Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:13

ja maar die nuancering wekt hier alleen maar onduidelijkheid op, want het gaat niet over contractvoorwaarden die niet wettelijk zijn toegestaan. Het gaat over een heel normaal contract waar TS zich zonder dat er sprake is van hele bijzondere omstandigheden, onderuit wil komen. Èn dat gaat niet, dan geldt contract is contract en de enige die eventueel coulance kan bieden is de staleigenaar.

De meeste staleigenaren zijn in het geval van overlijden heel coulant en rekenen alleen tot de dag dat het paard nog leefde. Mijn staleigenaar was zo coulant toen mijn paard voor 5 weken naar de kliniek moest, niet eens kale box te rekenen voor die 5 weken, maar die hele 5 weken niet gerekend heeft, omdat ik al zoveel kosten had. Maar dat is coulance, dat hoeven ze niet te doen. Was er uiteraard wel heel blij mee.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:25

Ineke2 schreef:
BeFunny schreef:
De anderen hadden in april al opgezegd. Dus logisch dat die niet de maand mei hoeven te betalen. Daar is niks onterechts aan.

Ts heeft in april opgezegd, dat is nou juist het probleem. Als ze 31 maart had opgezegd, had ze mei niet meer hoeven te betalen.



Ja daar zeg je wat, door alle reacties dacht ik dus begin mei (maar even terug gelezen en ze heeft begin dus idd opgezegd.
Maar ze moet een kalender maand betalen. Of een extra kalender maand? Want als het niet om een extra kalender maand gaat dan hoeft ze mei dus idd niet te betalen. Als dat als extra maand in het contract staat wel.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:34

Het gaat om een extra kalendermaand, dus je moet voor de 1e opzeggen. TS heeft 6 april opgezegd, dat betekent dat haar contract tot eind mei doorloopt. Ze had er tot eind mei kunnen blijven staan, maar is 8 april vertrokken en betaalt dus bijna 2 maanden voor een box die ze niet gebruikt. Had ze 31 maart opgezegd, dus een week eerder, dan had haar contract tot eind april gelopen.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:15

Als het beschreven staat als extra kalender maand dan is het niet anders. Als de anderen wel in maart hebben opgezegd dan hoeven zij enkel april te betalen.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:09

Het voorbeeld van de brand en het paard dat na een maand overlijdt, is niet relevant. In zo'n geval zou je - ook afhankelijk van wat er in het contract staat - kunnen spreken van overmacht. Op die manier kan het contract dan ook beëindigd worden. En daarnaast kunnen staleigenaren in zo'n geval ook coulant zijn.
In het geval van TS is er geen sprake van overmacht. Het contract kan dus ook niet ontbonden worden op basis van overmacht. TS heeft zelf besloten dat ze niet langer op die stal wil staan omdat het contact met de staleigenaar niet prettig is en heeft zelf besloten op te stappen voor het einde van de opzegtermijn. Gun je de staleigenaar geen dubbele stalhuur, dan blijf je staan tot het einde van de opzegtermijn. En anders neem je je verlies...

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:56

Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:09

anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

En waar ligt het probleem van het gezeik precies?

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:14

Cambionn schreef:
LWDaisy schreef:
Wat ik me afvraag: als jij voor de maand mei moet betalen, omdat je de opzeg "te laat" hebt gedaan, mag hij dan diezelfde stal in die maand nog aan iemand anders verhuren? En daar maw dubbele huur voor opstrijken?
Weet iemand dat hier? En dan bedoel ik echt wéten, niet wat we gevoelsmatig vìnden.
Deze weet ik niet zeker, dus ik zou hem na moeten zoeken. Voor context/achtergrond: voor mijn werk heb ik ervaring met het lezen en begrijpen van bepaalde wetten, policies, contracten en juridische teksten en zijn er bepaalde wetten die ik moet kennen. Maar ik vrees dat deze vraag buiten mijn kennisgebied valt. Floortje kan hier beter antwoord op geven.

In de hoop dat je dit niet te onwetend vind. Hoe ik hem juridisch vermoed (en dit zal echt ff nagekeken moeten worden, pin me er dus niet op vast):

Mijn eerste ingeving zou zijn dat ik deze case contractueel zou vastleggen (wat mag staleigenaar wanneer de stal tijdelijk niet gebruikt wordt of vroegtijdig leeg komt). Scheelt een hoop gedoe.

