E achter B, wat krijg je op het examen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

E achter B, wat krijg je op het examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 08:46

Ik wil deze zomer m'n E rijbewijs gaan halen.
Maar ik vroeg me af wat je eigelijk allemaal op het examen krijgt.
Wie heeft pas z'n E gehaald en wil dit mij vertellen?

Ik ga natuurlijk wel lessen, maar wilde dit gewoon even weten

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:32

uhm moet ik even graven in mijn geheugen hoor...
bijzondere verrichtingen zijn:
- recht achteruit rijden
- bochtje achteruit
- achteruit parkeren voor een deur
- aan en af koppelen van de aanhanger

En verder is het gewoon rijden in de stad en lengte in leren te schatten en met die lengte en traagheid van je auto proberen verkeerssnelheden in te schatten...

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:51

hellingproef kun je ook krijgen

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:52

Ben blij dat ik ervan af ben..
Gewoon lief blijven lachen en als iets niet helemaal perfect gaat zeggen dat je dacht dat dat de bedoeling was..
Haha zo ben ik geslaagd!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: E achter B, wat krijg je op het examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:54

misschien ook handig om te weten: je moet alle speciale verrichtingen op je spiegels rijden, dus je mag je niet in de auto omdraaien en achteruit kijken. Is misschien even wennen maar het is wel makkelijk als je het eenmaal kan.

Evt kan je dat natuurlijk al oefenen (als je een zware auto hebt en een lichte trailer, want daarvoor heb je dan je E niet nodig om te rijden)

succes

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:17

Je mag wel achterom kijken heb ik geleerd, maar dat is helemaal niet handig, daarom deed ik het alleen op mijn spiegels.

Ik heb alleen bochtje achteruit gehad, verder geen andere verrichtingen. Was echt een eitje!

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:34

ik had ook alleen bochtje achteruit, maar ging werkelijk vreselijk. kwamen allemaal autos aan en moest iedere keer stoppen. toen zei ik tegn die man: normaal kan ik het echt! hij: ow, nou als jij dat zegt, dan geloof ik dat maar.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: E achter B, wat krijg je op het examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:35

Haha, heb je toch wel lief naar hem gelachen, als hij dat zomaar geloofd! Ik ben ook erg benieuwd, ik ga hopelijk in juli op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:37

--> RUI

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:39

nou, ik ben dus 1,5 maand geleden zakt!
ik moest keren met behulp van een zijstraat... dus ik had mooi het bochtje achteruit gemaakt in de zijstraat en kon gewoon weer weg rijden..
hij heeft me de hele rit uit laten rijden en toen we bij zn bureau kwamen zie ie dat het niet goed genoeg was....
ik had namelijk een bochtjes achteruit langs de stoeprand meoten rijden en ik kwam middenin de straat uit.. (overigens een "garage inham" dus met allemaal garages, doodlopend en dus geen doorgaande weg, geen verkeershinder)
wat was ik toen pissig...
hij zegt toch "keren met behulp van zijstraat" toch niet "bochtje achteruit strak langs de stoeprand"?

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:40

Ik heb ook alleen het bochtje achteruit hoeven te laten zien. Ze verwachten dat je heeeeeel veeeeeel spiegelt En voor de rest valt het reuze mee. En met het bochtje achteruit, heb ik wel gekeken vanuit mijn raam hoe de bocht verliep, ik vond dat wel handig.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:42

Tip, volg een dagcursus. Je hebt dan enkele uren les. zo kun je bijna de oefeningen dromen aan het eind van de dag.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: E achter B, wat krijg je op het examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:46

erleyne schreef:
Haha, heb je toch wel lief naar hem gelachen, als hij dat zomaar geloofd! Ik ben ook erg benieuwd, ik ga hopelijk in juli op.



Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:51

Ik ben al aan het oefenen met de trailer. Gewoon op het terrein bij stal met grote pionnen. Het gaat best goed, ik kan hem al achteruit inparkeren en bochtjes maken enzo.

Toen ik voor m'n gewone rijbewijs moest gingen de bijzondere verichtingen ook niet echt vlekkeloos, ik reed de stoep op bij het bochtje achteruit. Maar ik bleef wel goed kijken en daarom ben ik wel geslaagd.

Beesje
Berichten: 210
Geregistreerd: 17-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:56

Jolanda_ schreef:
uhm moet ik even graven in mijn geheugen hoor...
bijzondere verrichtingen zijn:
- recht achteruit rijden
- bochtje achteruit
- achteruit parkeren voor een deur
- aan en af koppelen van de aanhanger

En verder is het gewoon rijden in de stad en lengte in leren te schatten en met die lengte en traagheid van je auto proberen verkeerssnelheden in te schatten...


En je wordt geheid gevraagd wat er op de papieren van de combinatie staat.
Verder gaan ze er vanuit dat je gewoon auto kunt rijden, dus ze gaan niet liggen zeiken over irrelevante dingen ( ik reed 90 waar ik 80 mocht en daar ben ik niet op gezakt). Waar ik wel op zakte was het feit dat ik een bord "Verboden voor langer dan 10m" voorbij reed (combi was 11 m) ofwel: je moet op zaken letten waar je met de gewone auto niet op let. Dat kun je ook vanuit je gewone auto, om te oefenen :d

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:08

Liezel1 schreef:
<knip>
hij zegt toch "keren met behulp van zijstraat" toch niet "bochtje achteruit strak langs de stoeprand"?

