Klein vrachtwagentje ipv trailer en auto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Klein vrachtwagentje ipv trailer en auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:50

Ik heb nu een oude opgeknapte 1.5 paards trailer, trek 'm met de auto van m'n pa, een vrij nieuwe Renault Scenic. Heb 'm hiervoor met een Laguna getrokken. Dat mocht net, maar ging toch een stuk beter dan met de betere Scenic die we nu hebben. Vraag me niet waarom, theoretisch is het namelijk onmogelijk. (Laguna was lpg, mocht 200 minder trekken dan de Scenic, Scenic heeft zwaardere motor en loopt op diesel, en is zwaarder)
Vooral op langere stukken krijg ik de zenuwen, remmen gaat zó langzaam, ik heb het idee dat die auto weinig in te brengen heeft (en dat is eigenlijk ook zo, want het houd niet veel over, al mag het wel echt)
Heb er liever een jeep of een bus voor, maar hey, da's nou ook niet bepaald gratis, en is gewoon duur rijden. Voor 'gewoon' heb ik een vw Polo, en die doet het prima, rijdt spotgoedkoop, wil m eigenlijk niet kwijt. Koop ik een jeep dan ben ik handenvol aan wegenbelasting kwijt e.d.
Ik had bedacht dat het wel een optie zou zijn om een klein vrachtwagentje aan te schaffen. In principe ga ik met 1 paard op stap., dus voor de ruimte heb ik t niet nodig, maar m'n eigen gemoedsrust is me ook wat waard. Ik heb B en E, maar om nou C te gaan halen... Ben niet zo'n talent in het verkeer en zie dat dus niet zo zitten, dat haal ik nooit in 1 x (B had ik mazzel en was in 1 x geslaagd, E heb ik 2 keer over gedaan) Ik heb ook geen plannen om met een grooote vrachtwagen te gaan rijden.
Vanaf welke prijsklasse kan ik een bruikbaar wagentje vinden dat mij naar de wedstrijden brengt? Wat kost zo'n ding aan apk, onderhoud, belasting?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Klein vrachtwagentje ipv trailer en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:14

Yep, daar ben ik maar weer eens.
Voor de belasting kijk je op www.belastingdienst.nl als particulier kun je kwart-tarief ontheffing krijgen. Je betaald dan het 3-maand tarief en daar mag je dan het hele jaar voor rijden. Officieel moet je dan een ritadministratie bijhouden, waaruit blijkt dat je niet meer dan 60 dagen per jaar rijdt, maar de controle daarop is minimaal.
Onderhoud ligt erg aan de staat waarin je je wagen koopt. Zorg voor kennis als je zo'n wagen koopt, want er is veel rommel te koop en maar weinig goed spul.
Ga je uit van 1000 euro per jaar voor regulier onderhoud, dan zit je redelijk goed.
Voor de verzekering loont het om flink te shoppen, er zitten grote verschillen tussen de maatschappijen.
Kijk eens op www.trucks.nl en dan categorie trucks/vans en opbouw vee transport. Dan komen er een aantal leuke wagens voorbij.
Die blauwe Mercedes 412D in Monster vergeet maar, daar zit ik al achteraan en dat is een 4600kg MTM spec. wagen, groot rijbewijs dus.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:35

Die is wel ontzettend mooi, de blauwe mercedes
De paar kleintjes die er staan zijn zo goed als nieuw (lees: onbetaalbaar, ik arme student! )
Ik had meer zo'n oldtimer voor ogen, maar dat is weer gewoon risky omdat je lang niet zo gauw weet wat je koopt. Soms zie ik lage prijzen waarbij ik denk; moet ik 'm aanslepen met m'n auto? Daar kan je haast nooit iets goeds voor krijgen.
Bedankt voor de info qua belasting, onderhoud en verzekering, daar kan ik wat mee.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:36

ik rijd zelf ook in een 2 paards wagentje en moet zeggen dat het best prettig rijd. je bent natuurlijk een stuk korter dan met een trailer. verder kan ik het niet goed vergelijken, ik heb nog nooit met een trailer gereden.
jammergenoeg is er veel vraag naar 2 paards vrachtwagentjes en zijn ze dus niet goedkoop

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:18

Concorde schreef:
Die is wel ontzettend mooi, de blauwe mercedes
De paar kleintjes die er staan zijn zo goed als nieuw (lees: onbetaalbaar, ik arme student! )
Ik had meer zo'n oldtimer voor ogen, maar dat is weer gewoon risky omdat je lang niet zo gauw weet wat je koopt. Soms zie ik lage prijzen waarbij ik denk; moet ik 'm aanslepen met m'n auto? Daar kan je haast nooit iets goeds voor krijgen.
Bedankt voor de info qua belasting, onderhoud en verzekering, daar kan ik wat mee.

Calippo hier op Bokt heeft een bus gekocht, omgebouwd naar camper en daar dan de trailer aan. Dat is ook een relatief goedkope manier om een bus te rijden. Even voor jezelf goed narekenen of je een Diesel of een benzine-versie moet nemen, maar het is de moeite van het overdenken waard, indien je zelf de inrichting erin kunt maken. Dat is niet echt moeilijk, maar het vergt wel enige handigheid.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: Klein vrachtwagentje ipv trailer en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:58

Ik heb er ook over nagedacht omdat ik de trailer ook niet altijd even lekker vind rijden...
Maar zijn ook veel tegens, omdat je er niet dagelijks mee rijd moeten ze motorisch wel zo goed zijn dat ze na 2 weken stil staan zo weer startten.
Denk dat er hogere kostten aan zitten als aan een trailer...

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Klein vrachtwagentje ipv trailer en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:31

naiade schreef:
Ik heb er ook over nagedacht omdat ik de trailer ook niet altijd even lekker vind rijden...
Maar zijn ook veel tegens, omdat je er niet dagelijks mee rijd moeten ze motorisch wel zo goed zijn dat ze na 2 weken stil staan zo weer startten.
Denk dat er hogere kostten aan zitten als aan een trailer...

Natuurlijk is een vrachtwagen duurder als een trailer. Maar als je in het dagelijks leven uit de voeten kunt met een Fiat Panda, dan is het uiteindelijk goedkoper, omdat je niet dagelijks die dure trekauto hoeft te onderhouden.......