Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:03

Suziej schreef:
Mijn pony is wel gekeurd, gewoon voor mijn eigen gevoel.
Mensen bij ons op stal laten hun pony/pony nooit keuren.
En binnenkort komt het 14e paard in 2 jaar al.
Omdat er met die andere 13 allemaal wat aan de hand was.
Daar kan ik echt niet over, laat dan je paard keuren,
weet je het iig zeker, en bespaart je een hoop verdriet. Scheve mond

Ligt dat aan die paarden, of aan de mensen.......?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:05

ja, dat kan ook nog!

ufetty

Berichten: 31
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:07

ik heb wel me paard laten keuren(klinisch en rontgenlogisch) maar geeft geen gerantie voor de toekomst.

Anoniem

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:09

Ik ben erg van het laten keuren, doe dat nu maar, bespaard je wellicht een hoop ellende, maar ik heb zelf nog nooit een paard laten keuren bij aankoop....

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:21

[***] schreef:
Ik ben erg van het laten keuren, doe dat nu maar, bespaard je wellicht een hoop ellende, maar ik heb zelf nog nooit een paard laten keuren bij aankoop....

*proest* Wat staat dat stom zo, maar ja, ergens heb je wel gelijk.... Haha!
Ik zou eigenlijk willen zeggen: als je ECHT weet wat je doet, dan weet je ook of je bij aankoop moet keuren of niet. Als je niet zoveel kennis in huis hebt, laten keuren.
Dat bedoel jij volgens mij ook te zeggen, toch?

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:12

Ligt helemaal aan hoeveel geld je voor het paard gaat betalen. wat de verzekering wil en waar je het paard voor gaat gebruiken en welke afstammeling het heeft.

Als je een duur paard koop dat in de sport moet gaan lopen (waar dus veel van gevraagd wordt) zou ik het zeker laten keuren, zowel rontgenologisch als klinisch.
De meeste paardenverzekeraars willen dat het paard rontgenologisch (afhankelijk van het te verzekern bedrag) en klinisch gekeurd wordt, anders kom je niet in de verzekering.
Een paard dat je recreatief gaat gebruiken en waar minder geld mee gemoeid is wordt over het algemeen alleen klinisch gekeurd.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:44

nadina schreef:
Omdat er veel mensen zijn die een paard met problemen voor een lage prijs wegdoen, dat is een feit. En als jij 160 km rijdt met je paard vind ik niet recreatie als in de zin van drie keer in de week een bosritje van een half uurtje (wat iedereen zelf moet weten, ieder heeft lol op zijn eigen manier dus dat bedoel ik niet denigrerend). Je snapt zelf ook wel wat ik bedoel.

Dus in jouw interpretatie: recreatiepaard=afgekeurd (half kreupel?) sportpaard?
Er zijn bosjes mensen die op het niveau endurance klasse II rijden, maar nooit een wedstrijdterrein van binnen bekijken. Even zoveel bosjes mensen rijden M-Z dressuur zonder dat ooit aan een jury te tonen. Wat zijn dat dan voor mensen als dat geen recreatieruiters zouden zijn?

Anoniem

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:47

ikke schreef:
[***] schreef:
Ik ben erg van het laten keuren, doe dat nu maar, bespaard je wellicht een hoop ellende, maar ik heb zelf nog nooit een paard laten keuren bij aankoop....

*proest* Wat staat dat stom zo, maar ja, ergens heb je wel gelijk.... Haha!
Ik zou eigenlijk willen zeggen: als je ECHT weet wat je doet, dan weet je ook of je bij aankoop moet keuren of niet. Als je niet zoveel kennis in huis hebt, laten keuren.
Dat bedoel jij volgens mij ook te zeggen, toch?



Ik bedoel dus: als iemand op bokt een paard gaat kopen en vraagt keuren of niet zal ik altijd zeggen, wel doen. Maar om de een of andere rare reden heb ik dat zelf nooit gedaan(ook nooit dure paarden voor de sport gekocht hoor), ben op mijn eigen gevoel afgegaan en heb gelukkig gezonde paarden lopen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:38

persoonlijk zou ik alleen een paard laten keuren om de risico's meer te weten.
Ik vind nu dat men erg aan de regeltjes houdt als deze ront goed of afgekeurd is. Wanneer een paard een afwijking heeft, dan wil dat totaal niet zeggen dat hij daar kreupel van wordt.
Ik ken een paard die 3 3en had gekregen op 3 jarige leeftijd en nu (12 jaar) Z dressuur loopt en "nooit" kreupel is geweest.
Ook geeft de ene dierenarts een 2 en de ander een 3. Vandaar ook
dat ik het niet betrouwbaar genoeg vind.
De training van een paard is nét zó belangrijk, want sommige ruiters presteren het om paarden kreupel te rijden.