Wat is er allemaal verplicht als je buiten rijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke_a

Berichten: 289
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Roosendaal[NB]

Wat is er allemaal verplicht als je buiten rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:48

Ik weet niet of het hier hoort

Wat is er nouw allemaal precies verplicht als je buiten gaat rijden.

chip, id-kaart, veiligheidscap, geënte-paarden, ruiterbewijs??
wie weet wat er nu allemaal verplicht is en wat niet als je buiten/ over de straat enz rijdt?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:55

Bedoel je wat handig is of wat echt verplicht is gestelt?
Veiligheidscap is volgens mij nog niet verplicht en een ruiterbewijs ook niet overal.

Wat neem ik zelf mee:
telefoon, veiligheidscap, een ruiterbewijs heb ik maar neem hem niet overal mee naar toe, verder komt er binnenkort een rijmes mee. En dit was het tot nu toe zo'n beetje. De lijst zal langer worden naarmate ik langer buiten rijd

Nienke_a

Berichten: 289
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Roosendaal[NB]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:57

nee, ik bedoel wate cht verplicht is waar je een boete of iets voor kan krijgen! maar bedankt!

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:58

oatswoats schreef:
nee, ik bedoel wate cht verplicht is waar je een boete of iets voor kan krijgen! maar bedankt!


Uhhh... volgens mij is nog niets echt verplicht?

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:02

Jawel, je moet je aan de regels houden, die gelden voor dit soort deelnemers aan het verkeer, officieel.

Mijn vriendin heeft laatst een boete gekregen omdat ze bij de recreatieplas reed, waar dit niet mocht...

Nienke_a

Berichten: 289
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Roosendaal[NB]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:04

mereldevogel schreef:
Jawel, je moet je aan de regels houden, die gelden voor dit soort deelnemers aan het verkeer, officieel.

Mijn vriendin heeft laatst een boete gekregen omdat ze bij de recreatieplas reed, waar dit niet mocht...



aja, doe ik ook.. zwemmen in water waar het niet mag, oke dat is een overtreding, maar je paard moet toch ook gechipt zijn enzo, of niet?

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:07

Volgens mij is dat niet verplicht.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:10

Volgens mij is een chip inderdaad ook niet verplicht en ge-ent hoeft volgens mij ook niet.

Ja de verkeersregels daar moet je je wel aan houden, dit is natuurlijk verplicht. Dus als je ergens komt waar je niet mag komen met je paard dan kan je een boete verwachten

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:20

Misschien ben je in de war met wedstrijden, waar dergelijke dingen wel verplicht zijn?

De verkeersregels zijn de enige waar je je aan moet houden.
Verder je verstand gebruiken.
(En daar valt voor mij een goede cap ook wel onder! )

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:22

En je moet een identiteitsbewijs bij je hebben, maar dat geldt altijd.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:36

En in gebieden waar dat nodig is een dag of jaarkaart om daar te mogen rijden. Deze moet je ook bij je hebben, zoniet -> boete

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat is er allemaal verplicht als je buiten rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:25

oatswoats schreef:

Ik weet niet of het hier hoort


Wat is er nouw allemaal precies verplicht als je buiten gaat rijden.

chip, id-kaart, veiligheidscap, geënte-paarden, ruiterbewijs??
wie weet wat er nu allemaal verplicht is en wat niet als je buiten/ over de straat enz rijdt?

Buiten rijden, onder de man of voor de wagen? Helemaal niks! Je moet een registratie hebben middels DNA of chip, maar dat hoef je niet aan te tonen tijdens het rijden, kennelijk, want ook je paardenpaspoort hoef je niet bij je te hebben.
Helemaal officieel moet je je eigen paspoort bij je hebben (vanwege de identificatieplicht) maar de kans dat iemenad die vraagt is 0,0.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Wat is er allemaal verplicht als je buiten rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:31

ikke schreef:
Helemaal officieel moet je je eigen paspoort bij je hebben (vanwege de identificatieplicht) maar de kans dat iemenad die vraagt is
0,0.


Zeg dat niet te hard!!

Maar klopt ja, buiten ID of paspoort hoef je geen andere dingen verplicht bij je te hebben.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:40

een chip is verplicht om met een paard over de openbare weg te gaan. dat gaat ver: een vriendin van mij heeftz elfs haar oude, bejaarde merrie laten chippen, omdat stel dat ze doodgaat, de destructor haar niet komt halen zonder chip.

verder ben je waarschijnlijk niet verzekerd, als je zonder veiligheidscap een ongeluk krijgt. check even bij je verzekeraar.

en in sommige gebieden is een penning verplicht, of een ruiterbewijs.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:44

heb wel ruiterbewijs maar niet verplicht. als k naar het bos ga neem k mezelf en mn paard mee verders mn telefoon en wat geld(voor ijsje ofzo) verders neem ik nooit wat mee heb altijd wel mn rijbewijs op stal liggen (sta aan het bos) en mn sleutelbo laat k ook altijd expres op stal. neem nooit teveel mee heb niet zulke grote zakken.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:38

dierfysio schreef:
een chip is verplicht om met een paard over de openbare weg te gaan. dat gaat ver: een vriendin van mij heeftz elfs haar oude, bejaarde merrie laten chippen, omdat stel dat ze doodgaat, de destructor haar niet komt halen zonder chip.

verder ben je waarschijnlijk niet verzekerd, als je zonder veiligheidscap een ongeluk krijgt. check even bij je verzekeraar.

en in sommige gebieden is een penning verplicht, of een ruiterbewijs.

