Buitenrijden & verzekering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:13

Hey,

ik heb een vraag aan jullie.

Ik zal eerst even de situatie uitleggen. Ik heb een pony waar ik af en toe wat mee buiten rijd. Dat is gewoon over de weg, in de berm, enz.
Nu ben ik 19 jaar.
Aangezien die pony van een particulier is, we niet ingeschreven staan bij een vereniging, en ik geen ruiterbewijs heb, ben ik niet verzekerd, als er iets gebeurd.
Mijn moeder is financieel aansprakelijk te stellen, voor de schade die ik zou kunnen maken.
Dit vindt zij geen fijn idee.

Het liefst wil ze, dat ik mij verzeker, maar ik zou niet eens weten of dit kan, vooral, of het lonend is. Ik rijd met een verkeersmakke pony en ben geen plan brokken te maken. Er kan uiteraard altijd wat gebeuren, maar ik rijd vooral op stillere stukken.
Omdat zij wil dat ik het uitpluis, hier mijn topic...

Wie weet, hoe dit zit, buitenritten en verzekering voor schade?

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:06

het enige wat ik je kan vertellen is dat je met het ruiterbewijs verzekert bent voor ongevallen/schade aan derde (als ik het goed heb dus niet voor jezelf, daar is de gewone verzekering weer voor). Hoeveel het ruiterbewijs en het verlengen nu kost weet ik niet precies.

Wat op het ruiterbewijs staat :'door de verstrekking van dit ruiterbewijs is de drager/draagster als genoemd ommezijde, automatisch verzekerd voor schade aan derde (W.A.) toegebracht door het door hem/haar bereden paard tot een maximum van 680.900 euro per gebeurtenis.

Voor de rest kan ik je niet helpen

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:12

Ehm eerst en vooral: woon je in Nederland of in België (ik proef uit je taalgebruik dat je mogelijk in België woont)

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:17

Je bent altijd verzekerd middels je WA-verzekering (of die van je ouders in jouw geval). Daar hoef je geen ruiterbewijs o.i.d. voor te hebben.

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 00:51

Neem contact op met je verzekering! Zij weten het beste hoe jij bent verzekerd en dan weet jij ook direct hoe je bent verzekerd. Ook kunnen zij je aanvullend advies geven. Vraag ook de eigenaar van je paard contact met de verzekering op te nemen, dan weet je van beide kanten hoe alles in elkaar steekt. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen verantwoordelijkheid van de ruiter en gedrag van het paard.

Zelf rijdt ik ook een paard van iemand anders. Dit paard was een keer de snelweg opgerend zonder mij. Gelukkig liep het goed af, maar het gebeurde bracht de eigenaar wel even op het idee de verzekering te checken. Als er in dit geval iets was gebeurd, was de eigenaar verantwoordelijk voor de schade, aangezien ik er niet op zat en het dus 'gedrag van het paard' was. Altijd handig om te weten!

Succes ermee!

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 11:36

Bedankt voor jullie berichten!

Maarre, ik ben een echte kaaskop hoor! :p

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:48

mereldevogel schreef:
Bedankt voor jullie berichten!

Maarre, ik ben een echte kaaskop hoor! :p

Maak niet uit hoor, maar er zijn nogal wat verschillen tussen NL en B over dit onderwerp.
In NL hoef je niks te regelen, behalve dat sommige verzekeringen wel willen weten dat je met paarden omgaat.
In geval van schade is de eigenaar in principe aansprakelijk, ook als jij met het paard rijdt, mits je daarvoor toestemming hebt.
Voor je gemoedsrust zou ik een rechtsbijstandverzekering nemen, zodat je bij een verschil van mening je gesteund weet door een jurist.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:54

Voor mezelf heb ik een ongevallenverzekering afgesloten. Mocht ik raar ten val komen en arbeidsongeschikt (in het ergste geval overlijden) raken, dan krijg ik een flink bedrag uitgekeerd.
Vond ik zelf wel een prettig gevoel.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:19

mereldevogel schreef:
Hey,

ik heb een vraag aan jullie.

