Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 21:55

Allereerst, ja ik heb de FAQ gelezen, maar niet duidelijk antwoord gevonden op mijn vraag.

Ik heb een "discussie" met de garagehouder over het trekken van een tweepaards trailer met een auto die bijv 1500 kg mag trekken.
Mijn trailer weegt leeg 680 en max 2000.
Volgens de garagehouder moet ik dan een auto hebben die 2000 kg mag trekken.
Ik zelf denk dat ik gewoon op pad mag met mijn tweepaardstrailer en een auto die 1500 kg mag trekken. (hierbij heb ik het dus niet over de massa van het voertuig.)
Overigens ben ik in bezit van BE dus dat probleem is er niet.

Wie helpt mij? En zijn hiervan officiële bronnen bij te vinden die ik de garagehouder onder de neus kan stoppen? Haha!
Op de site van het CBR wordt overigens ook alleen maar gesproken over de massa van de auto, en dus niet over het aantal kg dat een voertuig mag trekken.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:03


Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:04

Even over genomen van de ANWB pagina:

Met een BE-rijbewijs maakt het niet uit of de aanhangwagen totaal lichter of zwaarder is dan 750 kg. Als u maar rekening houdt met het gewicht dat de auto en de trekhaak maxi-maal mogen trekken.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 22:13

@ Daantje, hierbij gaat het dus om de rijbewijzen. Waar het mij om gaat is om het feit dat als een auto 1500 kg mag trekken mag je dan ja of nee een tweepaardstrailer met bijv een paard/pony trekken? (als je beladen met dat ene dier onder de 1500 blijft).

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:17

Dan maakt het niet uit omdat je BE hebt. Dan mag je 500 kilo achter je auto hangen of het nou in een 1,5 paards of 2 paards trailer is. Als je maar onder die 1500 kilo blijft.

Ik had eerst een soort folder ervan op mijn pc, maar heb hem volgens mij gewist. Ik zoek nog even verder voor je.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:11

Wederom wordt in deze folder (http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf) alleen gesproken over het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Dat het voertuig zoals in voorbeeld 7 van die folder leeg 1650 kg is, wil nog niet zeggen dat het ook maar 1650 kg mag trekken. Wellicht mag het voertuig wel 2000 kg trekken, en is er geen probleem als men er een trailer achter hangt.

Kijk ik wil niet mierenneukerig overkomen, maar voor de garagehouder heb ik toch echt iets overtuigends nodig. En dan gaat het dus niet om welk rijbewijs, maar wat mag er wettelijk gezien wel en niet mbt het gewicht wat het trekkkende voertuig mag trekken en de aanhager plus de lading die op dat moment vervoerd wordt.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:12

Overigens ben ik nog steeds overtuigd van mijn eigen gelijk, maar ik zou het graag onderbouwen met enkele betrouwbare bronnen.

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:18

ik had eerst een 2 paardstrailer max 2000 kg. En ik heb een auto die max 1500 kg mag trekken. Dus ik kwam 500kg tekort... terwijl ik maar met 1 paard op pad zou gaan. dus gewicht trailer 760 kg + paard 600 kg = 1360kg. Je zou zeggen dat je er dan onder zit, maar er wordt gekeken naar de 2000kg op het kenteken. Ik heb dus mijn 2 paards verkocht en een 1,5 paards trailer teruggekocht met een max van 1300kg.

Dus aan mij heb je niks, want ik zeg hetzelfde als de garagehouder. Alleen heb ik trailer verkocht en niet een nwe auto gekocht.

Succes!! Misschien ook een idee om het aan de politie te vragen!!

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:19

Ik krijg het niet gekopieerd vanuit de folder van het CBR, maar al op één van de eerste bladzijdes staat letterlijk:

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhanger. Let echter wel op de technische mogelijkheden van het trekkend voertuig.

