Contact tijdens zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 14:36

Beste bokkers,
2 weken terug mijn paard weggebracht voor zadelmak maken. Heb t dier al 3 jaar en voorafgaand telefonisch aangegeven dat ik enige vorm van betrokkenheid zou waarderen, maar ze zeker niet wil storen in hun werk. Onaangekondigd langswippen en dergelijk zou ik zeker niet doen.

Bij het wegbrengen (keurig op tijd) bleek contactpersoon niet aanwezig, hier kwam ik achter toen ik hem belde voor een dicht hek. Was een noodgeval maar ik kon paardlief gewoon in een stal zetten en zou opgevangen worden door een stalcollega. Kennismaking zou de volgende dag geschieden.

Uiteindelijk is die kennismakingsafspraak 2 keer verzet en ook de 3e poging probeerde hij te annuleren. Ben toen op mijn strepen gaan staan en kon op een (voor mij) redelijk onmogelijk moment dan toch langskomen. Ik was redelijk verbaasd toen ik hoorde dat hij zonder enige kennis of informatie van paard al begonnen was en er in de stal op had gezeten. Maargoed, hij doet dit voor z'n werk en het zijn juist die emoties die mij minder geschikt maken voor dit klusje. Er was weinig klik tussen hem en mij maar hij gaf aan wel klik met paard te hebben en daar draait het uiteindelijk om. Hij heeft heel summier uitleg gegeven over zijn werkwijze en ik heb nogmaals aangegeven dat ik af en toe een update op prijs zou stellen. Hij zou in 4 weken klaar zijn. Ik gaf aan dat hij zijn tijd mocht nemen, en ik haar redelijk bevestigd terug wil.

Maar helaas, nu 2 weken later nog niks noppes nada gehoord en krijg geen reactie op mijn "hoe gaat het ermee?" bericht.

Wellicht is het heel gebruikelijk om radiostilte te handhaven gedurende het zadelmak maken en heb ik totaal verkeerde verwachtingen naar hem toe.


Hoe is dit bij jullie gegaan?

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:45

Toen ik mijn paard wegbracht, kreeg ik wekelijks filmpjes van tijdens het rijden/werken. Daarnaast mocht ik ook zeker eens langsgaan als ik op voorhand iets liet weten.

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:50

Ik zou direct m’n paard weer ophalen als ik geen contact meer zou krijgen. Het is logisch dat je die man niet dagelijks overspoelt met berichtjes. Maar wekelijks een update lijkt me niet meer dan normaal en helemaal genegeerd worden zou mij een heel slecht gevoel geven.

BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 14:52

Dat is mij ook beloofd, maar ik krijg niks. Hij zit ook maar een kwartiertje van me af maar ik krijg het gevoel dat hij 0 prioriteit geeft aan deze opdracht. Het knaagt erg aan me om paard gewoon op te gaan halen, maar heb al €900 neergetikt en dat ben ik dan natuurlijk kwijt.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:54

Ik wou zeggen: ik zou niet verwachten om constant maar updates te krijgen. Je brengt weg, af en toe een filmpje en voila. Ophalen.

Maar dit begin zou ik al niet prettig vinden. De eerste keer oké.. maar nog 3 keer daarna? Kooooom op zeg. Nee dat zou voor mij een nee zijn.
Verder vind ik een bericht/filmpje prima zodra degene erop zit en daarna nog een keer maar hoeft ook al niet meer perse. Maar ik wil er van op aan kunnen daar ze bellen mocht er iets mis zijn en in jou geval zou ik daar al vraagtekens bij hebben

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:08

Toen ik nog paarden zadelmak maakte stuurde ik elke keer een filmpje als we iets nieuws deden. Mensen kregen dus filmpjes van de eerste keer met zadel, de eerste keer opstappen, het eerste ritje, het eerste sprongetje en noem zo maar op. Ja, ook als het slecht was gegaan want enkel zo krijgen ze een eerlijk beeld van hun paard. Ze mochten ook steeds komen kijken na afspraak. Een vriend van mij heeft dan weer geen tot weinig contact met zijn klanten maar antwoord wel steeds op berichtjes en zal ook filmpjes sturen als er naar gevraagd wordt. Helemaal niets laten weten vind ik ook niet oke

BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 15:16

Ik geef hem tot maandag, heb ik dan nog geen reactie dan neem ik mijn verlies en haal ik paard op. Meer dan een negatieve review achterlaten kan ik niet doen vrees ik. Baal hier zó van..

