Aan wie zal ik betalen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 11:59

Bij ons op stal hebben we een beetje een probleem!
De eigenaar van de stal verhuurt de boel aan 2 personen. Met deze 2 personen heb ik mijn contract afgesloten. Alhoewel het niet een contract is met hun namen erop, alleen een contract met de stal zelf.

Nu blijkt(dit zegt de eigenaar) dat zij de huur al een maand niet betaald hebben en dat wij nu het stalgeld aan hem moeten overmaken en dat hij de boel weer gaat overnemen! (dit heeft hij in een brief gezet en aan ons gegeven)
Die personen die de boel van hem huren zeggen juist dat wij hem niet moeten betalen en dat ze een advocaat in handen hebben genomen en dat hij hun niet zomaar van het erf mag trappen! Hij zegt(eigenaar) dat het contract per 1 september is afgelopen, terwijl de huurders zeggen dat het stilzwijgend is verlengd met een jaar.

Pfff, ik weet het even niet meer hoor. Ik sta hier nog maar 3 maanden of zo en weet niet wat ik nu moet doen!

Gr. Jeannine

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:35

Ik neem aan dat je augustus nog aan de huurders betaald hebt. Met het bedrag van september zou ik toch even wachten tot begin september. Dan kun je eerst kijken wat er die maand gaat gebeuren. Als je aan de verkeerde betaalt, dan is het zometeen misschien een hele toer om je geld terug te krijgen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:36

wat ik doe in zo een situatie is beide partijen uitleggen dat ik niks betaal totdat er duidelijkheid is in de zaak Haha! Haha!

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:31

Ja, ik dacht er zelf ook al aan om gewoon te wachten met betalen , tatdat ik weet aan wie ik moet betalen! Kan het ook niet verkeerd gaan. Ik vind het niet leuk om de huurders te laten valen, maar als ze echt niet betaald hebben dan kan ik er ook niets aan doen! Ze zeggen dat het komt omdat er zoveel mensen op vakantie waren en dus hun stalgeld niet hebben betaald. Nou als het daar van af zou hangen zou ik dat sowieso heel vreemd vinden!

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:39

ik zou pas betalen als er een nieuw contract ofzo gemaakt is met de eigenlijke eigenaar en anders betalen aan degene waarin jij mee in contract staat.. en eerst een praten met beide partijen samen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:57

dus de huurder verhuurt het weer door? hmm niks betalen tot er duidelijkheid is.

Deerne
Berichten: 698
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Provincie Gelderland

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:52

Inderdaad gewoon even wachten met betalen totdat er meer duidelijkheid is.
succes

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:38

Ik zou niks betalen tot je zekerheid hebt Haha!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:21

simpel:
je hebt een contract. Op dat contract staat een bedrijfsnaam (stalnaam).
Bel de Kamer van Koophandel en vraag na, wie de officiele eigenaar van de stalnaam is. (het hoeft niet perse de eigenaar van het pand te zijn!)
Met dit bedrijf heb jij een overeenkomst, waarschijnlijk niet alleen voor stalling maar ook voor verzorging. De eigenaren van het bedrijf moet je betalen. Jij hebt niks ermee te maken, of zij hun verplichtingen naar anderen nakomen, jij moet wel betalen!!

Je zegt dat de eigenaar de stal weer gaat runnen.
Als je een contract hebt met de twee huurders, zou ik het volgende doen:
- het contract wat je hebt, beeindigen. Houd rekening met een opzegtermijn!!
- een nieuw contract aangaan met de eigenaar. Overleg wel de data vooraf met de eigenaar, omdat die dan ook de verzorging moet gaan doen.
Dan ben je van die discussie af.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:24

Hoi,
Nou het is nu dus zeker dat de eigenaar het weer gaat overnemen! Alleen even geduld...

Ben daar wel blij mee, want de huidige huurders daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. Ik ben er nooit zeker van of ze hem ' s ochtends buiten zetten. Als ik dan niet kom, dan staat hij gewoon de hele dag in zijn isoleercel.(zonder eten)
Vanavond toen was ik er en was het hek al op slot. Alle paarden stonden binnen, behalve die van mij en een ander paardje.
Want ik wil hem graag buiten hebben! Maar!! Ze zouden de hele nacht gewoon zonder voer hebben gezeten+ overdag hebben ze ook al niet meer gehad dan 3 grassprietjes. Al het gras is op, er staat niets meer en wat er staat is vertrapt of doorweekt.

