Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:49

Naja de titel zegt het al,
Is het erg als je een paard koopt, en hem niet laat keuren. En al wel iemand mee genomen heb die er verstand van heeft en ongeveer de zelfde testen heeft gedaan?

Bedankt alvast

ps. als het hier niet goed staat, tem even dan Bloos

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:23

He verdorie, schrijf ik een verhaal druk ik op escape Haha!

Wij hebben onze pony's nooit laten keuren, wel laten controleren door de dierenarts. Ik dacht dat het voor de verzekering vanaf 4500 misschien al 4000 euro verplicht is om je paard te laten keuren.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:26

Als het paard niet veel kost en je het recreatief gebruikt en je hebt er echt verstand van kun je het gokken.
Zelf keur laat ik echter ieder paard klnisch keuren, onmgeacht de prijs,ras, afstamming en gebruiksdoel.
Het bespaart je een hoop ellende achteraf.
Bij duurdere paarden laat ik ook rontgenlogisch keuren.

Hoeveel verstand iemand er ook van heeft, je ziet niet wat een DA wel ziet.
Een persoon met verstand ervan kan toch echt niet zelf een goede buigproef doen !!! Je kunt dit heel makkelijk verkeerd doen en een paard beschadigen ook al heb je het 100 x gezien.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:08

keuren is nooit geen aankoop garantie...

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:46

Ik zou wel een klinische keuring laten doen (tenzij het bijv. een goedkope shetlander is) Zo'n keuring kost ongeveer 85 euro, maar je wordt er wel veel wijzer van. Voor een duur paard zou ik een uitgebreide keuring met foto's laten doen. Zelf heb ik ooit een 3-jarige gekocht die later op jonge leeftijd artrose bleek te hebben. Dit was zeer waarschijnlijk al op foto's te zien geweest en dan had ik mezelf een hoop ellende kunnen besparen.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:05

Altijd keuren ook foto's niemand kan aan de binnenkant kijken!!!! handelaren zijn juist op zoek naar mensen die niet keuren kunnen ze weer een verrotten bok kwijt!geloof me een vriendin zit midden in een rechtzaak,was wel klinisch gekeurd maar geen foto's het was geen duur paard maar een die niks kan kost toch alleen maar geld.En brengt een hoop verdriet!!!

Astridhorse

Berichten: 1087
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Amstelveen

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:09

Ik zou zeker als je voor een iets duurder paard gaat die je voor de sport wil gebruiken hem/haar wel laten keuren. Ook voor recreatie overigens.
Wij hebben dit niet gedaan, dit omdat dit paardje een half jaar geleden nog 2 keer is gekeurd, en hij op dezelfde stal blijft staan. Dan is het wat anders vind ik.

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:18

Altijd keuren, elk paard hoe goedkoop of duur is te duur als blijkt na de koop dat het paard niet goed is!!

NikkiNik
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-08-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:25

Tja, ik zal je ook aanraden een paard wel te laten keuren.

Ik heb het zelf heel eerlijk gezegd niet gedaan, heb ook niemand meegenomen met veel verstand van paarden, omdat ik zo eigenwijs ben dat ik zelf vind redelijk verstand van paarden te hebben, hahaha...... Bovendien was mijn paardje niet zo duur (hij is nog maar 2 jaar ook).

Gelukkig is mijn paardje helemaal gezond, mooi gebouwd en krijg ik van iedereen complimenten dat hij zo prachtig is.
Maar het kan ook heel anders gaan en inderdaad, je kunt niet 'alles' zien...... Dus als je besluit het niet te doen, neem dan ook zelf alle verantwoordelijkheid.....

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:31

Saartje1 schreef:
Altijd keuren ook foto's niemand kan aan de binnenkant kijken!!!! handelaren zijn juist op zoek naar mensen die niet keuren kunnen ze weer een verrotten bok kwijt!geloof me een vriendin zit midden in een rechtzaak,was wel klinisch gekeurd maar geen foto's het was geen duur paard maar een die niks kan kost toch alleen maar geld.En brengt een hoop verdriet!!!


handig dat je de benen laat keuren als later bijv. blijkt dat je paard een hartruis oid heeft Vork

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:35

Ik heb er ooit eentje van de Zuidlaardermarkt gehaald, een 2 jaar oude ruin voor 900 euro. Niet laten keuren. Jaartje later weer heel prettig kunnen doorverkopen, werd toen trouwens ook niet gekeurd. Als verkoper dacht ik wel 'goh, ik zou wel laten keuren als ik hun was', maar heb daar natuurlijk niet op aangedrongen. Dat moet de koper immers zelf weten.

