B+E rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:42

Wat moet ik allemaal weten aan theorie voor het behalen van mijn
b+e rijbewijs?

Kan ik het ergens opzoeken?

BVD!!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:44

niets.. je hoeft hier geen theorie meer voor te doen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:46

Je krijgt tijdens het examen wel een paar theoretische vragen. Ik krijg daarvoor een boekje van de rijschool, dus misschien daar even na vragen?

Annemariet

Berichten: 582
Geregistreerd: 20-04-05

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:47

Ik heb gehoord dat we in oktober, Europese rijbewijzen krijgen. Dat betekend dat het "E" rijbewijs wordt afgeschaft en dat iedereen (die dus een rijbewijs heeft ) gewoon met kar/trailer/ caravan mag rijden...

Don't blame me if I'm wrong!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:48

bij mij spraken ze gewoon de theorie door voor de les. Je moet het kentekenbewijs kunnen lezen om te weten wat de auto trekken mag e.d.

En Annemariet ik blame je nu al, want het kostte me 800 gulden!

Ik vind het trouwens geen verkeerde zaak dat je een rijbewijs moet hebben voor een aanhanger waar je zware lading of levende have in vervoerd.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:50

Ik vind het heel onverstandig om dit rijbewijs af te schaffen. Heb net mijn eerste les gehad, en het valt echt niet mee. En dan staat er nog niet eens een levend wezen achterin. Als ze het rijbewijs afschaffen, zou ik nog steeds een paar lessen nemen ( alleen niet zoveel als nu, want ik houd mijn stuur wel op mijn manier vast, wat maakt dat tien voor twee nou uit )

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:53

Even gegoogled: het europees rijbewijs wordt pas in 2012 ingevoerd, das mij te lang wachten:

Eén Europees rijbewijs vanaf 2012

Vanaf 2012 komt er één Europees rijbewijs. Dit rijbewijs vervangt de 110 verschillende modellen die nu in de Europese Unie bestaan. In Nederland wordt het nieuwe rijbewijs al in 2007 ingevoerd. Uiterlijk 2022 krijgt dit rijbewijs in alle EU-landen dezelfde vorm en opdruk.

Het nieuwe rijbewijs krijgt het formaat van een creditcard. Het is een plastic kaartje met een ingebouwde chip. Voor auto's en motoren is het rijbewijs tien jaar geldig, voor vrachtauto's en bussen vijf jaar. Voor de huidige bezitters van een rijbewijs verandert er niets.

Tegelijk met de invoering van het rijbewijs, worden ook andere maatregelen genomen:

Er komt een Europees rijbewijs met theorie-examen voor bromfietsers.
Voor rijexaminatoren gaan minimumeisen gelden.
De regels voor het rijden met een aanhanger worden vereenvoudigd.
Voordelen

Volgens de Europese transportministers heeft harmonisatie van de rijbewijzen alleen maar voordelen. Het rijbewijs zal het risico op namaak en fraude verminderen, mede dankzij de ingebouwde chip. De verkeersveiligheid wordt groter, onder meer omdat het makkelijker wordt regels te handhaven. Ook zal de weggebruiker zich vrijer in Europa kunnen bewegen als overal dezelfde regels gelden.

Rijbewijstoerisme
Het nieuwe rijbewijs moet 'rijbewijstoerisme' tegengaan. Nu kan iemand waarvan het rijbewijs is ingetrokken het document makkelijk in een ander land opnieuw halen. Zo ontlopen mensen hun straf. Door de databanken van de EU-landen te koppelen wordt deze vluchtroute afgesloten.

Bronnen
Overheid.nl / ministerie van VenW, 8-10-2004.
Volkskrant, 19 januari 2005.
nu.nl, 19 januari 2005.

Bron: Leren.nl
Beetje oud, maar het wordt ook bevestigd door een artikel in de elsevier van 22 maart. Maar dat is een beetje overdreven om hier ook weer te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 01-06-06 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:55

Hoezo te lang wachte? In de tweede regel staat toch dat het voor Nederland al in 2007 ingaat? (of kom je uit Belgie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:57

TV --> RUI

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:59

Ja, dat pasje krijg je vanaf 2007, maar de vraag is wanneer de nieuwe regels ingaan. Want zijn ze het daar in Europa al over eens? Ik neem aan dat ze niet eerst voorlopige regels in Nederland gaan invoeren, en daarna in 2011 de regels die uiteindelijk overeengekomen zijn. Iemand dit debat gevolgt in Europa?

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:03

ik ben nu wel erg benieuwd. Weet iemand hier meer over?

Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:03

Ik zou zeker een theorieboek aanschaffen, staat echt heel veel in. Over dat Europese rijbewijs is veel meningsverschil, ik heb te horen gekregen dat het enige dat veranderd is dat het gewicht dat je mag trekken zonder E met ongeveer 200 kilo omhoog gaat, dus als je met een tweepaardstrailer gaat rijden je toch je E nog nodig hebt. Ik zou gewoon je E-rijbewijs gaan halen, daar leer je echt goed te sturen met je trailer. En wanneer dat nieuwe rijbewijs ingaat, is ook nog lang niet zeker!

