Bijrijder en aansprakelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSannee

Berichten: 4366
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 07:51

Op insta is een jurist die verschillende (echte) situaties omschrijft. Gaat allemaal over aansprakelijkheid. Volgens mij zit er ook wat tussen over bijrijders of ruiters die op een jong paard van een ander stappen. Daarbij kan het bijvoorbeeld zijn dat er een percentage "eigen schuld" aan de ruiter wordt toegekend. Maar heel afhankelijk per situatie. Misschien kan deze man/vrouw je wel advies geven!

https://www.instagram.com/paardenletsel ... A3MTIzbHEy

Dit filmpje beschrijft bijvoorbeeld wat er gebeurd als jouw paard iemand anders er af gooit: https://www.instagram.com/reel/C1-HXY_o ... J5b3p5cjZm

magicmist

Berichten: 3339
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:26

Ooit is er een bijrijder van mijn paard afgevallen. Ik werd aansprakelijk gesteld. Pony had gebokt met een nieuw zadel. Zadelpasser was er toen. Aangezien de pony iets deed werd ik volledig aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk hebben de verzekeringen dit opgelost en is het niet geheel enkel op mij verhaald. Het kostte me persoonlijk niets.maar wel een hoop stress.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:05

magicmist schreef:
Ooit is er een bijrijder van mijn paard afgevallen. Ik werd aansprakelijk gesteld. Pony had gebokt met een nieuw zadel. Zadelpasser was er toen. Aangezien de pony iets deed werd ik volledig aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk hebben de verzekeringen dit opgelost en is het niet geheel enkel op mij verhaald. Het kostte me persoonlijk niets.maar wel een hoop stress.


Dit is zo jammer.. Ongelukken gebeuren in het dagelijks leven, of dat nou met paarden is of niet. Mensen worden aansprakelijk gesteld voor die kosten en een verzekering kan dat voor je oplossen. Heel spannend hoeft het niet te zijn en toch ben ik al talloze mensen tegen gekomen die niet aan dit soort zaken willen meewerken omdat het je eigen schuld is en ze geen cent willen betalen. Neem een AVP, controleer wat randzaken en laat het los. Of je dan voor 50 of 100 procent aansprakelijk bent maakt niet meer uit. Het kost toch vaak al een hoop en de verzekering dekt dat in principe. Het kunnen schades zijn in tonnen en dat ga je zelf echt niet kunnen ophoesten. Maar de stress is er dus ook niet perse voor nodig. Stal waar ik gestaan heb had in het contract staan dat je verplicht verzekerd moest zijn, maar puntje bij paaltje wilden ze niet dat je anderen aansprakelijk zou stellen voor schade aan je paard omdat dat conflicten zou geven. Op zich vind ik dat heel krom. Door er zo mee om te gaan geeft het juist conflicten. Door het als iets zakelijks te zien en elkaar te kunnen ondersteunen bij schade waar je voor aansprakelijkheid bent is toch juist iets fijns.

Overigens slaat dit bovenstaande niet allemaal op die quote hoor, ik vond vooral het stukje stress interessant omdat dat bij veel mensen gebeurt en het dus heel vaak onterecht gezien wordt als iets heel negatiefs. Maar ongelukken gebeuren nou eenmaal en gelukkig bestaat daar een AVP voor die ik eigenlijk verplicht zou willen zien om problemen te voorkomen.

Sababber

Berichten: 2721
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:53

Nielojram schreef:
Lamujer schreef:
Ik zit erover te denken om op zoek te gaan naar een bijrijder. Omdat mijn paard nog erg groen is durf ik daar niet zomaar iedereen op te zetten. Ik weet dat ik aansprakelijk ben mocht er iets gebeuren en ik vroeg me af hoe jullie dat geregeld hebben? Bij mijn vorige paard hoefde ik daar niet over na te denken, die was doodbraaf :o

Waarom zou je voor een groen paard een bijrijder zoeken?


