Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:02

Volgens mij staat dit topic niet goed, maar ik weet niet waar ik het anders neer moet zetten

Mijn vader denkt erover om zelf een vrachtwagen(tje) te bouwen. Alleen nu beweert hij dat het niet mogelijk is om een vrachtwagen te bouwen die je zonder groot rijbewijs nog mag besturen, maar die binnen het wettelijk toegestane gewicht blijft, te bouwen. Er moeten trouwens wel 2 paarden in passen ....

Weet iemand hier meer van?

Ook vroeg ik me af wat dit ongeveer zou gaan kosten .... Alvast bedankt

eriky
Berichten: 189
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Riethoven

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:23

er zijn wel vrachtwagentjes die je met een gewoon rijbewijs mag rijden.
alleen het nadeel is dat deze weinig laadvermogen hebben.
dus als je die gaat ombouwen tot paardenwagen dat je waarschijnlijk over het maximale gewicht heen komt.

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:26

eriky schreef:
er zijn wel vrachtwagentjes die je met een gewoon rijbewijs mag rijden.
alleen het nadeel is dat deze weinig laadvermogen hebben.
dus als je die gaat ombouwen tot paardenwagen dat je waarschijnlijk over het maximale gewicht heen komt.


Dat is dus het probleem Is er iemand die hier de bijzonderheden van weet?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:37

miss_gant schreef:
eriky schreef:
er zijn wel vrachtwagentjes die je met een gewoon rijbewijs mag rijden.
alleen het nadeel is dat deze weinig laadvermogen hebben.
dus als je die gaat ombouwen tot paardenwagen dat je waarschijnlijk over het maximale gewicht heen komt.


Dat is dus het probleem Is er iemand die hier de bijzonderheden van weet?

Tot op de laatse kilo.
Je hebt geen schijn van kans, om maar eens kort door de bocht te komen. Tenzij je vader volledig op de hoogte is van alle moderne verwerkingstechnieken van aluminium, polyester en zelfdragende constructies.
Voor grote paarden hanteer ik als vuistregel dat een paard met mens en alle overige zooi 1000kg weegt. Dat is wat royaal, maar 1600 - 1700kg laadvermogen is echt een ondergrens. Dat zou betekenen dat de wagen maximaal 1900kg mag wegen. Ik moet de eerste zelfbouwer nog tegenkomen die dit haalt.........

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:44

In dat geval: hoe duur is het om een groot rijbewijs te halen?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:22

Hoe ver wil je gaan. C-rijbewijs, denk aan 2000 - 3000 euro. Voor E nog eens 1000 - 1500. Er vanuit gaand dat je de eerste keer slaagd. Bedenk dat E bij C automatisch E bij B geeft. Bovendien heb je nu ook automatisch CCV-B en mag je dus als beroepschauffeur gaan rijden.

Mijn persoonlijke visie: DOEN!!
Het klinkt denigrerend, maar zo niet bedoeld, maar als je met paarden op de vrachtwagen rijdt, dan zijn B-rijbewijs wagentjes en auto-trailer combi's voor sukkels.
Ik heb beide, een twee-paards vrachtwagentje en een auto-trailer combi en ondanks dat mijn auto-trailer combi er een is weer heel veel bokkers poepjaloers op zijn, mijn oude Mercedes rijdt vele malen fijner met paarden.

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:45

ikke schreef:
Hoe ver wil je gaan. C-rijbewijs, denk aan 2000 - 3000 euro. Voor E nog eens 1000 - 1500. Er vanuit gaand dat je de eerste keer slaagd. Bedenk dat E bij C automatisch E bij B geeft. Bovendien heb je nu ook automatisch CCV-B en mag je dus als beroepschauffeur gaan rijden.

Mijn persoonlijke visie: DOEN!!
Het klinkt denigrerend, maar zo niet bedoeld, maar als je met paarden op de vrachtwagen rijdt, dan zijn B-rijbewijs wagentjes en auto-trailer combi's voor sukkels.
Ik heb beide, een twee-paards vrachtwagentje en een auto-trailer combi en ondanks dat mijn auto-trailer combi er een is weer heel veel bokkers poepjaloers op zijn, mijn oude Mercedes rijdt vele malen fijner met paarden.



Bedankt voor de info Echt super!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:45

VSW --> RUI.

