paard gaat tekeer op trailer..tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

paard gaat tekeer op trailer..tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 16:38

Ik heb een 5 jarige KWPN merrie, die ontzettend tekeer gaat op de trailer. Ze stampt(voornamelijk met rechter voorbeen) en springt in de trailer. Ze is aan de einde van de rit niet kletsnat wat je wel bij evetuele angst zou denken. Ze is iets verwarmt op de hals door de drukte die ze maakt.

Ze stond eerst in een 1 1/5 trailer, maar die heb ik verkocht en een 2 paards weer gekocht.

Kan geen reden vinden waarom ze het doet. Ze loopt zonder problemen de trailer op. Dan moet ik ook maken dat ik weg rijd want anders gaat ze helemaal te keer. Ben in 1 jaar tijd aan mijn 3e paar transport beschermers toe en 2e set springschoenen. Ze verwondt zichzelf ook. Ook zonder evt bescherming om gaat ze tekeer.
Ze staat nu ook links, want rechts zit dus al een gat in de trailer, en aangezien ze altijd rechts trapt kan ze alleen links maar tegen rubber aan trappen. o ja, ik heb ook al zwaar rubber over de borststang hangen.

Als haar stalgenoot erbij op staat is ze beduidend rustiger.

Wie helpt mij (ons)?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:40

Ga eens bij je paard in de trailer staan tijdens het rijden (klein stukje) Misschien is er wel iets waar ze bang van wordt.
Wij hadden een ring aan de buiten kant van de trailer, tijdens het rijden ging die klapperen en daar werd Anouar onrustig van. Nu hebben we de ring vast gebonden zodat hij niet meer klappert en is Anouar rustiger.

Ik doe liever geen transportbeschermers om omdat die snel los kunnen gaan. Ik doe liever peesbeschermers met springschoenen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:05

Verplaatst naar VMR

aerdenhout
Berichten: 124
Geregistreerd: 16-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:11

hay je zou kunnen proberen om als je wegrijd,en ze begint te stampen,om heel even op je remmen te gaan staan.Natuurlijk niet als je veel vaart hebt,maar als je net weg rijd.Ze moet dan op d'r benen gaan staan om haar evenwicht te bewaren.Het zal het probleem niet meteen oplossen,je zal het meerdere keren moeten herhalen.Bij ons op stal heeft het bij diverse paarden aardig geholpen.Succes ermee

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:30

Die van mij was heel erg bang voor auto's die langs ons reden (vooral op de snelweg). We hebben toen proppen in zn oren gedaan (pantysokjes met watten erin) en het probleem was opgelost.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:45

aerdenhout schreef:
hay je zou kunnen proberen om als je wegrijd,en ze begint te stampen,om heel even op je remmen te gaan staan.Natuurlijk niet als je veel vaart hebt,maar als je net weg rijd.Ze moet dan op d'r benen gaan staan om haar evenwicht te bewaren.Het zal het probleem niet meteen oplossen,je zal het meerdere keren moeten herhalen.Bij ons op stal heeft het bij diverse paarden aardig geholpen.Succes ermee



Dank je voor je tip, maar dit doe ik altijd. Ben er op een gegeven moment maar mee gestopt, hielp toch niet. Bij mijn vorige paard hielp dit wel altijd.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:48

Gjilke schreef:
Die van mij was heel erg bang voor auto's die langs ons reden (vooral op de snelweg). We hebben toen proppen in zn oren gedaan (pantysokjes met watten erin) en het probleem was opgelost.


Sorry, weer een antwoord; Ze is niet bang voor langsrijdende auto's. We wonen nogal afgelegen en de eerste 5 km komen we geenm auto tegen.


Het begint eigenlijk al zodra ze haar wortel op heeft. Ook al krijgt ze 3 wortels nog, na de eerste heeft ze door dat ze erop sttat, lijt het wel.

Het gaat ook wel eens 10 km goed, allen kan dan niet bedenken welke factoren anders zijn.

joelle

Berichten: 459
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard gaat tekeer op trailer..tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:45

Ik had eigenlijk ook de tip om te remmen als ze gek doet, maar ik las al dat het daar niet beter van wordt.

Misschien is ze heel erg ongeduldig?

Mijn pony is rustiger op de trailer als ik er een hooinet in hang, dan heeft ze wat te doen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:48

Tussenschot eruit halen.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 03:27

Ik zou het tussenschot niet snel weghalen.
Dan heeft het paard nog meer bewegingsvrijheid!