Ik zal eerst even de situatie uitleggen. Ik heb een pony waar ik af en toe wat mee buiten rijd. Dat is gewoon over de weg, in de berm, enz.
Nu ben ik 19 jaar.
Aangezien die pony van een particulier is, we niet ingeschreven staan bij een vereniging, en ik geen ruiterbewijs heb, ben ik niet verzekerd, als er iets gebeurd.
Mijn moeder is financieel aansprakelijk te stellen, voor de schade die ik zou kunnen maken.
Dit vindt zij geen fijn idee.

Het liefst wil ze, dat ik mij verzeker, maar ik zou niet eens weten of dit kan, vooral, of het lonend is. Ik rijd met een verkeersmakke pony en ben geen plan brokken te maken. Er kan uiteraard altijd wat gebeuren, maar ik rijd vooral op stillere stukken.
Omdat zij wil dat ik het uitpluis, hier mijn topic...

Wie weet, hoe dit zit, buitenritten en verzekering voor schade?


Ik ga even uit van de Nederlandse situatie.
Uit jouw post begrijp ik dat het niet jouw eigen pony is?

Zo nee, dan is de eigenaar van de pony aansprakelijk voor eventuele schade; tenzij jij echt door bijv. ingaan tegen de regels van de eigenaar schade hebt veroorzaakt. Vaak wordt het dan een getouwtrek, en zal (al of niet na tussenkomst van de rechter) een verdeelsleutel worden toegepast. Dit is ook de reden dat het ruiterbewijs een WA-verzekering heeft, om dit altijd uit te sluiten. Maar dat is meer het belang van de eigenaar van het paard, dan jouw belang. (Maar ook zonder ruiterbewijs is de schade wel gedekt; hetzij door jouw WA-verzekering hetzij door die van de eigenaar)

Is het wel jouw eigen pony, dan ben jij als eigenaar uiteraard aansprakelijk voor veroorzaakte schade (en niet je moeder, want je bent meerderjarig).
Ik ga ervan uit dat je moeder een WA-verzekering heeft.
De meeste verzekeraars (lees even de polisvoorwaarden na) verzekeren tevens thuiswonende meerderjarige kinderen. Jij bent dus gewoon verzekerd. en ja, schade veroorzaakt door jullie dieren valt gewoon onder WA.
Wat dat betreft heeft het ruiterbewijs alleen maar een hoop onduidelijkheid gesticht. met een eigen pony is een ruiterbewijs gewoon een verzekering voor iets waarvoor je met een standaard WA al verzekerd was!

wheezie

Berichten: 60
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Geldermalsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:11

Wat ik altijd begrepen heb is dat je inderdaad standaard verplicht WA verzekerd bent, maar dat je wel een cap op moet hebben! Anders wordt letsel bij jezelf niet vergoed. Dus dat is wel iets wat je in gedachten moet houden als je gaat buitenrijden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:50

Tja, dat misverstand blijft hardnekkig... Dat is dus echt grote ONZIN!!!

Allereerst is jouw WA er alleen maar voor schade die jij aan anderen veroorzaakt. niet voor schade (letsel) aan je eigen hoofd.
Daarvoor heb je een ziektekostenverzekering, en die stelt ook niet van dat soort voorwaarden.

(een WA-verzekering is overigens niet verplicht maar iedereen heeft hem wel zo'n beetje. Je zou ook gek zijn als je die niet had!)

Ik weet wel waar dit misverstand weg komt;
Als je op een manege rijdt bijvoorbeeld, en jij krijgt bijv.hoofdletsel, is de eigenaar van het paard aansprakelijk. De manege dus. Deze manege heeft een bedrijfsmatige WA-verzekering hiervoor.
Nu mag deze speciale WA-verzekering aan het bedrijf (manege) eisen stellen. Bijvoorbeeld dat de manege van hun klanten eist dat ze een cap op hebben. (Het ruiterbewijs is ook een 'speciale' verzekering en stelt volgens mij ook die eis). Houd je je niet aan die regel, dan kan je niet meer iemand anders aansprakelijk stellen voor jouw schade maar moet je daar zelf voor opdraaien.

