Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:44

Suzanne F. schreef:
superwoman schreef:
sommige zijn gewoon slecht op de foto's, maar mankeren nooit wat!

Het blijft gewoon ook met geluk te maken hebben en met de omgang van het paard.


Klopt en het gebruiksdoel. Recreatief kunnen er nog best wat paarden mee.
Zware training en sport in combi met rontgenologisch niet goed is gedoemd om fout te gaan.

Ook daar zijn genoeg uitzonderingen te vinden.....
Het is nog lang niet duidelijk genoeg,die rontgenologisch keuring, of iig de conclusie daarvan.

Wanneer hij voor niet goed is en met een rijtechnische fout blijft die persoon op de voorhand rijden is het risico extra groot.

Ik denk toch dat veel problemen komen door rijtechnische fouten!
voer, stalling en de mate van beweging zal er ook mee te maken hebben Ja

volbloed6

Berichten: 151
Geregistreerd: 17-08-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:53

waar je wel voor moet uiutkijken i dat als je een paard koopt je hem door je eigen dierenarts laat keuren..Ik heb namelijk weleenseen vriendin gehad die een paard kocht in de buurt van amersfoort. Ze had daar een dierenarts laten komen die later wel erg goede vriendjes met de handelaar bleek te zijn.. Toen ze hem eenmaal gekocht had bleek hij een beetje vreemd te hoesten. Dierenarts erbij...bleek hij bronchitis te hebben..Heel vreemd dat de dierenarts bij amersfoort dat niet had ontdekt

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:00

Ik heb mijn paard niet laten keuren en zelfs een afgekeurd (op de klinische keuring) paard gekocht, het zegt zo weinig over een paard. Het is een moment opname en lopen ze net niet zo lekker omdat ze zich verstapt oid hebben dan is het afgekeurd.

Ik snap best dat mensen niet mee willen betalen aan een keuring, mijn paarden zijn voor mij altijd goed genoeg geweest en als ik ze ter verkoop aanbied en er komt een koper die wil keuren, prima maar dat moeten ze dan wel zelf betalen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:44

nou Charos , zo denk ik er dus ook over. Ik ben harstikke eerlijk, maar de keuring betaal je zelf en de d.a zoek je dus ook zelf uit. Alleen klinisch sta ik voor in.
Ik vind de rontg. gewoon niet betrouwbaar genoeg om daar zoveel geld en waarde aan te hechten.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:50

Zo doe ik het ook Charos, zelf laat ik alleen klinisch keuren, de koper krijgt van mij van de tijd dat ik het paard gehad heb elke keer kreupel staan, ziek zijn, etc. te horen maar willen ze hem verder nog laten keuren: mag allemaal best, zoveel als ze willen, maar op eigen kosten!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:03

vroeger keurde ik alleen klinisch. tegenwoordig ook rontgenlogisch, gewoon door de ervaring wat er allemaal fout kan gaan anders. Als ik mijn huidige paard rontgenlogisch had gekeurd had ik haar niet gekocht. Ze bleek na een half jaar ernistige OCD te hebben waar ze erg kreupel van werd. Zat er al haar hele leven in. Ze is geopereerd maar is gevallen en nu heb ik niet meer het paard wat ik gekocht heb. Ze blijft nu wel want ik heb haar al een poos maar rot is het wel.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:50

Die van mij had ik ook ront. laten keuren. Daar kwam ook een botsplinter (ocd) in het zicht.
Ik heb haar toch genomen en laten opereren. Nooit spijt van gehad....

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:59

[quote="ikke]Niet laten keuren bespaart je de keuringskosten Geld, geld! zolang je weet wat je doet, vertelt de gemiddelde dierenarts je niks wat je niet allang zelf had gezien.
[/quote]

Je weet niet waar je over praat, je hebt waarschijnlijk niet genoeg ellende meegemaakt met paarden die niet goed waren op de foto. En vanaf de buitenkant en op klinische keuring zag je daar niks aan hoor. Ik heb er zelf ooit 1 gekocht zonder foto´s, nou nooit meer dus, wat een verdriet, ellende en kosten ik daaraan heb gehad.
Verder fok ik met de merries dus ik neem ook geen genoegen met alleen een OCD (kan voor de sport gewoon goed te doen zijn). Paarden helemaal 100 % op de foto. Ellende heb je al genoeg met de paarden die al helemaal gezond zijn, waarom nog meer ellende opzoeken?

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:03

Persoonlijk vind ik het stom.
Stel je komt een leuk paard voor 3ruggen met de ambitie lekker te kunnen springen.
Paard trekt het een half jaartje en heeft daarna wat aan zn benen.
Blijkt dat ie al een hele tijd atrose en misschien een botfragmentjes heeft bij zn kogels....