Ik vind dit persoonlijk ook echt een goede vraag. Ik kan momenteel mijn eigen bijna 4 jarige niet rijden, hij kan stappen draven en galopperen onder het zadel en daar is het echt mee gezegd. Ondanks dat ik het nu niet kan komt er bewust niemand anders op, want hij snapt net een beetje de hulpen en hoe ik ze geef. Een ander doet het toch weer nèt een beetje anders, hoe goed je ook op elkaar ingespeeld bent. Dat is voor zo’n groen paard ontzettend verwarrend.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:32

Omdat dat in principe niet uitmaakt voor de hulpvraag van TS.
Dat is haar zaak wie ze er op zet en niet de onze.

Sababber

Berichten: 2721
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:42

Wintu schreef:
Omdat dat in principe niet uitmaakt voor de hulpvraag van TS.
Dat is haar zaak wie ze er op zet en niet de onze.


Klopt, niet de vraag. Wel een overweging waard voor de TS om wel of niet aan de bijrijder te beginnen. Ik heb de afgelopen weken zelf minstens 10x de vraag gesteld gekregen wie de gelukkige was om mijn jonge paard nu te mogen rijden. Waarbij de vraagsteller nooit rekening had gehouden met de impact op het jonge paard en de gevolgen, maar alleen bezig was met het belang voor de mens.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:01

Sababber schreef:
Wintu schreef:
Omdat dat in principe niet uitmaakt voor de hulpvraag van TS.
Dat is haar zaak wie ze er op zet en niet de onze.


Klopt, niet de vraag. Wel een overweging waard voor de TS om wel of niet aan de bijrijder te beginnen. Ik heb de afgelopen weken zelf minstens 10x de vraag gesteld gekregen wie de gelukkige was om mijn jonge paard nu te mogen rijden. Waarbij de vraagsteller nooit rekening had gehouden met de impact op het jonge paard en de gevolgen, maar alleen bezig was met het belang voor de mens.


Ja, maar om die mening vraagt ze niet en in de OP lees ik dat de overweging al doorgedacht is, daarom kwam ze op de vraag.
Maar wie de bijrijder gaat zijn en waarom TS een bijrijder wil, zijn niet onze zaken en daar gaat het topic niet over. Dat is tussen de TS en toekomstige bijrijdster. Ga er vanuit dat 2 volwassenen daar samen prima uitkomen, zonder verantwoording daar over hoeven af te leggen aan bokt.

Sababber

Berichten: 2721
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:19

Ik lees dat ze over aan het denken is om een bijrijder te gaan zoeken. Klinkt niet echt als een vast besluit, als het gaat over aansprakelijkheid ben je ook bezig met wat er mis kan gaan. Dat hoeft niet te zijn dat de bijrijder van het paard valt.

Stel jong paard is niet meer te rijden door de impact van de bijrijder. Moet door een professional opnieuw mak gemaakt worden. Wie is er dan aansprakelijk? Zoals ts zelf aangeeft zitten er met een jong paard meer kantekeningen aan. Dit is er één waarvan ik merk dat die makkelijk over de kop gekeken word, ze moet er helemaal niks mee, maar kan haar daadwerkelijk helpen in het maken van de beslissing om wel of niet te gaan zoeken naar een bijrijder op dit moment.

TS: er is trouwens een Instagram account die deelt ook casussen van juridische kwesties met de uitkomst; paardenletseljurist

Best interessant en allicht behulpzaam om antwoorden te krijgen op de vragen die je hebt.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:04

Sababber schreef:
Ik lees dat ze over aan het denken is om een bijrijder te gaan zoeken. Klinkt niet echt als een vast besluit, als het gaat over aansprakelijkheid ben je ook bezig met wat er mis kan gaan. Dat hoeft niet te zijn dat de bijrijder van het paard valt.

Stel jong paard is niet meer te rijden door de impact van de bijrijder. Moet door een professional opnieuw mak gemaakt worden. Wie is er dan aansprakelijk? Zoals ts zelf aangeeft zitten er met een jong paard meer kantekeningen aan. Dit is er één waarvan ik merk dat die makkelijk over de kop gekeken word, ze moet er helemaal niks mee, maar kan haar daadwerkelijk helpen in het maken van de beslissing om wel of niet te gaan zoeken naar een bijrijder op dit moment.

TS: er is trouwens een Instagram account die deelt ook casussen van juridische kwesties met de uitkomst; paardenletseljurist

Best interessant en allicht behulpzaam om antwoorden te krijgen op de vragen die je hebt.


Tja, imo gaat de vraag uit de OP daar niet over.