Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:37

EmMetjes schreef:
Waratje schreef:
Ja, die Santa Fe is een 4x4, net als die Audi allroad, de Subaru Outback, etc.
Als je veilig een tweepaards wilt trekken met twee paarden erop (dus niet pony's) dan moet je echt naar een 4x4 of een bus (of iets serieus onbetaalbaars Geld, geld! )



Uhm...4x4 geen idee wat dat is. Bedoel je daar hetzelfde mee als 4WD (4 wielaangedreven)?

Zo ja dan hier even een toelichting: de Sante Fé mag namelijk ook gewoon in de 2 wielaangedreven versie een 2-paards trailer trekken zowel in de diesel als benzine uitvoering. Scheelt weer Geld, geld! .

Ja, 4x4 is hetzelfde als 4WD.
Maar om lekker te rijden wil jij echt geen 2-wiel aandrijving met zo'n dikke trailer erachter. Wat het zou moeten schelen dat je geen 4-wiel aandrijving gebruikt, is mij onduidelijk; hooguit dat je de bak niet aan gort rijdt (gebrek aan tussendiff?).

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:55

Gebrek aan wat?
Mijn pa rijdt ermee en wil geen 4x4 meer, dus ja, daar houdt mijn inspraak op...
Ik kan natuurlijk ook gewoon voor een 1,5 trailer gaan, waarmee ik dan wel met mijn B rijbewijs mag rijden.
Meestal heb ik toch maar 1 paard mee.
Of 2 shetlanders.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:33

Kaat_E schreef:
Gebrek aan wat?
Mijn pa rijdt ermee en wil geen 4x4 meer, dus ja, daar houdt mijn inspraak op...
Ik kan natuurlijk ook gewoon voor een 1,5 trailer gaan, waarmee ik dan wel met mijn B rijbewijs mag rijden.
Meestal heb ik toch maar 1 paard mee.
Of 2 shetlanders.

Geen Santa Fe meer? Hhmm, daar kan ik me zomaar iets bij voorstellen.
Neem eens een Range Rover Sport, dan is ie zo weer overtuigd..... Haha!
Maar als je een gewoon paard hebt, dan kom je met een gewone auto een heel eind, zeker als je ook je E hebt; dan ben je ook van dat stomme gereken af en bovendien zul je vanaf ergens volgend jaar toch wel moeten, als de nieuwe wetgeving rond is.

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 21:37

Betaal jij die Range Rover dan voor mij?

Nee, ik heb geen E.

En wat zijn jouw bronnen over die nieuwe wetgeving, want in België weet daar nog niemand iets van, maar het lijkt me sterk dat dat niet voor heel Europa zou gelden.
Dus als je mij even op weg kan zetten?

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:10

Kaat_E schreef:
Betaal jij die Range Rover dan voor mij?

Nee, ik heb geen E.

En wat zijn jouw bronnen over die nieuwe wetgeving, want in België weet daar nog niemand iets van, maar het lijkt me sterk dat dat niet voor heel Europa zou gelden.
Dus als je mij even op weg kan zetten?

O, sorry, je zit in België, dat had ik even niet door.
Maar mischien geldt dat straks ook wel in België. Hoe dan ook, er is europese regelgeving in de maak die er kort-door-de-bocht op neer komt dat je alleen maar een aanhanger van meer dan 750kg MTM mag rijden als je een E-rijbewijs hebt. Het ziet er naar uit dat die regelgeving ergens volgend jaar van kracht wordt.
Mijn bron is een stalgenoot die als jurist bij de KLPD werkt.

Enne, nee helaas, als ik me een RR Sport zou kunnen veroorloven, dan had ik die al wel zelf gekocht Haha!

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 23:07

Wil je misschien eens vragen aan die stalgenoot of daar al iets van op papier staat? Ik ga jouw post ook citeren op het Belgische wegcode forum, kwestie van de mensen daar ogen en oren te laten openhouden.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:11

VW Passat heeft ook een 4wd uitvoering waar 2000kg achter mag. Loopt ook nog redelijk zuinig dacht ik, en is op de vierwielaandrijving na echt een personenwagen.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:25

Kaat_E schreef:
Wil je misschien eens vragen aan die stalgenoot of daar al iets van op papier staat? Ik ga jouw post ook citeren op het Belgische wegcode forum, kwestie van de mensen daar ogen en oren te laten openhouden.

Nee, maar de info schijnt wel op een site van de EU te staan. Ik heb er verder niet naar gezocht, dus geen idee waar het staat.

