Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38290
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:22

Floortje, ts gaf aan dat ze na de keuring veel kosten heeft gemaakt , hoe zit het daar mee ?

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:11

dat ligt vaak nog weer genuanceerder, omdat de meeste bijkomende kosten niet direct verband houden met de beroepsfout, maar met het gezondheidsgebrek van het paard, dat over het hoofd is gezien. Daarvoor moet je dus bij de verkoper zijn. Het is weliswaar zo dat - als de dierenarts de fout niet had gemaakt - je het paard niet had gekocht en het gebrek niet had gehad en dus die kosten ook niet had gehad, maar in beginsel is het wel de insteek om eerst bij het hoofdgebrek aan te sluiten en alleen bij de dierenarts aan te kloppen voor zaken die het rechtstreeks gevolg zijn van zijn fout.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:36

Oh, wat een ellende. Wat balen Alja.

(Heb alleen de 1e 2 pagina's gelezen en Floortjes reacties)
Ik kan niet in je portemonnee kijken en weet niet om hoeveel geld het gaat, maar ik zou er hooguit een belletje aan wagen, maar als ze moeilijk doen, dan toch maar gewoon betalen, denk ik.
Uiteindelijk wil je wrs niet beginnen aan een rechtszaak, of is dat wel je eventuele volgende stap?

Heel vervelend allemaal, naast de teleurstelling van een paard dat niet goed is en terug moet, dit er ook nog bij..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:54

Ineke2 schreef:
Spenk schreef:
Dat is wel heel ouderwets gedacht :D

Dat is allang niet meer zo. De meesten factureren gewoon meteen. Ik heb bij mijn vaste kliniek vaak dezelfde of volgende dag al de factuur in de mail.

Maar steeds meer dierenartsen vragen om direct afrekenen bij weggaan.

Nou dan heb ik schijnbaar alleen nog ouderwetse dierenartsen bij mijn paarden gehad :+

@Janderegelaa dit is victim blaming, zo niet nodig. Bovendien is die dierenarts niet voor niets een keuring komen uitvoeren. Die moet wel naar behoren uitgevoerd worden.

Helemaal niet, TS zei dat je het zo kon zien. Als ik een paard ga kopen kijk ik ook in zijn mond. Niets raars aan. Daarbij gaat TS prat op haar 35 jaar ervaring. Dan had ze juist moeten kijken.

Neemt niet weg dat ook de dierenarts een fout gemaakt heeft hoor dat staat daar los van.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:05

Wou ik net zeggen. De dierenarts heeft een fout gemaakt punt. Die had het moeten zien.

Ik verbaade me alleen ook erover dat mensen niet standaard het paard dus even bekijken als ze gaan kijken. Ik doe ook altijd even de mond open even alle benen voelen. Rug voelen of ze gevoelig zijn.

De dierenarts had het absoluut moeten zien maar als je het met kijken als gezien had dan hoef je neit eens te laten keuren.

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:01

Het zou mij wel opvallen als de DA niet kijkt. En een erg afwijkend gebit zou me ook wel opvallen, maar EORTH heb ik geen ervaring mee ook al heb ik lange paardenervaring.
*edit* net wat foto's op google bekeken. Het ligt maar net in welke mate, maar de bij afbeeldingen die ik heb gezien zou ik wel vragen voor de DA hebben ja.

Niettemin, van de DA mag je verwachten dat hij dit opmerkt.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:13

Alja schreef:
Ik weet niet beter dat dierenartsen facturen op de eerste van de maand

Alleen voor vaste klanten. Keuringen zijn vaak voor eenmalige klanten en die mogen bij onze dierenarts meteen pinnen op locatie.

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:15

Ik vind het heel dubbel....

Voorgaand jaar naar de kliniek gegaan want volgens de dierenarts ging het om een open peesschede en moesten we snel zijn etc. In de kliniek zijn we na een weekend naar huis gegaan met de mededeling "smeer er maar honingzalf op" ;)

Allebei de facturen betaald, maar er geen fijn gevoel bij overgehouden. De kliniek heeft gewoon zijn werk gedaan, prima... Paard is 2x gecontroleerd daar ivm "niets kunnen vinden de eerste keer, ook niet de 2e keer"....

Maar die dierenarts wil ik niet meer. Hij mag komen enten etc. Maar als er iets is, heb ik liever een ander.

Heb er verder nooit bij stilgestaan om niet te betalen. Hij deed wat hem op dat moment het beste leek. Dus vooral veel onkosten gehad door een Piet-Paniek-actie.

