Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:23

't Is misschien een vreemde vraag, maar hoe lang mag een paard op een trailer staan? Wij zijn meestal niet langer dan een uurtje onderweg, maar deze zomer zouden we met de paarden op vakantie willen. Maar hoe lang kan of mag een paard op een trailer staan?

xZolox

Berichten: 2789
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:25

* volgt topic ff, weet het eigelijk wel een beetje maar wat vinden jullie?? *

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:02

hoe lang gun je het paard om op de trailer te staan? onze hengst kan gerust een paar uur in de trailer staan (vervoert worden),maar bv mijn ruintje die doe ik er geen plezier mee dus elke 5 min dat hij er moet staan is een hel voor hem Knipoog

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:00

Ik denk dat het moeilijk is om precies aan te geven hoeveel uur een paard/pony vervoerd kan worden in een trailer...

Wel weet ik dat langere transporten bij paarden (denk hierbij bijvoorbeeld aan trans-atlantische vluchten met aansluitend transport over de weg) iets kunnen veroorzaken wat in het engels "travel sickness" genoemd wordt. Het komt vooral voor bij paarden die langere tijd op transport staan en bij aankomst na een paar dagen luchtweginfecties of longontsteking blijken te hebben. Onbehandeld gaat het paard hier meestal vrij snel aan dood. Er staat me iets van bij dat een van de Australische of Nw. Zeelandse dressuurpaarden hier na de vorige Olympische Spelen aan is overleden.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vooral het feit dat een paard op langdurig transport zijn hoofd vaak niet kan laten zakken naar de vloer een van de voornaamste oorzaken is van "travel sickness" (dit icm met stress van het vervoer). Bij het laten zakken van het hoofd produceren de slijmvliezen in het luchtwegsysteem van het paard vocht wat vervolgens kan worden uitgeblazen samen met eventuele bacterien en ziektekiemen op het slijmvlies. Als het paard zijn hoofd niet kan laten zakken, blijft de slijmproductie achter, wordt er niet gesnoven, en hopen schadelijke organismen zich op in het luchtwegsysteem van het paard. Deze organismen veroorzaken dan bijv. een plotselinge heftige longontsteking.

Sorry, beetje lang verhaal Tong uitsteken

Denk wel dat als je je paard binnen NL vervoert, je weinig risico loopt. Anders wordt het als je (noem wat) in één ruk naar de Middelandse zee wilt cruisen...

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 17:20

dank je wel voor de uitleg jessy! de bedoeling is dat we naar drenthe rijden, maar aangezien je met een trailer niet te hard kunt rijden, zijn we toch wel een uur of vijf onderweg. en om nu mn paard onderweg er af te halen om te even te lopen, lijkt me ook nogal wat. stel je voor dat je op een parking langs de snelweg staat en je paard wil er neit meer op...
Misschien dat 's avonds/'s nachts rijden de beste optie is en regelmatig stoppen en kijken hoe het is.

Sifra_

Berichten: 485
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Limburg, Geleen

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:36

Ik denk dat dat van paard verschilt. Het ene paard houd het langer uit dan de andere. En bv een paard van een beroemde springruiter ofzo is dat natuurlijk wel gewend, maar je gaat niet met een paard dat voor de eerste x op de trailer staat 6 uur rijden.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:43

chevax schreef:
dank je wel voor de uitleg jessy! de bedoeling is dat we naar drenthe rijden, maar aangezien je met een trailer niet te hard kunt rijden, zijn we toch wel een uur of vijf onderweg. en om nu mn paard onderweg er af te halen om te even te lopen, lijkt me ook nogal wat. stel je voor dat je op een parking langs de snelweg staat en je paard wil er neit meer op...
Misschien dat 's avonds/'s nachts rijden de beste optie is en regelmatig stoppen en kijken hoe het is.

Vijf uur om naar Drenthe te rijden?? In welke godvergeten uithoek van NL woon jij dan in hemelsnaam?
ik weet van vrienden die bij Borger (Dr) wonen dat het ongeveer vijf uur is om naar Haamstede te rijden.
Maar dan nog, zelfs al woon je in Zeeuws Vlaanderen, gewoon rijden, DOORRIJDEN. Het gaat niet om de snelheid maar om de constantheid van de snelheid die de reis voor een paard comfortabeler maakt. Verder niet stoppen als daar niet een hele dringende reden voor is, zorg voor een volle tank bij vertrek en stop op tijd om bij te tanken indien je niet voldoende capaciteit hebt om in een keer door te rijden.
Indien je er zelf geen problemen mee hebt, kun je kiezen voor reistijden waarop een normaal mens iets heel anders zou doen Haha! en het heetste moment van de dag mijden voor de reis is natuurlijk altijd al aan te raden.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:13

@ikke, van Zeeuws-Vlaanderen naar Schoonoord (Drenthe) is het dus vijf uur met de trailer. Als ik ga, dan rijd ik om een uur of vier door. Tja, Z-Vl ligt nu eenmaal niet zo centraal.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:17

chevax schreef:
@ikke, van Zeeuws-Vlaanderen naar Schoonoord (Drenthe) is het dus vijf uur met de trailer. Als ik ga, dan rijd ik om een uur of vier door. Tja, Z-Vl ligt nu eenmaal niet zo centraal.