Maar mocht dit niet beschreven zijn, dan vraag ik me af: heeft TS expliciet stal X gehuurd, of gewoon stalling voor haar paard met bepaalde voorwaarden/kenmerken (en kan ze theoretisch dus ook een stal opzij geschoven worden als dat zo uitkomt). In dat eerste geval vermoed ik namelijk dat de stal leeg dient te blijven, maar in dat tweede dat de stal gevult mag worden mits er direct weer een stal weer vrij gemaakt wordt in het hypothetische geval dat TS over een week besluit terug te komen tot het opzeg termijn er op zit.


Ik vergelijk het in gedachten met het soort van "contractbreuk" bij woningen denk ik.
Ik heb dik 4 jaar geleden de huur van mijn appartement opgezegd. Sneller dan de 9 jaar waar ik voor getekend had. En contractueel met een opzegperiode van 3 maanden.
Dan is het aan de verhuurder om een nieuwe huurder te zoeken, en aan mij het appartement beschikbaar te stellen voor bezichtiging. Als de verhuurder er "op tijd" een nieuwe huurder in krijgt, en het appartement daardoor niet leeg komt te staan (en de verhuurder dus geen enkele maand zonder huuropbrengst zit) moet ik geen schadevergoeding in de vorm van huur betalen.
Toch?

Ik heb 1 maand moeten overlappen. Ik had de sleutels van mijn huis al (en moest daar dus ook al betalen) maar er was nog geen nieuwe huurder voor het appartement gevonden.
Ik heb mijn verlies genomen, "dubbel" betaald en had hierdoor een volle maand om alles rustig te verhuizen, te schilderen, ...

Ik had die maand huur/schadevergoeding niet betaald als er al een nieuwe huurder gevonden was hoor. Ik zie niet in waarom de verhuurder dubbel zou mogen ontvangen.
Of zie ik dat verkeerd?

De verhuurder dekt zichzelf een beetje in door een opzegperiode aan te houden.
Zowel de verhuurder van een stal als van een woning.
Zij willen natuurlijk geen verlies van inkomsten, ze hebben die tijd nodig om een nieuwe huurder te zoeken. Klinkt allemaal heel logisch vind ik.
Maar als er dan sneller een huurder gevonden kan worden die het contract kan "overnemen" waardoor een verhuurder geen inkomstenverlies is vervalt dat toch? Dat hoop ik toch haha.

Als TS nu die maand moet betalen, en echt de volle pot (incl. de kosten voor voer en bodembedekking) zou ik denk ik wel "lastig" durven doen. Als ik betaal voor stro en hooi, dan wil ik dat krijgen ook. Ik kom het wel halen, komt in mijn nieuwe stal wel van pas. En waag het niet er een ander paard te stallen terwijl IK voor die stal betaal. "Opschuiven" kan wel denk ik, als er maar een stal leeg is, zoals jij zegt. Zodat TS zou kunnen terug komen (niet dat ze dat zal doen) als ze wilt, want ze betaald tenslotte nog heel die maand.

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:17

anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.


Tja ik denk dat dit vooral komt omdat heel veel klanten niet meer zo netjes zijn. Op een stal waar ik stond gebeurde het ook vaak dat de mensen op zeiden en per direct weg waren.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:20

Het is echt niet alleen de hedendaagse pensioneigenaar die veranderd is, de hedendaagse pensionklant heeft ook heel veel meer noten op de zang. Want "vroeger" accepteerde de klant ook gewoon het management en het beleid van de pensionhouder. Ging men ervan uit dat die verstand van paarden had, die bepaalde het voerbeleid en keek wat de paarden op zijn stal nodig hadden. Tegenwoordig googled iedereen zich suf, iedereen heeft ander voer, die wil peeskappen op in de wei, die een zonnekap, die weer een deken al dan niet met hals en oh oh als het een keertje niet precies gebeurt als de instructie. Supplementje voor de ochtend beurt, supplementje voor de avond beurt. Stelt men eisen aan bodems en bodemonderhoud. Kost allemaal veel meer en vraagt veel meer personeel en management. Dat betekent dat de pensionhouder ook ergens vanuit moet kunnen gaan. Er wordt van hem meer investering verwacht, dus hij moet ook garanties hebben over wat er binnen komt....en ja...dan komen er dus contracten met opzegtermijnen.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:11

LWDaisy schreef:
Ik zie niet in waarom de verhuurder dubbel zou mogen ontvangen.
Of zie ik dat verkeerd?