Eigenlijk dus heel simpel en dat moet genoeg zijn voor hem, want hoe duidelijker wil je het hebben. Er staat hier in twee duidelijke zinnen dat het dus geen ruk uitmaakt wat voor aanhanger je achter de auto hangt als je maar rekening houdt met het daadwerkelijk gewicht wat je auto mag trekken....

Het lijkt mij dat je garagehouder echt gen flauw benul heeft van de regels en een aantal dingen door elkaar haalt. Ik leg het altijd simpel uit, als je BE hebt mag je alles trekken zolang je auto het mag trekken, het gaat hier om het daadwerkelijke gewicht wat achter de auto hangt! Heb je alleen B, volgt er een rekensom (ook simpel maar goed daar denken veel mensen anders over!), het gaat hier alleen om het zogenaamde papieren gewicht, maakt niet uit of de aanhanger leeg is, de papieren vertellen of het wel of niet mag!

Succes....

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:27

Gekopieerd van www.rijbewijs.net

Aanhangersrijbewijs

Wanneer rijbewijs E achter B?
In de praktijk blijkt nogal eens dat bestuurders van een combinatie van een personenauto met aanhangwagen niet over het juiste rijbewijs beschikken. Wie bijvoorbeeld met een zware caravan, een paardentrailer of een boottrailer wil rijden moet het rijbewijs BE hebben. We hebben de verschillende eisen en bevoegdheden nog eens op een rijtje gezet.
Gewicht aanhangwagen bij rijbewijs BE
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:15

Wat daffodil zegt klopt, als je je E hebt, dan is alleen het gewicht wat de auto mag trekken van belang. Er moet (volgens mijn rijschool) wel jurispudentie over zijn.

Ik heb zelf ook zo´n combinatie. Auto mag 1500 kg trekken en ik heb een 2paardstrailer waar ik maar 1 paard in stop. Dus trailer 600 + paard 614 = ruim onder de 1500 kg dus het mag. Dat de trailer plus max. laadgewicht 1800 kg is is niet belangrijk. Dat wordt het echter wel als je geen E hebt.

Maar wat kan het jou schelen wat je garagehouder zegt?

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:11

Wat die garagehouder zegt is wel de toekomst maar voorlopig is het nog niet zo ver.
Ze willen dat de trekauto technisch ook de MTM kan trekken dus dat betekend dat als je een 2 paards met 2ton MTM ook achter een auto moet gaan hangen die 2ton mag trekken, ongeacht of het werkelijke gewicht lager is en of je BE hebt.
Maar zoals ik al zei dat willen ze in de toekomst gaan doen.... en of het ook daadwerkelijk doorgaat.....???
Dat zou betekenen dat er voortaan alleen maar 4x4 of busjes voor (lege) 2 paardstrailers zouden mogen, dat is leuk voor de omzet maar niet voor de mensen die geen grote auto hebben maar wel BE en een 2 paards.... Verdrietig

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:37

als je maar van jezelf weet dat je een goeie en verantwoorde combi hebt. Want je ziet natuurlijk ook vaak zat combi's wat natuurlijk echt niet kan.

succes en laat je echt niet van de wijs brengen door zo'n autohandelaar...

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:53

die autohandelaar ziet omzet! die wil jou een zwaardere auto aansmeren! Lachen

waarom heb je die discussie dan nog? je hebt toch een auto die aan de huidige eisen voldoet?

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:58

Misschien wil die garagehouder een aanhanger niet verhuren aan TS? Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Blijf t vreemd vinden dat zo iemand dus absoluut niet op de hoogte is van de regels.....

Toen ik ging lessen voor E was mijn instructeur hoogst verbaasd dat ik al die regeltjes omtrent wel of niet E achter B zo goed wist. Toen zei ik al tegen hem, das logisch want als ik het niet weet en ik ga ermee rijden hoe krijg ik dan die politieagent (DIE HET OOK NIET WEET!!!) aan zijn verstand dat ik legaal en dus verzekerd rondrij??? Daar gaf hij me wel groot gelijk in....