Dan zul je toch echt wel meer fouten hebben gemaakt.
Ik ben indertijd geslaagd voor m'n auto, terwijl ik nota bene een verkeersovertreding maakte!!
Toen mocht je op de uitvoegstrook geen verkeer inhalen (dus je moest "met de stroom mee") Ik kom met 100km/h aanrijden, krijg opdracht om de snelweg te verlaten, voeg uit achter een vrachtwagen en rijdt deze vervolgens doodleuk met 100km/h voorbij. Dat was een verkeersovertreding! (in 1984) Hij liet me slagen omdat ik welliswaar die fout had gemaakt, maar omdat ik eerst nadacht en daarna pas handelde en daarmee het verkeer dus niet in gevaar bracht (in de tijd dat ik nadacht was ik de wagen al voorbij, de snelweg af en moest ik gaan afremmen voor het verkeerslicht) liet hij me toch slagen met als extra een compliment voor mijn beheerste en doortastende rijgedrag! Die heb ik maar in mijn zak gestoken, er zijn niet veel mensen die me dit na kunnen zeggen.........

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:58

Ze kijken vooral hoe behendig jij bent met de combinatie.

Je examen begint achter een tafel. Daar wordt je vanalles gevraagd over het kentekenbewijs, de combinatie waarmee je straks gaat rijden en (verkeers)regels.
Dan moet je de combinatie zelf aankoppelen.
Vaak heb je in het examen maar 1 bijzondere verrichting. Meestal de bocht achteruit ( b.v in de vorm van keren, of garageparkeren).

Ik had op het examen dus de bocht achteruit. die ging goed. je moet wél enigzins langs de stoep blijven, zo heb je beter overzicht en heb je niet ineens langs 2 kanten risico op fietsers die kunnen gaan passeren.
mijn rijden zelf was minder. Ik heb waanzinnig goed gekeken en gespiegeld. maar mijn snelheid was een probleem. Ging wat te voorzichtig rijden en wachtte b.v te lang bij het invoegen. Examinator maakte hierover ook opmerkingen tijdens het rijden. Op de terugweg reed ik bijna door rood.
ik dacht dus dat ik gezakt zou zijn.
Maar inzicht en behendigheid woog zwaarder en dus ben ik alsnog geslaagd!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:45

Nou, dat wordt leuk
Ik had met de normale B rijbewijs al moeite met bochtje achteruit Alle andere bijzondere verrichtingen kon ik wel probleemloos

Ik ga namelijk binnenkort ook voor mij E achter B

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:53

Je hoeft niet te fileparkeren met combinatie? (dat is echt mijn grote hindernis met een wagen die ik niet ken dus al helemaal met de trailer)

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:09

Nou, dat denk ik niet hoor

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:13

Je krijgt op je examen de dingen die je ook in je les krijgt
dus als je een paar lessen hebt gevolgd weet je vanzelf wat voor jouw lastig is en kun je daar extra op oeffenen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:09

Urielle schreef:
Je hoeft niet te fileparkeren met combinatie? (dat is echt mijn grote hindernis met een wagen die ik niet ken dus al helemaal met de trailer)



Als je het mij vraagt is het (bijna?) onmogelijk om te gaan fileparkeren met een aanhanger achter je.

Verder wordt je in de les goed 'gedrild' op de juiste manieren van kijken en sturen. Belangrijk is dat je gewoon de tijd neemt. Zolang je maar goed blijft kijken om je heen mag je er gerust 5 minuten over doen. Je mag zelfs een keer corrigeren, ook daaraan zien ze dat je het juiste inzicht hebt.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:35

Bij ons in de straat moet dat regelmatig dus het zou op zich een nuttige toevoeging zijn, aangezien ik het met mijn Hyundai wel kan en met mijn Fiat niet, laat staan met een auto met aanhanger

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:54

Ik heb vorig jaar mijn E rijbewijs gehaald. Je moet inderdaad een aantal vragen beantwoorden aan de tafel. Best duffe vragen, waarom staat er niet op je papier hoe hoog je aanhanger is ed. Dan ga je naar buiten en moet je de combinatie aankoppelen. Dan gaat hij ook weer wat vragen stellen over hoe en waarom sommige dingen zijn. En waar je op moet letten voor je gaat rijden (staat van de banden ed). Dan tijdens het aankoppelen vertellen wat je waarom doet. Tijdens het rijden met name kijken kijken kijken . Ik had bochtje achteruit en ook de muur (denkbeeldig dan he). Ik had een dagcursus gedaan en ben meteen geslaagd. Overigens vond ik het achteruit rijden met de rijschool combinatie een stuk makkelijker als met de trailer. De trailer is een stuk korter en schaart dus een stuk sneller.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:30

Ik ben bijna klaar met school voor dit jaar (nog anderhalve week) en dan ga ik me maar eens op het E rijbewijs storten