Als ie op een trailer staat wel, als ie op eigen pootjes loopt, is er niks verplicht. Dat de destructor geen ongechipte paarden meeneemt, wens ik te betwijfelen. Welke wetgeving verbiedt hen dat??

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:52

dezelfde wetgevind die ons verplicht een chip in ons paard te stoppen
is geen grapje, is echt waar.
openbare weg = openbare weg, trailer of te voet maakt niet uit.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:55

Chip is verplicht, per 1-1-2007 ook het paspoort verplicht voor "weide"paarden die af en toe op de weg komen. En je ID kaart moet je bij je hebben. Verder is er volgens mij nog steeds niets verplicht op de openbare weg. In ruitergebieden kan een ruiterbewijs verplicht zijn

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:07

Nee, de chip is nog steeds niet verplicht als hij dat 'thuis' ook niet verplicht is (hangt van de leeftijd af). Na 1 jan. 2007 in alle gevallen wel.
Het paspoort hoef je niet bij je te hebben, ook niet na 1 januari 2007, buitenrijden wordt niet gezien als vervoeren.
Uiteraard moet je je eigen ID-kaart wel bij je hebben, als je al 14 of ouder bent.
Veiligheidscap is niet verplicht. Ruiterbewijs ook in steeds minder gebieden.
Voor sommige terreinen, zoals de Veluwe, moet je een kaart kopen.

Niet verplicht maar absoluut aan te raden is een WA-verzekering (hoeft uiteraard niet mee!)

N.B. als jij een paard van een ander rijdt, kan hij jou wel verplichten om een cap op te zetten. Als jij valt, is hij nl. aansprakelijk. Dus mag hij voorwaarden stellen.

(edit: over dat paspoort bij het buitenrijden heb ik een vraag gesteld aan het ministerie. Ik weet nl. niet zeker hoe dat na 1-1-2007 zit. Ook over het aan de hand geleiden van een paard; is dat vervoer of niet?
Als ik antwoord heb, laat ik het hier weten.)

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:37

beantsje schreef:
Nee, de chip is nog steeds niet verplicht als hij dat 'thuis' ook niet verplicht is (hangt van de leeftijd af). Na 1 jan. 2007 in alle gevallen wel.

Tjonge, zijn jij en ik nu de enigste die weten dat een chip niet verplicht is???
Die vervloekte NHS heeft het dan wel goed voor elkaar om heel NL te laten geloven dat de chip verplicht is, terwijl ook het DNA als alternatief mogelijk is.
Buitenrijden valt inderdaad niet onder vervoer en DUS hoef je je paardenpaspoort NIET bij je te hebben. Ik wens te betwijfelen of dit na 01-01-2007 wel zo is. Waarom hebben ze er dan zo'n onmogelijk formaat aan gegeven??

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:39

Goed dat je het uitzoekt, beantsje!

Edit: zie nu ikke haar reactie, maar heb je het formaat van het verplichte mensenpaspoort gezien.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:53

mereldevogel schreef:
Goed dat je het uitzoekt, beantsje!

Edit: zie nu ikke haar reactie, maar heb je het formaat van het verplichte mensenpaspoort gezien.

Mijn paspoort past in mijn bostzakje; het paardenpaspoort past enkel in de kaartzak achterop mijn 100.000zakjesvest. Aangezien dat vestje aardig begint te verslijten en ik nog geen goede vervanger heb (met kaartenzak) zou dat dus in de toekomst een probleem kunnen worden.
Nu ja, ik heb een snelle Welsh-Cob, dus ik kan gegarandeerd harder lopen dan de boswachter

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Wat is er allemaal verplicht als je buiten rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:49

Ik vind allebei de paspoorten te groot.
(Als ik me moet legitimeren neem ik altijd mijn rijbewijs mee, stuk kleiner...)
Maar ja, ik ga nou wel heel erg offtopic..

Citaat:
Nu ja, ik heb een snelle Welsh-Cob, dus ik kan gegarandeerd harder lopen dan de boswachter
Hihi...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:56

nou, ik heb eindelijk antwoord.
Het ministerie verwees mij weer door naar het pve en die zeiden:

Citaat:
Onder vervoer wordt verstaan het vervoer in een trailer of veewagen over de openbare weg.
Als u op het paard rijdt of als u het paard aan de hand naar de wei brengt hoeft u het paspoort niet bij u te hebben.
Dat is nu zo en na 1 januari a.s. ook.
Overige informatie staat ook op onze website http://www.nl-paardenpaspoort.nl


Duidelijk, lijkt me.

vivanes
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:20

mereldevogel schreef:
Jawel, je moet je aan de regels houden, die gelden voor dit soort deelnemers aan het verkeer, officieel.

Mijn vriendin heeft laatst een boete gekregen omdat ze bij de recreatieplas reed, waar dit niet mocht...


En waar moet je dat van weten dan? Ik heb nog nooit ergens een bord zien staan met: verboden voor paarden....