Geen gejaag, maar grondwerk echt samenwerken) Hij verandert dan in een vingerknip van gedrag, we moeten hier vaak aan werken, maar als telkens worden we beloond met gewenst gedrag.

Paarden willen graag samenwerken ook al lijkt het in het begin niet zo. Ik heb ook meermaals gevloekt en ook getierd, ik was zo verbaasd dat een paard zo nijdig kon zijn. Mijn dochter viel voor hem en na een tijdje merkte ik dat ik hem ook al een beetje graag had, dus is hij gebleven. Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 04-04-24 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Unwritten
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-03-22

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:09

De belangrijkste twee vragen hier zijn:

- Is de pony gekeurd?
- Zijn medische problemen uitgesloten?

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:11

Hoe lang heeft ze de pony nu? Is er direct contact geweest met de verkoper? Heeft er een dierenarts naar gekeken (pijn/klophengst o.i.d.) Wat is de leeftijd?
Zomaar doorverkopen zou ik niet doen....

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:16

De vraag is hoe lang heeft ze de pony nu? Want een pony kan raar doen bij een stal wissel.

Daarbij met particuliere verkoop heb je geen poot om op te staan, daarbij het is een levend wezen....Als ie daar braaf was en dat niet deed lijkt mij dat logisch. Een gesedeerd beest kan je herkennen dus dat lijkt mij zeker niet aan de orde.

Ik zou zo'n pony ook niet terugnemen, geen idee hoelang er overheen is maar een pony is zo 'verpest' en je weet niet wat er allemaal mee gebeurd is.

Dus de vragen zijn:
- Hoelang is hij er?
- Heeft ze hem al eens tot de orde geroepen? Het kan ook uitproberen zijn.

Ze wilde zelf een jong dier, dan weet je dat je altijd een risico loopt met pubergedrag, nog niet ingesleten routines.

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:19

Maar het gedrag begon al op de trailer terwijl de pony doodmak moest zijn en vaker vervoerd is. Dan lijkt een stalwissel en wennen niet aan de orde volgens mij...

Lomax123
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:23

Toen ik mijn paard 2,5 jaar geleden kocht, vertoonde ze ook veel van dit soort gedrag.
Na 2 verhuizigingen (1e plek stond ze heel veel op stal, 2e plek stond ze alleen de nachten op stal) kwamen we op plek 3 op een paddock paradise terecht, (24/7 buiten met schuilstal) herkende ik mijn paard niet meer. Ze stond open om te leren en te connecten.

Het heeft doordat ik niet wist welk management het beste bij haar past, dik 9 maanden geduurd voordat ik echt kon gaan opbouwen met haar.

Dus wellicht daarnaar kijken?
En het duurt zowiezo een tijdje voordat ze geland zijn en je ze kunt bereiken na een verhuizing.

Paardenfann4
Berichten: 1350
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:27

De pony was dus direct bij de verkoopster al aan het steigeren met het trailerladen en is daar niet mee gestopt. Dus stal wennen etc is naar mijn idee niet aan de orde. Het feit dat de verkoopster deze hele brave pony absoluut niet terug wil doet wel alarmbellen rinkelen. Als medische dingen zijn uitgesloten kan je vriendin er wellicht een professionele trainer bij halen om te kijken of dit gedrag er uit getraind kan worden. Rijden ze wel op de pony of is dat ook niet mogelijk?

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:29

Verkoop van particulier naar particulier heb je zeker wel rechten, het is welliswaar wat lastiger en complexer. Hierin is het wel belangrijk dat dit in een korte tijd is aangegeven en niet al maanden aan het sudderen is.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 11:38

Dank voor de reacties! Ik heb met vriendin afgesproken dat ik niet teveel details op internet zet over de pony zelf. Het is een jonge pony en ze heeft een bijna identieke pony (zelfde leeftijd, geslacht en stamboek) al wat langer staan. Natuurlijk is het een jonge pony, daar kun je bepaald gedrag bij verwachten maar dit gedrag van deze pony gaat echt wel verder dan dat van een (vaak in de hand zijnde) andere jonge pony. Zeker in combinatie met het verkoopverhaal, waar ik ook enthousiast van werd toen ze het mij stuurde voor ze ging kijken. Hij paste in dat verhaal helemaal in haar plaatje, net als haar andere pony.

De pony is niet gekeurd bij aankoop maar wel eenmaal thuis. Dierenarts heeft de pony bekeken, hij is (zover de dierenarts kon zien) helemaal gezond. Ze heeft de pony ongeveer een maand en na ongeveer een week het afwijkende gedrag voor het eerst gecommuniceerd naar de verkoper. De verkoper was er trouwens bij aanwezig toen hij het gedrag liet zien in de trailer.

