paard heel onrustig in de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 18:26

Ik zit een beetje met een probleem en ik weet echt niet wat we nog kunnen doen, misschien dat jullie een idee hebben

Mijn paard (ik heb hem nu ongeveer een half jaar) is heel onrustig wanneer hij op de trailer staat, dit uit zich dan in constant schrapen, heen en weer wiebelen, soms zelfs wat bokken, en als je dan eventjes stopt en gaat kijken staat hij er eigenlijk vrij rustig.
Ik ben dus bijna zeker dat hij echt geen schrik heeft in de trailer, er op gaan is ook geen probleem, hij aarzelt wel eens maar stapt er altijd rustig op.
Maar vanaf dat hij erop staat en we vertrekken begint hij dit dus te doen.
Wanneer we moeten stoppen voor een verkeerslicht bijvoorbeeld wordt het nog erger, wanneer we dan terug vertrekken is hij weer wat rustiger.
Hij heeft dan ook eens in een dubbele trailer gestaan met een ander paard en daar heeft hij dus heel de weg niet bewogen en hebben we hem niet gehoord...
Maar we kunnen natuurlijk moeilijk eventjes een dubbele trailer kopen... Dat stuk om te staan is daar natuurlijk wel smaller waardoor hij zoizo niet echt opzij kan bewegen ( in onze 1.5 paardstrailer kan dat wel een beetje natuurlijk.)

We hebben al gedacht om er een plexi spiegel in te hangen ofzo, maar we weten echt niet of we hier nog iets aan kunnen doen.

Dus als iemand een idee heeft laat maar horen

skippykeuh
Berichten: 79
Geregistreerd: 19-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:37

misshien wat hooi geven ? da doe is altijd als ik ga rijden en men paard op de van moet want ze moet van haar veulen voor effe weg en dan is ze ook onrustig en met een hooinet heeft ze bezigheid en staat ze iets rustiger maar je mag ook niet altijd hooi geven want anders willen ze er niet meer op als er geen hooi hangt

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:14

Wat voor trailer heb je? Ik heb een oude, en merk wel dat mijn merrie daar wat onrustiger in staat dan in bepaalde nieuwere trailers waar ik haar wel eens mee heb vervoerd.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:59

ik zou er inderdaad een hooinet in hangen, dan heeft ze lekker wat te doen onderweg.
Als je er al een hooinet in hebt hangen, dan weet ik ook niet wat je verder nog kunt doen.

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:34

Ja, ik heb het ook al met een hooinet geprobeerd, hij eet er dan wel van maar in de tussentijd blijft hij wel schrapen enzo...
Het is een raar geval
Hij kan zoizo wel niet goed stilstaan en wil het liefst actief doen, het is misschien wel gewoon daardoor...

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:48

Die van mij heeft sinds een jaar hetzelfde probleem, hooinet helpt niks en ze word vervoert in een 2 paardstrailer. Je hoort ons van de verte al aan komen. Ze staat echt tegen de klep aan te meppen en niet zo'n klein beetje ook, af en toe is het best gevaarlijk met rijden. ik weet op dit moment niet hoe ik het op moet lossen.

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 14:12

Ja, dat is dus bij ons ook het geval, de mensen kjken echt altijd heel raar als wij langskomen, ik probeer het zoveel mogelijk te negeren, in het begin stopten we dan even en dan ging ik een skijken, maar op die manier denkt hij dat hij aandacht krijgt als hij zo lelijk doet, dus ik ga er niet meer naartoe terwijl we onderweg zijn.
En het is echt niet dat hij bang is in de trailer denk ik, hij gaat er vrij makkelijk op enzo.
Hij staat wel echt niet graag stil, maar ik vind het echt heel vervelend op deze manier.
We hebbe er al aan gedacht rubberen matten in de traler te leggen zodat het geluid toch wat beter gedempt wordt maar dat s natuurlijk ook net DE oplosing, als die er al is...
Ja, samen met een ander paard, die keer was hij echt super rustig...
Als we nu een dubbele trailer hadden kon ik de pony nog meenemen voor langere tochten maar dat is dus niet het geval.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:01

Voor dit soort problemen kun je hulp krijgen hoor, heb ik ook gehad, was dan wel een ander trailergeval, maar met een paar goede tips en even een paar keer doen zal je versteld staan hoe ze opknappen.
Kijk ff op de site van Marijke de Jong, www.paardenbegrijpen.nl, daar kun je het wel terug vinden.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:09

Ik heb er een rubber mat in liggen en dat helpt dus ook niks. Een ander paard neem ik ook niet mee omdat ze straks niet meer bij de trailer vandaag te krijgen is en zich niet concentreert in mijn proeven en maar blijft hinniken.