Wel of niet laten keuren hangt bij mij van de prijs af.
Het Welshponietje wat ik ooit kocht, heb ik ook niet laten keuren. Was toen 200 euro.

Rontgenkeuren is tegenwoordig niet zo duur meer, als ik laat keuren is het voor rontgen+ klinisch. Alleen Klinisch keuren is inimiddels gewoon een verkeerde bezuiniging. Dus alles keuren of niets.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:35

RUBYWHITE schreef:
Saartje1 schreef:
Altijd keuren ook foto's niemand kan aan de binnenkant kijken!!!! handelaren zijn juist op zoek naar mensen die niet keuren kunnen ze weer een verrotten bok kwijt!geloof me een vriendin zit midden in een rechtzaak,was wel klinisch gekeurd maar geen foto's het was geen duur paard maar een die niks kan kost toch alleen maar geld.En brengt een hoop verdriet!!!


handig dat je de benen laat keuren als later bijv. blijkt dat je paard een hartruis oid heeft Vork


Ik weet niet waar jij ze laat keuren??maar over het algemeen word het hart tijdens de klinische keuring gecontroleerd,voor er na arbeid.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:48

Laten we even voorop stellen dat ikzelf nooit problemen heb gehad met het keuren en aankopen/verkopen van paarden Knipoog

Maar kan genoeg verhalen vertellen van zowel handelspaarden als dure sportpaarden die gekeurd werden en het later toch aan het hart hadden Knipoog En wat versta jij onder arbeid bij een klinische keuring? Die paar draf passen links en rechtsom?

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:55

RUBYWHITE schreef:
Maar kan genoeg verhalen vertellen van zowel handelspaarden als dure sportpaarden die gekeurd werden en het later toch aan het hart hadden Knipoog En wat versta jij onder arbeid bij een klinische keuring? Die paar draf passen links en rechtsom?
Ik heb onlangs een paard klinisch laten keuren en dat was toch echt meer dan een paar passen draf hoor!
Na de gewone buigproeven en longeren op harde en zachte bodem moesten we het paard ongeveer een kwartier flink laten doorgaloperen aan de longe, waarna er geluisterd werd naar het hart en longen en meteen de buigproeven nog een keer. Bij de eerste buigproeven was niets te zien, bij de volgende was het paard duidelijk mank vooraan (we hebben het dus mooi laten staan)

Ik zou een paard altijd laten keuren bij aankoop, zowel klinisch als rontologisch! Kan een hele hoop ellende vermijden...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:13

(sport) Paard van een vriendin, werd op zo`n klinische keuring qua hartslag niet eens anders...paard overleed een week na aankoop wel aan het hart Bloos

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:24

RUBYWHITE schreef:
(sport) Paard van een vriendin, werd op zo`n klinische keuring qua hartslag niet eens anders...paard overleed een week na aankoop wel aan het hart Bloos
Ja een keuring kan nooit alles uitsluiten he, dan zou je een paard al helemaal onder de scanner door moeten halen en dan kunnen er waarschijnlijk nog dingen door de mazen van het net glippen.
Ik verheerlijk zo'n keuring ook niet, er wordt alleen gezegd dat er geen arbeid wordt verricht en daar breng ik tegenin dat ik een dik kwartier in hoog tempo galloperen wél vrij intensieve arbeid vind voor een paard...

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:17

een keuring zegt ook niet alles, ik ken paarden die niet door een klinische keuring zijn gekomen (buigproeven)en het prima doen in de sport,dus ik denk dat je gewoon je intuitie moet volgen en doen wat je het veiligst vind of waar je je goed bij voelt,het kopen van een paard blijft toch een gok.

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:42

RUBYWHITE schreef:
keuren is nooit geen aankoop garantie...

