nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:37

Wat een pech. Bijna 6 jaar geleden hebben wij een nieuwe 2-paards Hotra Jumper met een rubber gietvloer gekocht. Vorige week op wedstrijd bleek opeens de bodem aan een kant door te buigen. Gelukkig hadden we maar 1 paard me en konden we nog thuis komen.
De dealer en de fabrikant reageerden erg lauw en riepen om het hardst dat de trailer jaarlijks gecontroleerd moet worden. Uiteraard is de trailer wel goed onderhouden, ook al is er niet ieder jaar een bezoek aan de dealer gebracht. De trailer heeft van die 6 jaar een groot deel binnen gestaan, wordt na gebruik schoon gemaakt en draaien we ook zo op dat hij "achterover" staat. Omdat de tegemoetkoming van de dealer zo weinig was, en de reistijd en reiskosten om de trailer daarheen te brengen en later weer op te halen meer bedragen, zijn we begonnen met het demonteren van de vloer. Daarbij bleek dat er een te kleine vloerplaat in lag. Bovendien lag de plaat er zo scheef in dat de vloerplaat aan de ene kant tegen de zijwand aan en aan de andere kant maar voor 3 mm op de hoeklijn. Ook was de bodem aan de onderkant niet afgekit. Hierdoor is dus het opspattende water tussen de hoeklijn en de bodemplaat gekomen. De bodem was langs de kant helemaal verrot en in het midden prima. Het vervelende is dat hierdoor ook de wanden aan de onderzijde aangetast zijn en zijn beginnen te rotten. Zowel de fabrikant als de dealer houden de boot af. We hebben van alles foto's gemaakt en doorgestuurd, maar daar nog geen reactie op gehad. Herkent iemand dit probleem en hoe is dat door jullie dealer of fabrikant opgelost?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:46

Jawel, alleen was mijn Westfalia 20 jaar oud.
Het is niet zo verstandig om er zelf die vloer uit te trekken, de kans dat je nu nog medewerking van de dealer/importeur krijgt is vrijwel nul, je hebt er immers zelf aan geklust.
Dat trailerbodems in zo'n korte tijd rotten, verbaast me niet echt. Ik moet de eerste volledig gelakte bodem nog tegenkomen. Ik ben er vrij gerust op dat mijn bodem langer meegaat (doet ie al) maar die is ook van watervast verlijmde meranti, rondom gelakt.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:11

Weet waar je aan begint als je zelf alles eruit haalt. Wij hebben een oude trailer die we ook helemaal aan het opknappen zijn. Wat een werk haal je op je hals. Dinsdag moesten we bij een bedrijf zijn die aanhangers bouwen. Laatst was er ook al zo'n soort verhaal over een rotte bodem ondanks een rubberen gietvloer. Als er idd aan de onderkant niet gekit is heeft het water vrij spel doordat aan de bovenkant die gietvloer zit kan het niet ademen met het gevolg dat het weg rot! Slechte zaak van Hotra, zou ook meer dan terecht zijn dat ze dit probleem oplossen! Ik zou de rechtsbijstand inschakelen (als je daarvoor verzekerd bent) kijken of zij iets voor je kunnen betekenen.

Mag ik vragen hoe dik jullie bodem was? Was dus geen hardhout neem ik aan?

zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 06:59

Het komt dus wel eens vaker voor begrijp ik.
We zijn pas zelf gaan slopen nadat we van de dealer 150 euro korting kregen op een nieuwe vloer. Dat leek ons te weinig, gelet op de reistijd en kosten, en bovendien wilden we weten hoe het kan dat die vloer zo snel kon verrotten, en hoe we dat met een andere vloer konden voorkomen. Als we dit akkevietje zo weg gebracht hadden naar de dealer, hadden we ws. nooit gezien/geweten wat er aan de hand was. Nu doen we het zelf. Gelukkig hebben we hier iemand die echt handig, praktisch en zorgvuldig werkt. Hoe dik de bodemplaat is, durf ik niet te zeggen, dat moet ik nameten, maar het was gewoon wbp. Als er vanuit de kant van de dealer/fabrikant niets komt maken we er zelf een bodem in van betonplex, met daarop een plaatje hechthout en daar overheen wordt de boel gepolyesteerd, doorlopend tot ± 50 cm. hoog langs de wanden. Daaroverheen een rubber mat. De onderkant van de bodem komt in de teerkit op de hoeklijnen te liggen. Als dit door de dealer opgeknapt moet worden zitten we over 6 jaar ws. weer. En wat die rechtsbijstand betreft, die hebben we gelukkig en daar zal ik ook zeker informeren. Lang leve de digitale camera waar je alles mee vast kunt leggen. Het is alleen zo vervelend dat ik het gevoel krijg van dealer/fabrikant dat ik probeer de boel te besodemieteren. Terwijl dat gewoon niet zo is. Daar ben ik misschien nog wel het meest kwaad om. Nou ja, het zal wel weer goed komen allemaal. Maar meer ervaringen zijn van harte welkom.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:55

