Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:58

anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

Dit soort 'gezeik' is waarschijnlijk ontstaan omdat eigenaren vroeger ook gewoon hun paard plotseling verhuisden en de stalhouder zonder inkomsten achterlieten. Natuurlijk gebeurde dit vroeger ook, en juist daarom willen stalhouders dat je nu een contract ondertekent.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:43

En als je gewoon je opzegtermijn aanhoudt die je bij akkoord van je contract aangaat dan heb je dit soort gezeik allemaal niet.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:56

Shadow0 schreef:
Cambionn schreef:
En soms werkt een risico indekken in je voordeel (dubbele huur als de stal snel weg is), soms in je nadeel (niet genoeg ingedekt omdat het langer duurt dan je dekking).


Ik vind dubbele huur geen redelijke manier om dat mee te dekken. Leegstandskosten zou je moeten overslaan op alle stallen, en dubbele huur is gewoon niet nodig. (En het is een voordeeltje dat nooit de andere kant op kan vallen, want de volgende klant krijgt dus ook geen korting op de plek omdat de vorige huurder al heeft doorbetaald.)

Dat gaat niet om risico afdekken, dat is gewoon flauw. En dat geldt voor eigenlijk alles wat mij betreft: woningen, evenementkaartjes... opzegtermijnen of annuleringskosten zijn helemaal prima maar als je zonder enige moeite een ontstaan gat kunt opvullen vanuit een wachtlijst, hoef je daar niet dubbel voor te incasseren. (Administratiekosten kan ik me wel voorstellen bij incidentele situaties, maar bij doorlopende huur lijkt me dat ook onzin, die administratie heb je toch, of iemand nou een maand eerder of later weggaat.)

(En in redelijkheid kun je in zo'n situatie volgens mij ook prima het verschil tussen kale huur en het hooi/stro dat je er anders in zou stoppen berekenen, tenzij je dat moet wegdoen of je het hebt ingekocht op een enorm duur moment en het nu heel goedkoop is. Maar als je dat gewoon kunt gebruiken, heb je er toch geen nadeel van? Waarom zou je een klant daar dan wel voor laten betalen?)
De andere kant op is er wel degelijk, namelijk dat ook jij niet van de 1 op andere dag zonder stal van ne paard komt te zitten, want als de staleigenaar opzegt heeft hij ook een opzegtermijn waardoor jij tijd hebt wat anders te zoeken.

En leegstandkosten moeten maar op alle stallen verdeeld? Dus dan moeten de mensen die wel blijven betalen omdat iemand anders wegging? Dat vind ik een veel vreemdere constructie.

Opzegtermijn is echt niks raars hoor. En er is echt wel nagedacht dat het ergens op slaat. Maar als je het echt zo oneerlijk vind, teken dan gewoon geen contract die dat erin heeft staan. Doe je dat wel moet je je daar gewoon aan houden. Ergens voor tekenen en dan achteraf vinden dat dat niet hoeft want de andere partij heeft daar profijt van, nou daar vind ik eigenlijk veel meer van.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:18

Ik heb vroeger ook zonder contract mijn paard gestald. Maar ik ben wel blij dat ik er nu wel een heb. Op een dag was staleigenaar zo boos dat hij riep dat iedereen de volgende dag met z’n paard zijn erf af moest zijn. Hij is uiteindelijk wel gekalmeerd, maar zoiets is dus wel mogelijk zonder contract en dan sta je daar met je paard….en ken nog zo’n verhalen van mensen die de volgende dag een andere stal moesten hebben (waar dat wel degelijk nodig was).

Een contract geeft de staleigenaar maar ook de klant zekerheid. Als klant kan je ook niet zomaar plots op straat gezet worden zonder geldige reden.

Moeilijk gaan doen door te gaan eisen dat de stal leeg blijft tijdens de opzegtermijn terwijl je er niet meer staat: daar zou ik mij echt niet mee bezig gaan houden… waarom ook? Om je gelijk te halen? Je ongenoegen heel stellig te laten blijken? Je bereikt er imo niets positiefs mee. En nogmaals, in een geval zoals dat van TS is het de eigen keuze om te vertrekken voor het einde van de opzegtermijn en dus indirect ook om op twee plaatsen huur te gaan betalen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:05

In het geval van TS gaat het om 7 weken van dubbele stallingskosten, 3 weken in april en de gehele maand mei. Ergens in het midden zou ook prima zijn voor beide partijen.