Verkoper wilde hem alleen aan een 5* huisje verkopen en alleen als het voor de lange termijn was, want pony verdiende het allerbeste. Deze pony zou echt goed passen en zeker niet tegenvallen. De verkoper wilde er niet aan dat de pony niet was zoals aangegeven, maar is inmiddels bijgedraaid en raadt vriendin aan hem zo snel mogelijk te verkopen. Verkoper wil de pony echt niet terug, ook niet voor een lager bedrag.
En dat is ze nu van plan. Maar wat dan? Kan een nieuwe eigenaar bij haar terugkomen als hij dit gedrag ook daar vertoont? Ik zou dat zelf niet aandurven.
Heb je helemaal 0 rechten als je een pony/paard van een particulier koopt?

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 11:42

Manadeluca schreef:
We hebben in december een lipizzaner ruin van 20 jaar op proef gekregen, ondanks dat hij met jonge kinderen kampjes meeliep en superzoet was, is hij bij ons lang niet zo zoet. We zijn zeker geen beginners, maar we hebben toch als wat dingen voorgehad, zoals een stamp recht in mijn buik en net boven mij knie, enorme voernijd, bijna altijd zuur anderzijds wil hij er overal bij zijn en is hij heel geinteresseerd in ons. (ook zonder voer)

We hebben echt onze weg moeten zoeken met dit paard, en zijn goede eigenschappen komen met de tijd meer en meer naar boven.

Hij heeft net zoals ons, tijd nodig om aan elkaar te wennen aan zijn nieuwe woonssituatie en nieuwe weidemaat, wat ons helpt is niet meegaan in zijn gedrag en op een zachte maar correcte manier hem leiden waar wij willen.

Wij werken met hem in een kleine paddock (16m x 45m) en vaak (bijna altijd) in vrijheid. (Geen gejaag, maar grondwerk echt samenwerken) Hij verandert dan in een vingerknip van gedrag, we moeten hier vaak aan werken, maar als telkens worden we beloond met gewenst gedrag.

Paarden willen graag samenwerken ook al lijkt het in het begin niet zo. Ik heb ook meermaals gevloekt en ook getierd, ik was zo verbaasd dat een paard zo nijdig kon zijn. Mijn dochter viel voor hem en na een tijdje merkte ik dat ik hem ook al een beetje graag had, dus is hij gebleven. Veel succes.


Wat fijn dat het goed gekomen is uiteindelijk! Uiteraard heeft vriendin alle begrip dat hij moet wennen hoor, ik heb haar hetzelfde gezegd. Maar dit gedrag vertoonde hij al toen hij de trailer op ging, terwijl hij al vaker in een trailer was vervoerd.

Paardenfann4
Berichten: 1350
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:45

Verkopen is een optie met het verhaal erbij welk gedrag de pony nu vertoont. Niet als brave pony verkopen en dat de volgende eigenaar met hetzelfde probleem zit.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 11:47

Paardenfann4 schreef:
De pony was dus direct bij de verkoopster al aan het steigeren met het trailerladen en is daar niet mee gestopt. Dus stal wennen etc is naar mijn idee niet aan de orde. Het feit dat de verkoopster deze hele brave pony absoluut niet terug wil doet wel alarmbellen rinkelen. Als medische dingen zijn uitgesloten kan je vriendin er wellicht een professionele trainer bij halen om te kijken of dit gedrag er uit getraind kan worden. Rijden ze wel op de pony of is dat ook niet mogelijk?


Klopt.
Het is een jonge kleinere pony, niet bedoeld als rijpony maar een pony om te leiden voor welzijnswerk. Datzelfde gevoel hebben wij ook; Als hij dit gedrag al op het erf bij de verkoper liet zien had ze hem beter kunnen laten staan… Maar hij was al betaald, de verkoper gaf aan dat hij het gewoon wat spannend vond, dat hij altijd zo lief en braaf was en dat ze zsm moest gaan rijden.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:49

Alleen al een vreemde trailer en andere mensen kan een hoop triggeren..............het is een jonge pony. Ik heb een pony gehad waarbij ie al vreemd en bangig deed als het een andere trailer was.

Misschien eens de pony goed tot de orde roepen.....?

Ik blijf erbij dat paarden echt raar kunnen doen met een stalwissel. Ik heb er ooit een gekocht en via insta de eerste eigenaren opgespoord, pony kon je gewoon scheren zeiden ze maar bij mij niet. Deed lastig bij de hoefsmid allemaal rare dingen. Pony moest gewoon echt wennen en vertrouwen krijgen en dat was niet met een paar weken gedaan.

En met een jonge pony loopt ze altijd het risico dat hij niet geschikt is voor dat werk....