Mijn paard doet het ook maar wel iets anders.
Ze loopt er braaf op.
Maar als ze er dan in staat.. pffff je moet maken dat je uit de trailer komt want die voorbenen komen een einde de lucht in en haar hoofd slaat wild in de rondte.
Ik loop met haar erin.
Spring direct uit het voor deurtje (voor eigen veiligheid.
En dan moet ik zien hoe ik der kettingen aan haar hoofd kan krijgen (ze zwaaid heel hard heen en weer)
Als ik die vast heb is het snel deurtje dicht de auto in en rijden.
Zo gauw we rijden is het over.
En dan doet ze het ook niet weer.
Ook niet als we op de plek van bestemming aankomen en haar daar in de trailer laten staan.
Als we daar weer moeten inladen doet ze het weer wel.
Het lijkt bij haar wel of ze gewoon nergens weg wil, maar dat snap ik dan weer niet want ze stapt er poes lief in.

aerdenhout
Berichten: 124
Geregistreerd: 16-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:41

mischien een hele stomme vraag,maar je zegt dat ze pas begint als ze haar wortel op heeft?Heb je wel een hooinet voor haar in de trailer hangen?Ik neem aan van wel ,maar anders zou ik dat nog proberen.Let op dat zij er niet in gaat met haar voorbenen,maar dat zal je zelf ook wel begrijpen Wat ook nog wel eens helpt is haar naast een ander paard of pony zetten die heel rustig is.Het blijft uitproberen.

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:52


pumba_4_ever
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:26

heb je licht in de trailer? mijn pony stond altijd heel rustig op de trailer tot dat het lampje een keer kapot was en daar werd ie heel onrustig van. in het donker rijden hij kon gewoon niks zien.

maar een hooi net is mischien ook wel een idee ik hoop dat je een oplossing vindt want het is idd heel vervelend.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Re: paard gaat tekeer op trailer..tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:08

Misschien heb ik je verhaal niet goed gelezen maar deed ze het in de anderhalfpaards trailer niet? Dan zou ik het tussenschot opzij zetten (of eruit halen) en gewoon een keer proberen. Sommige paarden hebben "gewoon" wat meer ruimte nodig, veel paarden hebben een hekel aan die smalle ruimtes.
En dat van dat remmen, ...... als ik een paard zou zijn zou ik helemaal niet meer in dat donkere hok gaan...

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re: paard gaat tekeer op trailer..tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:18

Ons paard gaat terug weg altijd tekeer, zelfs zo erg dat hij het presteert om de stang voor of achterhem los te krijgen. Als ze met zijn 2-en op de trailer staan doet hij het niet. Dus hij doet het alleen maar onder het rijden, zodra je vertrekt begint het meestal al.

Het is bij hem nijd, na gedane arbeid wil meneer zo snel mogelijk naar huis. Hij loopt overigens zonder problemen de trailer op.
We hebben al van allerlei dingen geprobeerd, schot opzij, zeiltje open, zeiltje dicht, remmen, hooinet, Stang verder naar voren of juist naar achter; niets lijkt te helpen, behalve een ander paard er naast.
Wij hebben een hele ruime en lichte trailer vanwege zijn grootte, 1,76 mtr. Er rammelt niets in of aan de trailer.
Je wordt er krankjorum van. Soms vraag je je af waar automobilisten het lef vandaan halen om dicht achter onze trailer te rijden als het paard weer bezig is.

Ik blijf het topic volgen in de hoop een goede tip te krijgen, behalve de shetlander en de geit-tip. Het is de bedoeling dat hij ook alleen op de trailer staat.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:38

aerdenhout schreef:
mischien een hele stomme vraag,maar je zegt dat ze pas begint als ze haar wortel op heeft?Heb je wel een hooinet voor haar in de trailer hangen?Ik neem aan van wel ,maar anders zou ik dat nog proberen.Let op dat zij er niet in gaat met haar voorbenen,maar dat zal je zelf ook wel begrijpen Wat ook nog wel eens helpt is haar naast een ander paard of pony zetten die heel rustig is.Het blijft uitproberen.


Ja, die hangt erin. Die ligt op de zadelkamer, zeg maar.
Ze maait zo erg met haar voorbenen dat we in princiepe uit nood een 2 paards hebben gekocht om onze eigen veiligheid.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:54

aerdenhout schreef:
mischien een hele stomme vraag,maar je zegt dat ze pas begint als ze haar wortel op heeft?Heb je wel een hooinet voor haar in de trailer hangen?Ik neem aan van wel ,maar anders zou ik dat nog proberen.Let op dat zij er niet in gaat met haar voorbenen,maar dat zal je zelf ook wel begrijpen Wat ook nog wel eens helpt is haar naast een ander paard of pony zetten die heel rustig is.Het blijft uitproberen.


Als je even het eerste verhaal leest, staat daar al dat ze met Hektor indedaad rustig(er) is.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:58

Tienus63

Ik heb dat ook al allemaal geprobeert...

Alleen erbij ingaan nog niet, ben eigenlijk nog niet echt levensmoe.
Maar we hebben een 2 paards trailer, dus moet wel veilig kunnen.

