Trailerangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:02

Mijn bijrijdpaard heeft enorme trailersangst. Ze wil er met geen mogelijkheid in en zelfs erlangs als je er niet eens in wilt gaat niet. ALs je het probeert begint ze achteruit te lopen en te steigeren. Wat kan ik doen om dat te verhelpen? En kan ik dat zelf of moet een professioneel iemand dat doen?
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 07-04-06 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:03


ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:04

Misscgien moet je wat duidelijker omschrijven wat precies de angst is.... de aanblik alleen al, wel erin maar er meteen weer uit, wel erin maar zweten of omvallen...schrapen

enfin, als je wat meer vertelt kunnen mensen je beter helpen.

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:07

ok heb het veranderd

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:49

Misschien kun je een keer proberen om de trailer in de paddock of in de wei te zetten en dan je paard erbij te zetten met een paard waar ze het goed mee kan vinden, dat niet bang is voor trailers?
Ze ziet dan dat het andere paard het niet eng vindt, en ze kan rustig er naar toe, zonder dat iemand haar ertoe dwingt of haar tegenhoudt als ze terug wil.
In het begin kun je de trailer dicht laten en later kun je bijvoorbeeld de klep open doen en er iets lekkers opleggen(genoeg voor beide, of je paard alleen met de trailer erin zetten)
Je moet er alleen wel bij blijven voor het geval er iets gebeurt!

DragonLance

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:51

mijn ervaring algemeen met angsten is langzaam ermee confronteren.
zo´n soort angst word ontwikkeld doordat er waarschijnlijk een keer iets ergs gebeurt is waarbij het paard pijn heeft gehad waarbij die in een trailer zat ofzoiets dergelijks, en dat onthoud het paard donders goed en onthoud dat trailer=pijn.. als je langzaam laat zien dat het helemaal geen pijn doet gaat het over.

dus langzaam eerst laten wennen dus rustig aan beginnen.dat helpt 9 van de 10x altijd..
gewoon in het begin laat je het paard bij een trailer staan (nog niet erin) en dan wacht je tot ze rustig is.. als ze rustig is geworden en niet angstig word van de trailer beloon je der en de volgende dag herhaal je hetzelfde en zo ga je steeds een stapje verder. elke keer als ze niet bang word beloon je door door een aai bijv., en dan neem je het paard een stapje verder in de richtig van de trailer net zolang totdat ze er langzamerhand zelfs in kan staan. snap je wat ik bedoel? het is ook belangrijk om zelf rustig te blijven en om te blijven praten met je paard.

er zijn ook veel andere manieren geloof ik maar ik ervaar deze als de beste.
een profesinal erbij halen kan nooit geen kwaad natuurlijk