De verhuurder dekt zichzelf een beetje in door een opzegperiode aan te houden.
Zowel de verhuurder van een stal als van een woning.
Zij willen natuurlijk geen verlies van inkomsten, ze hebben die tijd nodig om een nieuwe huurder te zoeken. Klinkt allemaal heel logisch vind ik.
Maar als er dan sneller een huurder gevonden kan worden die het contract kan "overnemen" waardoor een verhuurder geen inkomstenverlies is vervalt dat toch? Dat hoop ik toch haha.
Tja, als de verhuurder dan binnen het opzeg termijn geen nieuwe huurder heeft gevonden, blijf jij dan ook door betalen tot dat wel gelukt is? Of geld het maar 1 kant op? Want normaal zou de keer dubbel verdienen gebruikt kunnen worden om dat op te vangen.

Tenzij jij getekend hebt dat het vervalt bij een eerdere huurder blijft het coullance. Hij heeft alle recht om wel dubbel te verdienen, en dat kan bedrijftechnisch idd ook gewoon logisch zijn om bijv bovenstaande reden.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:15

Kidde schreef:
Tja ik denk dat dit vooral komt omdat heel veel klanten niet meer zo netjes zijn. Op een stal waar ik stond gebeurde het ook vaak dat de mensen op zeiden en per direct weg waren.


Van zodra je opzegt, mag je toch ook vertrekken? Wat is daar niet netjes aan?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23529
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:36

Gini schreef:
Kidde schreef:
Tja ik denk dat dit vooral komt omdat heel veel klanten niet meer zo netjes zijn. Op een stal waar ik stond gebeurde het ook vaak dat de mensen op zeiden en per direct weg waren.


Van zodra je opzegt, mag je toch ook vertrekken? Wat is daar niet netjes aan?


Als je je opzegtermijn netjes betaald is dat prima

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:38

Dat dus :j

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:45

purny schreef:
anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

En waar ligt het probleem van het gezeik precies?

Dat je nog moet gaan doorbetalen terwijl je er niet meer staat dus ook geen stal,voer,werk, etc. afneemt voor je paard.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:48

Dat heb je als het in het contract staat. Als je dat niet wilt dan moet je zo'n contract niet ondertekenen. Soms is daar vooraf nog wel over te onderhandelen. Maar dat houd ook in dat als de staleigenaar je zat is, het zomaar zo kan zijn dat je geen tijd krijgt om een goede vervangende stal te vinden. Elk voordeel heeft ook zijn nadelen.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:02

BeFunny schreef:
Dat heb je als het in het contract staat. Als je dat niet wilt dan moet je zo'n contract niet ondertekenen. Soms is daar vooraf nog wel over te onderhandelen. Maar dat houd ook in dat als de staleigenaar je zat is, het zomaar zo kan zijn dat je geen tijd krijgt om een goede vervangende stal te vinden. Elk voordeel heeft ook zijn nadelen.

Ik heb al 40 jaar eigen paarden. In vroegere tijden nooit contracten hoeven te tekenen. Dat waren allemaal oudere pensionhouders. Die zijn inmiddels gehemeld of gestopt en nu jonge pensionhouders met ander soort achtergrond en nu heb ik wel een contract moeten tekenen wat op zich ongunstig voor mij lijkt als er iets mis zou gaan. Ik ben een uitstekende betaler en zeer trouwe klant overigens maar ik wil niet afgezet of oneerlijk behandeld worden. Dan is de loyaliteit van mijn kant ook weg.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:36

Cambionn schreef:
LWDaisy schreef:
Ik zie niet in waarom de verhuurder dubbel zou mogen ontvangen.
Of zie ik dat verkeerd?

De verhuurder dekt zichzelf een beetje in door een opzegperiode aan te houden.
Zowel de verhuurder van een stal als van een woning.
Zij willen natuurlijk geen verlies van inkomsten, ze hebben die tijd nodig om een nieuwe huurder te zoeken. Klinkt allemaal heel logisch vind ik.
Maar als er dan sneller een huurder gevonden kan worden die het contract kan "overnemen" waardoor een verhuurder geen inkomstenverlies is vervalt dat toch? Dat hoop ik toch haha.