Klopt! Ook al laat je hem helemaal binnenstebuiten keren (zelfs met fotos)
dan is dat nog steeds geen garantie voor de toekomst.
Veel hangt ervan af hoe je zelf met je paard omgaat!
Pling

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:31

Het wordt alleen wel een probleem als je al een paar keer een paard hebt laten keuren en het wordt afgekeurd. Niet elke verkoper wil meedoen in de kosten. Als je dan pech hebt, ben je al een hoop geld kwijt voordat je eindelijk een goed paard hebt.

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:51

Jol1 schreef:
Het wordt alleen wel een probleem als je al een paar keer een paard hebt laten keuren en het wordt afgekeurd. Niet elke verkoper wil meedoen in de kosten. Als je dan pech hebt, ben je al een hoop geld kwijt voordat je eindelijk een goed paard hebt.

Dat ben ik niet met je eens, als koper van een paard moet je er eigenlijk altijd op staan dat de kosten bij goedkeuring voor de koper zijn en bij afkeuring voor de verkoper!
Dit gaat normaal gesproken altijd zo en een goede verkoper zal altijd instemmen met deze regeling.
Stemt de verkoper hier niet mee in, dan is dit al reden genoeg om van de koop af te zien!
Tong uitsteken

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:00

Kleppie, die regeling is helemaal redelijk, maar toch zijn er veel verkopers die daar echt anders over denken. (ook particulieren!) Wij zijn pas op zoek geweest naar een ander paard en de meeste verkopers wilden die kosten bij afkeuring niet voor hun rekening nemen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:55

Je kunt het van de verzekering laten afhangen; de mijne eist een klinische keuring (ca 75 euro) voor een paard vanaf 2000 euro en een rontgenologische keuring (ca 400 euro) voor een paard vanaf 4000 euro. Gaat het dan alsnog fout, dan is je paard iig verzekerd en ben je je geld niet kwijt.

volgens onze da is het risico op OCD beperkt als het paard boven de 8 is.
En laten we wel wezen, bij een paard van 2000 is een keuring van 400 euro wel even 20% van de aankoopprijs!

manneke
Berichten: 37
Geregistreerd: 30-08-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:13

Zou het paard altijd laten keuren .
goedkoop of een duur paard.
wil je je paard in de verzekering doen moet het zowiezo gekeurd zijn.
doe je het niet en het paard krijgt wat betaal je al de rekeningen zelf .
als je een goedkoop paard koopt met een verborgen gebrek en je hebt het niet laten keuren kun je het niet meer terug brengen.
en de rekeningen kunnen net zo goed hoog oplopen met een duur of een goedkoop paard.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:01

paard altijd laten keuren! elk paard bij ons op stal word gekeurd!
eerst klinisch, indien dat goed is ook rontgen.
spreek anders met de verkopers af dat als je een negatief koopadvies krijgt(afgekeurd) zij de rekening moeten betalen. goedgekeurd, rekening voor de koper.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:35

beantsje schreef:
Je kunt het van de verzekering laten afhangen; de mijne eist een klinische keuring (ca 75 euro) voor een paard vanaf 2000 euro en een rontgenologische keuring (ca 400 euro) voor een paard vanaf 4000 euro. Gaat het dan alsnog fout, dan is je paard iig verzekerd en ben je je geld niet kwijt.

volgens onze da is het risico op OCD beperkt als het paard boven de 8 is.
En laten we wel wezen, bij een paard van 2000 is een keuring van 400 euro wel even 20% van de aankoopprijs!


Jij bent er nog niet achter gekomen dat paardenverzekeringen gewoon standaard proberen helemaal niets uit te keren.

Als je paard toch wel mooi spat heeft, zegt zo'n verzekering: leuk, spatbeslagje eronder en je kan weer verder rijden. Dat spatbeslagje betaal je wel zelf Knipoog
En zo nog legio, legio voorbeelden over hoe een verzekeringmaatschappij altijd de kosten weer op je terugwentelt.

Laat keuren voor jezelf, nooit voor de verzekering.
JIJ wilt weten waar je aan begint. De verzekering vind je paard toch altijd goed genoeg om te laten verzekeren.... En koop je zonder keuring, dan komt er wel iemand langs voor een fysieke inspectie en is het beestje ook zo verzekerd.