Trailers - de extra opties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:27

Wij hebben er later wel trapbescherming in laten zetten. Want toen ze er twee keer in had gestaan waren de wanden aan de onderkant al kapot, omdat ze er tegen aan ging staan. En dat is natuurlijk zonde van een nieuwe trailer.

mayday

Berichten: 1439
Geregistreerd: 12-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:35

Heb sinds januari een nieuwe trailer, als extra opties heb ik:
-Automatisch rolzeiltje
-trapbescherming ook handig want anders is dat wit zo zwart en rubber trouwens, maar dat is omdat ik een zwarte trailer heb.
nou dat was t wel voor de rest kon ik volgens mij alleen een reserve wiel maar ik vindt dat niet mooi op de trailer, dus als ik er één koop leg ik hem in de zadelkamer, o enne die zadelkamer weegt niks dat is allemaal polyester.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailers - de extra opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:50

Urielle schreef:
Aangezien we aan het zien zijn voor een trailer: welke extra opties laat jij op een trailer zetten, en zit ik door die optie met veel extra gewicht?

* achterlichtbescherming?
* automatisch rolzeiltje?
* alu bodem?
* reservewiel op de zijkant?
* trapbescherming? en dan rubber of staal?
* tussenschot met rubber mat?
* zadelkamer?
* verlichting apart in zadelkamer?

Andere must-haves?

Bedenk dat opties je laadvermogen verminderen. Het opgegeven leeg gewicht, is het gewicht van de meest kale trailer, althans, zo werkt het in NL. Alle opties die je toevoegd, geven extra gewicht en dat gaat dan van je laadvermogen af. Let daarop aangezien ik me meen te herrinneren dat je auto geen gigantische hoeveelheden mocht trekken.
In datzelfde licht raad ik je af een zadelkamer te nemen. Alles wat je daarin stopt, levert extra kogeldruk dat ook daar was bij jouw een punt van aandacht, toch?
Een alu bodem zeer regelmatig ZEER GOED schoonmaken, wegenvuil en zout is een moord voor alu bodems. Nog beter is een goede coating erop, zodat er geen vuil en zout bij kan.
Reservewiel is zeer zinvol, maar doe er wel een hoes omheen, zonlicht en regen is uiteindelijk slecht voor banden en zo'n reservewiel heeft uiteindelijk een redelijk nutteloos bestaan, totdat ie aan de bak moet.....
Trapbescherming doe maar in rubber. Staal geeft herrie, gaat roesten en buigen en zorgt dan voor hele vervelende, scherpe randjes.
Tussenschot zou ik inderdaad rubber kiezen, maar bedenk dat het GEEN gewichtsbesparing is!
Voor de rest heb je het aardig voor elkaar.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re: Trailers - de extra opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:07

Urielle schreef:
Aangezien we aan het zien zijn voor een trailer: welke extra opties laat jij op een trailer zetten, en zit ik door die optie met veel extra gewicht?

* achterlichtbescherming?
* automatisch rolzeiltje?
* alu bodem?
* reservewiel op de zijkant?
* trapbescherming? en dan rubber of staal?
* tussenschot met rubber mat?
* zadelkamer?
* verlichting apart in zadelkamer?

Andere must-haves?


Onze 2 paards-trailer is nu 5 jaar oud en de volgende extra's hebben wij gekozen.

Zadelkamer vind ik erg handig. Als je gereden hebt kan de "natte" zooi in de zadelkamer zodat je auto niet zo gaat ruiken. Ik heb er geen verlichting in, maar dit mis ik ook niet echt. En je hebt gelijk een voerbak.

Ik heb wel achterlicht bescherming in zadel mijn paard buiten de trailer op en hij kan dan niet stil staan (draaien) bij mijn vorige trailer heeft dat wel eens een nieuwe achterlicht unit gekost. Met deze trailer is alles heel gebleven.

Reservewiel hebben we niet... er is mij altijd verteld dat als je niet te gek ver weg bent dat een trailer met een beetje wegligging ook wel op 3 wielen thuiskomt.

Rolozeil. Ideaal. Ik kan nl net niet erbij om een zeiltje op te rollen. Aangezien ik een paard dat niet laad als hij zijn oren ergens raakt voor ons erg handig.