Ehm, houdt je er even rekening mee dat de wet eisen stelt aan de dikte van de vloer!
Een multiplex (hechthout) vloer moet 25mm dik zijn en dit MOET massief zijn !!! Betonplex bestaat niet in die dikte, dus daar zul je op zoek moeten naar iets anders. En Meranti watervast verlijmde plaat doet het goed en is verkrijgbaar in 1530 x 3050 x 25mm. Zaag je bodem uit één plaat, ga niet prutsen met stroken en delen, dat verzwakt de vloer.
Zaag en boor de plaat en zet hem daarna is een zeer goede kwaliteit lak (Autolak, botenlak)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:04

Daarom ben ik zo blij met mijn Ifor Williams met zijn aluminium bodem.De vloer van een trailer blijft gewoon een zwak punt.Hoewel wij ook een Westfalia gehad hebben waar de bodem na pas 20 jaar niet goed meer was.Zes jaar is wel erg kort en ik vind het dan ook niet netjes dat ze er verder geen aandacht aan besteden bij de dealer.

Elegance
Berichten: 445
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Flevoland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:52

Het verhaal komt me bekend voor. Ik zie het wel vaker bij trailers (die zelfs jonger zijn). Meestal begint de ellende bij de zijwanden, als die niet regelmatig worden afgekit dan trekt het vocht in de vloer. Daarom adviseren wij ALTIJD trapbescherming in de trailers, omdat de paarden vaak de wand (net boven de vloer) beschadigen.

De vloerplaat is waarschijnlijk niet te klein, maar Hotra kiest ervoor om de vloer TUSSEN de wanden te leggen i.p.v. er onder. Dit maakt het vervangen van een bodem een stuk gemakkelijker, anders heb je veel meer werk om de bodem te vervangen.

En wat de prakrijk betreft: er zijn weinig bodems die 10 jaar meegaan (ondanks gietvloeren of verlijmde rubber matten).

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:07

FlairS schreef:
Daarom ben ik zo blij met mijn Ifor Williams met zijn aluminium bodem.De vloer van een trailer blijft gewoon een zwak punt.Hoewel wij ook een Westfalia gehad hebben waar de bodem na pas 20 jaar niet goed meer was.Zes jaar is wel erg kort en ik vind het dan ook niet netjes dat ze er verder geen aandacht aan besteden bij de dealer.

*proest* Weer een.
Iedereen heeft het altijd maar over het nooit-rottende Aluminium, maar intussen durft geen hond het aan om te komen kijken naar enkele goede voorbeelden van Aluminiumrot. Struisvogelpolitiek??

zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:38

Oei, het valt allemaal niet mee begrijp ik al. Tot nog toe hebben we van Hotra geen reactie gehad op de foto's die ik gemaild heb. We wonen op de Wadden dus het is lastig om bij de dealer langs te gaan. Dat zou dan eigenlijk gecombineerd moeten worden met een andere keer als we aan de wal zijn.
Wat beteft het aluminium; zijn daar dan ook problemen mee? Van aluminiumrot heb ik nog nooit gehoord, maar dat zegt natuurlijk niets, ik zal van een heleboel dingen nog nooit gehoord hebben. Heb jij daar wel ervaring mee, of weet je daar van? Dan graag je informatie. Ik ben nieuwsgierig naar alles waarmee ik problemen, zoals we nu met de trailer hebben, kunnen voorkomen.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:10

zeehond schreef:
Wat beteft het aluminium; zijn daar dan ook problemen mee? Van aluminiumrot heb ik nog nooit gehoord, maar dat zegt natuurlijk niets, ik zal van een heleboel dingen nog nooit gehoord hebben. Heb jij daar wel ervaring mee, of weet je daar van? Dan graag je informatie. Ik ben nieuwsgierig naar alles waarmee ik problemen, zoals we nu met de trailer hebben, kunnen voorkomen.