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:50

Ik zou echt even een kijkje nemen op de site die ik eerder heb vermeld en contact opnemen met meer vragen. Na een week aangegeven en nog geen maand van haar. Je hebt zeker wel rechten als particulier, nee niet de 6 maanden zoals bij een handelaar maar zeker wel rechten dus.
Vind het heel vreemd dat de eigenaar eerst een 5* huisje wilde en nu aanraad de pony te verkopen, sorry maar dat doet mijn nekharen overeind staan en wisten ze waarschijnlijk al af van dit gedrag....
Een echte betrokken eigenaar die dat 5* huisje wilde zou namelijk of de pony terug nemen of helpen zoeken naar een oplossing (en dat is niet weer doorverpatsen)

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:51

Hoe jong is jong in dit geval eigenlijk? Of wil je dat niet kwijt.

Ik vind het ook opmerkelijk dat de pony daar op het erf al begon met steigeren terwijl hij dit wel gewend zou zijn en dit altijd zo braaf deed. Is dat allemaal wel waar vraag je je dan toch ook af. Aan de andere kant kan een pony ook al helemaal van slag zijn als iemand anders hem ineens wil laden en zeker als het een erg jonge pony is die ook nog niet veel in handen is geweest bij verschillende mensen misschien.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:51

Kirrietje schreef:
Ik zou echt even een kijkje nemen op de site die ik eerder heb vermeld en contact opnemen met meer vragen. Na een week aangegeven en nog geen maand van haar. Je hebt zeker wel rechten als particulier, nee niet de 6 maanden zoals bij een handelaar maar zeker wel rechten dus.
Vind het heel vreemd dat de eigenaar eerst een 5* huisje wilde en nu aanraad de pony te verkopen, sorry maar dat doet mijn nekharen overeind staan en wisten ze waarschijnlijk al af van dit gedrag....
Een echte betrokken eigenaar die dat 5* huisje wilde zou namelijk of de pony terug nemen of helpen zoeken naar een oplossing (en dat is niet weer doorverpatsen)


Dat is allemaal emotionele BS. Verkocht is verkocht dan ben ik als oude eigenaar niet verantwoordelijk om weer mee te zoeken naar een nieuwe plek omdat ie niet bevalt en zich niet gedraagt zoals bij mij.....

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:53

Zonnetje81 schreef:
Kirrietje schreef:
Ik zou echt even een kijkje nemen op de site die ik eerder heb vermeld en contact opnemen met meer vragen. Na een week aangegeven en nog geen maand van haar. Je hebt zeker wel rechten als particulier, nee niet de 6 maanden zoals bij een handelaar maar zeker wel rechten dus.
Vind het heel vreemd dat de eigenaar eerst een 5* huisje wilde en nu aanraad de pony te verkopen, sorry maar dat doet mijn nekharen overeind staan en wisten ze waarschijnlijk al af van dit gedrag....
Een echte betrokken eigenaar die dat 5* huisje wilde zou namelijk of de pony terug nemen of helpen zoeken naar een oplossing (en dat is niet weer doorverpatsen)


Dat is allemaal emotionele BS. Verkocht is verkocht dan ben ik als oude eigenaar niet verantwoordelijk om weer mee te zoeken naar een nieuwe plek omdat ie niet bevalt en zich niet gedraagt zoals bij mij.....


Nou sorry maar eerst verkopen met het vrhaal voor een 5* huisje en alleen voor de langere termijn en dan nu als advies geven zo snel mogelijk doorverkopen? Nee dan klopt er iets niet hoor.

Sting

Berichten: 12861
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:54

Klinkt alsof het beestje misschien iets gekregen heeft om rustig te zijn tijdens het kijk-moment. Breekt daar doorheen ivm stress in de trailer. En dan heeft de verkoper nu een leuk bedrag op de rekening...

Jorex

Berichten: 9952
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:58

Ik had die ter plekke weer uitgeladen en niet eens meegenomen. Jammer dat ze geen bloed heeft laten trekken, leer voor een volgende keer, niet vertrouwen op wat een verkoper heeft voor mooie praatjes. Ter plekke bloed laten trekken en laten keuren door een da van eigen keuze. Helaas zijn veel verkopers echt niet te vertrouwen op hun woord en vooral particulier is het dan jouw woord tegen hun woord.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 04-04-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:59

Sting schreef:
Klinkt alsof het beestje misschien iets gekregen heeft om rustig te zijn tijdens het kijk-moment. Breekt daar doorheen ivm stress in de trailer. En dan heeft de verkoper nu een leuk bedrag op de rekening...


Je kan dat echt wel zien of ie gesedeerd is.

En inderdaad anders maar harde leerschool, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid.