2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinanda

Berichten: 100
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Arnhem

2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 12:40

Hoi,
Ik wil met mijn twee jarige KWPN-er gaan oefenen met de trailer, ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ze heeft nog nooit in de trailer gestaan, hoe pak ik dat het beste / veiligste aan? Ik heb een anderhalf paards trailer en heb bovendien alle tijd ( ik bedoel ze moet niet aller minuut in de trailer, we hoeven nergens naar toe ). Maar ik wou toch alvast beginnen met oefenen, zodat ze als ze eens vervoerd moet worden ze het al kent.
Alle tips zijn welkom!!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:12

Ik zou eerst eens oefenen in de stal, bak met beschermers om.... (mits die die in de trailer ook om moet) En verder gewoon rustig laten ruiken en het zelf ontdekken..... Zoals je zelf ook aan geeft... Als ie er in staat zou ik m een schep biks of zo geven, en even laten staan.... En steeds een stapje verder gaan....Dus als ie er rustig in staat, ook eens de klep dicht etc....

Succes

lovemika
Berichten: 96
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Enschede

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:31

Ik zou het als volgt aanpakken, Zet een trailer in de wei, maak daar een voerbak en evt een hooinet in, en voer je paard voortaan in de trailer. In het begin zet je het op de laadklep, later net op het rechte stuk, nog later halverwege enz. Zo gaat je paard het associeren met leuke dingen zoals voer, later kan je dan het voer weer afbouwen en alleen een hooinet geven in de trailer. Bouw je dit op in een paar weken, dan is je paard het helemaal gewend. KAn je paard er in staan, rijd je een rondje door de weide, dan over een weg, en ten slotte op de snelweg, dus steeds opbouwen. Laat wel tussen alle stappen een paar dagen en oefen het iedere dag. De eerste paar keer dat je paard in de trailer staat, zou ik hem wel extra goed begeleiden bij het eruitlopen.
Zodra je paard soepel kan in en uitlopen, dan kan je het op vreemd terrein gaan oefenen. Het is wel een beetje uitgebreid, maar dan heb je een paard dat (zolang je alles consequent doet) gemakkelijk en braaf in de trailer staat, ipv schoppen en heen en weer bewegen. Succes, OK dan! (ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar ik denk dat een paard zo leert om het leuk te vinden)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31328
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:24

Ik zou er niet teveel stappen van maken, ze moeten niet aanleren dat ze er al te lang voor mogen staan dralen of zelfs mogen kiezen of ze er wel op willen, ze kunnen maar beter meteen gewend zijn om rechtdoor naar boven te lopen. Deurtje voorin open zetten, een bakje brok voor zijn neus, iemand erachter die als het nodig is een beetje mee aanspoort en hij staat wrs zo boven. Als je er zelf geen probleem van maakt en hem boven even laat staan en wat lekkers geeft is dat al een eerste goede ervaring. Vaak vinden ze achteruit eraf lopen 'enger' dan erin. Daarna ook weer een snoepje en de les is geleerd. Zo doen wij het. Als je wel gaat rijden is het slim om meteen als de trailer dicht is te gaan rijden, dan zijn ze meteen afgeleid, wachten is meer stress dan meteen onderweg zijn.

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:30

Ik zou eerder oefenen met het erop/af lopen ..
Mijn pony is ook gewoon de trailer (koffer Tong uitsteken) ingegaan .
Ik ben wel bij haar blijven zitten . Gewoon erin beetje eten en rijden maar . Het zijn de geluiden wat het 't meeste eng maken .
Dus door 'ervaringing met de trailer' gaan ze er steeds meer aan wennen .
Het zal toch altijd eng blijven . Gewoon rustig doen enzoals ge zei niet overhaasten .
Als je met je pony rond rijd , rij dan wel in het begin korte stukken enzo steeds langere stukken

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:33

Ik zou eerst zorgen voor vertrouwen tussen jou en je paard.. Dus los in de bak dat hij dus los achter je aan loopt en stop wanneer jij stopt en terug gaat als jij het wilt..

Ik heb dit ook met mijn 2jr gedaan en die loopt nu zo achter me aan de trailer op en reageerd op mij als ik terug zeg en dat gaat heel erg goed!

Verder zou ik hem/haar heel erg goed belonen als hij braaf is geweest!
Succes

_Lindy_
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Groningen

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:47

je kunt ook een soort parcourtje maken in de bak.
bijvoorbeeld dat je haar eerst over een plank laat lopen, en dan tussen 2 muren (hekken met een kleed erover of zoiets) en dan onder iets door en dan in de trailer.
Veel succes ermee!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:19

Ik tem even, dit hoort niet in kraamstal.

Anoniem

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:04

Ik gaf mijn paard gewoon de ruimte even zelf te kunnen ontdekken, voor het wat meer bekende legde ik stro op de laadklep. Daarna liep ik er zelf in en ik wat muesli ofzo bij me, ze liep er zo in Haha! !

Jinanda

Berichten: 100
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Arnhem

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:30

Bedankt voor alle tips!
Ik kan er zeker wat mee, ik ga haar leren aan het halster fatsoenlijk op commando achterwaarts te gaan en dan denk ik dat ik voor de methode ga " nergens naar kijken" en gewoon erin! Al blijft het wel spannend! Het rottigste lijkt me dat als ze er een keer in staat en ze is met geen beweging meer achterwaarts te krijgen.. maar goed dat zie ik dan wel weer. Ik denk dat ik maar zo "normaal" mogelijk moet doen.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:03

De beste situatie is als de trailer stabiel staat, de klep ook stabiel ligt (en niet wiebelt) en er een auto voor de trailer staat.
Als ze normaal zo achter je aanloopt en ook op jouw lichaamstaal stopt en achteruit loopt kan je met datzelfde vertrouwen de trailer oplopen. Niets speciaals gaan doen zoals bijvoorbeeld transportbeschermers. Als je dat wel wilt dan kan je beter al een paar keer eerder met die transportbeschermers gaan wandelen, zodat die niet nieuw meer zijn voor haar. Handje brokken als beloning als ze erop staat en de eerste keren zeker niet te lang laten staan.
En denk om je eigen veiligheid!!! Goed stevig schoeisel en eventueel handschoenen aan (voor het geval touw door je handen getrokken wordt).
Ik zou het zeker niet te moeilijk later. Als het niet lukt kan je later alsnog met een 10000-stappenplan beginnen.

sandradeboer

Berichten: 1087
Geregistreerd: 20-04-05

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:57

Nicole288 schreef:
Vaak vinden ze achteruit eraf lopen 'enger' dan erin. Daarna ook weer een snoepje en de les is geleerd. Zo doen wij het. Als je wel gaat rijden is het slim om meteen als de trailer dicht is te gaan rijden, dan zijn ze meteen afgeleid, wachten is meer stress dan meteen onderweg zijn.



Mijn twee jarige wil absoluuut niet achteruit. We doen dit met een longeertouw voor de borst langs en de begeleider duwt haar op haar neus recht naar achter, anders blijft ze stokstijf staan of als ze halverwege is, springt ze ineens naar voren, waar jij dan staat.

Iemand een goede suggestie voor dit gevalletje?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:28

Dat je alle tijd er voor neemt is een goed iets! Wij hebben het gemak van een tweepaards trailer. Je zet een ouder paard op 1 kant en het onervaren paard laat zich vrijsnel wel laden op de andere kant.

Zelf zou ik met een 1 1/2 paards trailer er voor kiezen om je trailer of met 1 zijde aan een blinde muur te parkeren of indien mogelijk tussen 2 schuifdeuren. Eventueel deurtje voor open. Als je de trailer met 1 zijde aan een muur parkeert kun je op een andere zijde evt. een longeerlijn bevestigen.

