Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:34

Tja, wat is erg... Jij bent diegene die er straks de problemen van heeft mocht er iets aan de hand zijn. Ik zou persoonlijk mijn toekomstige paard helemaal door de mangel halen, dus klinische keuring en rontgologische keuring. Niet dat dit 100% uitsluit dat er niets aan de hand is, maar je weet meer dan wanneer je dit niet doet. Maar dit is natuurlijk mijn bescheiden mening...

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:40

nadina schreef:
Tja, wat is erg... Jij bent diegene die er straks de problemen van heeft mocht er iets aan de hand zijn. Ik zou persoonlijk mijn toekomstige paard helemaal door de mangel halen, dus klinische keuring en rontgologische keuring. Niet dat dit 100% uitsluit dat er niets aan de hand is, maar je weet meer dan wanneer je dit niet doet. Maar dit is natuurlijk mijn bescheiden mening...


Je bedoelt denk ik dat dat geen garantie is dat er in de toekomst iets mee gaat gebeuren. Op dat moment weet je wel dat je een gezond paard koopt, tis alleen een momentopname.

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:43

Nou nee, vandaag nog een verhaal gehoord van een paard dat toentertijd 20.000 gulden kostte, helemaal is (goed) gekeurd en achter twee ongelijke benen in lengte had, wat dus niet is opgevallen op de een of andere manier. Dit paard stond altijd op rust en dus scheef, na een jaar kwam iemand er pas achter dat dit paard ook hardstikke scheef was als hij niet op rust stond. Het dier is bij een vooraanstaande dierenkliniek dus goedgekeurd, zowel klinisch als rontgologisch, en toch steeds blessures en hij bleek dus toch niet goed te zijn. Het is een vreemd verhaal, maar het zal je maar overkomen...

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:46

ik zou altijd het paard laten keuren voordat je hem/haar koopt, dat is veel veiliger. en als het later blijkt dat het paard iets cronish heeft ofzo heb je er wel spijt van dat je hem/ haar niet hebt laten keuren!!

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:48

nadina schreef:
Nou nee, vandaag nog een verhaal gehoord van een paard dat toentertijd 20.000 gulden kostte, helemaal is (goed) gekeurd en achter twee ongelijke benen in lengte had, wat dus niet is opgevallen op de een of andere manier. Dit paard stond altijd op rust en dus scheef, na een jaar kwam iemand er pas achter dat dit paard ook hardstikke scheef was als hij niet op rust stond. Het dier is bij een vooraanstaande dierenkliniek dus goedgekeurd, zowel klinisch als rontgologisch, en toch steeds blessures en hij bleek dus toch niet goed te zijn. Het is een vreemd verhaal, maar het zal je maar overkomen...


Dan had de bewuste kliniek een schadeclaim aan zn broek gehad.. nee dat kan echt niet.
Vaak zijn trouwens de achterbenen niet ongelijk maar staat het bekken scheef.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:33

nadina schreef:
Tja, wat is erg... Jij bent diegene die er straks de problemen van heeft mocht er iets aan de hand zijn. Ik zou persoonlijk mijn toekomstige paard helemaal door de mangel halen, dus klinische keuring en rontgologische keuring. Niet dat dit 100% uitsluit dat er niets aan de hand is, maar je weet meer dan wanneer je dit niet doet. Maar dit is natuurlijk mijn bescheiden mening...

Dus jij zou een paard van 2000 euro voor 1000 euro door de mangel halen? Tja, ieder z'n keuze natuurlijk, alles is relatief......... Beetje opletten wat je waar koopt doet ook al een hoop.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:20

Kost geen 1000 euro. Zo'n 500.
En ook een paard van 2000 euro kan in de jaren heeeeeel veeeel gaan kosten aan dierenartsbezoekjes, inspuitingen, speciaal beslag etc. Dan heb je die 500 er in 2 bezoekjes uit.

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:31

mijn paard is niet gekeurd..
1 blik in het medisch dossier was al genoeg.

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:41

ik zou ook zeggen; altijd keuren, zeker een klinische keuring. Het kost de wereld niet maar je weet wel iets meer. Tuurlijk een keuring is ook maar een momentopname, maar toch...

Overigens gaat mijn toekomstige paard (ik hoop eerst deze nog héél lang te hebben Haha! ) ook eerst voor een advies naar Laarakkers, deze zien ook nog ff meer dan de 'gewone' veearts.

Overigens toen ik mijn welsh ponietje verkocht (ze is 3,5 jr en was niet ingereden tijdens de verkoop) niet gekeurd door de eigenaren, maar goed deze is ook voor een
heeeeel klein prijsje (goed tehuis vond ik veel belangrijker dan de prijs) weggegaan. Plus dat ie als speel/ knuffel/leer pony (lees grote hond Haha! ) voor haar dochter was van 5 jaar. Dan is het een ander verhaal.

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:51

ikke schreef:
nadina schreef:
Tja, wat is erg... Jij bent diegene die er straks de problemen van heeft mocht er iets aan de hand zijn. Ik zou persoonlijk mijn toekomstige paard helemaal door de mangel halen, dus klinische keuring en rontgologische keuring. Niet dat dit 100% uitsluit dat er niets aan de hand is, maar je weet meer dan wanneer je dit niet doet. Maar dit is natuurlijk mijn bescheiden mening...

Dus jij zou een paard van 2000 euro voor 1000 euro door de mangel halen? Tja, ieder z'n keuze natuurlijk, alles is relatief......... Beetje opletten wat je waar koopt doet ook al een hoop.


Ik zou nooit een paard van 2000 euro kopen omdat dat meestal vragen is om problemen. Het is natuurlijk ook maar net wat je doel is met een paard. Als je hem voor de recreatie gebruikt wordt het ook anders. Maar ik heb eenmaal een paard gehad met spat (niet zelf gekocht) en dat is dus eens en nooit weer...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:03

nadina schreef:
Ik zou nooit een paard van 2000 euro kopen omdat dat meestal vragen is om problemen. Het is natuurlijk ook maar net wat je doel is met een paard. Als je hem voor de recreatie gebruikt wordt het ook anders. Maar ik heb eenmaal een paard gehad met spat (niet zelf gekocht) en dat is dus eens en nooit weer...

Waarom is een paard van 2000 euro kopen vragen om problemen? Er zijn gigantisch veel leuke paarden te koop voor die prijs of minder en vaak een stuk degelijker dan dat opgefokte WPN-spul. Enne, waarom is het anders voor recreatie? Een recreatieruiter kan ook behoorlijke prestaties vragen van zijn/haar paard. De mijne heeft net in nog geen week 160 km met ruiter èn bepakking gelopen met de sterrit van de NVVR, waar nog meer mensen op hun "recreatiepaarden" forse afstanden hebben afgelegd. Opvallend is wel dat daar verrekte weinig WPN-ers bij waren Vork

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:10

Tja keuren niet zozeer om de benen maar ook andere dingen zoals controle op het hart, longen enz...

Als je het geld niet kan betalen voor een keurig waarom koop je dan een paard?. Laat het dier bekijken of het gezond is op 4 benen en hart en longen. Je vergeeft jezelf nooit meer als het toch een ziekte onder de leden heeft die je met een keuring had kunnen voorkomen dan ben je nog meer geld kwijt.

Een keurig kost 20 minuten en dat op een paarden leven en een hoop geld is het wel waard.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:17

Maar die keuring is ook maar een moment-opname.

Wanneer je "geen" verstand van paarden hebt is keuren wel een must.

Maar keuren of niet, het blijft een risico, want met de keuring komt ook niet alles naar voren.

Je ziet ook dat paarden een keuring goed doorlopen, maar de combinatie
ruiter en paard slecht is en dan heb je ook geen lol aan je nieuwe paard.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:55

Ondanks de dure keuringen hebben wij al veel ellende mogen beleven, inderdaad zijn dit momentopnames.
Boven een bepaald bedrag wordt het door verzekeringen geeist om te keuren. Maar dat zegt weinig over wat er boven je hoofd hangt. Er zijn zoveel dingen die acuut kunnen optreden.
Gezondheid kun je niet kopen, dus een prijs.waardebepaling zegt niets hierover. Van een heel goedkoop paard kun je mogelijk heel lang plezier hebben.
Keuren doen wij niet meer, verzekeren ook niet.
Ik heb eens 14 jaar een dure verzekering betaald en toen het dier kwam te overlijden ging er zoveel procenten af, leeftijd etc. dat ik meer premie had betaald dan dat ik kreeg uitgekeerd.
Zo kan je gezondheidsgeluk ook tegen je werken.
Wat is verstandig? Volg je gevoel.

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:59

Waratje schreef:
nadina schreef:
Ik zou nooit een paard van 2000 euro kopen omdat dat meestal vragen is om problemen. Het is natuurlijk ook maar net wat je doel is met een paard. Als je hem voor de recreatie gebruikt wordt het ook anders. Maar ik heb eenmaal een paard gehad met spat (niet zelf gekocht) en dat is dus eens en nooit weer...

