hyperdepieper in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:54

Hallo mijn paard gaat mee op vakantie maar is heel erg druk en onrustig in de trailer, ik denk er over om hem wat te geven. Iemand enig idee wat ik het beste kan geven?

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:59

het enige idee dat ik heb is hem er goed aan te laten wennen!
Is veel fijner voor het paard dan die rare middeltjes!

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:14

PP -> OMG

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:20

Druk en onrustig zijn heeft vaak een oorzaak...
Hang je er wel een hooinet in ? Dat geeft afleiding, ook uit stress kunnen ze aan een hooinetje rukken en komen ze uiteindelijk tot rust...
Is de achterkant van de trailer wel gesloten ? Sos reageren paarden op geluiden en vrachtauto's achter ze, ze roberen dan steeds o te kijken wat er achter ze gebeurt, het kan helpen om de achterkant te sluiten.
Misschien staat hij niet lekker in een 1,5 of juist in de 2-paards? Je kunt uitvinden wat er loos is, sommigen willen veel ruimte om wijdbeens te staan, anderen willen juist druk van de wand om steun te zoeken.
Loopt je trailer wel goed achter de auto, als de trailer iets mankeert en bv niet "spoort", een kromme as heeft of zo dan is het reizen erg vervelend voor je paard.
Of staat hij er gewoon weinig in ?
En most important of all: Wordt er wel rustig genoeg gereden ?? Je kunt bij wijze van spreken 100 op de snelweg als de bochten maar errug langzaam gaan...

Er zijn dus verschillende dingen mogelijk, ga rustig kijken wat er loos kan zijn en vindt het uit.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:25

Ik huur een trailer die is verder goed maar omdat ik geen eigen trailer heb staat hij er niet vaak in. Als ik in de bak rij is hij ook erg kijkerig zijn lange transport beschermers doe ik niet om, want hij loopt wijdbeens met die dingen.En dat geeft alleen maar meer stres, maar hij gaat er zo in dat is wel fijn maar dan oppeens wordt hij mega druk.Maar er wordt rustig gereden want zijn evenwicht is niet 100%, ik rij er achteraan en mocht er iets zijn dan zie ik dat meteen.

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:46

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn merrie, wij gaan ook deze zomervakantie een weekje weg met de paarden. Nu kan ik hier erg tegen op zien! Ik had laatst een wedstrijd in Exloo 2,5 uur rijden, Ik had Hekla de hele dag om het uur een stukje brood met 4 druppels rescue er op gegeven. En ze was de hele weg rustig..Dit gebruik ik dus ook de komende vakantie!

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:53

ik heb een spiegel, speciale voor paarden, in de trailer hangen, daar wordt mn merrie rustig van, dan is ze niet alleen.

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:00

Het kan zijn dat ze zich alleen voelt dan is een spiegel heel handig.
Je kan hem ook elk uur uit de trailer halen en even met hem gaan lopen kan ook rustgevend werken.

Gr Jeroen

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:55

Er uit halen is geen goed idee zegt men.

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:41

marleen_usar schreef:
Er uit halen is geen goed idee zegt men.


Kan ik je zeker niet aanraden..Ik ken paarden en die gaan echt de trailer niet meer in.
Het is; inladen en gaan met die banaan!

aquatje

Berichten: 423
Geregistreerd: 28-05-05

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:37

Ook ik zit er over te denken om mijn paard een sedatie te geven. Hij is erg rustig op de trailer maar het probleem is het laden. Ik krijg hem prima in de trailer, maar zodra er iemand de stang achter wil doen vliegt hij gelijk de trailer weer uit. Ik heb net de dierenarts gesproken en die zei dat ik hem een halve tube sedasan kan geven, maar neemt niet weg dat ik dat toch wel spannend vind ivm zijn stabiliteit onderweg. Iemand ervaring hiermee?

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:43

geen ervaring, maar kun je een beetje uitleggen wat en hoe dat spul werkt? Mijn paard is namelijk ook zo'n stuiterbal.

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:36

Mijn pony doet dit ook snapen in de trailer
ik heb dit gewoon opgelost om er geen aandacht aan te geven ik denk zo je hebt een hooi net en je vermaak je maar
wel heb ik stroo in de trailer gelegt want paarden met ijzers in de trailer maakt zo herrie end at vond die van mij ook niet fijn

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:37

Citaat:
Hij is erg rustig op de trailer maar het probleem is het laden. Ik krijg hem prima in de trailer, maar zodra er iemand de stang achter wil doen vliegt hij gelijk de trailer weer uit

misschien dat je dit dan beter eerst kunt oplossen ipv een sedatie te geven? anders moet je hem altijd als je weggaat een sedatie blijven geven. beter het probleem op te lossen dan de symptomen te bestrijden.

aquatje

Berichten: 423
Geregistreerd: 28-05-05

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:46

cissy schreef:
Citaat:
Hij is erg rustig op de trailer maar het probleem is het laden. Ik krijg hem prima in de trailer, maar zodra er iemand de stang achter wil doen vliegt hij gelijk de trailer weer uit

misschien dat je dit dan beter eerst kunt oplossen ipv een sedatie te geven? anders moet je hem altijd als je weggaat een sedatie blijven geven. beter het probleem op te lossen dan de symptomen te bestrijden.


helaas is dit dus niet zo eenvoudig we oefenen ons gek, maar hij weet gewoon dat hij sterker is en loopt iedereen dwars af. Maar als iemand een idee nog heeft............