Ik kan haar dus wel in mijn eentje op de trailer zetten, ze loopt er zo in terwijl ik naast de klep sta.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:44

probeer het anders eens om hem wat moeier te maken voor hij de trialer ingaat bijv ff losgooien dat alle overtollige energie eruit is helpt bij die van mij ook wel eens en een hooinet ophangen. jekan ook een tussenchot in de trailer hangen(zelf maken) dat je 1 x de maat van een 2 paards trailer hebt en dan nog een stukje over. zo staat ze ook vast.

kiekpjot

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Belgie

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:46

Wij gaan vrijdag op vakantie en wij hebben een 1 1/2 jaar merrietje en die durft niet op de trailer en als ze erop staaat flipt ..Want ze gan naar kennissen en de dierenarts heeft ons Sedalin® Gel gegeven ..
Dat moet je één uur voor dat hij de trailer opmoet..
En dan is hij normaal gesproken vrij rustig ..
En hoe je dat moet geven het is eigelijk hetzelfde als een wormenkuur..
Alleen hij moet het echt binnenkrijgen anders werkt het niet.
Nog Suc6 ermee Knipoog

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:55

Ja dat sedalin is leuk, maar als je op concour moet, dan is het niet prettig....
Dus dat is misschien hier niet de oplossing....

Lastig, ik merk zelf dat door vaak mee te nemen, en wat langer op de trailer te laten staan, dat het steeds minder wordt....

kiekpjot

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Belgie

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:09

Jha dat is misschien wel want het werkt 2 uur maar ligt er dan ook aan waar je wedstrijd is he .. Anders is het soms wel handig..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:34

Als je wordt gecontroleerd op doping op een wedstrijd, en je hebt sedalin/san gespoten om je paard te kunnen vervoeren, dan ben je er dus wel gigantisch bij!

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:29

ja ik kan dat altijd wel eens geven maar dat gaat dus helemaal niet wanneer ik naar een wedstrijd moet gaan, ik zou graag deze zomer starten maar het is dus nogal ver rijden elke keer en daarom zochten we dus naar een oplossing.
Hij zou dan veel te groggy zijn als we hem sedalin zouden geven...
Een vriendin van mij heeft nu wel een 2 paard trailer gekocht dus misschien dat we met haar kunnen meerijden en dan zal hij dus wel rustig zijn (zijn vriendje staat dan naast hem Knipoog )
maar ik vrees dat hij daarna nog minder graag alleen op de trailer zal staan... maar we zullen er mee moeten leren leven denk ik.
We dachten ook dat het wel zou beteren na verloop van tijd maar we zijn nu toch al een paar maanden verder...
allemaal bedankt voor de reacties! Lachen

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:25

mee leren leven??
Tis een kwestie van trainen!
het feit dat je zegt dat ie aarzelt als ie er op moet geeft al aan dat je een probleem aan het kweken bent, het begint vaak met aarzelen en dan wordt het langzaam erger.
Is ie verder in zn dagelijkse doen en laten wel rustig of erg actief en niet stil kunnen staan etc?

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:46

Wees wijs en zoek hulp, ben je binnen een hele korte tijd van je problemen af(blijvend).
Het is vaak een dominantie probleem,even de juiste lijnen uitzetten en hij huppelt er zo in....
De mijne liep er in 20 minuten vrolijk in en uit, terwijl we hem daarvoor met 4 man erin moesten hijssen,het gaat op een diervriendelijke manier, met beleid, even wat grondwerk, zodat hij op jou gericht is en dan ben je er al een heel eind!
www.paardenbegrijpen.nl
Marijke komt aan huis, door het hele land.

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 18:39

mammaslamma schreef:
Wees wijs en zoek hulp, ben je binnen een hele korte tijd van je problemen af(blijvend).
Het is vaak een dominantie probleem,even de juiste lijnen uitzetten en hij huppelt er zo in....
De mijne liep er in 20 minuten vrolijk in en uit, terwijl we hem daarvoor met 4 man erin moesten hijssen,het gaat op een diervriendelijke manier, met beleid, even wat grondwerk, zodat hij op jou gericht is en dan ben je er al een heel eind!
www.paardenbegrijpen.nl
Marijke komt aan huis, door het hele land.