Waarom is een paard van 2000 euro kopen vragen om problemen? Er zijn gigantisch veel leuke paarden te koop voor die prijs of minder en vaak een stuk degelijker dan dat opgefokte WPN-spul. Enne, waarom is het anders voor recreatie? Een recreatieruiter kan ook behoorlijke prestaties vragen van zijn/haar paard. De mijne heeft net in nog geen week 160 km met ruiter èn bepakking gelopen met de sterrit van de NVVR, waar nog meer mensen op hun "recreatiepaarden" forse afstanden hebben afgelegd. Opvallend is wel dat daar verrekte weinig WPN-ers bij waren Vork


Omdat er veel mensen zijn die een paard met problemen voor een lage prijs wegdoen, dat is een feit. En als jij 160 km rijdt met je paard vind ik niet recreatie als in de zin van drie keer in de week een bosritje van een half uurtje (wat iedereen zelf moet weten, ieder heeft lol op zijn eigen manier dus dat bedoel ik niet denigrerend). Je snapt zelf ook wel wat ik bedoel.

Wat ik wil zeggen is:ik zou mijn paard altijd laten keuren, ook al is het een goedkoop paard (ik zou bijna zeggen dan al helemaal), nogmaals, ik heb eenmaal een paard gehad met een chronische beenprobleem en als ik dat kan voorkomen door te laten keuren, dan zou ik dom zijn als ik dat niet doe.

Natasya

Berichten: 41
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: vlaardingen

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:02

klinische keuring vind ik toch wel erg belangrijk om te doen.
Zelf heb ik ook nooit foto's laten maken.
Foto's maken wil ook nog niet zeggen dat je beest helemaal in orde is.
Maar een beetje weten hoe of wat is toch wel prettig!
En als je je paard/pony wil verzekeren ook noodzakkelijk

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:20

Prisca schreef:
Tja keuren niet zozeer om de benen maar ook andere dingen zoals controle op het hart, longen enz...

Als je het geld niet kan betalen voor een keurig waarom koop je dan een paard?. Laat het dier bekijken of het gezond is op 4 benen en hart en longen. Je vergeeft jezelf nooit meer als het toch een ziekte onder de leden heeft die je met een keuring had kunnen voorkomen dan ben je nog meer geld kwijt.

Een keurig kost 20 minuten en dat op een paarden leven en een hoop geld is het wel waard.

Ik ben het volledig met je eens dat als je de keuring niet kan betalen, je absoluut geen paard moet kopen. Maar ik vind ook dat je onder bepaalde omstandigheden er voor kunt kiezen om niet te keuren, bijvoorbeeld omdat je het paard al kent inclusief medische geschiedenis. En zoals gezegd is zo'n keuring en momentopname, die geen enkele garantie geeft voor de toekomst. Als je weet dat het paard bijvoorbeeld al jaren nooit iets gemankeerd heeft, je zelf de gangen al jaren hebt kunnen bekijken en je weet waar je op moet letten, vind ik een keuring niet nodig.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:29

nadina schreef:
Omdat er veel mensen zijn die een paard met problemen voor een lage prijs wegdoen, dat is een feit. En als jij 160 km rijdt met je paard vind ik niet recreatie als in de zin van drie keer in de week een bosritje van een half uurtje (wat iedereen zelf moet weten, ieder heeft lol op zijn eigen manier dus dat bedoel ik niet denigrerend). Je snapt zelf ook wel wat ik bedoel.

Wat ik wil zeggen is:ik zou mijn paard altijd laten keuren, ook al is het een goedkoop paard (ik zou bijna zeggen dan al helemaal), nogmaals, ik heb eenmaal een paard gehad met een chronische beenprobleem en als ik dat kan voorkomen door te laten keuren, dan zou ik dom zijn als ik dat niet doe.

Dat veel mensen een paard met problemen wegdoen voor een lage prijs, betekend nog niet dat alle "goedkope" paarden problemen hebben. Je moet natuurlijk wel zelf enig benul hebben waar je naar gaat kijken en wat je met het paard wilt doen.
Nou zeg jij dat ik geen recreatieruiter ben, maar wat ben ik dan wel? Ik rij graag buiten, doe dat meestal langer dan een uurtje en maak redelijk wat kilometers in een degelijk tempo. Ik rij in de bak dressuur met oefeningen op M1 tot Z niveau (als ik het proevenboekje mag geloven), maar ben absoluut niet van plan om wat voor wedstrijd dan ook te rijden, ook niet endurance of TREC. Ik heb namelijk helemaal niets met wedstrijden, maar ik heb wel ambitie met mijn paard.......
En als ik rondkijk bij de NVVR (=Nederlandse Vereniging voor VrijetijdsRuiters), dan ben ik niet de enige die het zo doet. Dat halve uurtje door het bos wandelen komt ongetwijfeld voor, maar zie ik niet als DE recreatieruiter.
Wat betreft dat keuren, zie mijn bovenstaande bericht.

edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Waratje op 11-10-06 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:48

nadina schreef:
Omdat er veel mensen zijn die een paard met problemen voor een lage prijs wegdoen, dat is een feit. En als jij 160 km rijdt met je paard vind ik niet recreatie als in de zin van drie keer in de week een bosritje van een half uurtje (wat iedereen zelf moet weten, ieder heeft lol op zijn eigen manier dus dat bedoel ik niet denigrerend). Je snapt zelf ook wel wat ik bedoel.