Tja, als de verhuurder dan binnen het opzeg termijn geen nieuwe huurder heeft gevonden, blijf jij dan ook door betalen tot dat wel gelukt is? Of geld het maar 1 kant op? Want normaal zou de keer dubbel verdienen gebruikt kunnen worden om dat op te vangen.

Tenzij jij getekend hebt dat het vervalt bij een eerdere huurder blijft het coullance. Hij heeft alle recht om wel dubbel te verdienen, en dat kan bedrijftechnisch idd ook gewoon logisch zijn om bijv bovenstaande reden.


Hmm. Ik snap je punt.

De opzegtermijn dient (volgens mij?) om de verhuurder de tijd te geven het pand/de stal gevuld te krijgen. Gedurende die opzegtermijn moet ik betalen - en dat zal ik dan ook doen. Dat hoort erbij, daar heb ik voor getekend, dat vind ik wel logisch. Niemand wilt inkomsten verliezen.

Maar het mag wel redelijk blijven. Tenzij er iets echt iets mis mee is, krijg je een stal/pand relatief snel weer gevuld.
En mocht dat onverhoopt toch niet lukken, om welke reden dan ook: sorry, dat is niet mijn schuld.
Ik heb aan mijn verplichting voldoen: ik heb mijn opzeg gedaan, en ik heb die periode financieel gedekt. Meer kan je denk ik niet in alle redelijkheid verwachten.


Ik snap wel wat je zegt; het klinkt ergens wel "logisch" om een verlies van inkomsten op te vangen.
Maar het klinkt dan weer niet logisch om 1 en hetzelfde pand/1 en dezelfde stal 2x te verhuren en daar 2x inkomsten voor op te strijken. In theorie mag ik er dan nog steeds in, ik betaal nl. nog voor dat pand/die stal. Dan verhuur je die niet nog eens door, zo zou het niet mogen werken.

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:37

oji schreef:
ja maar die nuancering wekt hier alleen maar onduidelijkheid op,


Excuus, ik zal me er niet meer mee bemoeien

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:46

anjali schreef:
BeFunny schreef:
Dat heb je als het in het contract staat. Als je dat niet wilt dan moet je zo'n contract niet ondertekenen. Soms is daar vooraf nog wel over te onderhandelen. Maar dat houd ook in dat als de staleigenaar je zat is, het zomaar zo kan zijn dat je geen tijd krijgt om een goede vervangende stal te vinden. Elk voordeel heeft ook zijn nadelen.

Ik heb al 40 jaar eigen paarden. In vroegere tijden nooit contracten hoeven te tekenen. Dat waren allemaal oudere pensionhouders. Die zijn inmiddels gehemeld of gestopt en nu jonge pensionhouders met ander soort achtergrond en nu heb ik wel een contract moeten tekenen wat op zich ongunstig voor mij lijkt als er iets mis zou gaan. Ik ben een uitstekende betaler en zeer trouwe klant overigens maar ik wil niet afgezet of oneerlijk behandeld worden. Dan is de loyaliteit van mijn kant ook weg.

In de meeste gevallen is het contract er voor de stal eigenaar om te borgen dat die niet naast zijn geld grijpt, als een oneerlijke klant met betaalachterstanden ineens met de noorderzon vertrekt.
Als jij je netjes aan het contract houdt, is er niets nadelig aan.
Opzeggen kan gewoon, als je wil verhuizen.
Gewoon op tijd kenbaar maken en dan is er niks aan de hand

Bij mij op stal vertrok iemand en heeft keurig netjes een week voor het einde van de maand opgezegd voor de maand erna. Ze ging alleen wel weg met 8 paarden tegelijk (ze ging zelf verhuizen en nam haar paarden mee naar dichter bij haar nieuwe huis).
Stal eigenaar had dus 5 weken om nieuwe klanten te zoeken, maar de meesten die kwamen, kwamen pas een maand later, want die hadden op hun eigen stal ook een maand opzegtermijn.
En zolang er geen paard staat, eet het ook geen hooi natuurlijk, maar de stallingskosten omvatten meer dan alleen puur de verbruikskosten van een paard, de stal eigenaar wil er ook wat aan overhouden.