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:34

ikke schreef:
Hoe ver wil je gaan. C-rijbewijs, denk aan 2000 - 3000 euro. Voor E nog eens 1000 - 1500. Er vanuit gaand dat je de eerste keer slaagd. Bedenk dat E bij C automatisch E bij B geeft. Bovendien heb je nu ook automatisch CCV-B en mag je dus als beroepschauffeur gaan rijden.


Ehm, dat van dat beroepschauffeur is niet helemaal waar. Je zal dan altijd nog je chauffeursdiploma moeten halen, en trust me, die is ook niet goedkoop.

Anoniem

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:38

Je mag maar tot 3500 kg gaan, dus moet je zorgen dat je bak licht is. Zorg voor dubbel assig en een stevige bodem. Er een stevig frame in zit waar je je paarden tussen zet en aan vast zet. Het kan wel maar het is krap.

Weet wel hoe hoog hij moet zijn als je grote paarden hebt en weet zeker dat je weet hoe zwaar je paarden zijn.

Heb gehoord dat 3500 kg gaat veranderen en dat het gewicht hoger gaat worden, wanneer weet ik niet, maar bel de RDW even op.
Wij hadden een vrachtwagentje, hebben we aangepast en omgebouwd en moest RDW gekeurd worden. Vraag bij hun even een lijst op waar hij aan moet voldoen. Hun keuring is zwaar en ze letten echt op elk minemeutje dus zorg dat hij in orde is.

Ikke idd ik had ook een mercedes en dat was echt een heel fijn ding om mee te rijden. Geen stuurbekrachtiging, maar dat was ook niet nodig, lag echt als een huis op de weg.

Een vriendin van mij heeft ook een mercedes waar 2 paarden op kunnen, maar ze hebben er bladveren onder uit moeten halen om hem op de 3500 te kunnen krijgen. Hij is dubbelassig, maar eigenlijk zou ze gewoon haar C rijbewijs moeten gaan halen, de vering verzwaren en lekker met 2 paarden gaan rijden. Nu rijdt ze kleine afstanden stiekum met 2 paarden, gaat prima, maar ik zou dat niet doen, de verzekering kan heel moeilijk gaan doen als er wat gebeurd. Igg is het een heel fijn wagentje, zij heeft ook een lichte bak, ik had een zware bak, maar als wij het hardhout aan de binnenkant hadden weggehaald, denk ik dat hij was ingestort

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:02

DenK4ever schreef:
ikke schreef:
Hoe ver wil je gaan. C-rijbewijs, denk aan 2000 - 3000 euro. Voor E nog eens 1000 - 1500. Er vanuit gaand dat je de eerste keer slaagd. Bedenk dat E bij C automatisch E bij B geeft. Bovendien heb je nu ook automatisch CCV-B en mag je dus als beroepschauffeur gaan rijden.


Ehm, dat van dat beroepschauffeur is niet helemaal waar. Je zal dan altijd nog je chauffeursdiploma moeten halen, en trust me, die is ook niet goedkoop.

CCV-B IS je chauffeursdiploma en is tegenwoordig verplicht voordat je op examen mag!
Russel: Mijn Mercedes is een 608 met een toegestaan gewicht van 5600kg. De wagen weegt leeg 2900kg en met paardeninbouw 3400kg.
De kleinere versie (508) wordt vaak op klein rijbewijs gereden, maar heeft feitelijk dan maar 800kg laadvermogen. Dat gaat de RDW nooit meer goedvinden. Die jongens hebben ondertussen wel enig benul van wat een paard weegt........

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:08

Reken er maar op dat je ten eerste heel veel geld kwijt bent aan je diploma's want dat is echt niet goedkoop en je moet meerdere examens doen(chaffeurdiploma) en dan moet je nog eens goed materiaal hebben om het vrachtwagentje te bouwen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:10

ipv zelf bouwen, zou je bijvoorbeedl bij Anemone kunnen kijken.
Ik weet het, ze zijn behoorlijk aan de prijs, maar ook 2de hands zijn 2 paardvrachtwagens te verkrijgen.
Dat zijn dan meestal in de fabriek omgebeouwde Renault Masters.
Ideale dingen!

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:45

switchx schreef:
Reken er maar op dat je ten eerste heel veel geld kwijt bent aan je diploma's want dat is echt niet goedkoop en je moet meerdere examens doen(chaffeurdiploma) en dan moet je nog eens goed materiaal hebben om het vrachtwagentje te bouwen.