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:18

Is 4 weken sowieso niet kort om een paard al redelijk bevestigd weer mee naar huis te nemen?

Juist die eerste stappen lijken me hele grote stappen. Dan zou ik echt wel een berichtje verwachten. Eerste keer echt rond stappen, drafje.. zulke dingen zijn toch heel normaal om daar wat over te willen horen als eigenaar?

Als ie 15min verderop staat zou ik eigenlijk gewoon een langs rijden.. Moet ie maar reageren.
Ik krijg hier echt red flags van tbh.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:24

Nyaleti schreef:
Is 4 weken sowieso niet kort om een paard al redelijk bevestigd weer mee naar huis te nemen?

Juist die eerste stappen lijken me hele grote stappen. Dan zou ik echt wel een berichtje verwachten. Eerste keer echt rond stappen, drafje.. zulke dingen zijn toch heel normaal om daar wat over te willen horen als eigenaar?

Als ie 15min verderop staat zou ik eigenlijk gewoon een langs rijden.. Moet ie maar reageren.
Ik krijg hier echt red flags van tbh.


Eens met het laatste, gewoon langsgaan.
Ik krijg ook een naar gevoel bij dit verhaal, las laatst een vergelijkbaar verhaal waarbij paard na een paar weken compleet uitgemergeld naar huis is gehaald. Ik zou voorzichtig zijn met vertrouwen, een professioneel en gepassioneerd iemand communiceert helder

Mo_Noah

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-09-22

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:31

Poh zeg wat rot, maar ik zou m'n paard hier per direct weghalen. Iedereen mag zn zaken op z'n eigen manier doen maar als het niet past bij wat jij wenst en belangrijk vindt.. het gaat wel om je dier. Dan idd maar je verlies nemen

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:38

Odetje92 schreef:
Nyaleti schreef:
Is 4 weken sowieso niet kort om een paard al redelijk bevestigd weer mee naar huis te nemen?

Juist die eerste stappen lijken me hele grote stappen. Dan zou ik echt wel een berichtje verwachten. Eerste keer echt rond stappen, drafje.. zulke dingen zijn toch heel normaal om daar wat over te willen horen als eigenaar?

Als ie 15min verderop staat zou ik eigenlijk gewoon een langs rijden.. Moet ie maar reageren.
Ik krijg hier echt red flags van tbh.


Eens met het laatste, gewoon langsgaan.
Ik krijg ook een naar gevoel bij dit verhaal, las laatst een vergelijkbaar verhaal waarbij paard na een paar weken compleet uitgemergeld naar huis is gehaald. Ik zou voorzichtig zijn met vertrouwen, een professioneel en gepassioneerd iemand communiceert helder


Met de nadruk op professioneel denk ik dan want ik ken echt briljante paardenmensen en die hebben vrijwel allemaal de neiging om echt heel slecht te communiceren :')
Geweldig met paarden, iets minder met mensen of in ieder geval het commerciële gedeelte.

Ik persoonlijk zou bellen of langsgaan, aangeven wat de verwachtingen zijn en vragen waardoor er zo weinig tot geen reactie komt. Als hij al zijn tijd in de paarden steekt op een goede manier, en het paard staat er top bij, dan zou ik mindere communicatie voor lief nemen maar ik zou wel zorgen voor een stukje bewustwording in de hoop dat het veranderd.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:44

Bielsje schreef:
Met de nadruk op professioneel denk ik dan want ik ken echt briljante paardenmensen en die hebben vrijwel allemaal de neiging om echt heel slecht te communiceren :')
Geweldig met paarden, iets minder met mensen of in ieder geval het commerciële gedeelte.

Ik persoonlijk zou bellen of langsgaan, aangeven wat de verwachtingen zijn en vragen waardoor er zo weinig tot geen reactie komt. Als hij al zijn tijd in de paarden steekt op een goede manier, en het paard staat er top bij, dan zou ik mindere communicatie voor lief nemen maar ik zou wel zorgen voor een stukje bewustwording in de hoop dat het veranderd.

Dat eerste idd, zo ken ik er ook wel één/een paar :')
Echt superhandig met paarden, heeft van het meest idiote paard wat ik gekend heb nog een kinderpony weten te maken maar fatsoenlijk communiceren kon ie niet. Nu was ie ook wel echt kneitersdruk had ik het idee en waren 24 uur niet genoeg uren voor zijn dag. Maar zeker via de app kon je soms rustig dagen wachten op antwoord. Of geen antwoord :=

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:51

ik zou idd snel langsgaan en elke dag even langsgaan, tis jouw paard en je wilt niet weten hoeveel er slecht terugkomen van zoiets net als met opfok. Dus enige controle is echt niet gek.

boemel

Berichten: 8432
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:57

Ik zou langsgaan en een afspraak maken om een training bij te wonen.