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:36

precies! ik heb een keer 2,5 uur op het politieburo gezeten om uit te vlooien hoe het nou precies zat want ik had ook constant die discussies met stalgenoten. Die agent wist het ook niet en moest op hun intranet gaan zoeken naar de juiste regels! Hij kon ze niet vinden en heeft diverse collega's gebeld..... nu weet ie het wel!

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:03

ok dan is het geen optie om het aan de politie te vragen.

maar wat mij wel opvalt dat het eigenlijk bij niemand helemaal duidelijk is. Ik heb ook al diverse discussies hierover gevoerd. Het zou wel een stuk makkelijker zijn als ze het wel ff wat duidelijker maken.

daffodil

Berichten: 10447
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:11

Bij mij wel hoor, geen twijfel over mogelijk!

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:12

OK dan!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:36

cissy schreef:
die autohandelaar ziet omzet! die wil jou een zwaardere auto aansmeren! Lachen

waarom heb je die discussie dan nog? je hebt toch een auto die aan de huidige eisen voldoet?


Nee dat is het probleem, ik heb nog geen auto die de trailer (met paarden dan) kan en mag trekken.
Mijn huidige auto is een vw polo en die mag mn trailertje leeg nog niet eens trekken (op 30 kg na dan) Haha!
De auto van mijn ouders mag 1150 kg trekken en daarmee heb ik laatst wel mijn lege trailer uit Nagele gehaald.
Nu ben ik dus op zoek naar iets anders, en dáár begon de discussie mee.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:49

Rachelll schreef:
ok dan is het geen optie om het aan de politie te vragen.

maar wat mij wel opvalt dat het eigenlijk bij niemand helemaal duidelijk is. Ik heb ook al diverse discussies hierover gevoerd. Het zou wel een stuk makkelijker zijn als ze het wel ff wat duidelijker maken.


zo ingewikkeld is het niet, het is de laatste jaren zelfs simpeler geworden!

er zijn 2 regels; ik noem ze voor het gemak maar even RDW (rijksdienst voor wegverkeer) en CBR (centraal bureau rijvaardigheidsbewijzen).
je moet aan beide regels voldoen.

RDW : gaat over of een combinatie auto-aanhanger op de weg mag (ongeacht de chauffeur).
CBR gaat over welk rijbewijs je moet hebben om als chauffeur met de combinatie te mogen rijden.

het CBR-verhaal kent iedereen nou zo langzamerhand wel. Dat is dat gedoe of je nu B of BE moet hebben en kort samengevat wordt daar altijd gekeken naar het laadvermogen van de trailer.

Voor het RDW-verhaal gaat het om wat de auto technisch verantwoord kan trekken. Dat is dus het daadwerkelijk getrokken gewicht.
(Vroeger was het anders, toen keek men bij een geel kenteken naar het daadwerkelijk getrokken gewicht, en bij een grijs kenteken naar het laadvermogen. Misschien komt daar de verwarring van de garagehouder vandaan.) Belangrijk is overigens na te gaan, of de gemonteerde trekhaak bestand is tegen dit hoge gewicht en de vaak hogere kogeldruk.

nog maar weer voorbeelden;
Onze picasso weegt ca. 1400 kg.
Hij mag max. 1600 kg trekken (staat in kenteken)
onze trailer leeg 650 kg, laadvermogen 1350 kg. Dus totaal 2000 kg.


Ik heb B rijbewijs, dus ik mag niet met trailer rijden.
Mijn partner met BE mag dat wel, met 2 pony's van 450 kg erop.
Twee flinke paarden van elk 650 kg mag weer niet, want dan is de trailer + lading = 1950 kg (= meer dan 1600 kg).

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:59

misschien kun je bewijs vinden op www.rdw.nl ?

Maar idd met E mag je een trailer die max een hoger vermogen heeft trekken als je die dus maar niet zwaarder belaadt dan wat je auto mag trekken (anders is het overbelading).