Woon je toevallig op Terschelling? Daar is de grootste dichtheid Land Rovers per hoofd van de bevolking (ter Wereld!!!) Ga eens langs bij bezitters van een oude en kijk vooral op de plekken waar het aluminium plaatwerk is vastgezet met stalen bouten.
Zeker in een zoute omgeving als de waddeneilanden, zou ik niet voor aluminium kiezen als bodem.

zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:47

Nee, ik woon op texel. Kom wel graag op terschelling.
Bedankt voor de tip. Maar ik begrijp dat jij wel goed op de hoogte bent van aluminium en het hoe en wat als daar mee gewerkt wordt.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:52

zeehond schreef:
Nee, ik woon op texel. Kom wel graag op terschelling.
Bedankt voor de tip. Maar ik begrijp dat jij wel goed op de hoogte bent van aluminium en het hoe en wat als daar mee gewerkt wordt.

Ach wat heet. Ik heb vier Land Rovers, dus ja, ik kom wel eens wat problemen tegen met aluminium Daarnaast heb ik een gerestaureerde Westfalia, dus ook daar weet ik wel wat van.
Bij-de-weg: iemand hier die mij goed kan leren aluminium te lassen???

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:21

ikke schreef:
FlairS schreef:
Daarom ben ik zo blij met mijn Ifor Williams met zijn
aluminium bodem

.De vloer van een trailer blijft gewoon een zwak punt.Hoewel wij ook een Westfalia gehad hebben waar de bodem na pas 20 jaar niet goed meer was.Zes jaar is wel erg kort en ik vind het dan ook niet netjes dat ze er verder geen aandacht aan besteden bij de dealer.

*proest* Weer een.
Iedereen heeft het altijd maar over het nooit-rottende Aluminium, maar intussen durft geen hond het aan om te komen kijken naar enkele goede voorbeelden van Aluminiumrot. Struisvogelpolitiek??


Ben blij dat ik je dag heb kunnen opvrolijken

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:45

FlairS schreef:
Ben blij dat ik je dag heb kunnen opvrolijken

En als ik jouw dan heb overtuigd van het feit dat je ook aan een Alu-vloer aandacht moet schenken, dan is het helemaal goed
Het is niet dat Alu niet deugd, het is dat mensen denken dat ze er geen omkijken meer naar hebben.
Houtrot kun je herkennen, ijzerroest is voor iedereen zichtbaar, maar in aluminium valt "zomaar" en gat, dat kondigd zich alleen aan aan de kenners. Kom langs en ik maak je kenner (het is niet zo moeilijk)

Chntl_Zrro

Berichten: 272
Geregistreerd: 07-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:19

Wij zelf op stal hebben er ook 1 maar wij gebruiken hem maar 1 keer per jaar ofzo

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:23

Ik heb trouwens geinformeerd bij dat aanhanger bedrijf als we een gietvloer in de trailer willen hebben, wat de kosten zouden zijn. Dit kwam op 450 euro uit voor een 2 paard trailer (bij Hotra) Dus ze zijn lekker gul daar, als je maar 150 euro krijgt Wij kregen trouwens wel het advies, voordat wij een mat of gietvloer erin leggen om de de bodem goed in te smeren met koolteer?! om rotten tegen te gaan.

zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:03

In 1e instantie hebben wij ons tot Koos Bakker in Hoorn gewend, de Hotra dealer waar we de trailer gekocht hebben. Zij hebben contact opgenomen met Hotra en kwamen met het aanbod dat er voor 400 euro een nieuwe vloer in gelegd kon worden, inclusief rubberen gietvloer, mits we de vloer er zelf uit zouden slopen. Daarop hebben we contact opgenomen met Hotra om te informeren wat het kostte om een vloer als hierboven beschreven te laten plaatsen. Dat bleek 550 euro te zijn. Dus een klein rekensommetje.... Het is echt een lachertje. Zeker nu gebleken is dat ook de wanden helemaal aangetast zijn. Er is dus helemaal niets gekit aan de bodem van de trailer. En ik weet niet hoe anderen dat doen, maar wij zijn er niet onder gaan liggen bij aankoop om te controleren of de bodem er wel correct gelegd en gekit in gemonteerd was. We hebben nog steeds geen reactie gehad op de foto's die we gestuurd hebben. Ik zal nog een keer om een reactie vragen, maar als die niet bevredigend is zet ik de trailer te koop op marktplaats met de foto's erbij van het rotten, compleet met merknaam, type, dealernaam etc. Het is niet anders. Op de trailer zal dan ook de vermelding komen "deze trailer was binnen 6 jaar totaal verrot". Parkeren langs de weg is geen probleem. Dat deze dingen gebeuren is gewoon vervelend, maar dat er niet geluisterd wordt, niet gereageerd wordt, dat is het vervelendste. Klachten zijn er volgens mij om opgelost te worden. En de beste reclame voor je bedrijf wordt gemaakt door klanten die met een klacht terug gekomen zijn en waarbij de klacht tot tevredenheid opgelost is.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:14