Ze kwamen echt op mij afstormen die paardjes! Dus heb ik ze lekker een baal hooi gegeven. Haha!
Ik baal hier zo van.... Ik zou blij zijn als ze weg waren. Nog even geduld......
Ze zijn gewoon niet echt paard vriendelijk! Moest al 5 x om een baal hooi vragen. Dat deed ik nog braaf bij de huurders, om niet meteen naar de eigenaar te rennen. Maar ik kreeg maar geen baal. Bleek dat ze geen hooi meer hadden en wat ze gaven , dat hadden ze gewoon 's ochtends van de eigenaar weggehaald. Heb nu dus gewoon maar bij de eigenaar besteld en ik kreeg het direct.

Het is niet leuk om op deze manier naar je stal te moeten gaan... Huilen
En mij kijken ze aan alsof ik gek ben! (een paard hoort immers 's avonds lekker warm in een stalletje)

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:24

O,ja, ik heb een contract met de manege niet met een persoon in kwestie. Maar die blijkt ook niet echt rechtgeldig te zijn!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:41

Dan moet je kijken van wie de manege is. Zie kamer van koophande.
Maar waarom is het contract niet rechtsgeldig? Is hij soms ondertekend door een persoon die helemaal niet names de manege mag tekenenen?

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:14

Er staat niet eens een handtekening op van hun kant, alleen de mijne!!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:51

Het lijkt me dat er wel een overeenkomst is; een mondelinge overeenkomst is tenslotte ook een overeenkomst. het is ook bewezen dat die er is; de huurders hebben immers geld geaccepteerd en jij hebt de verzorging uit handen gegeven.

Jij hebt een overeenkomst met de manege, ookal is deze niet ondertekend. blijft de vraag, van wie de manege is.
Voorbeeld; ik ken een manege Q waar de paarden en de gebouwen van een eigenaar X zijn. Die heeft alles verpacht aan pachter Y.
Y exploiteert de manege onder de naam Manege Q BV. Hij gaat zelf contracten aan met pensionklanten, regelt de inkoop van voer enz. en heeft personeel in dienst voor het voeren en uitmesten. Hij int en houdt zelf het geld van de pensionklanten en betaalt een vast bedrag aan pacht aan de eigenaar. Of de pensionstallen nou vol of leeg zijn, de pacht blijft het zelfde. Als pachter Y zijn pacht niet aan de eigenaar betaalt, is dat het probleem van eigenaar X. Eigenaar X kan niet rechtstreeks naar de pensionklanten van zijn pachter gaan om het pensiongeld rechtstreeks te vragen. Hij heeft immers geen overeenkomst met de pensionklanten.

Als dit de constructie is, wat bij jou van toepassing is, dan heb je je contract met de huurders. De huurders zijn dan eigenaar van het bedrijf dat Manege heet.

Het is dus de vraag met wie je een overeenkomst hebt, wie je moet betalen. Als die met de eigenaar is, is er niets aan de hand. Betaal de eigenaar rechtstreeks (en praat nergens over met de huurders).
Als je feitelijk een overeenkomst met die huurders hebt, moet je hen betalen, totdat je het contract opzegt. Op zich kan je dat morgenochtend meteen doen, alleen zullen de huurders vanaf dan niet meer voor jouw paard zorgen.

Aangezien de eigenaar zelf de manegepaarden weer gaat verzorgen, lijkt het me verstandig dat je ervoor zorgt dat je de verstandhouding met hem goed houdt. Ik zou hem daarom deze vraag rechtstreeks voorleggen. "Als ik nu de overeenkomst met deze huurders opzeg en ik ga met u een overeenkomst aan, wie zorgt er dan vanaf nu voor mijn paard?" Een beetje redelijke eigenaar zal jouw probleem onderkennen en in overleg een oplossing zoeken.

Nog een kleine aanvulling: als in het contract een opzegtermijn staat, moet je je daaraan houden, daar heb je immers voor getekend. Maar ik zou dat ook even bespreken met de eigenaar.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:43

Pff, jeetje wat een verhaal!!
Het probleem is , dat ze het zelf niet eens weten. Ze doen heel vaag. De eigenaar is daar nu iedere dag en de huurders ook!
De eigenaar heeft alles op slot gezet en sleept de bak nu zelf en doet alles nu. We kunnen geen hooi meer bij de huurders halen want daar hebben ze geen geld voor en ze hebben de groothandel al 2 maanden niet betaald. Ze zijn er alleen aanwezig en doen zowat niets meer.
Ze verzorgden mijn paardje sowieso al niet, dat moet ik zelf doen. Alles!
Dat contract dat heb ik met de manege en er staan voor de rest geen namen bij. Maar de huurders gaven het mij.
Zowel de eigenaar als de huurders zeggen dat we gewoon een paar weken moeten wachten met betalen. Dus dat is wat ik doe.
Ik zie wel wat er gebeurd. De sfeer is niet bepaald leuk daar. Maar ik begin er wel een beetje moe van te worden van die strijd.
Ze hebben een advocaat in armen genomen! Hij kan de huurders er natuurlijk niet zomaar uitgooien. Maar ze betalen hem niets en ze kunnen nu ook niets meer doen dat wachten tot er wat gebeurd.
Ik ben op het moment de huurders helemaal zat, omdat ze geen kijk hebben op paarden en denken nu alleen maar aan hunzelf. Ze gunnen mij sowieso geen blik waardig, omdat ik mijn naar hun mening te veel zeur over het feit dat de paarden dun zijn en geen gras meer hebben. Neeh, daar hebben ze nu geen tijd voor... Boos!
Wat een gezeik...ik wil gewoon dat mijn paardje lekker in zijn weidje kan staan met zijn vriendjes! Pffff