Verder uitleg lijkt me overbodig....

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:43

Suzanne F. schreef:
Je weet niet waar je over praat, je hebt waarschijnlijk niet genoeg ellende meegemaakt met paarden die niet goed waren op de foto. En vanaf de buitenkant en op klinische keuring zag je daar niks aan hoor. Ik heb er zelf ooit 1 gekocht zonder foto´s, nou nooit meer dus, wat een verdriet, ellende en kosten ik daaraan heb gehad.
Verder fok ik met de merries dus ik neem ook geen genoegen met alleen een OCD (kan voor de sport gewoon goed te doen zijn). Paarden helemaal 100 % op de foto. Ellende heb je al genoeg met de paarden die al helemaal gezond zijn, waarom nog meer ellende opzoeken?

Ik heb geen ellende met gezonde paarden, kwestie van juiste keuzes??
Daarnaast kan ik me kennelijk de luxe permiteren om gewoon goed te kijken en wanneer ik het niet vertrouw, dan kijk ik gewoon verder, geen handvol maar een land vol hoor.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:01

Ik heb mijn pony bij aankoop niet laten keuren, niet laten nachecken door dierenarts, niets. Toch nooit problemen met haar gezondheid gehad, oke, ze heeft wel eens een verkoudheidje gehad (één in zeven jaar tijd!). Geluk? Misschien. Maar misschien ook niet. Ik was op zoek naar een stalling, ik kwam uiteindelijk bij een boer in een Belgisch dorpje terecht, die overbuurman had toevallig een pony te koop staan. Enige voorwaarden van de 'handelaar': een week op proef en het moet klikken, anders geen deal. Zo gezegd, zo gedaan.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:09

RUBYWHITE schreef:
Saartje1 schreef:
Altijd keuren ook foto's niemand kan aan de binnenkant kijken!!!! handelaren zijn juist op zoek naar mensen die niet keuren kunnen ze weer een verrotten bok kwijt!geloof me een vriendin zit midden in een rechtzaak,was wel klinisch gekeurd maar geen foto's het was geen duur paard maar een die niks kan kost toch alleen maar geld.En brengt een hoop verdriet!!!


handig dat je de benen laat keuren als later bijv. blijkt dat je paard een hartruis oid heeft Vork


Hallo! Al bij de simpelste klinische keuring wordt het hart gecontroleerd hoor................

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:50

ikke schreef:
Suzanne F. schreef:
Je weet niet waar je over praat, je hebt waarschijnlijk niet genoeg ellende meegemaakt met paarden die niet goed waren op de foto. En vanaf de buitenkant en op klinische keuring zag je daar niks aan hoor. Ik heb er zelf ooit 1 gekocht zonder foto´s, nou nooit meer dus, wat een verdriet, ellende en kosten ik daaraan heb gehad.
Verder fok ik met de merries dus ik neem ook geen genoegen met alleen een OCD (kan voor de sport gewoon goed te doen zijn). Paarden helemaal 100 % op de foto. Ellende heb je al genoeg met de paarden die al helemaal gezond zijn, waarom nog meer ellende opzoeken?

Ik heb geen ellende met gezonde paarden, kwestie van juiste keuzes??
Daarnaast kan ik me kennelijk de luxe permiteren om gewoon goed te kijken en wanneer ik het niet vertrouw, dan kijk ik gewoon verder, geen handvol maar een land vol hoor.


Kijk als je een redelijk duur paard koopt is het alleen al voor de verzekering vereist dat je 'em laat keuren.
Overigens duurt de gemiddelde paarden/dierenartsstudie zo'n 6jaar.... maar er zijn altijd mensen die beter weten, jazeker dat zijn de "waarzeggers"....

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:51

PaysBas schreef:
Kijk als je een redelijk duur paard koopt is het alleen al voor de verzekering vereist dat je 'em laat keuren.
Overigens duurt de gemiddelde paarden/dierenartsstudie zo'n 6jaar.... maar er zijn altijd mensen die beter weten, jazeker dat zijn de "waarzeggers"....


Nou ja, dit vind ik ook overdreven.
Niet iedereen laat een (duur) paard verzekeren.
Ik zeg ook niet dat ik het beter weet dan een D.A, maar zij maken ook fouten en ik laat me adviseren door een D.A, maar vertrouw op m'n eigen gevoel.

Waarom wordt een paard bij de ene D.A goed gekeurd en bij de ander niet?
Dat zegt toch ook al genoeg?

