Het lijkt me dat er wel een overeenkomst is; een mondelinge overeenkomst is tenslotte ook een overeenkomst. het is ook bewezen dat die er is; de huurders hebben immers geld geaccepteerd en jij hebt de verzorging uit handen gegeven.
Jij hebt een overeenkomst met de manege, ookal is deze niet ondertekend. blijft de vraag, van wie de manege is.
Voorbeeld; ik ken een manege Q waar de paarden en de gebouwen van een eigenaar X zijn. Die heeft alles verpacht aan pachter Y.
Y exploiteert de manege onder de naam Manege Q BV. Hij gaat zelf contracten aan met pensionklanten, regelt de inkoop van voer enz. en heeft personeel in dienst voor het voeren en uitmesten. Hij int en houdt zelf het geld van de pensionklanten en betaalt een vast bedrag aan pacht aan de eigenaar. Of de pensionstallen nou vol of leeg zijn, de pacht blijft het zelfde. Als pachter Y zijn pacht niet aan de eigenaar betaalt, is dat het probleem van eigenaar X. Eigenaar X kan niet rechtstreeks naar de pensionklanten van zijn pachter gaan om het pensiongeld rechtstreeks te vragen. Hij heeft immers geen overeenkomst met de pensionklanten.
Als dit de constructie is, wat bij jou van toepassing is, dan heb je je contract met de huurders. De huurders zijn dan eigenaar van het bedrijf dat Manege heet.
Het is dus de vraag met wie je een overeenkomst hebt, wie je moet betalen. Als die met de eigenaar is, is er niets aan de hand. Betaal de eigenaar rechtstreeks (en praat nergens over met de huurders).
Als je feitelijk een overeenkomst met die huurders hebt, moet je hen betalen, totdat je het contract opzegt. Op zich kan je dat morgenochtend meteen doen, alleen zullen de huurders vanaf dan niet meer voor jouw paard zorgen.
Aangezien de eigenaar zelf de manegepaarden weer gaat verzorgen, lijkt het me verstandig dat je ervoor zorgt dat je de verstandhouding met hem goed houdt. Ik zou hem daarom deze vraag rechtstreeks voorleggen. "Als ik nu de overeenkomst met deze huurders opzeg en ik ga met u een overeenkomst aan, wie zorgt er dan vanaf nu voor mijn paard?" Een beetje redelijke eigenaar zal jouw probleem onderkennen en in overleg een oplossing zoeken.
Nog een kleine aanvulling: als in het contract een opzegtermijn staat, moet je je daaraan houden, daar heb je immers voor getekend. Maar ik zou dat ook even bespreken met de eigenaar.