Zie bovengenoemde bedragen, dat is all-in. Je doet drie theoretische examens, namelijk techniek, administratie en verkeer, dit vormt samen je CCV-B diploma. Met dit diploma op zak mag je je praktijkexamen aanvragen. Als je dat ook haalt, ban je klaar voor het grote werk.
Het praktijkexamen C is een stuk simpeler dan B. Welliswaar moet je ook bijzondere verrichtingen plegen, maar het gezeik over een keer te veel of te weinig in je spiegel kijken, kom je niet meer tegen. Ook de stijl van rijden is ge-ent op de praktijk en niet op een theoretisch beeld wat men bij B nog graag ziet.
Goed materiaal voor het vrachtwagenje is vrij simpel te koop. kijk eens op www.trucks.nl wat er zoal in de markt te koop is. Met een beetje handigheid erbij bouw je een mooie paardenwagen voor prijzen waarbij je bij Anemone niet eens het erf op hoeft te komen!

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 15:35

Ik zal er een over gaan nadenken

Bedankt voor in de info in ieder geval!

Anoniem

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:45

ikke schreef:
Hoe ver wil je gaan. C-rijbewijs, denk aan 2000 - 3000 euro. Voor E nog eens 1000 - 1500. Er vanuit gaand dat je de eerste keer slaagd. Bedenk dat E bij C automatisch E bij B geeft. Bovendien heb je nu ook automatisch CCV-B en mag je dus als beroepschauffeur gaan rijden.


Ehm, dat van dat beroepschauffeur is niet helemaal waar. Je zal dan altijd nog je chauffeursdiploma moeten halen, en trust me, die is ook niet goedkoop.
[/quote]
CCV-B IS je chauffeursdiploma en is tegenwoordig verplicht voordat je op examen mag!
Russel: Mijn Mercedes is een 608 met een toegestaan gewicht van 5600kg. De wagen weegt leeg 2900kg en met paardeninbouw 3400kg.
De kleinere versie (508) wordt vaak op klein rijbewijs gereden, maar heeft feitelijk dan maar 800kg laadvermogen. Dat gaat de RDW nooit meer goedvinden. Die jongens hebben ondertussen wel enig benul van wat een paard weegt........
[/quote]


Ik zag er laatst een die had 1600 kg laadgewicht. Was ook B was ook Mecedes. Maar of het stevig is, weet ik niet.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagentje bouwen, wettelijk toegestane gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:38

russel schreef:

Ik zag er laatst een die had 1600 kg laadgewicht. Was ook B was ook Mecedes. Maar of het stevig is, weet ik niet.

Ja, dat kan. Die Renaults en Peugeots die Anemone verkoopt, zitten ook in die buurt. De prijs waarschijnlijk ook, die dingen kosten nieuw 40.000 euro en tweedehands nauwelijks minder!
Bij best als iemand dat wil betalen, maar een vrachtwagen kost rond 15.000 voor een goede tweedehands en voor 10.000euro kun je een hoop verbouwen........

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:46

Onze vrachtwagen is voor B rijbewijs. Wij hebben een maximum laadvermogen van 1094 kg.
Deze vrachtwagen is teruggekeurd naar B-rijbewijs, dus het scheelt dat de wagen opzich meer kg kan hebben. Maar als de politie ons op de weegbrug zet, wanneer wij er 2 paarden op hebben staan, dan zijn we echt het haasje.

Ik kan je trouwens deze man ten zeerste aanraden:
http://www.verstratenpaardenwagens.nl
Deze man bouwt zelf vrachtwagens om naar paardenwagens. Hij is ook niet zo belachelijk duur als b.v. Anemone.
Ik denk dat je zelfs een vrachtwagen kunt brengen en dat hij hem dan voor je opbouwt naar paardenwagen.
Ik denk dat dat meer wijsheid is, dan zelf proberen.

Overigens hebben we eerst een echte vrachtwagen gehad. Voor het rijden daarin heb ik mijn C-rijbewijs gehaald. Ik vind een echte vrachtwagen veel fijner rijden dan dit wagentje. Deze heeft eigelijk niet de capaciteit die je nodig hebt, en dan met name bij het "tempo maken" (denk aan invoegen op snelweg of inhalen van tractors).
Ook is het een nadeel dat de dieseltank van de B vrachtwagen klein is (puur voor het gewicht). Je moet dus vrij vaak tanken.


Die 3500 kg. gaat trouwens over de vrachtwagen INCLUSIEF het maximum laadvermogen. Dus onze B-rijbewijs vrachtwagen weegt zelf 2406 kg. En wij mogen dus 1094 kg laden.