Trapbescherming heb ik er wel in laten zetten. Onze vorige trailer had wel wat beschadigingen en niet zo zeer van het slaan maar als bv optrekt doen ze wel eens een stapje achteruit tegen de wand aan. Echter wij hebben hetzelfde materiaal als de gietvloer en dat zou ik niet weer doen. Hij lijkt minder goed te hechten en het is nu wel beschadigd.

Tussenschot rubberen mat het is lichter en het rammelt minder. Paarden kunnen ook nog eens een stapje opzij zetten.

Verder heb ik op de klep rubber met ingegoten latten en een panieksluiting op de borststang. Een voordeel hiervan vind ik dat dan de borstang in 2 gedeeltes is en dat je die dan los kunt maken net als de achterstang. Handig bij het lossen (hoef je niet te bukken onder de stang door)

Het enige wat ik mis is een beugel achterop om de paarden aan vast te zetten. Dit was wel optioneel. Nu staan de paarden vast aan de achterzijkant van de trailer. Dat wil wel eens lastig zijn als je naast andere auto's staat. Bij een beugel aan de klep kunnen ze draaien wat ze willen, maar zullen ze niet zo snel bv een geparkeerde auto raken.

Verder hebben we een dakluik... nooit meer ik heb er nu al zoveel lekkage aan gehad. Geef mij maar uitzetramen.

Volgens mij zal alleen de aluminium bodem de trailer veel zwaarder maken.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:21

Merci!
Paarden vastzetten aan de trailer doe ik sowieso niet, dus ik neem gewoon als extra hulpje: de groom
Ik heb nu wel een idee van wat ik graag zou willen, ik ga eerst nog bij de trailerfabrikant bespreken hoeveel extra gewicht erbij komt want daar moet ik idd erg mee opletten.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:25

Ik ben vaak alleen op pad en dat moet je je paard soms ergens laten. Als we met 2 paarden op pad gaan kan er bij mij geen "groom" meer mee omdat we een grijskenteken auto hebben.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:38

Ah, okay, ik heb maar een anderhalfpaardstrailer straks dus het zal er sowieso een per keer zijn, tenzij ik de vrachtwagen meekrijg.
Alleen heb ik het gelukkig altijd nog gered door mijn paard op de vrachtwagen op te zadelen of bij kalmere paarden ze gewoon maar mee op en neer te laten lopen naar de spullen.
Vastzetten vind ik eng, heb bij de rijvereniging al gehad dat het paard zowel het halster als het reservehalster kapot trok dus dat durf ik niet meer aan. Als je weet dat je paard netjes blijft staan geen probleem natuurlijk maar ik weet totaal nog niet hoe deze paarden zich gaan gedragen op concours.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:33

Tja ik heb ook wel eens een kapot getrokken halster gehad. Reserve spullen heb ik ook altijd in de zadelkamer. Toch moet ik zeggen na wat oefenen dat ze er wel braver in worden. Moet wel zeggen dat ik niet vaak op een druk terrein parkeer zodat "invloed" van buitenaf zoveel mogelijk beperkt wordt. Meelopen is ook een optie tenzij je weer tussen de auto's geparkeerd staat. Mijn laatste wedstrijden is al weer meer dan 3 jaar geleden en op dit moment zijn de ritjes voornamelijk recreatief of naar de dierenarts. Ik hoop in de toekomst met mn jonge paard wel weer te kunnen starten.

Maar als je de paarden niet kent zou ik het ook niet zo snel doen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:47

Ik parkeer altijd asociaal op wedstrijd zodat ik langs de trailer/vrachtwagen af kan lopen als ik geen hulp heb. Volgens mij is mijn wagentje dan ook berucht

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:17



Heb ik ook eens geprobeerd maar er was een keer iemand nog asocialer en die had hem er tussen gepropt... Kon niet eens meer in de auto komen de grapjurk. Toen was ik blij dat ik het paard gewoon vast kon zetten.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: Trailers - de extra opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:24

Wij hebben 2 jaar terug een nieuwe humbaur cleon gekocht.
Kon toen geen extra's betalen dus heb hem heel simpel gehouden.

Heb een houten tussenschot omdat ik vaak met de shets of de veulens had dat die mijn rubber stuk maakte en het dus scheurde maar als je dat niet hebt raad ik je een rubber schot aan, is fijner (als je tenminste voor 2 paards gaat)

Zadelkamer vind ik onhandig, neemt veel ruimte voor in de trailer in maar goed is iedereen zijn eigen keus.