Voor je ziektekosten heb je natuurlijk wel een ziektekostenverzekering.
Alleen als je bijv. door de val in de WAO terechtkomt en je loopt een hoop inkomsten mis, ja, dan is het jouw probleem. Of, iets minder dramatisch; je komt twee weken met een hersenschudding in de ziektewet en jouw werkgever betaalt maar 70% loon door. Met cap had je dit gemis aan inkomsten enz. kunnen claimen bij de manege. Maar nogmaals: dat geldt uiteraard alleen als het paard van een ander is!!

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:11

beantsje schreef:
Zo nee, dan is de eigenaar van de pony aansprakelijk voor eventuele schade; tenzij jij echt door bijv. ingaan tegen de regels van de eigenaar schade hebt veroorzaakt. Vaak wordt het dan een getouwtrek, en zal (al of niet na tussenkomst van de rechter) een verdeelsleutel worden toegepast. Dit is ook de reden dat het ruiterbewijs een WA-verzekering heeft, om dit altijd uit te sluiten. Maar dat is meer het belang van de eigenaar van het paard, dan jouw belang. (Maar ook zonder ruiterbewijs is de schade wel gedekt; hetzij door jouw WA-verzekering hetzij door die van de eigenaar)



Dit is wel een beetje vaag stukje.
De bezitter (meestal de eigenaar maarhoeft niet de eigenaar te zijn) is aansprakelijk voor schade door EIGEN GEDRAGINGEN van het paard.

Maakt de berijder gewoon bijvoorbeeld een stuurfout (het paard is min of meer een 'dood' objekt daardoor) dan is de berijder gewoon aansprakelijk voor de schade.

Neem aan dat de eigenaar een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) heeft en jij ook. In dat geval is er gewoon dekking voor het geval er iets zou gebeuren.

Val jij van het paard af door een eigen gedraging van het paard, dan is ook de bezitter aansprakelijk. Het kan echter zijn dat jij 'eigen schuld' krijgt toegerekend, waardoor de schadevergoedingsverplichting van de bezitter geheel of gedeeltelijk vervalt.
Wil je je eigen schade dus afdekken, dan zou je bv een ongevallenverzekering moeten nemen.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:15

wheezie schreef:
standaard verplicht WA verzekerd bent


De AVP is nog steeds géén verplichte verzekering! Je bent gek als je hem niet hebt natuurlijk, dat wel

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:35

Ik ben even niet online geweest, en een hele hoop reacties.

Zo te lezen is er toch niet heel veel duidelijkheid rondom dit verhaal.

(Ik ben idd dus niet de eigenaar, maar 'bijrijder'.)

Ik moet het dus nog duidelijk even uitzoeken...

Ik ben ongetwijfeld wa verzekert bij mijn ouders, maar toch..

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:08

Nee hoor, zo onduidelijk is het niet, je moet alleen iets aannemen van de juiste personen .

Tremona
Berichten: 173
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Sappemeer

Re: Buitenrijden & verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:36

WA verzekering van ruiterbewijs is een hoogst waarschijnlijk in veel gevallen een secundairedekking.

Dit aangezien je waarschijnlijk eerder al WA verzekering hebt afgesloten bij een andere verz.maatschappij.
In dit geval moet de maatschappij waar je het eerste een polis hebt afgesloten uitbetalen, heb je dan je maxium bereik (zeer onwaarschijnlijk), of indien ze paardrijden hebben uitgesloten (nog onwaarschijnlijker)

Ruiterbewijs leuk initiatief maar de er aan gekoppelde verzekering is eigenlijk een wassen neus.