Waarschijnlijk is communiceren niet het sterkste punt van de trainer en is hij hartstikke druk, onder andere met jouw paard, maar een keertje kijken is niet meer dan logisch.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:58

Begrijp ik goed dat je het paard dus hebt gebracht zonder eerst persoonlijk kennis te maken?

Dat vind ik al een aparte gang van zaken

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:01

Meteen langs gaan, dit is niet normaal. Desnoods paard ophalen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:03

Ik zou ook langs gaan om iig te checken of je paard er goed bij staat. Ik zou mezelf anders opvreten het hele weekend. En dan had hij idd maar even moeten reageren.

Zeker als jij meerdere keren contact hebt gezocht is het onprofessioneel om daar niet even op te reageren. Even 1x per week een filmpje en kort verslagje is toch niet teveel gevraagd

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:04

Als er geen reactie vanuit hem komt, dan zeker wel langsgaan. Sterker nog dan stond ik daar minstens 1x per week. Het is jouw paard en als er geen updates vanuit hem zelf komen, zelfs niet na vragen dan gewoon met eigen ogen zien hoe het met je paard gaat.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:13

Dit is precies de reden dat ik mijn dieren niet wegbreng.
Al denk ik wel dat enige voorkennis (tenzij echt uitzinderingen of medische dingen)niet echt noodzakelijk zijn en soms zelfs zouden kunnen belemmeren. Ik zou in die zin ook op mn gevoel vertrouwen.
Dat hij een klik heeft met je paard.... Tja.... Als ie dat niet had, denk je dan dat ie dat eerlijk zou zeggen tegen je?
Ik zou dus gewoon langsgaan. Je stoort ze niet in hun werk toch? Ze kunnen gewoon om je heen werken en ik neem aan dat ze je niet de oren van hun hoofd gaat vragen maar vooral even wil checken hoe je dier erbij staat, alert, blij, goedgevoed, etc? En zeker als ze er net mee bezig zijn of gaan is dat toch perfect?

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:14

Ik zou langsgaan. Misschien is het inderdaad een goed trainer, maar is communiceren een dingetje. Als je dan ziet dat je paard er niet goed bij staat, of de training je niet bevalt, kan je haar altijd terughalen.

Ik vind vier weken ook vrij kort, vooral omdat je aangeeft haar goed bevestigd terug te willen.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:17

Idd maar even langsgaan. Ik maak zelf zadelmak en stuur ook met regelmaat foto's/filmpjes of tenminste een berichtje hoe het allemaal verloopt.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:19

Heb je al geprobeerd gewoon even te bellen? Gaat vaak een stuk sneller dan appen.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:28

boemel schreef:
Ik zou langsgaan en een afspraak maken om een training bij te wonen.

Waarschijnlijk is communiceren niet het sterkste punt van de trainer en is hij hartstikke druk, onder andere met jouw paard, maar een keertje kijken is niet meer dan logisch.


Hartstikke druk? Joh, je kan al een appje sturen als je zit te kakken...
Je bent nooit te druk om even iets te laten horen.

TS, ik had echt al eerder op de stoep gestaan. Sterker nog, ik had mijn paard niet eens achtergelaten zonder normaal kennis te maken.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:39

Vervelend ts. Communicatie in dit stuk moet op één staan. Mijn vorige paard is 4 maanden weggeweest maar kreeg wekelijks een berichtje, fijn contact gehad. Kon gewoon langskomen. Als het mijn paard was geweest had ik der terug gehaald, alleen al in stal erop zitten of geen klik met de trainer zou voor mij genoeg reden zijn. Ik zou, als ik jou was, je paard samen met hulp op je eigen stal inrijden, moest uiteindelijk ook met mijn vorige paard(geval apart...) er is zoveel meer rust, regelmaat en overzicht. Voor jezelf en het paard, want een vreemde die binnen een week zomaar erop gaat zitten in een vreemde stal, is imo niet persé de juiste manier. En dat nog zonder communicatie naar jou toe.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:45

Waarom breng je je paard überhaupt weg naar een adres waar je de werkwijze niet van weet?

Ik zou hem ophalen en iets meer voorwerk doen bij het zoeken naar een nieuw adres....