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:06

MireilleSmit schreef:
Ik zou zeker een theorieboek aanschaffen, staat echt heel veel in. Over dat Europese rijbewijs is veel meningsverschil, ik heb te horen gekregen dat het enige dat veranderd is dat het gewicht dat je mag trekken zonder E met ongeveer 200 kilo omhoog gaat, dus als je met een tweepaardstrailer gaat rijden je toch je E nog nodig hebt. Ik zou gewoon je E-rijbewijs gaan halen, daar leer je echt goed te sturen met je trailer. En wanneer dat nieuwe rijbewijs ingaat, is ook nog lang niet zeker!

Bedankt voor de info.

Wat zijn ongeveer de kosten bij jullie. Ik heb informatie aangevraagt hier in de buurt. Kom ik op 495 euro, voor 10 lessen + examen. Is dat normaal?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:09

Dat is wel een normale prijs. Alleen moet je het dan wel met die lessen kunnen halen. Als niet zo getalenteerd chauffeur, is mij aangeraden losse lessen te nemen, dus dan kom ik wel hoger uit. Ik betaal voor een losse les 46 euro.

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:13

ik hoop het wel te halen met tien lessen.Heb heel de winter geoefend met onze trailer.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:15

Dat heb ik dus niet gedaan, een beetje stom. Ik heb ook geen trailer om mee te oefenen en eentje huren is bijna net zo duur als een les nemen, en daar heb ik dan denk ik meer aan.

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:16

erleyne schreef:
Dat heb ik dus niet gedaan, een beetje stom. Ik heb ook geen trailer om mee te oefenen en eentje huren is bijna net zo duur als een les nemen, en daar heb ik dan denk ik meer aan.


Ja dat is waar! Valt het mee of tegen het lessen?

Annemariet

Berichten: 582
Geregistreerd: 20-04-05

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:21

Ik heb het ook maar via via gehoord! En natuurlijk kan je niet "zomaar even" met levende dieren rijden. Maar goed, pas in 2012 dus...

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:32

MireilleSmit schreef:
Ik zou gewoon je E-rijbewijs gaan halen, daar leer je echt goed te sturen met je trailer. En wanneer dat nieuwe rijbewijs ingaat, is ook nog lang niet zeker!


helaas vond ik de lessen zwaar tegenvallen (reed al een jaar met trailer) die man vertelde me niks nieuws alleen dat mn methode waar ik mijn bijzondere verichtingen mee deed fout was en dat ik in woonerfen wat onhandig reed (joh daar ben ik ook nooit geweest met een onhandige wagen)
examen gewoon op de door mn vader aangeleerde manier gereden, examinator vond dat ik erg netjes reed, dus niks mis mee.

en voor de thoerie kreeg ik een stensel, de helft kun je zelf wel bedenken aan theorie en de rest valt ook erg mee

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:44

Ik heb pas één les gehad, en we gingen meteen een woonerf op. Met een 11 meter lange combinatie, ja gek hè dat dat niet zo goed gaat . Ik zei nog dat ik echt nooit met mijn trailer in zulke wijken zou rijden. Het waren allemaal supersmalle straatjes en in de bochten aan twee kanten paaltjes. Hij vertelde ook erg weinig, alleen bij de bijzondere verrichtingen wel veel uitleg. Vanaf de volgende keer heb ik een andere instructeur, deze was echt niet hoed. Ik hoop dat de volgende beter is.
Ik ben ook erg onzeker over mijn rijden, dus ik vind het fijn als hij af en toe wat zegt.

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re: B+E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:58

erleyne schreef:
Ik heb pas één les gehad, en we gingen meteen een woonerf op. Met een 11 meter lange combinatie, ja gek hè dat dat niet zo goed gaat . Ik zei nog dat ik echt nooit met mijn trailer in zulke wijken zou rijden. Het waren allemaal supersmalle straatjes en in de bochten aan twee kanten paaltjes. Hij vertelde ook erg weinig, alleen bij de bijzondere verrichtingen wel veel uitleg. Vanaf de volgende keer heb ik een andere instructeur, deze was echt niet hoed. Ik hoop dat de volgende beter is.
Ik ben ook erg onzeker over mijn rijden, dus ik vind het fijn als hij af en toe wat zegt.


Dat schiet idd. niet op zeg!

Mercedesss
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:03

Ik vond de lessen erg leerzaam, ook al reed ik al lang met een trailer, ik heb er toch nog veel van geleerd, ik hoopte ook op zo'n tien lessen, maar dat zijn er "iets" meer geworden! Maar wel in een keer geslaagd!