Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:25

De vraag is dus wie is er verantwoordelijk als....

Even een klein verhaaltje.

Pas had ik een paard te koop staan en kreeg een koper op stal.Dit was een vrouw die zei dat ze kon rijden en gewend was aan wat bloederige paarden.Nu is mijn schimmel erg braaf maar wel snel in haar reacties.Na het paard te hebben bekeken,werd het eerst voorgereden.Niks aan de hand,zo mak als een schaap.Maar toen de dame in kwestie erop ging,bleek het met de rijkunst niet zo goed te zitten als werd gezegd.
Met andere woorden.ze was doodsbang en bakte er niks van.Met een enorme duikvlucht zeilde ze in het zand.Het liep goed af.
Maar stel nou dat ze blijvend letsel had gehouden,WIE was er dan verantwoordelijk ?Ik, omdat het mijn paard is of rijdt die vrouw voor eigen risico.

Dat is de vraag !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:33

ik heb mij eens laten vertellen dat degene die erop zit verantwoordelijk is voor haar eigen daden met betrekking op paardrijden.

maar of dat juist is weet ik niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:39

Ik vind, en het is danook echt mijn mening dat de vrouw zelf verantwoordelijk is.

Zij zit er op, zij rijd hem en er is voor zover ik weet niet iets vreemds gebeurt waardoor hij gek werd.

Bovendien heeft ze zelf gezegt dat ze kon rijden en wel raad wist met 'bloederige' paarden. Bedoel je daar trouwens heethoofdjes mee?

Ik vind zelf eerlijk gezegd ook niet dat als een gevorderde ruiter van mijn paard flikkert terwijl de situatie verder gewoon is ik niet verantwoordelijk ben. Bovendien. Ongelukjes gebeuren toch? En een paard is ook maar een dier.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:47

Ok vind ik ook,maar de regels zijn zo aangescherpt ,dat ik het soms niet meer weet.Straks mag je niet eens meer een paard laten rijden bij de verkoop.

Er was niks geks gebeurd,maar ze klemde zich zò vast met d`r benen ,dat de schimmel dacht dat ze moest draven,en toen ging het mis.
De vrouw had totaal geen controle{te lange teugels } gillen en zwaaien met d`r armen ,dat de schimmel er flink van schrok.Dat had ze nog nooit meegemaakt.
Daarna is er nog een kennisje van13jaar op gegaan voor het vertrouwen en dat ging weer perfect.Dus aan het paard lag het niet.{wist ik ook wel}

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:53

Volgens mij ben jij verantwoordelijk.

Er had wel is iemand op onze shet gereden en eraf gevallen. Hij had zijn pols gebroken. Wij moesten voor de schade opdraaien. Er is ons toen verteld dat je voordat je iemand anders op je paard laat beter eerst duidelijk kan maken dat het op eigen risico is. Maar ik kan me voorstellen dat als je zo een betrouwbaar paard hebt daar niet over nadenkt.

Zelf vind ik ook dat die vrouw zelf verantwoordelijk was. Ze zei zelf immers dat ze goed kon rijden. Misschien is het wel slim om is een verzekeringsmaatschappij hierover te bellen.

Anoniem

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:54

gootje12 schreef:
Ok vind ik ook,maar de regels zijn zo aangescherpt ,dat ik het soms niet meer weet.Straks mag je niet eens meer een paard laten rijden bij de verkoop.

Er was niks geks gebeurd,maar ze klemde zich zò vast met d`r benen ,dat de schimmel dacht dat ze moest draven,en toen ging het mis.

De vrouw had totaal geen controle{te lange teugels } gillen en zwaaien met d`r armen

,dat de schimmel er flink van schrok.Dat had ze nog nooit meegemaakt.
Daarna is er nog een kennisje van13jaar op gegaan voor het vertrouwen en dat ging weer perfect.Dus aan het paard lag het niet.{wist ik ook wel}


sommige mensen :n >;)

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:59

Het was wel een komisch gezicht !Maar ze bleef liggen,toen heb ik maar even mijn sympathie getoond.
Later heb ik wel erg moeten lachen,het was een beste klap.
Oh ja wat dat bloederige betreft,ze heeft een flinke scheut volbloed, maar ze is wel cool.Ze draait niet door.

Anoniem

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:07

Volgens mij ben jij verantwoordelijk, was laatst een topic over een meisje dat een aantal lesklantjes meenam voor buitenritten en bleek dat als die mensen eraf kletterden zij aansprakelijk kon worden gesteld.