In geval van de auto van je ouders die 1150 kg mag trekken zou je dus een 2 paards trailer (vb ledig gewicht 680 kg) met 1 pony (max 470 kg) erin kunnen trekken Ja

Zonder E is het idd zo dat t ledig gewicht + laadvermogen niet boven die 1150 kg uit mag komen en totaal MTM van de auto + max vermogen trailer samen niet meer dan 3500 kg mag zijn.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:02

nog maar een keer de FAQ, voor diegenen die dat nog niet gelezen hebben, dit is het enige wat nu juist is, voorlopig, tot ze de regels weer aanpassen... viewtopic.php?f=158&t=623044&p=16971072#p16971072

Jobbeltje: volgens mij kun je nu gewoon in jouw geval een grote personenauto aanschaffen en volgens de geldende regels met 1 paard in een 2 paards trailer op stap. Neem wel een minstens 2.0 liter motor anders kom je wat te kort.... Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:07

Toevallig heb ik vorig jaar dezelfde vraag gesteld aan het KLPD. Mijn mail en het antwoord van het KLPD staan hieronder.

Karin schreef:
Geachte heer/mevrouw,

In de praktijk merk ik dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat
over het gewicht dat je achter je auto mag hangen als je rijbewijs E
achter B hebt. De situatie in dit specifieke geval is als volgt:

Volgens kentekenbewijs Mazda 626:
massa ledig voertuig: 1340 kg
toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen: 1500 kg (geremd)

Een tweepaardstrailer mag doorgaans tot een totaalgewicht (trailer +
inhoud) van 2000 kg worden beladen. Mag een persoon die in het bezit is
van E achter B met de bovenstaande Mazda 626 een tweepaardstrailer
trekken die is beladen met één paard waarbij het daadwerkelijke gewicht
dat hij achter de auto heeft niet boven de 1500 kg uitkomt?

Het is mij duidelijk dat het met twee paarden niet mag: daarmee kom je
immers boven de 1500 kg uit die de auto volgens het kentekenbewijs mag
trekken (of je moet er twee kleine pony's in zetten). Maar mag het met
één paard in diezelfde tweepaardstrailer wel, en waarom wel of niet?

Graag zou ik ook willen weten in welke verkeerswet ik de regelgeving
hiervoor kan vinden. Op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130 en
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149 vind ik wel wat informatie
en voorbeelden, maar toch verschaft mij dit niet voldoende
duidelijkheid. Mij gaat het specifiek om die max. 1500 kg
(tweepaardstrailer met één paard) die ik met E achter B (al dan niet)
daadwerkelijk op de trekhaak mag hebben (puur omdat de auto niet meer
dan 1500 kg mag trekken) ook al staat er 2000 kg op de trailerpapieren.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

persvoorlichter bureau Communicatie van het KLPD schreef:
Geachte mevrouw ...,

Eingelijk is het heel simpel. Voor het rijbewijs gelden de gewichten op het kentekenbewijs.
Voor het voorbewegen van de aanhangwagen gelden de daadwerkelijke gewichten.

Het rijden met rijbewijs BE is in dit geval noodzakelijk. Komt het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen niet boven het max. toegestane max voort te bewegen (geremde) max massa dan mag deze aanhangwagen worden voortbewogen.

U vraagt om de wettelijke tekst, maar in feite staat dit op het kentekenbewijs.

Met vriendelijke groet,

Ik wil je deze mail wel doorsturen, zodat je 'm kunt uitprinten en aan je garagehouder kunt laten zien?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:10

daffodil schreef:
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhanger. Let echter wel op de technische mogelijkheden van het trekkend voertuig.

Dat is dus ook wat er in de mail van het KLPD staat.

Met BE mag je alle gewichten achter je auto hangen, zolang dat gewicht maar niet boven het maximaal toegestane trekgewicht komt van de auto waarmee je wilt trekken.

Rachelll schreef:
ok dan is het geen optie om het aan de politie te vragen.

Misschien niet aan een willekeurige agent, maar ik mag toch hopen dat iemand van de afdeling Communicatie van het landelijk bureau weet waar hij over praat. Knipoog