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:17

Ja dat zou prima zijn. Maar de stal eigenaar staat in zijn recht door gewoon de hele extra kalendermaand te rekenen. Wat men daar van vind doet niet ter zake.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:31

Cambionn schreef:
De andere kant op is er wel degelijk, namelijk dat ook jij niet van de 1 op andere dag zonder stal van ne paard komt te zitten, want als de staleigenaar opzegt heeft hij ook een opzegtermijn waardoor jij tijd hebt wat anders te zoeken.

Dat gaat over de opzegtermijn, niet over dubbel verhuren. De opzegtermijn is redelijk, daar heb ik geen moeite mee.

Citaat:
En leegstandkosten moeten maar op alle stallen verdeeld? Dus dan moeten de mensen die wel blijven betalen omdat iemand anders wegging? Dat vind ik een veel vreemdere constructie.


Ja, leegstandskosten zijn gewoon algemene kosten die horen bij het geheel van de bedrijfsvoering. Een deel daarvan dek je specifiek af met de opzegtermijn, maar voor de rest hoort het gewoon bij je bedrijf. Dat is niet iets wat je 1 specifieke klant aan kunt rekenen, en niet iets dat hoort bij 1 specifieke maand, dat is gewoon een gegeven: je zult her en der wat leegstand hebben en dat reken je dus mee in je algemene begroting.

Maar daarnaast: mijn bezwaar over dubbel innen is dus vooral als er GEEN leegstand is, maar als er een volgende klant klaar staat, die er niet pas aan het eind van de termijn in trekt, maar misschien al volgende week. Dan kun je dat gewoon in redelijkheid toch afmaken op 1 juni? Dan hoeft die extra maand er toch niet bijgehaald te worden?

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:40

Veronica2 schreef:
In het geval van TS gaat het om 7 weken van dubbele stallingskosten, 3 weken in april en de gehele maand mei. Ergens in het midden zou ook prima zijn voor beide partijen.

Tja dan had ze er voor moeten kiezen om pas per 1 juni te vertrekken, of eerder moeten opzeggen

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:44

Ik vraag me echt af hoelang jullie dit thema nog blijven uitmelken….

Is niet alles al gezegd ?

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 00:07

Kidde schreef:
Veronica2 schreef:
In het geval van TS gaat het om 7 weken van dubbele stallingskosten, 3 weken in april en de gehele maand mei. Ergens in het midden zou ook prima zijn voor beide partijen.

Tja dan had ze er voor moeten kiezen om pas per 1 juni te vertrekken, of eerder moeten opzeggen


Er kan echt plotseling iets gebeuren waardoor je denkt, hey dit was het, ik zoek een beter plekje. Ik had dat ooit op 3 december. Ben half januari vertrokken en had de halve maand dubbele kosten. Toch is het een lange zit.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 03:37

Veronica2 schreef:
In het geval van TS gaat het om 7 weken van dubbele stallingskosten, 3 weken in april en de gehele maand mei. Ergens in het midden zou ook prima zijn voor beide partijen.

Jij vindt dat prima voor beide partijen. Misschien is dat voor een van beide partijen niet zo…
Bovendien: TS neemt een beslissing en is daar dan ook verantwoordelijk voor. Gevolgen van de beslissingen die ze neemt zijn dan ook voor haar. Staleigenaar is niet verantwoordelijk voor beslissingen die zijn klanten nemen (ook al worden die beslissingen genomen door zijn toedoen). Hij hoeft dan ook niet de gevolgen te dragen van de beslissingen die zijn klanten nemen. Hij kan misschien een toegeving doen, maar is dat niet verplicht. Hoe moeilijker je zelf doet in zulke gevallen, hoe kleiner de kans dat de staleigenaar je tegemoet wil komen, lijkt mij.

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:20

Veronica2 schreef:
In het geval van TS gaat het om 7 weken van dubbele stallingskosten, 3 weken in april en de gehele maand mei. Ergens in het midden zou ook prima zijn voor beide partijen.

Wat ik me afvraag, doe jij nou iets met de informatie die in deze draad gegeven wordt over de wet en zo? Of blijf je gewoon met twee vingers in je spreekwoordelijke oren doorgaan met roepen wat jij víndt?

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:02

Stal eigenaar staat in zijn recht. Punt.