Ik denk dat er eerst iets moet gebeuren eer er een duidelijke rechtelijke uitpraak komt. Die vrouw gaat er willens en wetens op, duidelijk dat het geen gevaarlijk paard is en als blijkt dat de toets van haar eigen rijkunsten de beloning met een valpartij is,... tja. Beetje ruiter weet toch wel dat je een paard met dergelijk gedrag eventueel over de emmer kan krijgen.

Hoe zou het zijn als ik in een achtbaan ga zitten, zo bang wordt dat ik mij er uit laat vallen? Zijn zij dan ook aansprakelijk?

Moeilijke kwestie, lijkt mij.

Maar als iemand een bomproef paard zoekt en die flipt als iemand bang is en gaat roepen en zwaaien, tja daar kan idd wel een rechtzaak van komen. Een paard dat hoog in het bloed staat is niet voor iedereen geschikt en dat weet een beetje ruiter toch ook wel??

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:07

Moet je LDRD eens PBen, die weet dat precies.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:15

Misschien heel blond,maar waar staan die letters LDRD voor?

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:27

LDRD, staat niét voor laag-diep-rond zoals door sommigen gedacht wordt, maar is gewoon een 'korte samenvatting' van mijn naam .

Tjsa, en je schetst een leuk probleem dat regelmatig voorkomt.

Hoe gek het ook klinkt en hoe onredelijk het misschien ook is, jij bént aansprakelijk als bezitter van het paard. Daarbij neem ik wel even aan dat ze er inderdaad afgevallen is door een eigen gedraging van het paard.
Vervolgens is de vraag of jij schadevergoedingsplichtig bent. Dat hangt af van de mate van eigen schuld die je de andere partij kunt aanrekenen. Zou ze dus 100% eigen schuld hebben dan is jouw schadevergoedingsverplichting 0,00. Helaas wordt 100% eigen schuld niet vaak aangenomen, dus een deel zal waarschijnlijk toch voor jouw rekening komen. Welk deel dat is is zó afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van het geval, dat dat zo uit de losse pols niet te beoordelen is.
Ik neem aan dat je een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) hebt. Daar is dat in principe op gedekt, tenzij je bedrijfsmatig paarden houdt.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:10

Jij bent verantwoordelijk. Heb het zelf ook een keer gehad. Meisje kwam pony uitproberen en zeilde er vanaf. Pony stond op haar enkel. Enkel gebroken. Wij konden voor 87% voor de kosten opdraaien.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:12

Maar in dit geval was het 100% de schuld van de ruiter,dat werd nog eens bewezen toen het 13jarige meisje er mee draafde en gallopeerde.Dit meisje had niet veel kunnen doet als de schimmel echt kwaad had willen doen,.dat was voor mij bewijs genoeg.Er waren ook nog getuigen aanwezig die dat kunnen bevestigen.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:50

Je geeft zelf aan dat de schimmel schrok. Dat is een eigen gedraging, ook al wordt het ergens door veroorzaakt, dús ben jij aansprakelijk.

Ik denk echter dat er in dit geval wel een flink stuk eigen schuld zal worden aangenomen, maar hoeveel is de vraag en 100% eigen schuld zal er denk ik ook niet in zitten.

Maar magicrover, wat een bijzonder percentage is dat, dat heb ik nog nooit meegemaakt hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:22

VSW --> RUI.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:55

Nou ja, ze zal er wel niet meer op willen en als ze het wel wil,zullen wij maar zo vrij zijn om dat af te raden.
Maar voor de volgende koper zullen we wel iets regelen,in geval weer zoiets kan gebeuren.

isabel21
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:41

het is echt belachelijk maar jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor jou paard..
ik studeer rechten en ik ben daar laatst achter gekomen..ik ben het er ook helemaal niet mee eens want als iemand jou vertelt dat ze rijervaring hebben mag je er toch wel vanuit gaan dat ze langer dan een maand rijdt..

Juweel
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:37

russel schreef:
Volgens mij ben jij verantwoordelijk, was laatst een topic over een meisje dat een aantal lesklantjes meenam voor buitenritten en bleek dat als die mensen eraf kletterden zij aansprakelijk kon worden gesteld.

Ik denk dat er eerst iets moet gebeuren eer er een duidelijke rechtelijke uitpraak komt. Die vrouw gaat er willens en wetens op, duidelijk dat het geen gevaarlijk paard is en als blijkt dat de toets van haar eigen rijkunsten de beloning met een valpartij is,... tja. Beetje ruiter weet toch wel dat je een paard met dergelijk gedrag eventueel over de emmer kan krijgen.