Ik zou hem er gewoon in laten staan..
Ik heb mijn merrie ook uit Friesland gehaalt, voor mij was het 3 uur terug.

Ik vond het wel zielig ! Maar ik wist gewoon als dat ik haar eruit haalde, haar er niet meer terug in kreeg.
Beter in 1 keer rustig door rijden, zorgen dat ze wat te eten hebben. (Eventueel onderweg weer bijvullen wat laten drinken).

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:07

chevax schreef:
@ikke, van Zeeuws-Vlaanderen naar Schoonoord (Drenthe) is het dus vijf uur met de trailer. Als ik ga, dan rijd ik om een uur of vier door. Tja, Z-Vl ligt nu eenmaal niet zo centraal.

Als je dan 4 uur door kunt rijden, rij dan dat laatst uur ook gewoon door. Je doet je paard alleen maar pesten met dat gestop onderweg. Je wint meer met een goed gekozen reisplan en -tijdstip dan met hard doorjakkeren en dan wer stoppen. Jaren geleden reed ik eens van Eindhoven naar Drenthe (Uffelte) en toen ik bij Oss de snelweg opdraaide, reed mij een paardbak voorbij aan 120km/h (vrachtwagen!!!) Dat heeft ie me drie keer geflikt (die kar stond ook steeds stil op parkeerplaatsen) en het slot was dat ie achter me reed toen ik bij Meppel de A28 afging. Toen moest ie achter me blijven hangen tot de afslag Uffelte, omdat je toendertijd op dat stuk niet kon inhalen. Voordat ik aan het einde van die afslag was, was die randdebiel al weer aan de einder verdwenen, de sukkel.........

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:37

hey
ik weet niet hoe dat juist geregeld is, maar er staat ook iets van in de wet. Normaal zou je elke 2u even moeten stoppen en de motor afzetten, zodat er geen trillingen meer zijn. Dan komt het paard even tot rust en kan het evt plassen.
Natuurlijk ook wel tussendoor even controleren of alles in orde is, en evt even laten drinken.

Een rit van 4u zou ik in 2 keer doen (dus tussendoor een kwartiertje stilstaan ofzo)
Toen we met de paarden op wedstrijd gingen of zelfs op les, stonden ze wel 3u op de vrachtwagen zonder stoppen. Dat is allemaal goed gegaan.
Hangt misschien ook een beetje af van je paard.
veel plezier!
xxx

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:13

ikke schreef:
Vijf uur om naar Drenthe te rijden?? In welke godvergeten uithoek van NL woon jij dan in hemelsnaam?
ik weet van vrienden die bij Borger (Dr) wonen dat het ongeveer vijf uur is om naar Haamstede te rijden.
Maar dan nog, zelfs al woon je in Zeeuws Vlaanderen, gewoon rijden, DOORRIJDEN. Het gaat niet om de snelheid maar om de constantheid van de snelheid die de reis voor een paard comfortabeler maakt. Verder niet stoppen als daar niet een hele dringende reden voor is, zorg voor een volle tank bij vertrek en stop op tijd om bij te tanken indien je niet voldoende capaciteit hebt om in een keer door te rijden.
Indien je er zelf geen problemen mee hebt, kun je kiezen voor reistijden waarop een normaal mens iets heel anders zou doen Haha! en het heetste moment van de dag mijden voor de reis is natuurlijk altijd al aan te raden.


Waarom niet stoppen?
Onze paarden staan ook bij Borger. in mei zijn we met 1 paard naar Utrecht geweest (universiteitskliniek). 2 uur op de trailer, iets van 2 uur in zo'n onderzoeksgeval, soort opvoelbox waarin ze geen stap kon verzetten, en toen weer terug. Nou wij zijn wel even van de weg afgegaan en hebben even pauze gehouden. We moesten zelf ook even een broodje eten en we hebben haar even van de trailer gehaald en een klein half uurtje laten stappen/grazen en even plassen. Ik had het idee dat ze dat heel prettig vond.
Ik moet er wel bij zeggen dat onze paarden probleemloos de trailer op- en afstappen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:31

ikke schreef:
chevax schreef:
@ikke, van Zeeuws-Vlaanderen naar Schoonoord (Drenthe) is het dus vijf uur met de trailer. Als ik ga, dan rijd ik om een uur of vier door. Tja, Z-Vl ligt nu eenmaal niet zo centraal.

Als je dan 4 uur door kunt rijden, rij dan dat laatst uur ook gewoon door.


Ikke, Chevax bedoelde dat ze om vier uur van huis wegreed, nav jou opmerking om niet op het heetst van de dag rond te gaan rijden Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:45

Ik ben geen voorstander van het stoppen onderweg, tenzij bij noodgevallen.
Dus in deze ga ik met Ikke mee. Voor het paard is het toch al niet super op de trailer en hem dan ook nog aan de kant te zetten omdat je zelf een pauze wilt houden.