Wat ik wil zeggen is:ik zou mijn paard altijd laten keuren, ook al is het een goedkoop paard (ik zou bijna zeggen dan al helemaal), nogmaals, ik heb eenmaal een paard gehad met een chronische beenprobleem en als ik dat kan voorkomen door te laten keuren, dan zou ik dom zijn als ik dat niet doe.


ben wel benieuwd op welk bedrag dan volgens jou de grens zit van duur/goedkoop

ik heb mijn paard zowel klinisch als rontge laten keuren. (heb hiervoor een pony gehad met artrose, dus wilde dat uitsluiten)

alleen klinisch wil ook niks zeggen. mijn paard was klinisch zeer sterk volgens de DA
op de foto kwamen er wel 2 ocd's uit.
toch heb ik hem gekocht. een paard dat 100% is op de foto's kan net zo goed iets krijgen.
je moet er gewoon geluk mee hebben.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:52

Waratje schreef:

Ik ben het volledig met je eens dat als je de keuring niet kan betalen, je absoluut geen paard moet kopen. Maar ik vind ook dat je onder bepaalde omstandigheden er voor kunt kiezen om niet te keuren, bijvoorbeeld omdat je het paard al kent inclusief medische geschiedenis. En zoals gezegd is zo'n keuring en momentopname, die geen enkele garantie geeft voor de toekomst. Als je weet dat het paard bijvoorbeeld al jaren nooit iets gemankeerd heeft, je zelf de gangen al jaren hebt kunnen bekijken en je weet waar je op moet letten, vind ik een keuring niet nodig.


dat wil ook niets zeggen. ik heb mijn vorige pony eerst vier jaar voor iemand anders gereden voordat ik hem kocht. nooit ziek geweest, misschien 1x een paar dagen kreupel maar dat is elke paard wel eens. vooral in een kudde van 13 paarden kunnen ze wel eens een klap krijgen.
een jaar nadat ik hem had begon hij periodes te krijgen dat hij kreupel liep. later bleek het artrose te zijn.
als ik foto's had laten maken was het misschien toen al te zien geweest. (en misschien ook niet)
maar op een fjord van 1000 euro is een keuring van 500 euro best veel geld.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:59

Ik heb in april een KWPN er gekocht voor 3500 euries, waarbij er dmv een echo is aangetoond dat hij Kissing Spines heeft. Ik heb hem verder niet laten keuren, hij is mijn ´gokje´. Ik ken de oude eigenaar en fokker en weet hoe deze ´klacht´ontstaan is.

Dit paard deed bij aankoop niets anders als steigeren toch heb ik hem gekocht. Het steigeren was binnen een maand over en nu heb ik er een super paard aan. Ik ben al veel voor gek versleten, maar nu ze het paard zien lopen, veranderen ze van mening Haha!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:18

loulou schreef:
maar op een fjord van 1000 euro is een keuring van 500 euro best veel geld.


Maar een fjord van 1000,- waar je na een paar weken niet meer op kan rijden of mee kan mennen is ook veel geld Vork

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:35

superwoman schreef:
loulou schreef:
maar op een fjord van 1000 euro is een keuring van 500 euro best veel geld.


Maar een fjord van 1000,- waar je na een paar weken niet meer op kan rijden of mee kan mennen is ook veel geld Vork


heb er nog 4 jaar veel plezier van gehad, dus bij mij is het nogal meegevallen. Lachen en qua dierenarst kosten heb ik de 500 euro bij lange niet gehaald

voor 1000 euro zou ik de gok nog wel durven nemen hem zonder rontge keuring te kopen Ja

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:59

Mijn pony is wel gekeurd, gewoon voor mijn eigen gevoel.
Mensen bij ons op stal laten hun pony/pony nooit keuren.
En binnenkort komt het 14e paard in 2 jaar al.
Omdat er met die andere 13 allemaal wat aan de hand was.
Daar kan ik echt niet over, laat dan je paard keuren,
weet je het iig zeker, en bespaart je een hoop verdriet. Scheve mond

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:00

Suziej schreef:
Mijn pony is wel gekeurd, gewoon voor mijn eigen gevoel.
Mensen bij ons op stal laten hun pony/pony nooit keuren.
En binnenkort komt het 14e paard in 2 jaar al.
Omdat er met die andere 13 allemaal wat aan de hand was.
Daar kan ik echt niet over, laat dan je paard keuren,
weet je het iig zeker, en bespaart je een hoop verdriet. Scheve mond


Die zijn hard leers Verward