Hoe zou het zijn als ik in een achtbaan ga zitten, zo bang wordt dat ik mij er uit laat vallen? Zijn zij dan ook aansprakelijk?


Moeilijke kwestie, lijkt mij.

Maar als iemand een bomproef paard zoekt en die flipt als iemand bang is en gaat roepen en zwaaien, tja daar kan idd wel een rechtzaak van komen. Een paard dat hoog in het bloed staat is niet voor iedereen geschikt en dat weet een beetje ruiter toch ook wel??



Uiteraard zijn ze dan verantwoordelijk, want een achtbaan hoort zo gebouwd te zijn dat je daar nooit uit behoort te vallen !

Maar klopt inderdaad eigenaar is verantwoordelijk!

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:41

Als je er van tevoren bij verteld dat ze er op eigen risico op gaat kan ze zelf beslissen of ze dan nog wil ja of nee.
En als je vaak dit soort situaties hebt zou ik een bordje ophangen..
Het is zowieso je eigen verantwoordelijkheid als je op een paard stapt hoor, vind ik..

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:22

isabel21 schreef:
het is echt belachelijk maar jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor jou paard..
ik studeer rechten en ik ben daar laatst achter gekomen..ik ben het er ook helemaal niet mee eens want als iemand jou vertelt dat ze rijervaring hebben mag je er toch wel vanuit gaan dat ze langer dan een maand rijdt..


Wel goed dat ik dit weet, want ik heb een bijrijdster dus zou ik voor haar ook verantwoordelijk zijn? Of kan je je daar tegen verzekeren?

Niens
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Hardenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:11

Ik heb een keer een ongeluk gehad met een ander zn paard.
Als de ruiter aangeeft dat je er op eigen risico en vrije wil bent op gegaan, is de ruiter veantwoordelijk. Ik kreeg dus geen schadevergoeding.
Is trouwens 5 jaar geleden, dus kan veranderd zijn.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 02:24

Hier is het zo dat ook al onderteken je een formulier dat het op eigen risico is, dat je dan alsnog de schade op de eigenaar kan verhalen. Het is dus eigenlijk meer om mensen af te schrikken dan om echt van de aansprakelijkheid af te zijn.

Voor jou is dat heel vervelend, maar aan de andere kant ... wat als jij een goede ruiter bent en je gaat proefrijden op een 'braaf' paard wat pas voor de eerste keer een zadel op de rug heeft (zonder dat jij dat weet). Dan is het wel fijn dat de eigenaar aansprakelijk is.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:24

Guinevere schreef:
maar aan de andere kant ... wat als jij een goede ruiter bent en je gaat proefrijden op een 'braaf' paard wat pas voor de eerste keer een zadel op de rug heeft (zonder dat jij dat weet). Dan is het wel fijn dat de eigenaar aansprakelijk is.


Precies, toen ik een paard zocht die echt braaf was heb ik er op verschillende gezeten waarvan mij verzekerd werd dat ze echt braaf waren (eentje zei zelfs dat hij er zijn dochter van 13 mee naar buiten stuurde), maar die dat dus echt niet waren...... Dus ik vind het wel goed als de eigenaar aansprakelijk is. Alleen van de andere kant, als iemand zegt dat die goed kan rijden en die weet wat voor soort paard je aanbied en die blijkt achteraf echt niet te kunnen rijden (heeel veel mensen overschatten hun rijkunst...) ja sorry, maar dan vraag je erom....!!!

papiertjuh
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Sassem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:26

ik denk dat als je echt kan zien dat ze niet goed kan rijden het haar schuld is want ze ging er op eigen risico opzitten.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Wie is verantwoordelijk voor de schade...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:34

op grond van de wet ben je risico-aansprakelijk voor de schade die je paard teweeg brengt, tenzij er (kort gezegd) sprake is van een zeer rigide overmacht-situatie. Ik vraag me af of dat aan de orde is hier. Hoe knullig ook: je had de stelling van de koper kunnen testen, bijvoorbeeld door haar eerst op het makste paard van stal (als je dat zou kunnen en mogen gebruiken) een rondje te laten draaien. Treurig maar waar.

Zolang je de paarden hobbymatig hebt, valt eventuele schade gewoon onder je WA-verzekering. Ik heb toen ik mijn paarden kocht, daarover gebeld en een faxje erachteraan gestuurd dat zij mij bevestigd hadden dat de schade die mijn paard veroorzaakt, door hen zal worden vergoed. Als je bedrijfsmatig paarden houdt, moet je daar sowieso een WA-bedrijfsverzekering voor hebben, en vallen de paarden daar weer onder.