inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marieke1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-02-06

inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:09

Mijn paard wordt op dit moment ingereden door een groom van een internationale springstal. Ik ben hier zeer tevreden over, maar nu hoorde ik een aantal dagen geleden dat wanneer er een ongeluk zou gebeuren tijdens het rijden met degene die erop zit, de eigenaar van het paard aansprakelijk zou zijn. Dit zet me aan het denken, omdat het betreffende paard niet één van de makkelijkste is en ik niet uitsluit dat er geen onverwachte dingen zouden kunnen gebeuren. Betreffende persoon en ik hebben hier over gesproken, maar toch zit het me niet lekker.
Wie weet hoe dit precies zit?

Machie

Berichten: 16012
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:10

ik dacht dat de eigenaar altijd aansprakelijk was. Daarom heb ik nl geen verzorger/bijrijder bij mijn paard.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:40

Eigenaar is idd altijd aansprakelijk. Misschien kun je een contractje opstellen oid?

marieke1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-02-06

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 12:10

Ik heb idd een contractje opgesteld, maar er werd mij verteld dat dat niet rechtsgeldig zou zijn mocht er onverhoopt toch iets gebeuren..... Maandag komt ze weer, zit best in dubio nu!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:34

ik ben als beroepsruiter met een paard van een client gestruikeld...... ik stond niet meer op en mijn verzekering verhaalt het verhaal op de eigenaar van het paard.....

ik zal dus vootrtaan moeten zeggen dat dit het risico is als ik op hun paard stap

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:09

Wie is er aansprakelijk als een brood-ruiter een paard van iemand anders in de soep rijdt. Is dat de brood-ruiter of de eigenaar ? Er zijn landen waar prive instructeurs een eigen verzekering moeten afsluiten, omdat zij aansprakelijk kunnen worden gesteld voor wat er met het paard van een ander, maar ook met hun leerling(en) gebeurt. Onderhandse contracten hebben die rechtskracht, als eea door de wet wordt geregeld?

Er zijn advocatenkantoren die gespecialieerd zijn in dit soort zaken. Er zijn ook publikaties in verschillende paarden-magazines geweest. Een algemene WA verzekering schijnt dit ook te dekken. Voor de zekerheid kun je er een clausule bij laten zetten, die dit expliciet aangeeft.

marieke1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-02-06

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 20:48

Dan wordt komende maandag de laatste keer dat betreffende ruiter op mijn paard gereden heeft. Vind het erg spijtig, maar ik wil geen enkel risico nemen, voor paard en ruiter evenals voor mezelf niet. Bedankt voor jullie reacties!

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:49

Je kan de verzekering toch controleren? Neem Bit en de Hoefslag even door op dit soort artikelen.
Je kan de auteur van zo'n artikel benaderen, misschien heeft die nog goede tips. Je kan dan een betere afweging maken, dan alleen de goed bedoelde tips op bokt. Je weet zelf dan concreet waar je aan toe bent en wat je eventueel kan besluiten.
Suc6.

Anoniem

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:06

Ik had begrepen [nav eerdere discussies over dit onderwerp] dat er verschil in zit of de ruiter beroepsmatig bezig is of niet.

Een ruiter die beroepsmatig rijdt dient hier zelf een verzekering voor af te sluiten omdat het valt onder de categorie bedrijfsrisico.

EEn particulier die een paard voor de fun rijdt kan de eigenaar van het paard aansprakelijk stellen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 04:12

Dat is niet helemaal waar Jippie, ik heb er naar aanleiding van mijn val in augustus uitgebreid contact over gehad met mijn verzekeraar. Deze verhaald echt alle schade op de eigenaar van het paard. De rit in de ambulance en het ziekenhuis verblijf.

Ik heb dit geprobeerd tegen te gaan omdat IK vind dat IK beroepsmatig op dat paard ben geklommen en dus IK zelf verantwoordelijk ben en dat mijn verzekering (die dus al aangevuld is omdat ik een risicovol beroep heb) dus zelf de kosten moet dragen. maargoed daar zijn hun het dus niet mee eens.

Maar TS, waarom deze ruiter niet meer laten rijden? als er wat gebeurd is het toch een verzekeringskwestie, kost jou verder niks?