Ik kan altijd eens informeren naar de prijs want ik woon wel een stukje België in...
Papa wilt daar alleen geen honderden euro's aan uitgeven en dat begrijp ik zeker ook wel.
Ik had al met iemand anders contact en dat was echt heel duur vind ik persoonlijk!
Maar ik ga haar zeker eens contacteren.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:25

Ik was 300 euro kwijt, vond ik ook pittig, maar het was het dubbel en dwars waard, ze komt vanuit Arnhem, reken reiskosten, tijd etc, dan is het wel een normale prijs.
Je kunt ook naar haar toe, ze geeft allerhande cursussen, ben zelf net een weekendje geweest, erg leerzaam.
Bij ons is het nu een half jaar geleden, en ik kan maar 1 ding zeggen, het is zo'n genot om een rustig paard in/voor de trailer te hebben, zeker omdat ik hem er iedere week in heb staan, voor mij was het echt halleluja........

lohengrin
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-06-06

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:52

misschien moet je proberen om een tussenschot in je trailer te maken...dat hebben wij ook in onze trailer en dan hebben ze meer steun van 2 kanten...omdat je zegt dat ze op die andere trailer ook smaller stond...en heel rustig de bochten door rijden..zodat ze niet uit balans kan raken en misschien meer vertrouwen krijgt...wel gelukkig dat ze er steeds weer zo op loopt!!!!

baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:03

ik heb hetzelfde probleem.Ook al van alles geprobeerd,maar niks helpt echt.Ook proffesionele hulp niet.Het probleem is niet de trailer inlopen.Dat lukt prima.Het is vooral als je rijdt.
Ik heb me erbij neergelegd.Als ik toch moet geef ik inderdaad altijd tranquigel.Maar dan is het voor de hoefsmid of de DA.

Wat je wel kan proberen is hem op bachdruppels zeten.Laat iemand die hier voor geleerd heeft een bach mixje voor je maken en geef dit dan voor langere tijd.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:08

Komt ze droog van de trailer af?

Ik heb er ook eentje die heel onrustig is op de trailer. Maar loopt er makkelijk op en komt er droog af.
Gooi dus wat op de bodem zodat ik het niet hoor, en zorg voor een zware auto en stevige trailer. En dan springt ze maar Clown

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 05:36

Mijne is ook erg onrustig op de trailer.Hangt tegen het schot en laat zich soms gewoon heen en weer vallen.Maakt niet uit of ze alleen staat of met een ander.Hooi komt ze amper aan..en schrapen en slaan en hangen..niet leuk om te zien.Ze komt er ook over de zeikuit..Ach gut...

Maar nu bleek dat ze voor ataxie heeft en dat verklaart voor mij veel ..

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:12

hoe staat ie vast? aan 1 touwtje dat niet erg strak staat?
Mijn merrie was ook zo, ontzettend vervelend! we hebben toen mooie korte, sterke kettingkjes gekocht, elk voor 1 kant, en ze kan niets meer doen. Je geeft paarden ook de kans om zo te doen als ze overal naartoe kunnen kijken en zich half om kunnen draaien.
Ik weet natuurlijk niet of jou paard zo staat, maar als dat wel zo is, kan je alleen maar ongelukken voorkomen door hem kort aan twee kettinkjes vast te maken.
No problemo Knipoog paard wordt ook rustiger en begint dan reizen fijner te vinden (klinkt raar, is wel zo).

(Kettingkjes van de paardensportwinkel niet doen, lijken sterk, is niet zo. Bij een zelf-doe-zaak zijn goede sterke kettingen te koop die je zelf ook nog eens op maat kan kopen)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: paard heel onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:13

En die kettinkjes kan je niet loskrijgen als er wat is...

Paard heeft overigens bij mij ook tussen twee kettingen gestaan. Ook strak tussen twee touwen, maar die springt er geen pas minder om hoor

Nou springt zij ook vooral als ze de weg weet... Normaal gesproken dus vanaf de afrit van de snelweg. Als je 3 keer achter elkaar hetzelfde stuk bijv. ermelo-bunschoten rijdt, van ermelo tot huis.
En daar wordt je niet vrolijk van Haha!