Bij een keuring waardoor je ook nog meer kosten krijgt en ze iets NIET gezien hebben, tjah... Dubbel... Ik zou bellen voor een tegenmoetkoming denk ik...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:23

Spenk schreef:
Wou ik net zeggen. De dierenarts heeft een fout gemaakt punt. Die had het moeten zien.

Ik verbaade me alleen ook erover dat mensen niet standaard het paard dus even bekijken als ze gaan kijken. Ik doe ook altijd even de mond open even alle benen voelen. Rug voelen of ze gevoelig zijn.

De dierenarts had het absoluut moeten zien maar als je het met kijken als gezien had dan hoef je neit eens te laten keuren.

Juist.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:45

Babootje schreef:
Het zou mij wel opvallen als de DA niet kijkt. En een erg afwijkend gebit zou me ook wel opvallen, maar EORTH heb ik geen ervaring mee ook al heb ik lange paardenervaring.
*edit* net wat foto's op google bekeken. Het ligt maar net in welke mate, maar de bij afbeeldingen die ik heb gezien zou ik wel vragen voor de DA hebben ja.

Niettemin, van de DA mag je verwachten dat hij dit opmerkt.

Dit dus… Ik heb inmiddels wel heel wat jaren paarden ervaring, maar niet met afwijkingen mbt het gebit.
Hele opvallende dingen zou ik wel zien maar verder niet, daar huur ik die DA voor in.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:17

Je kan prima 35 jaar ervaring hebben met paarden en toch weinig aankoop ervaring hebben. Niks om voor te schamen.

De DA had het echter wel op moeten merken. Voor zover ik weet controleren ze altijd het gebit bij een klinische keuring.

Ik hoop dat je er uit komt met de kliniek TS. Ik zou opteren voor wel betalen maar minder vanwege deze fout.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:23

TS, kan je iets mbt juridisch advies inwinnen? Ik weet niet of je aan kan tonen dat de dierenarts iets over het hoofd heeft gezien? En als je alvorens dit, netjes met ze in gesprek gaat? Eerst zou ik zeggen netjes oplossen, daarna evt juridisch advies inwinnen.. en als dat de moeite niet loont, dan zou ik zeggen betalen en nooit meer deze dierenarts... weet niet of je er wat mee kan. Misschien vereniging van dierenartsen nog eens aanspreken om dit te melden... maar zij staan aan de kant van hun vak, dan zou de juridische hoek misschien wat meer opleveren... of laten rusten, betalen en vooral deze arts niet meer er bij halen...

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:52

Lees even een paar pagina's terug in dit topic. Dan zie je dat er al een jurist naar heeft gekeken.

Popstra
Berichten: 13771
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:09

Ik vind dat vooral de verkopende partij fout is mits ze het hebben geweten.
Het is een verborgen gebrek als je dat zo verkoopt.

StalNollie

Berichten: 9131
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:18

Verborgen niet.. het was duidelijk aanwezig / zichtbaar

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:23

Inprincipe als je deze ziekte aan de buitenkant kan zien zie je dat zelf ook.. die verdikkingen zijn eigenlijk niet te missen.

En als die er niet zitten geeft alleen een foto uitsluitsel.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:26

Babootje schreef:
Het zou mij wel opvallen als de DA niet kijkt. En een erg afwijkend gebit zou me ook wel opvallen, maar EORTH heb ik geen ervaring mee ook al heb ik lange paardenervaring.
*edit* net wat foto's op google bekeken. Het ligt maar net in welke mate, maar de bij afbeeldingen die ik heb gezien zou ik wel vragen voor de DA hebben ja.

Niettemin, van de DA mag je verwachten dat hij dit opmerkt.


Wij hebben een paard gehad met EORTH en daar zagen wij zelf ook echt niks aan,vaker gekeken nadat dierenarts ons op de mogelijkheid had gewezen.
Advies was toen omdat dierenarts twijfelde toch foto’s te laten maken en er waren bij hem maar 3 tanden niet aangetast… aan de buitenkant zag je dat dus niet of nauwelijks…
Je hebt verschillende vormen en bij een aantal zie je het dus echt bijna alleen op de foto’s.