Weltrusten
Jeannine

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:44

We moeten nu dus allen aan de eigenaar vragen en dan krijgen we het. De huurders stemmen hiermee in! Allemaal erg vreemd dus!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:24

oh wat vervelend allemaal zeg Boos!

ik zal het morgen nog even goed doorlezen, ga nu slapen

Adios

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:27

Met z'n allen om de tafel en duidelijke afspraken maken.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:17

Ik sta er ook en zit met het zelfde probleem. De pensionklanten worden onnodig belast met de hele zaak. Ik wacht nog lekker even af met betalen ik heb van niemand nog een rekening ontvangen. De huurders laten me nu inderdaad zelf hooi halen bij de eigenaar. De huurders zijn niet naar me toe gekomen met uitleg over de zaak. Ze hebben mij geen brief verstuurd, helemaal niets. Het vervelende van de hele zaak is dat het in het verleden ook al eens gebeurd is voordat ik er stond. De eigenaar heeft toen iedereen wegestuurd die hem niet betaalde. Erg vermoeiend allemaal. Ik wacht nog even af en vraag misschien advies aan het bureau van rechtshulp.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:32

Als de eigenaar inmiddels de verzorging doet, is er toch niks aan de hand? Per vandaag nog de stalling opzeggen bij de huurders, en een stallingsovereenkomst met de eigenaar aangaan. Dan kunnen ze je ook wettelijk niks maken.

Gezien de berichten tot dusver zou ik niet afwachten tot je een aanmaning krijgt. Beide partijen zouden een aanmaning op kunnen sturen en er heeft er maar 1 gelijk. Als je aan de verkeerde betaalt, dan ben je hoogstwaarschijnlijk je geld kwijt.
Als je botweg weigert te betalen ondanks aanmaningen, kan het zijn dat je paard gegijzeld wordt; de rechthebbende mag natuurlijk niet stoppen met voeren (officieel tenminste maar ik kijk nergens meer van op) maar hij mag wel de staldeur op slot doen, zodat je niet je paard gauw weg kunt halen (of kunt rijden).

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:33

Jeetje Nienus, is dit nu nog niet opgelost?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:36

kunnen de 'klanten' zich niet verenigen en juridische hulp inschakelen? Iedereen heeft kennelijk hetzelfde probleem daar.

Wel stomvervelend dat ze een ruzie over jullie hoofden uitspelen.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:02

Als er een andere stal in de omgeving was waar ik goed terecht zou kunnen was ik al verhuist. Helaas is dit niet het geval. Ik slaap hier gewoon niet lekker van en ben ook bang dat ik de verkeerde betaal. Ik heb mijn overeenkomst niet met een persoon getekend, maar gewoon met de stal. De eigenaar van de stal zegt dat hij de boel weer overneemt dus ik denk dat ik hem ga betalen. Ik ga voor de zekerheid nog advies inwinnen bij iemand die wat meer weet over hoe het juridisch nu in elkaar zit. @ beantsje wat jij aangeeft klinkt erg logisch en als niemand me meer duidelijkheid kan verschaffen doe ik het ook op die wijze.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:10

desnoods kan je nog advies vragen op het spreekuur van het juridisch loket (zie voor adressen: www.hetjl.nl )

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Aan wie zal ik betalen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:26

Goeie tip! Ik heb ze zojuist gesproken. Ze kunnen helaas geen duidelijk advies geven gezien ze niet weten wat er precies in de overeenkomst staat die de eigenaar met de verhuurders heeft afgesloten. Indien hier inderdaad een opzegtermijn van 3 maanden in is opgenomen wat de huurders beweren, zal ik nog tot die tijd aan de huurders moeten betalen en daarna pas aan de eigenaar. Helaas krijg ik geen inzage in die overeenkomst dus is het nog een beetje de vraag wat te doen. Ik denk dat ik gewoon eens bij de advocaat van de huurders ga informeren. Die is vast wel in het bezit van de overeenkomst en kan me misschien weer iets meer duidelijkheid geven.