Daar kan je 10 pagina's over discussiëren maar veranderd niets aan dat feit.

juval

Berichten: 13280
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:24

een stalhouder kan natuurlijk ook bij aanvang van de overeenkomst een maand extra borg vragen, dan is het probleem ook zo opgelost.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:40

pateeke schreef:
Ik heb vroeger ook zonder contract mijn paard gestald. Maar ik ben wel blij dat ik er nu wel een heb. Op een dag was staleigenaar zo boos dat hij riep dat iedereen de volgende dag met z’n paard zijn erf af moest zijn. Hij is uiteindelijk wel gekalmeerd, maar zoiets is dus wel mogelijk zonder contract en dan sta je daar met je paard….en ken nog zo’n verhalen van mensen die de volgende dag een andere stal moesten hebben (waar dat wel degelijk nodig was).

Een contract geeft de staleigenaar maar ook de klant zekerheid. Als klant kan je ook niet zomaar plots op straat gezet worden zonder geldige reden.

Moeilijk gaan doen door te gaan eisen dat de stal leeg blijft tijdens de opzegtermijn terwijl je er niet meer staat: daar zou ik mij echt niet mee bezig gaan houden… waarom ook? Om je gelijk te halen? Je ongenoegen heel stellig te laten blijken? Je bereikt er imo niets positiefs mee. En nogmaals, in een geval zoals dat van TS is het de eigen keuze om te vertrekken voor het einde van de opzegtermijn en dus indirect ook om op twee plaatsen huur te gaan betalen.

Als je ruzie hebt gaan sommige pensionhouders je paard slechter verzorgen. Sommige ruzies ontstaan ook juist doordat de verzorging slecht is. In al deze gevallen wordt je paard de dupe als je langer blijft staan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23530
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:51

als je ruzie hebt gaan pensionklanten soms ook nare verhalen verspreiden, dat kan ook.
We horen maar 1 kant van het verhaal dus we weten het niet, net zo min als we weten wat er met de andere 2 partijen die eerder zijn vertrokken is afgesproken.

Feit is dat TS te laat heeft opgezegd en ze dus een maand extra stalling moet betalen, zoals afgesproken ios. Wat de stalhouder daarmee doet is aan de stalhouder, al koopt hij er wc papier van.

Als ze niet betaald volgt niet het contract en zijn de consequenties voor TS. En de pensionhouder kan zelfs ook nog collega pensionhouders waarschuwen voor TS als wanbetaler, net zoals TS anderen wil waarschuwen voor de manieren van pensionhouder.

Heel vervelend voor beide partijen dat het zo gelopen is, TS moet zich aan de afspraken houden en gewoon betalen, anders had ze voor de eerste van de maand moeten opzeggen óf blijven staan tot eind mei.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 10:07

TS is al een week uit dit topic ;)

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 10:53

anjali schreef:
pateeke schreef:
Ik heb vroeger ook zonder contract mijn paard gestald. Maar ik ben wel blij dat ik er nu wel een heb. Op een dag was staleigenaar zo boos dat hij riep dat iedereen de volgende dag met z’n paard zijn erf af moest zijn. Hij is uiteindelijk wel gekalmeerd, maar zoiets is dus wel mogelijk zonder contract en dan sta je daar met je paard….en ken nog zo’n verhalen van mensen die de volgende dag een andere stal moesten hebben (waar dat wel degelijk nodig was).

Een contract geeft de staleigenaar maar ook de klant zekerheid. Als klant kan je ook niet zomaar plots op straat gezet worden zonder geldige reden.

Moeilijk gaan doen door te gaan eisen dat de stal leeg blijft tijdens de opzegtermijn terwijl je er niet meer staat: daar zou ik mij echt niet mee bezig gaan houden… waarom ook? Om je gelijk te halen? Je ongenoegen heel stellig te laten blijken? Je bereikt er imo niets positiefs mee. En nogmaals, in een geval zoals dat van TS is het de eigen keuze om te vertrekken voor het einde van de opzegtermijn en dus indirect ook om op twee plaatsen huur te gaan betalen.

Als je ruzie hebt gaan sommige pensionhouders je paard slechter verzorgen. Sommige ruzies ontstaan ook juist doordat de verzorging slecht is. In al deze gevallen wordt je paard de dupe als je langer blijft staan.