Ik denk dat je dat ding niet snel kunt verkopen Aangezien je niet alleen de kosten van de vloer hebt (kosten waren bij ons 80 euro voor het hout) Maar ook de zijwanden, deze zijn ontzettend prijzig! Heb je geen rechtsbijstand verzekering? Ik zou proberen via de rechtsbijstand mijn gelijk te halen!

zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:10

gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering, en alles op foto vastgelegd. Dus afhankelijk van het antwoord dat we misschien volgende week wel krijgen, schakel ik de verzekering in. Het is ook niet de bedoeling om de trailer te verkopen, of er moet een idioot komen die veel geld geeft, maar wel om in de kop van de advertentie te kunnen zetten: "te koop: nog geen 6 jaar oude, totaal verrotte, Hotra Jumper". In de omschrijving het verhaal wat er aan de hand was. En de advertentie maar even doormailen naar Hotra en Koos Bakker, misschien dat die willen bieden , Die advertentie iedere dag weer naar voren halen. Een puur stukje anti-reclame dus. Mijn man is gelukkig heel handig, en gaat hem zelf repareren, dus het komt wel weer goed, maar het is de manier waarop je behandeld wordt. Alsof je bezig bent de boel te belazeren, terwijl dat gewoon niet zo is. Als je om een nieuwe trailer komt dan zijn ze o zo aardig, maar is er iets anders aan de hand, dan zijn ze bijna bij het onbeschofte af.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:26

Daarom heb ik dus een gerestaureerde Westfalia.
Je verhaal staat niet op zich en als je maar lang genoeg en bij veel paardenmensen over de vloer komt, dan kom je dit soort stunts dus ook tegen.
Daarom heb ik ervoor gekozen om een wrak te kopen en dat zelf helemaal op te bouwen. Voor 4000 euro heb ik nu dus een splinternieuwe Westfalia.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:00

wat ontzettend rot zeg! maar mij lijkt het toch dat als het een bouwkudige fout is, het bedrijf dit moet vergoeden?

wij hebben een Westfalia die al minimaal 14 jaar mee gaat en waarvan de bodem voor zover te zien nog goed is. na 6 jaar mag dit niet gebueren, vooral niet als ik lees hoe zuinig jullie met de trailer omspringen. ( de onze staat al 14 jaar buiten en als het van binnen nat is...ach.. laat maar mooi )

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:23

Nou dat is idd een goede "stunt" misschien doen ze er nu iets mee!

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:00

als je paard plast in de trailer komt er amoniak vrij.. dat trekt in de vloer.. schoonmaken is dan absoluut noodzakelijk..
maar dat zowieso elk jaar na laten kijken.. door de amoniak rot de bodem weg.

zeehond
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-06

Re: nieuwe trailer binnen 6 jaar verrot, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 22:00

De trailer wordt ook altijd goed schoon gehouden. Bij aankoop wordt ook verteld dat de rubberen gietvloer de bodem beschermt tegen de urine. De bodem is ook niet verrot door de urine maar door het opspattende water aan de onderkant. De bodem lag niet goed op de hoeklijnen. Op sommige plaatsen maar amper 3 mm. Ook was de bodem niet gekit of gelakt of anders afgewerkt. De bodemplaat was in het midden klokgaaf, maar rondom langs de rand verrot. Ook onder de zadelkast. En daar komt echt geen paardenurine. En de trailer werd regelmatig goed gecontroleerd. 7 mei constateerden we dat de bodem door was. 6 mei kwam de trailer net terug van onderhoud waarbij o.a. de remmen vernieuwd zijn. En daar hebben ze het ook niet gezien dus. Ik heb geen idee hoe ik foto's kan plaatsen, anders zou ik een paar mooie plaatjes hebben.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:56

Vervelend probleem, terwijl de bodem toch erg belangrijk is. Wij hebben zo'n 4 jaar geleden een nieuwe bodem in onze trailer laten 'doen'. Die bodem is perfect, in 4 jaar tijd nog niets versleten. Dit is een rubberen smeervloer. Misschien een idee voor je?