Eind van de week toch maar eens proberen!! Moet even een chauffeur vinden..

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:04

Het is gewooon verwendigheid van ons paard, als ze er met zijn 2-en opgestaan hebben, gaat hij de keer erop wanneer hij alleen is, nog veel harder tekeer.

We zitten er nu serieus over na te denken om hem eens te kluisteren, maar tegelijkertijd lijkt ons dat doodeng; wat nu als hij in paniek raakt?!

Ik heb er één keer bij ingestaan toen meneer in paniek raakte, toen we het achterzeiltje dicht deden, wat je zegt als je levensmoe bent, dan vooral doen.............

(zeiltje dicht of open doen is nu overigens geen probleem meer)

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:51

tienus63 schreef:
Het is gewooon verwendigheid van ons paard, als ze er met zijn 2-en opgestaan hebben, gaat hij de keer erop wanneer hij alleen is, nog veel harder tekeer.

We zitten er nu serieus over na te denken om hem eens te kluisteren, maar tegelijkertijd lijkt ons dat doodeng; wat nu als hij in paniek raakt?!

Ik heb er één keer bij ingestaan toen meneer in paniek raakte, toen we het achterzeiltje dicht deden, wat je zegt als je levensmoe bent, dan vooral doen.............

(zeiltje dicht of open doen is nu overigens geen probleem meer)



Misschien geldt dit ook voor jouw paard?

heb met Balinghof gemaild. Schijnt dat ze niet graag/bang is om alleen te/willen zijn. Ik ga daar binnenkort heen om haar wat zelfverzekerder te maken. Dat ze niet gaarg alleen is,is in veel dingen wel op te maken.

Ik plaats een nieuwe topic als ik er gweest ben...

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:52

tienus63 schreef:
Het is gewooon verwendigheid van ons paard, als ze er met zijn 2-en opgestaan hebben, gaat hij de keer erop wanneer hij alleen is, nog veel harder tekeer.

We zitten er nu serieus over na te denken om hem eens te kluisteren, maar tegelijkertijd lijkt ons dat doodeng; wat nu als hij in paniek raakt?!

Ik heb er één keer bij ingestaan toen meneer in paniek raakte, toen we het achterzeiltje dicht deden, wat je zegt als je levensmoe bent, dan vooral doen.............

(zeiltje dicht of open doen is nu overigens geen probleem meer)



Misschien geldt dit ook voor jouw paard?

heb met Balinghof gemaild. Schijnt dat ze niet graag/bang is om alleen te/willen zijn. Ik ga daar binnenkort heen om haar wat zelfverzekerder te maken. Dat ze niet gaarg alleen is,is in veel dingen wel op te maken.

Ik plaats een nieuwe topic als ik er gweest ben...

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re: paard gaat tekeer op trailer..tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:03

Het stomme is eigenlijk dat hij het in het begin nooit heeft gedaan, maar naarmate hij langer onder het zadel is en dus sterker en ouder is geworden heeft hij het zichzelf aangewend.

Hij is staat vanaf het voorjaar 2004 regelmatig in de trailer en het geklier is goed bezig sinds voorjaar/zomer 2005.
Dus eigenlijk een jaar later.

Ik ben benieuwd wat ze in Nieuw Balinge tegen je zeggen; waarschijnlijk zet er maar een shet naast.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:29

Anouar15 schreef:
Ga eens bij je paard in de trailer staan tijdens het rijden (klein stukje) Misschien is er wel iets waar ze bang van wordt.
Wij hadden een ring aan de buiten kant van de trailer, tijdens het rijden ging die klapperen en daar werd Anouar onrustig van. Nu hebben we de ring vast gebonden zodat hij niet meer klappert en is Anouar rustiger.


Ik snap de bedoeling van je advies, maar ik zou dit echt nooit doen. Stel je paard raakt in paniek terwijl jij erbij in de trailer staat, zal een lekker bloedbad geven. Oftewel een zelfmoordpoging.

Als je wilt kijken of er rare geluiden in je trailer zitten, dan zou ik er een stukje zelf in gaan staan, maar dan zonder paard erbij .

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: paard gaat tekeer op trailer..tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:01

Bij de trailer problemen met onze merrie, ben ik er zelf achter gaan rijden met de auto. Je krijgt dan toch een aardige indruk van wat er gebeurt.
(In mijn geval stond de herrie schopper het andere paard te narren en te bijten, ondanks dat ze vrij kort vast staat.)

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 05:24

Mijn paard staat doodstil op de trailer.
Ik zou het ook zo niet weten waarom je paard zo onrustig is in de trailer.
Misschien dat je inderdaad maar eeens bij haar in de trailer moet gaan staan als jullie gaan rijden.