hoe omgaan met 2paardstrailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

hoe omgaan met 2paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 23:30

Wij hebben net een 2paards gekocht.
Onze beide tinkers gingen altijd probleemloos in de oude 1 3/4 trailer; niet tegelijk natuurlijk, dat past niet! Vandaar de 2-paards, nu kunnen we lekker samen weg.
We krijgen hem volgende week.

Kan het nog zijn dat ze alsnog moeilijk gaan doen op een 2-paards? Kan ik dat evt voorkomen?
Waar moeten we rekening mee houden bij het laden van 2 paarden?

Moet je eerst het schot scheefzetten of juist niet?

Ik heb al begrepen dat als er 1 alleen ingaat, dat hij links moet staan.

timothy
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:22

heej
nou ik denk niet dat je problemen krijgt met het laden van 2 paarden op een 2 paards trailer.
en inderdaad een paard moet je links (achter de bestuurder) neer zetten als je alleen op pad gaat. Dit vanwege veiligheid, want als je het paard aan de berm kant zet, en je rijdt door de berm heen en al het gewicht staat op rechts kan dit gevaarlijk worden.
en lopen ze er niet in kan je altijd het schot op zij zetten
suc6 ermee

Wiesje

Berichten: 2916
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:12

Mijn kwpn-er vond de 2 paards in het begin wat lastiger omdat hij in een smaller stuk moest lopen. Dit hebben we gewoon verholpen door het schot weg te draaien. De fjord die er langs moet loopt namelijk over op/af/door/naast etc. Die boeit het dus niet dat het smaller is. Maar misschien is dat inderaad wel iets waar je even rekening mee moet houden.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: hoe omgaan met 2paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:20

Het is niet onbelangrijk dat JIJ het geen punt vindt. Ik heb enkele jaren gelesd met twee IJsanders, die we gewoon in een 1,5paards-trailer stopten naar les, is nooit een punt geweest.
Daarnaast speelt ook wel wat paarden van elkaar vinden. Twee bekvechtende Tinkers op de trailer is niet iets om blij van te worden.... Indien ze blijven rommelen, kun je overwegen om een hengstenrek te plaatsen, maar dat zou ik niet doen als daar niet een hele erge noodzaak toe is.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:35

Ik denk dat je even moet uitproberen welke het beste waar staat, daar ben je vast na een paar ritjes wel achter. Ik zou degene die het grootste is (of het moeilijkste laadt) er eerst op zetten, links of rechts maakt niet uit, zodat het schot opzij kan en dan als het schot weer op de plek staat de 2e erop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:32

Ik zet altijd liever even het schot opzij, dan heb zowel ik als hij meer ruimte. Je hebt van die trailerkettingen van ongeveer 60 cm, die zijn ideaal, ze kunnen aan elkaar ruiken, maar meer ook eigenlijk niet. Zolang ze ieder hun eigen hooi net hebben zijn ze lekker bezig!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 01:09

bedankt, die trailerkettingen regelen we!

we hebben even getest met het schot gewoon op zn plek. Ging probleemloos, ze stappen er zo op!
De "lastigste" (lees: gevoeligste typje, want ze zijn heel braaf) eerst erop en laatst eraf.
Alleen bij het afstappen vond ze het wat eng omdat ze de ogen waar de achterstang in valt (aan het middenschot) in haar lies kreeg. Dus toch maar schuinzetten bij het uitstappen?

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:41

beantsje schreef:
Alleen bij het afstappen vond ze het wat eng omdat ze de ogen waar de achterstang in valt (aan het middenschot) in haar lies kreeg. Dus toch maar schuinzetten bij het uitstappen?

Ik zou het schot zeker schuin zetten, de mogelijkheid is er dus waarom zou je het je paard niet zo makkelijk mogelijk maken? Plus dat een paard dan ook wat makkelijker via het midden van de loopplank er vanaf komt lijkt me.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:00

doen we!
De ander is gelukkig altijd heel voorzichtig bij het uitstappen, echt stapje voor stapje. Da's gemakkelijk bijsturen, dus die moet er dan maar het eerste af.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:48

Mij is door de politie aangeraden om van die platte, het lijken net autogordels, banden te kopen met aan minimaal één zijde een paniekhaak. Dit omdat, als er wat gebeurd is, deze makkelijk met een mes door te snijden zijn of met zo'n ding waar je ook je gordel mee door kunt snijden.
Als je een trailer hebt waarvan het schot schuin te zetten is kan je dat bij het inladen van de eerste inderdaad doen. En voor de laatste met het uitladen. Maar het is zeker niet noodzakelijk, bij mijn trailer kan het niet en toch gaat dat ook prima.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:56

Wat voor banden bedoel je?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:03

Ik heb deze in m'n trailer hangen:

Afbeelding

Trailerlijn van nylon. Verstelbaar en aan 1 kant een paniekhaak.
Geen knopen die ze los kunnen prutsen, geen irritant rammelende ketting, oersterk en in geval van nood toch met 1 haal door te snijden.
Ik denk dat Gabyfedde deze lijnen bedoelt?