Dus een maand opzegtermijn is sowieso maar de vraag of dat eigenlijk genoeg is, voor een stal eigenaar, om geen inkomstenderving te hebben. En dat is natuurlijk wel een ondernemersrisico.
Maar in principe kun je een contract gewoon uitdienen en hoef je geen dubbele stalkosten te betalen, jij zegt op op uiterlijk de laatste dag van een kalendermaand, en je paard mag nog gewoon blijven tot de laatste dag van de volgende kalendermaand.
Heb je geen dubbele kosten en de stal eigenaar heeft gewoon zijn geld.
Is niets raars aan, toch?

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:49

LWDaisy schreef:
Ik zie niet in waarom de verhuurder dubbel zou mogen ontvangen.
Of zie ik dat verkeerd?

De verhuurder dekt zichzelf een beetje in door een opzegperiode aan te houden.
Zowel de verhuurder van een stal als van een woning.
Zij willen natuurlijk geen verlies van inkomsten, ze hebben die tijd nodig om een nieuwe huurder te zoeken. Klinkt allemaal heel logisch vind ik.
Maar als er dan sneller een huurder gevonden kan worden die het contract kan "overnemen" waardoor een verhuurder geen inkomstenverlies is vervalt dat toch? Dat hoop ik toch haha.

LWDaisy schreef:
Cambionn schreef:
Tja, als de verhuurder dan binnen het opzeg termijn geen nieuwe huurder heeft gevonden, blijf jij dan ook door betalen tot dat wel gelukt is? Of geld het maar 1 kant op? Want normaal zou de keer dubbel verdienen gebruikt kunnen worden om dat op te vangen.

Tenzij jij getekend hebt dat het vervalt bij een eerdere huurder blijft het coullance. Hij heeft alle recht om wel dubbel te verdienen, en dat kan bedrijftechnisch idd ook gewoon logisch zijn om bijv bovenstaande reden.
Hmm. Ik snap je punt.

De opzegtermijn dient (volgens mij?) om de verhuurder de tijd te geven het pand/de stal gevuld te krijgen. Gedurende die opzegtermijn moet ik betalen - en dat zal ik dan ook doen. Dat hoort erbij, daar heb ik voor getekend, dat vind ik wel logisch. Niemand wilt inkomsten verliezen.

Maar het mag wel redelijk blijven. Tenzij er iets echt iets mis mee is, krijg je een stal/pand relatief snel weer gevuld.
En mocht dat onverhoopt toch niet lukken, om welke reden dan ook: sorry, dat is niet mijn schuld.
Ik heb aan mijn verplichting voldoen: ik heb mijn opzeg gedaan, en ik heb die periode financieel gedekt. Meer kan je denk ik niet in alle redelijkheid verwachten.


Ik snap wel wat je zegt; het klinkt ergens wel "logisch" om een verlies van inkomsten op te vangen.
Maar het klinkt dan weer niet logisch om 1 en hetzelfde pand/1 en dezelfde stal 2x te verhuren en daar 2x inkomsten voor op te strijken. In theorie mag ik er dan nog steeds in, ik betaal nl. nog voor dat pand/die stal. Dan verhuur je die niet nog eens door, zo zou het niet mogen werken.
Oh ik ben ook niet van mening dat je zou moeten doorbetalen hoor. Ik vind dat je gewoon moet betalen zoals contractueel afgesproken tenzij je coullance krijgt. Het is meer een reactie op de mensen die zeggen dat je geen opzegtermijn zou moeten hoeven betalen als er eerder een paard in staan.

Opzegtermijn is risico indekken. Risico op het verdwijnen van inkomen (door tijd te geven dit op te vangen) en risico op het opeens kwijtraken van je paard z'n plek (omdat ook de stalhouder een opzegtermijn heeft). En soms werkt een risico indekken in je voordeel (dubbele huur als de stal snel weg is), soms in je nadeel (niet genoeg ingedekt omdat het langer duurt dan je dekking).

