moeder en veulen in trailer hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

moeder en veulen in trailer hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:53

Wie heeft er ervaring met het vervoeren van moeder en veulen in de trailer?

Mijn veulen is nu 10 weken oud en moet volgende week in de trailer.
Nu is mijn vraag: hoe kun je dat het beste doen?

Zal ik het tussen schot er uit halen dat het veulen naast moeders staat?

Zal ik hem los of vast zetten?

Iemand ervaring?

love_supream
Berichten: 189
Geregistreerd: 04-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:55

je kan het gewoon eerst de moeder erin zetten en dan dat iemand anders met het veulen erin looopt en dan nog iemand aan de zijkant vam de trailer staat kan als het goed izs loopt hij er zoo in en iemand erachter en iemand ervoor met bixxx

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:04

Het er in zetten zal wel lukken maar ik bedoel dat als je gaat rijden met de trailer.
Wat is dan beter voor het veulen? Los ,vast,met schot, zonder schot?

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:47

wij doen het altijd gewoon met schot en de moeder vast maken en het veulen los.

michein vind niet iedereen dit een goede manier .
maar daar heeft iedereen dan weer een mening over
het is bij ons nog nooit mis gegaan . en zo vaak gebeurt het ook niet dat ze als veulen in een trailer moeten bij ons

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:26

idd, schot eruit halen, moeders vast en veulen los. volgens mij de beste en de veiligste manier.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:24

maar als je het shot eruit haalt, en moeders verliest haar evenwicht dan heeft het veulen wel pech .

ik zou het schot erin laten, moeders links, veulen rechts, strobaal ervoor zodat het niet onder de stang kan, et vouila (veulen gewoon loszetten)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:40

Jeetje willen sommigen hun veulen dood hebben ofzo?

Wij vervoeren onze veulens zo:

* Wij halen het schot eruit en doen de speciale brede stangen erin, de voorste op de laagste stand, zodat het veulen niet probeert eronderdoor te kruipen.....

* Eerst veulen erin, merrie komt vanzelf.

* Mams gaat vast, veulen gewoon los.

* En niet geheel onbelanrijk: zijl naar beneden!!

* We rijden verder overdreven rustig met merrie en veulen en bochten doen we helemaal doordacht.....

Al onze merrie's met veulens gaan 8 dagen na de bevalling direct de trailer in om opnieuw geinsemineerd te worden en wij hebben nog nooit problemen gehad!!
Als je alles maar met geduld en verstand aanpakt!!

Suc6 ermee!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:53

Als je geen speciale stangen hebt wil een baal stro of hooi voor in de trailer ook helpen voorkomen dat het veulen te ver naar voren gaat.
Veulen altijd los, en tussenschot indien mogelijk eruit, bovenklep of zeil idd dicht.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:56

jarrah: op wie is de veulenmoord bedoelt?

Sommige trailers kun je niet zo aanpassen dat de stangen lager kunnen, of als je maar eenmaal een veulen fokt is het een zotte kost om speciale stangen etc te kopen...H
Hoe doe je het trouwens met een merrie die weinig evenwicht hzeeft in de trailer? (ik heb er eens bijgestaan, en bij een heel trage rustige bocht naar rechts hing de merrie tegen de zijwand geplakt...
zet deze merrie zonder schot met een veulen ernaast en gegarandeert wordt het veulen geplet...

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: moeder en veulen in trailer hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:00

Mijn merrie en veulen gaan puur en alleen de trailer in als ik ze de optimale omstandigheden kan bieden....kan ik ze dat niet bieden, gaan ze bij mij gewoon de trailer niet op!!!!
Ze zijn mij te dierbaar om zulke risico's te gaan nemen, ik heb een paar keer veulens over schotten, stangen en achterkleppen heen zien hangen en geloof mij......dat wil jij niet meemaken!!

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:09

mij veulen is paar x in de trailer geweest paar x in 1,5 en in 2 paard
merrie stond vast en veulen los ernaast zonder schot erin.en zeiltje dicht aan de achterkant.en rustig rijden. is gewoon goed gegaan en de merrie is best druk op de trailer.stampen enzo..

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:24

ik zet altijd de merrie vast en het veulen los
en het zeil achteraan dicht en heb het schot er ook tussenuit

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:34

Oefenen met laden ( zonder dat er ook al meteen vervoerd wordt) vorig jaar met onze merrie en veulen naar de keuring geweest. Veulen had de voorkeur tegengesteld op de rijrichting te staan. Hier aan tegemoet gekomen. Momenteel weer aan het oefenen haar met de neus in de rijrichting te zetten. (Wij hebben een voorlader , maar rekeninghoudend met andere trailers gaan we hier nu weer op oefenen.)Is de moeder goed gewend met trailervervoer?
Dan is er voor het veulen een rustige uitgangssituatie.
Wij hebben toen het veulen klein was ( 6 weken)niet de ruimte opgevuld met een strobaal , er reisde een tweede merrie mee waardoor er in de voorruimte een compacte ruimte voor het veulen was.De merrie die mee reisde was de tante van het veulen, een rustige dame. Groetjes en succes

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: moeder en veulen in trailer hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:01

Schot ertussenuit, merrie vast, veulen los. Gaat prima.