Anoniem

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:49

Vallen de kosten die jouw verzekering wilde verhalen op de eigenaar dan wel onder een verzekering, bijv. de WA? Of kleven hier voor de eigenaar ook nog risico's aan?

Ik kan me voorstellen dat TS onmiddelijk wil stoppen met die ruiter als je niet zeker weet of je als eigenaar ook nog voor verassingen kan komen te staan als er iets mis gaat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:53

in dit geval alleen de kosten die gemaakt zijn om mij weer beter te maken. Ik zou ook de gemiste inkomsten kunnen verhalen op haar WA verzekering, maar ik vind het al erg genoeg dat ze de kosten van verpleging op haar verhalen...... maar dat kan dus inderdaad. De kosten worden inderdaad verhaald op haar WA verzekering

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:16

Eigenlijk vind ik dat heel slecht en zou het logischer zijn zoals Jippie het zegt.
Ik weet dat ik, zodra ik officieel als zelfstandige rij, niet meer onder mijn ziektekostenverzekering val zodra het ongevallen met paarden betreft, en dat ik me extra moet verzekeren. Maar in praktijk keert die verzekering dan dus nooit uit en is het een zinloze verzekering dan?
(tenzij het om je eigen paard(en) gaat, maar dat is weer hobbymatig en hoort eigenlijk onder je gewone ziektekostenverzekering imo)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:20

ben ik helemaal met je eens hoor, ik stond ook met mijn oren te klapperen...... ik bedoel IK stap beroepsmatig op een paard, dan moet mijn verzekering dit dekken, maar omdat een paard eigen energie heeft (vraag me niet ]waar dat op slaat) wordt de schade op de eigenaar verhaald... ook al stap ik beroepsmatig op

Inderdaad heel krom, en ik vind ook niet rechtvaardig

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:30

ik heb ook wel eens een knappe val van een paard gemaakt, en het paard had vervolgens het zadel weten te slopen. Mijn verzekering dekte heel netjes de schade van het ziekenhuis, als het zadel. er was helemaal geen sprake van dat de eigenaresse haar verzekering moest benaderen.

EDIT: ik was toen trouwens bijrijder

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:32

RT-D -> TAO

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:24

Ik rijd op het paard van een ander wedstrijden en ben er een keertje keihard van afgelazerd op het hekje van de ring. Daarbij heb ik 5 ribben gebroken en een ingeklapte long opgelopen, waarvoor ik een week in het ziekenhuis heb gelegen en nog een paar keer terug moest voor controlefoto's. Dit is echter gewoon door mijn eigen ziektekostenverzekering gedekt, zonder problemen.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:35

maar was jij dan bijrijder of broodrijder? en had je verteld aan je verzekering dat het niet je eigen paard was?

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:40

Ik ben de bijrijder van dat paard, geen broodrijder. En ik heb aan de verzekering niet gemeld dat ik niet op een eigen paard zat, ik wist nl niet dat dat verschil kon uitmaken. Zowieso stap(te) ik vrijwillig op dat paard, dus leek het mij mijn eigen verantwoording dat ik er van af stuiterde.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:47

Ik blijf dit ook even volgen.
@ M_j... omdat je dat niet gemeld hebt, denk ik dat je eigen verzekering heeft uitgekeerd.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:01

Aan de andere kant, waarom vraagt de verzekering dat dan niet na? Ze willen toch altijd onder betalen uitkomen?
Ik heb overigens nooit zelf aan de verzekering opgegeven wat de reden van de verwondingen was, waarvoor de rekening kwam. Ik heb in het ziekenhuis opgegeven dat ik tijdens een val van een paard gewond ben geraakt. Het ziekenhuis heeft mij verzorgd en later de rekening rechtstreeks naar de verzekering gestuurd. Waar had ik dan op moeten geven dat het niet om mijn eigen paard ging? De verzekering heeft mij alleen een bevestiging van de rekening gestuurd met het bedrag dat we aan eigen risico moesten betalen (iets van 53 euro, terwijl de rest van de rekening heeeeel wat hoger was).

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:47

het was geen verwijt, het was meer een vraag. Want ik vind het vreemd dat Kiwiko en jouw geval dan verschillen in uitbetaling...(buiten het feit dat kiwiko het beroepsmatig deed)

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: inrijden paard door een extern, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:51

bij mij was bekend dat het neit mijn eigen paard was, en daar was ook geen probleem van gemaakt.