Als je bij het voordeel voor de ander moment de regels aanpast, heb je eigenlijk altijd het voordeel maar nooit het nadeel. Dat vind ik juist raar/oneerlijk. Waarom zou een afspraak in je contract enkel gelden als het niet in de stalhouders voordeel is? Maar als het dat wel is, is dat oneerlijk? Het gaat immers 2 kanten op. Maar vrijwel niemand vind de andere kant (langer betalen als de stal leeg blijft) eerlijk.

Soms heb je nou eenmaal geluk, soms pech. Dat de ander een keer geluk heeft, is niet oneerlijk. Je niet aan afspraken willen houden wanneer die in iemand anders' voordeel zijn vind ik dan wel weer oneerlijk.

Als je hem echt die dubbele maand niet gunt, moet je imho gewoon blijven staan tot de laatste dag. Niet proberen eenzijdig de afspraak te veranderen. En ik snap dat je dat soms niet wil, maar dat geeft imho geen recht om te verwachten dat de ander maar coulant moet zijn. Aardig als hij het doet, maar niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 09-05-24 18:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:01

Maar al kan de stalhouder de stal direct vullen, dat gaat niet vanzelf volgens mij. Heb je een wachtlijst dan moet je vaak meerdere mensen contacten want niemand meld zich af van een wachtlijst als ze een andere stal hebben gevonden. De kans dat je precies op de vroege ochtend van mestdag vertrekt is klein dus waarschijnlijk zul je een stal een keer extra leeg moeten trekken als er weer iemand komt, en daar weer nieuwe bodembedekking in doen.

Kost allemaal tijd, en extra werk. Maar het hoeft helemaal niet gerechtvaardigd te worden, opzegtermijnen zijn heel normaal bij volgens mij iedere dienst en ik snap echt niet dat dat in de paardenwereld anders zou moeten zijn.

En dat andere stalgenoten coulance hebben gekregen voelt misschien rot, maar dat is wat het is en het zou geen coulance heten als dat voor iedereen zou gelden :')

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:18

Gini schreef:
Kidde schreef:
Tja ik denk dat dit vooral komt omdat heel veel klanten niet meer zo netjes zijn. Op een stal waar ik stond gebeurde het ook vaak dat de mensen op zeiden en per direct weg waren.


Van zodra je opzegt, mag je toch ook vertrekken? Wat is daar niet netjes aan?

Tja zonder opzegtermijn vertrekken vind ik niet zo netjes. Zeker als er ook beurten verdeeld zijn.

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:20

purny schreef:
anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

En waar ligt het probleem van het gezeik precies?

Dat je nog moet gaan doorbetalen terwijl je er niet meer staat dus ook geen stal,voer,werk, etc. afneemt voor je paard.[/quote]

Als je op tijd opzegd is dat ook niet aan de orde natuurlijk

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:56

Cambionn schreef:
En soms werkt een risico indekken in je voordeel (dubbele huur als de stal snel weg is), soms in je nadeel (niet genoeg ingedekt omdat het langer duurt dan je dekking).


Ik vind dubbele huur geen redelijke manier om dat mee te dekken. Leegstandskosten zou je moeten overslaan op alle stallen, en dubbele huur is gewoon niet nodig. (En het is een voordeeltje dat nooit de andere kant op kan vallen, want de volgende klant krijgt dus ook geen korting op de plek omdat de vorige huurder al heeft doorbetaald.)

Dat gaat niet om risico afdekken, dat is gewoon flauw. En dat geldt voor eigenlijk alles wat mij betreft: woningen, evenementkaartjes... opzegtermijnen of annuleringskosten zijn helemaal prima maar als je zonder enige moeite een ontstaan gat kunt opvullen vanuit een wachtlijst, hoef je daar niet dubbel voor te incasseren. (Administratiekosten kan ik me wel voorstellen bij incidentele situaties, maar bij doorlopende huur lijkt me dat ook onzin, die administratie heb je toch, of iemand nou een maand eerder of later weggaat.)

(En in redelijkheid kun je in zo'n situatie volgens mij ook prima het verschil tussen kale huur en het hooi/stro dat je er anders in zou stoppen berekenen, tenzij je dat moet wegdoen of je het hebt ingekocht op een enorm duur moment en het nu heel goedkoop is. Maar als je dat gewoon kunt gebruiken, heb je er toch geen nadeel van? Waarom zou je een klant daar dan wel voor laten betalen?)