Mijn man gaat een zadelkast op de disselmaken, is toch loze ruimte en heb het al vaker gezien en lijkt me erg vaak.

Heb verder een lage boom voor de shets en veulens maar is mijn eigen keus.

Reservewiel heb ik nog niet, moet wel nodig, had ik toen geen geld voor.

Heb nu simpel zeil en wil deze laten vervangen door een zelf oprolbaar, want trailer is zo hoog en is altijd lastig.

Dus is ga gewoon nu, 2 jaar later, terug voor service beurt en laat er reservewiel opzetten en een nieuw zeil.

Anoniem

Re: Trailers - de extra opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:03

achterlichtbescherming: heb ik niet, vind ik niet zo heel belangerijk.

automatisch rolzeiltje: zat er standaard op en is wel heel makkelijk!!

alu bodem: lijkt mij niet perse nodig, als je een nieuwe trailer koopt en hem goed onderhoud en schoon houd dan blijft een gewone bodem ook goed. Mij lijkt een alu bodem zoveel herrie maken?

reservewiel op de zijkant: vond ik niet mooi, dus niet voor gekozen. Heb een reserve wiel in de auto liggen die op de trailer past.

trapbescherming: ik heb zelf niet gekozen voor trapbescherming. mijn paarden zijn erg braaf op de trailer. Als ik het wel zou doen zou ik voor rubber kiezen. Pony van kennissen van me trapte tegen stalen bescherming aan, en durfde er daarna niet meer op omdat het zo'n herrie maakte.

tussenschot met rubber mat: ja, en dan het liefst nog een doorzichtige ook

zadelkamer: in 2 paardstrailer wel, in mijn 1,5 paards trailer niet. puur om het feit dat als er een drachtige merrie mee moet het veulen voorin kan gaan staan

verlichting apart in zadelkamer: mmm zal het onderhand is gaan laten maken, want is al tijden stuk. Doen dus.

Mist achterlicht: dit gaat verplicht worden of is verplicht

Derde remlicht: ik heb het niet, maar zag het laatst bij iemand waar ik achter reed en is wel heel makkelijk!!

Verder heb ik eigenlijk geen idee wat ik nodig zou vinden

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailers - de extra opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:22

Yep, inderdaad dat mistachterlicht is sinds vandaag verplicht!!
Let op: Voor trailers met een eigen kenteken is er een ondergrens. Ik dacht dat trailers ouder dan 1997 geen mistachterlicht hoefden te hebben. Voor hen waarop van toepassing, zoek dit even goed uit!
Oh ja en als je auto geen mistachterlicht heeft, hoeft je trailer het ook niet te hebben.
Daarbij mag het mistachterlicht van je auto het niet doen als je trailer erachter hangt.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:18

Panieksluitingen voor de stangen zodat die dus aan de buitenkant los kunnen worden gemaakt mocht dat nodig zijn. Wij hebben ze ook, gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken, maar lijkt mij geen overbodige luxe als je wel eens met ongelukken komt te zitten.

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:13

wij hebben alles wat jij opnoemt op onze trailer behalve de reserveband..

Afbeelding
andere foto heb ik niet

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:38

Wij hebben in uhhmm?? september..? een nieuw trailer gekocht.. bij ons zaten de meeste opties al standaard op, verzwaard neuswiel, gietvloer, automatisch zeiltje en 2 verzorgingsdeurtjes de rest weet ik zo niet.. voor een zadelkamer hebben we niet gekozen, vind ik eigenlijk toch jammer, hij is namelijk ontzettend groot en ruim van voren.
maar een reservewiel is groooote onzin! dat zeiden ze waar wij de trailer kochten ook. als je onderweg een lekkeband krijgt, stop je echt niet om een band te verwisselen! en je kan prima doorrijden met 3 banden (als het moet) ook vind ik het echt heel lelijk staan!
dit is onze.. Afbeelding

Beesje
Berichten: 210
Geregistreerd: 17-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:59

Vonnie84 schreef:
Even offtopic, maar zou je zo'n derde remlicht ook achteraf in kunnen bouwen? En dan bij een vrachtwagen?


Geen enkel probleem, uurtje werk.