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:42

ik hoor hier steeds mensen praten over: als je er 1 pony in hebt mag het wel, maar 2 paarden niet.
maar het gaat toch altijd om het maximale laadvermogen en niet over wat je nou echt in je trailer hebt zitten?

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:46

alette schreef:
ik hoor hier steeds mensen praten over: als je er 1 pony in hebt mag het wel, maar 2 paarden niet.
maar het gaat toch altijd om het maximale laadvermogen en niet over wat je nou echt in je trailer hebt zitten?

*zucht*, ook jij; lees hier: viewtopic.php?f=158&t=623044

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 23:48

Ja, maar wat doe je met mensen die zeggen "dat is wel de wet... maar in de praktijk..."?
Wat baten kaars en bril, als de uil niet zienen wil?
Of zijn wij nu ziende blind?

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:51

ikke schreef:
alette schreef:
ik hoor hier steeds mensen praten over: als je er 1 pony in hebt mag het wel, maar 2 paarden niet.
maar het gaat toch altijd om het maximale laadvermogen en niet over wat je nou echt in je trailer hebt zitten?

*zucht*, ook jij; lees hier: viewtopic.php?f=158&t=623044



sorry... maar ik had dus wel gelijk Haha! Vork

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:15

dat hangt helemaal van je rijbewijs af. In het geval van eeen BE rijbewijs heb je geen gelijk in het geval van een B rijbewijs wel.

Kirsten1
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: limburg

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:24

Wij hebben een Ford Galaxy en die mag 2 ton trekken. Je moet enkel opletten dat de parking redelijk is want op de weg trekken gaat zeer goed maar je raakt wel eens vast op de akker. Daarom laden we dan meestal de paarden af alvorens akkerland op te rijden.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:31

Ik trek mijn 2-paards trailer met een Jaguar XJ8 uit 1996. Hier mag 1950 kg achter, ik heb er wel eens 2 paarden ingehad en zelfs dan trok hij dat prima!! Misschien je vader maar overtuigen voor zo'n auto. Haha! (uiteraard wel met afneembare trekhaak, anders is mijn vriendje echt niet gelukkig ....)

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:42

Het plan is ondertussen om de 2 paards trailer te wisselen voor een 1.5 paards trailer, want dan mag ik er zelf mee rijden met een B-rijbewijs. Wat mijn vader op termijn zeer leuk vindt... Misschien een citroën c5.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:15

Kaat_E schreef:
Het plan is ondertussen om de 2 paards trailer te wisselen voor een 1.5 paards trailer, want dan mag ik er zelf mee rijden met een B-rijbewijs. Wat mijn vader op termijn zeer leuk vindt... Misschien een citroën c5.


Citaat:
De EU-instanties zitten wel op een lijn wat betreft de aanhangers. Met een gewoon rijbewijs-B mogen dan meer caravans of bootaanhangers worden getrokken dan nu in Nederland


In het werkdocument wordt steeds gesproken over 1000 kg lading in de aanhanger. Daarboven komt E pas in beeld.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:19

Anne_GTI schreef:
Kaat_E schreef:
Het plan is ondertussen om de 2 paards trailer te wisselen voor een 1.5 paards trailer, want dan mag ik er zelf mee rijden met een B-rijbewijs. Wat mijn vader op termijn zeer leuk vindt... Misschien een citroën c5.


Citaat:
De EU-instanties zitten wel op een lijn wat betreft de aanhangers. Met een gewoon rijbewijs-B mogen dan meer caravans of bootaanhangers worden getrokken dan nu in Nederland


In het werkdocument wordt steeds gesproken over 1000 kg lading in de aanhanger. Daarboven komt E pas in beeld.

Je mag van mij gerust wachten totdat de EU je het rijden met een trailer onmogelijk maakt, het maakt mij niet uit, ik mag met 40.000 kg MTM de weg op.
Maar neem van mij aan dat als je met de nieuwe regels buiten de boot valt, dan kost het E-rijbewijs je een klein vermogen.

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dubbele trailer achter gewone personenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 20:48

In het EU-document dat ik gelezen heb, is er trouwens sprake van verworven rechten. Wat wil zeggen dat je mag blijven rijden met wat je nu mag rijden en dat het enkel strenger zou worden voor mensen met nieuwe(re) rijbewijzen.
Maar inderdaad, het ziet ernaar uit dat een enkele trailer toch mogelijk zou blijven met een B.
Een C is voor mij toch niet haalbaar, ik krijg geen medisch attest, dus daar mag ik een kruis over maken.