Zelf laad ik jonge paarden, als ze wat druk achter hun billen nodig hebben, het liefst met een longeerlijntje achter hun langs. Heb een hekel aan paarden die 1 pas vooruit doen en 2 passen terug Haha! Als je ze het direct goed leert en ze voelen die druk van achteren dan is er niets aan de hand. Eenmaal op de trailer flink belonen. Laat je paard in zijn waarde door het daarna niet nog een keer weer te proberen maar plan er een paar dagen tussen. Als het dan weer lukt, rij een klein stukje rond.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:30

Jinanda schreef:
Hoi,
Ik wil met mijn twee jarige KWPN-er gaan oefenen met de trailer, ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ze heeft nog nooit in de trailer gestaan, hoe pak ik dat het beste / veiligste aan? Ik heb een anderhalf paards trailer en heb bovendien alle tijd ( ik bedoel ze moet niet aller minuut in de trailer, we hoeven nergens naar toe ). Maar ik wou toch alvast beginnen met oefenen, zodat ze als ze eens vervoerd moet worden ze het al kent.
Alle tips zijn welkom!!


alleen al je houding tegenover dit "probleem" is genoeg om het te overwinnen...... lekker in alle rust, regelmatig op de wagen.... kleine stukjes rijden.....

volgens mij gaat dit helemaal goedkomen

LadyAngel

Berichten: 723
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Aalsmeer

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:37

Mijn 2 jarige ging laatst ook voor het eerst in de trailer, naja dat ze 4 maanden oud was ook, was veelste vroeg en gelijk bij dr moeder vandaan 2,5 uur in de trailer gestaan, ik zag er dus erg tegenop om haar weer in een trailer te krijge, we hadde de trailer bij het hek gezet bij de bak dat zij op stal stond, ik heb haar toen uit stal gelate en ben zelf wat brokjes gaan hale, maar toen ik weer terug kwam had ze zelf al 2 voetjes op de klep gezet om te gaan kijke erin Haha!
Ze liep daarna dus zo achter me aan, wel met brokjes voor dr neus..

Terug wou ze niet, heb mijn moeder toen de brokjes gegeve en die is er achter gaan rammele, ze wist niet hoe snel ze weer achteruit moest Haha!

Nu een week verder is ze al 4 keer op de trailer geweest zonder problemen, ook naar de keuring, en ze gaat er nog steeds zonder enige moeite op..

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: 2-Jarige voor het eerst in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:49

KiWiKo schreef:
Jinanda schreef:
Hoi,
Ik wil met mijn twee jarige KWPN-er gaan oefenen met de trailer, ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ze heeft nog nooit in de trailer gestaan, hoe pak ik dat het beste / veiligste aan? Ik heb een anderhalf paards trailer en heb bovendien alle tijd ( ik bedoel ze moet niet aller minuut in de trailer, we hoeven nergens naar toe ). Maar ik wou toch alvast beginnen met oefenen, zodat ze als ze eens vervoerd moet worden ze het al kent.
Alle tips zijn welkom!!


alleen al je houding tegenover dit "probleem" is genoeg om het te overwinnen...... lekker in alle rust, regelmatig op de wagen.... kleine stukjes rijden.....

volgens mij gaat dit helemaal goedkomen


Helemaal mee eens.
Goed dat je er nu al mee begint, genoeg mensen die pas beginnen als ze werkelijk een keer het paard moeten vervoeren, op het laatste nippertje, vreselijk.
Er zijn al genoeg goede tips gegeven, ik heb ook vrij weinig er aan toe te voegen.
Denk er wel om dat je echt stukjes met je paard gaat rijden, en niet alleen gaat 'laden en lossen'.
Paard van een stalgenote was gewend de trailer op te gaan, beloond te worden en na hooguit 5 minuten er weer af te gaan.
Toen ineens bij haar nieuwe eigenaar de klep dichtging was het natuurlijk paniek.