Ook het gebruik en de voeding zijn belangrijk. En of je een beetje geluk hebt.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:22

Er zijn allerlei factoren die meespelen bij je keuze om wel of niet te keuren. Niet iedereen koopt een duur sportpaard dat in de verzekering moet (van de eigenaar dan, van mij hoeft er helemaal niets Haha! ). Als je een gewoon degelijk paardje koopt, mogelijk zelfs zonder papieren, je weet waar het dier vandaan komt, wat zijn achtergrond is (en dan niet van horen zeggen, maar WETEN), dan kun je er best voor kiezen om de dierenarts achterwege te laten. Er zijn een redelijk aantal paarden die ik gerust zonder keuring zou kopen, gewoon omdat ik ze ken, de mens die erbij hoort ken en hoe dat met elkaar omgaat. En in een enkel geval zou ik ook een paard kopen dat geheid niet door de medische keuring komt, maar waarvan ik weet hoe het zit en hoe er mee om te gaan.
Als ik een paard bij een handelaar wil kopen (niet erg waarschijnlijk meer), dan wordt er uiteraard wel gekeurd en door een dierenarts van mijn keuze.
Klinische keuring is aardig, maar het is heel gemakkelijk om ieder paard af te laten keuren op de buigproef. Een dierenarts die daar niet zo handig mee is, om welke reden dan ook, kan op die manier zomaar gezonde paarden afkeuren. Die 6 jaar studie wordt nou eenmaal niet allemaal gebruikt om aankoopkeuringen te leren doen Vork
Al met al kan ik me dus goed vinden in wat Superwoman schrijft.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:49

Wat hebben jullie betaald voor het klinisch + rontgenlogisch keuren?

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:31


Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:44

Marieke_456 schreef:
Wat hebben jullie betaald voor het klinisch + rontgenlogisch keuren?


Tussen de 400 en 500 euro.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:39

Marieke_456 schreef:
Wat hebben jullie betaald voor het klinisch + rontgenlogisch keuren?


Wolvega rond de 300 euro.


Overigens: er zijn mensen die een paard gewoon door Albert van Es laten keuren - middels een soort intuitie en handoplegging, kosten 50 euro. Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:46

Dees schreef:
Overigens: er zijn mensen die een paard gewoon door Albert van Es laten keuren - middels een soort intuitie en handoplegging, kosten 50 euro. Haha!


Ik ben benieuwd hoeveel hij er daadwerkelijk goed heeft.
Zodra hij van 25 paarden precies kan zeggen of ze goed zijn of niet is het wel handel!
Eerst hij met zn handjes en dan die paarden op de foto... ben benieuwd.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:07

" gewoon omdat ik ze ken" , de mens die erbij hoort ken en hoe dat met elkaar omgaat.


Jij kunt er ook niet binnenin kijken, "gewoon omdat ik ze ken" is m.i. een beetje kort door de bocht

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:40

Alanta schreef:
" gewoon omdat ik ze ken" , de mens die erbij hoort ken en hoe dat met elkaar omgaat.


Jij kunt er ook niet binnenin kijken, "gewoon omdat ik ze ken" is m.i. een beetje kort door de bocht

Nou, dan heb ik dus van de week kort-door-de-bocht een paard gekocht. Ik ken het paard, eigenaar en hun omgang al enkele jaren. En ja, dat paardje is niet vrij van problemen, maar die zijn oplosbaar, daar heb ik echt geen dierenarts voor nodig om dat te constateren.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 06:45

Mijn merrie heb ik van de fokker gekocht toen ze drie jaar was, ik kende haar toen al vanaf veulen. Het beestje had nooit wat gehad, altijd supergezond! Toch heb ik haar klinisch laten keuren en is ze rondom op de foto gezet omdat er niemand binnnen in kan kijken, ook de fokker niet.
Ik zou in ieder geval nooit een paard kopen zonder hem of haar uitgebreid te laten keuren! Ook dan kun je niet alles uitsluiten, maar dan heb je er zelf wel alles aan gedaan.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:36

Alanta schreef:
" gewoon omdat ik ze ken" , de mens die erbij hoort ken en hoe dat met elkaar omgaat.


Jij kunt er ook niet binnenin kijken, "gewoon omdat ik ze ken" is m.i. een beetje kort door de bocht

Dat mag je gerust kort door de bocht vinden, zit ik echt niet mee Haha!
Punt is wel, dat ik ondertussen vrij goed geleerd heb om te kijken naar een paard en daardoor dingen zie die door veel andere "paardenmensen" over het hoofd worden gezien. En nee, ik zie absoluut niet alles, er zijn echte paardenmensen die veel sneller de conclusies trekken waar ik soms maanden over doe of dingen opmerken die ik niet zie.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:30

Als je echt goed gaat kijken, kun je er misschien binnenin kijken, yeh right!