Dat is wel zo, maar dat kan ook gebeuren zonder ruzie.
Echter is dat niet wat ik wilde zeggen. Als je moeilijk gaat doen over het leeg moeten blijven van de stal, betalen van de opzegtermijn,... dan creëer je ofwel een conflict ofwel doe je een reeds bestaand conflict escaleren. Wie heeft daar wat aan? De energie die je in dat conflict steekt, kan je beter aan je paard geven.
Probeer je er het beste van te maken en de afspraken na te komen die gemaakt zijn, dan heb je meer kans dat je ook wat goodwill creëert bij de staleigenaar en deze jou misschien ook wat tegemoet wil komen.
Het is overigens niet omdat de staleigenaar zich niet netjes gedraagt, dat je daar als klant in mee moet gaan en je dus ook maar 'ongepast' moet gaan gedragen.
Overigens is het probleem ook niet dat TS per direct vertrokken is, wel dat ze een opzeg moet betalen die ze de staleigenaar niet gunt. Prima dat je ervoor kiest te vertrekken voor het einde van de opzeg; dat je dan op twee plaatsen huur moet betalen voor de periode van de opzegging, is dan de consequentie van je beslissing.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:12

Kidde schreef:
Gini schreef:
Van zodra je opzegt, mag je toch ook vertrekken? Wat is daar niet netjes aan?

Tja zonder opzegtermijn vertrekken vind ik niet zo netjes. Zeker als er ook beurten verdeeld zijn.


Netjes = stalhouder en stalklant die zich aan het overeengekomen contract houden.
Al de rest is coulance: leuk als het je te beurt valt, niet verwijtbaar als het niet gebeurt.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:21

Alja schreef:
Ik vraag me echt af hoelang jullie dit thema nog blijven uitmelken….

Is niet alles al gezegd ?


Nog 10 blz :+
Het is gewoon knap.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:46

Fitzroy schreef:
Alja schreef:
Ik vraag me echt af hoelang jullie dit thema nog blijven uitmelken….

Is niet alles al gezegd ?


Nog 10 blz :+
Het is gewoon knap.


:D :D :D Jullie zeggen het , ik dacht het. Wat een simpele vraag allemaal teweeg kan brengen.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:17

anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

Och och, romantiseer de boel niet zo, Anjali.

Hier ook iets van veertig jaar in de paarden. Wij (eigenaren) zijn een stuk slimmer geworden door o.a. internet ( en hopelijk zelf-ontwikkeling). Toentertijd had je ook van die horken die de TS heeft getroffen, alleen nu weet de TS meer, en en de verhuurder (regels&wetgeving) ook.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:20

Horken zijn inderdaad van alle tijden, zowel in de stalhouders als in de klanten. Ik heb geloof ik nooit een contract getekend in alle jaren dat ik paarden had, maar ik heb me altijd wel op de hoogte gesteld van de stalregels en daar ook naar gehandeld. Waar ik nu sta is ook alles mondeling afgesproken.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:23

Nielojram schreef:
anjali schreef:
Dit soort gez**k had je "vroeger" niet, althans niet in mijn buurt. Stalhouders waren paardenmensen en\of boeren en hanteerden regels eerlijk naar beide kanten. In die tijd nooit contracten getekend, voor niets wat met paarden te maken had want iedereen wist dat paarden altijd zorgen voor hele onverwachte situaties waarbij elk contract verwordt tot een stukje w.c.papier. Je betaalde netjes voor wat je kreeg en al je niets meer kreeg was het over.

Och och, romantiseer de boel niet zo, Anjali.

Hier ook iets van veertig jaar in de paarden. Wij (eigenaren) zijn een stuk slimmer geworden door o.a. internet ( en hopelijk zelf-ontwikkeling). Toentertijd had je ook van die horken die de TS heeft getroffen, alleen nu weet de TS meer, en en de verhuurder (regels&wetgeving) ook.

Ik zit wat korter in de paarden (slechts ruim 30 jaar :+) en ik weet niet anders dan dat paardenvolk bekend staat als slechte betalers... Al het geld zit in het paard. Dit topic zie ik als leuke illustratie daarvan: pagina's lang zoeken naar excuses om vooral niet te hoeven betalen :j

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 21:06

@Achterom; ik neem het even op voor de TS, die heeft zich een week geleden teruggetrokken uit het topic - dus echt niet iemand die pagina’s lang zoekt naar excuses om niet te betalen.
Het waren echt andere mensen , die er niks mee te maken hadden, die volledig los gingen….