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:36

hangt er van af of je weet waar je mee bezig bent, een dominantie probleem is vaak redelijk eenvoudig op te lossen. Maar niet eenvoudig uit te leggen hier op bokt Lachen.
Waar woon je, misschien kan ik je helpen?

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:38

Ik heb tranqi gel gehaald en daar zal de ergste stress wel mee weg gaan.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:08

aquatje en marleen-usar, tranquigel is maar een tijdelijke oplossing, je kan het bijvoorbeeld niet gaan geven als je op wedstrijd moet.
Marleen-usar, je zegt dat zn evenwicht al niet best is, ben je dan niet bang dat met die sedatie zn evenwicht slechter wordt omdat zn reactiesnelheid vermindert?

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:14

Ik rij geen wedstrijden en ik geef ook maar een heel klein beetje van de spul, ik zorg dat de ergste stress weg is.

aquatje

Berichten: 423
Geregistreerd: 28-05-05

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:05

Hij heeft vanavond zijn sedatie gehad en helaas hij staat nog thuis. Er zit gewoon ergens een grotere angst dat wij denken. Het is beslist geen dominantie probleem. Ik doe zelf met hem veel grondwerk, doet zijn join-up perfect. Hij loopt overal overheen, langsheen niets wat hem angstig maakt of waar ik hem niet langs krijg. Helaas geen vakantie dit jaar, maar geeft niets heb het wel voor hem over en er komt heus wel een oplossing.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:17

Hoe heb je bepaald dat het angst is ipv een dominantie/respect probleem?
Dat je paard jou overal volgt en langs gaat wil nl nog niet zeggen dat hij geen dominantie/respect probleem heeft, hij vindt dat blijkbaar op dat moment leuk om jou te volgen, maar als het er écht op aan komt, zoals bij het trailerladen, dan heeft hij blijkbaar geen zin om je te volgen. Angst geeft over het algemeen heel andere reacties dan dominantie bij een trailerprobleem.
Wat doet hij precies als je wilt trailerladen, wat is zijn reactie?

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:07

marleen_usar schreef:
Ik rij geen wedstrijden en ik geef ook maar een heel klein beetje van de spul, ik zorg dat de ergste stress weg is.


Ik vind zelf geen wedstrijden rijden de slechtste motivatie die er is om niets te doen aan trailerproblemen. Wat als een dier ernstig ziek is en dringend naar een kliniek moet....

Onrust in de trailer is door training goed op te lossen, maar je zult wel moeten werken aan een goede mens-paardrelatie, dat is wat Cissy bedoeld. Als je namelijk 51% van de stemmen bereikt en het paard heeft er maar 49 dan heb je altijd het laatste woord. Je relatie wordt daardoor zoveel fijner en leuker! Het geeft meer plezier aan je hobby en minder zorgen!

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:13

precies, maar dan heb ik nog liever een 2/3 of grotere meerderheid van de stemmen Lachen

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:48

Ik niet. Ik wil altijd het laatste woord, maar mijn paard hoeft niet TE volgzaam te zijn. Mijn relatie met de paarden moet gelijkwaardig zijn, alleen wanneer het er op aan komt wil ik de laatste stem hebben, onvoorwaardelijk!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: hyperdepieper in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:58

aquatje schreef:
helaas is dit dus niet zo eenvoudig we oefenen ons gek, maar hij weet gewoon dat hij sterker is en loopt iedereen dwars af. Maar als iemand een idee nog heeft............


De dvd trailerloading van Pat Parelli
Mijn paard ging al uit zijn dak als hij een trailer zág, laat staat erin gaan. Vier mannen hebben hem proberen te laden, met schreeuwen, duwen en trekken. Met als gevolg dat hij via de voorlaadklep over de kop weer naar buiten kwam.

Nu kan ik hem in mijn eentje laden, terwijl ik náást de klep blijf staan (veiliger -> kan je niet geplet worden). Het kost enorm veel tijd, maar oefenen oefenen oefenen... tot je er gek van wordt.

Ook je paard laden en NIET gaan rijden, maar een tijdje laten staan in de trailer met hooi.

Een paard dat niet rustig op de trailer staat is bang en wij kunnen ze helpen niet meer bang te zijn.