Spenk, dat hoeft dus niet altijd, bij die van ons was echt nauwelijks iets te zien, alleen door iemand die er echt wist wat ‘ie zocht, wij zagen het zelf niet.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:29

Ts geeft zelf aan dat het niet te missen was en duidelijk te zien. Dan kan je het zelf dus ook zien :)

En bij paarden waarbij je het dus niet zelf al ziet zou ik dan altijd foto laten maken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:36

Spenk schreef:
Ts geeft zelf aan dat het niet te missen was en duidelijk te zien. Dan kan je het zelf dus ook zien :)

En bij paarden waarbij je het dus niet zelf al ziet zou ik dan altijd foto laten maken.

Maar als je het dus zelf zo duidelijk ziet en je weet dat dit ras het snel heeft dan ben je er toch zelf extra attent op bij aankoop en bij de keuring, zeker als je zelf bij het kijken al signalen hebt gespot…
Daarom dacht ik dat het hier juist minder zichtbaar was …

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:17

Spenk schreef:
Ts geeft zelf aan dat het niet te missen was en duidelijk te zien. Dan kan je het zelf dus ook zien :)

Ts geeft aan dat de tandarts het snel zag. Iemand dus die heel veel gebitten ziet.

Popstra
Berichten: 13771
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:30

En wss met ervaring met die afwijking

meggiemeg

Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:43

Alja schreef:
Zit 35 jaar in de paarden en heb 12 jaar IJslanders. Er zijn altijd mensen met meer ervaring kun je vast stellen :)

Ik heb het gehad met onze laatste merrie. Op de wei hadden ze gekken uurtje, tijdens het rond sjezen slaat ze haar achterbeen uit en ik hoorde het kraken. Been werd direct dik, konden dus geen foto of echo meer maken daardoor. Boxrust en koelen meerdere keren per dag, medicatie erin. Na een aantal dagen was de zwelling verminderd daardoor een echo kunnen maken en een foto. We konden op dat moment niet echt een oorzaak noemen waardoor dat achterbeen niet belast werd, verder met de ingezette behandeling. Na weer een aantal dagen nog geen verbetering, filmpje gemaakt hoe ze liep en er mee naar de praktijk, andere dierenarts op dat moment die het filmpje bekeek, vroeg of ik met haar naar de praktijk wilde komen. Daar weer overnieuw een echo en foto gemaakt, uitkomst was ronduit slecht. Op advies van de dierenarts haar laten euthanaseren. Had ik dan ook op mijn strepen moeten gaan staan en zeggen de eerdere behandelingen betaal ik niet want jullie hebben iets over het hoofd gezien? Nee heb alles betaald en er verder niet meer over gesproken. De uitkomst was al erg genoeg en droevig genoeg.

Vraag me af of je bij de keuring aanwezig bent geweest? Zoja heb je er toen op gelet dat de dierenarts dat specifieke heeft bekeken waar je nu over valt? Met de info die er is zeg ik betalen de factuur, dierenarts heeft wel gekeurd, het is erg vervelend hoe dit is afgelopen maar net wat anderen ook al zeggen: je hebt zelf ook enige ervaring in de paarden en weet dat je met levende have te doen hebt, dus ook de daarbij behorende risico's.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:51

Suzanne F. schreef:
Anomien schreef:
Fijn dat een kundig persoon even een reactie gaf. Dank Floortje.

En iedereen maar roepen dat je betaald voor de dienst en niet de uitkomst. Vond het al van de zotte.


Nou ik dacht dat ook al was hij meteen afgekeurd, je ook die kosten gehad zou hebben van de keuring. Dus dat je sowieso altijd kosten zou hebben gehad, bij goedkeuring en bij afkeuring. Maar inderdaad is de keuring niet goed uitgevoerd, dus dat maakt in deze nogal verschil.


Dat je de kosten van de keuring hebt: ja.
Maar als dit paard correct zou zijn gekeurd (als in: als er gekeken zou zijn geweest naar die tandjes, en dan goéd gekeken, wat TS op voorhand gevraagd heeft gezien het ras), dan had TS dit paard niét gekocht, en had ze énkel de keuringskosten gehad. Nu heeft ze extra kosten gemaakt door achteraf alsnog tegen problemen aan te lopen. En die kosten had ze niet gehad als het paard van de eerste keer correct gekeurd zou zijn geweest.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:18

TS, heb je inmiddels contact gehad met de dierenarts?

noviceh

Berichten: 4786
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:28

@meggiemeg, dat is toch appels met peren vergelijken? Jouw paard was niet goed, alleen was de oorzaak onbekend. TS haar paard werd gezond verklaard, wat achteraf niet het geval bleek te zijn.