Overigens rijd ik liefst een maximum van 5 uren, dan een overnachting oid en dan pas weer verder. Paarden plassen vaak moeilijk/liever niet op de trailer en het moet wel comfortabel voor hen blijven.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:51

We hebben er een naar Frankrijk gebracht en zijn in een keer doorgereden. Paard op de trailer gelaten. Het was een hengst en laadde erg moeilijk.
Wel om de 4 uur een uur gestopt en laten drinken en eten.
Dit was best te doen. Paard plast ook op de trailer, tijdens het rijden en rustpauzes

Uitladen onderweg ben ik geen voorstander van... als ze het zat zijn en ze willen er niet meer in heb je een probleem.
Ook shows in duitsland en frankrijk rijden we in 1x naar toe.
Paarden hebben niet echt een idee van tijd, zolang je rustig doorrijdt is het best mogelijk.

Helemaal in Nederland kun je gewoon overal heenrijden. Leker hooinetje erin en klaar.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:53

Mijn paard heeft eens 3,5uur op de trailer gestaan...
Hij was toen pas 3jaar en het was zijn eerste keer op de trailer.
Ik was verschrikkelijk bang omdat hij echt GEEN geduld heeft
(hem poetsen mag ook maar 5 minuten duren of hij word hysterisch *LOL* )
Maar hij was super kalm, raar maar waar! Wel lekker veel hooi gegeven Knipoog

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:55

Mijn paard is vanuit Spanje hier naar toe vervoerd, dan wordt er 4 dagen gereden waarbij ze 's nachts op stal staan. Ik geloof dat er om de 4u een uur gestopt werd met de motor af, paarden kregen dan eten, drinken en water.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 12:00

we vertrekken zaterdagochtend om een uur of vier, zodat ze niet op het heetst van de dag in de traile rhoeft te staan en het ook minder druk is op de weg. ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan. heb al een hele lijst gemaakt wat ik allemaal mee moet nemen, maar waarschijnlijk vergeet ik vast nog wel eea. in ieder geval allemaal bedankt voor de tips enzo.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:58

chevax schreef:
we vertrekken zaterdagochtend om een uur of vier, zodat ze niet op het heetst van de dag in de traile rhoeft te staan en het ook minder druk is op de weg. ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan. heb al een hele lijst gemaakt wat ik allemaal mee moet nemen, maar waarschijnlijk vergeet ik vast nog wel eea. in ieder geval allemaal bedankt voor de tips enzo.

Als je daar wilt gaan rijden, denk aan zadel en hoofdstel Haha! Haha! De rest is ter plekke eventueel wel bij te kopen, maar met name zadel is toch wel handig om niet te vergeten....... De kans dat je het halster vergeet is niet zo groot, meestal hebben ze dat aan op de trailer Knipoog
Enne, inderdaad rustig doorrijden, met zo'n vroege start kun je lekker ontspannen en relatief koel reizen. Heel prettig voor alle betrokkenen.

Goede reis en veel plezier!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:57

Wij zijn met het verhuizen met de paarden in een keer naar Frankrijk gereden..... Hebben zo'n 10 uur gereden met de paarden...... Alles helemaal goed gegaan!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:37

Wij hebben veel wedstrijden in Drenthe, Groningen en Friesland gereden. Paarden stonden dan met een ondebreking van 1 uur (als ze de rubriek moesten lopen) tegen de 24 uur in de vrachtwagen. Reistijd was 3,5 uur enkele reis. En dit deden we in het drukke seizoen dan 3 tot 4 keer in de week.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:02

Volgens de wet moet je na 8 uur rijden minimaal 1 uur stoppen. Na 24 uur moet je ze minimaal 8 uur op stal zetten.

Een lange rit is voor de meeste paarden geen probleem (denk even aan de paarden die door heel Europa wedstrijden rijden). Gewoon rustig met constante snelheid rijden, op de snelweg beweegt je trailer dan nauwelijks en heeft het paard er echt geen last van. Als je maar 1 chauffeur hebt, is het voor jezelf natuurlijk wel prettig om na 2 tot 3 uur te stoppen, zodat je zelf even kunt uitrusten. Je kunt je paard dan wat water of appels geven.

Wij doen mee aan internationale voltigewedstrijden met onze paarden. In mei zijn we naar Brno geweest (Tsjechie). Over 1100 km toch zo'n 16 uur gereden, om de 3 uur een half uur gestopt. Het paard kwam superfris de trailer af (dit in tegenstelling tot de menselijke passagiers Haha! ).

sologirl

Berichten: 2718
Geregistreerd: 25-03-06

Re: Hoe lang kan/mag een paard op de trailer staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:38

Ik zou ook in de namiddag gaan rijden... Dan koelt het een beetje af en wordt het langzaamaan rustiger op de weg... Om het uur met dit weer even stoppen en water geven...