Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:49

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Ik ben op internet een leuke paardencamion tegengekomen.
Tja met Sweety alleen was een camion of trailer niet echt nodig. Maar nu met 3 zou t toch handig zijn. Dyco gaat toch ook blijven en er zijn al 5 mensen die intresse hebben getoond om hem later als dekhengst te willen. Dan zou t ook handig zijn als dat op verplaatsing kan. En ook verplaatsen van wei naar wei is t handiger.
Ik wilde altijd eigenlijk een 2 paardstrailer. Maar mijn vriend (die het rijbewijs heeft ) heeft daar echt geen oren naar. Dan hebben we een zware auto nodig zware taxen, verzekering en zelf een appart rijbewijs. Eigenlijk word t dan allemaal heel erg duur.
De camion is rijbewijs B een oude maar netjs onderhouden nieuwe vloer en assen motor gereviseerd...
Het is een 3 paards met kleine zadelkamer.
Nu vroeg ik me af waarom mensen meestal liever een trailer willen. Is een camion zoveel slechter? Ook deze mensen doen hem weg omdat ze een trailer gaan aanschaffen. Wat zijn de nadelen tov een trailer dan?
Alvast bedankt

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:44

Als de regels in Belgie hetzelfde zijn als in Nederland, is een 3 paardsvrachtwagentje niet mogelijk op B-rijbewijs. De meeste B-rijbewijs vrachtwagentjes kun je niet eens twee paarden op laden (pony's zou eventueel nog kunnen).
Op zich is een vrachtwagen wel prettig in gebruik, maar op B-rijbewijs moet je erg goed kunnen rekenen.
Als je vriend C-rijbewijs heeft (vrachtwagen) kun je natuurlijk wel een leuke vrachtwagen gaan zoeken, maar als hij dat niet heeft zul je toch met auto en trailer moeten werken. Als je niet zo heel vaak weg gaat, kun je ook wel auto en/of trailer huren.
Als je vriend geen E-rijbewijs (aanhanger) heeft, moet je heel goed nadenken welk rijbewijs hij dan erbij zou willen halen.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:39

De nadelen tov een trailer zijn, nog afgezien van beperking qua gewicht, eigenlijk heel simpel: je hebt een auto die 90% van de tijd stilstaat. Bij met name oudere auto's/vrachtwagens betekent dat dat die erg hard achteruit zal gaan. Rust roest, ook voor auto's. Daarnaast moet je wegenbelasting en verzekering betalen voor je vrachtwagen, naast je normale personenauto.
Ook verbruikt, zeker een oudere, vrachtwagen veel brandstof, veel meer dan een auto met trailer, en tenslotte is het comfort voor jou als bestuurder minder. Voor het paard is het comfort meestal beter.

Als laatste: als je op een meerdaagse wedstrijd zou gaan, heb je alleen je vrachtwagen om bv een parcours (bv marathon als je aangespannen rijdt) of de omgeving te verkennen, of, als je zoals ik endurance rijdt, heb je alleen je vrachtwagen als groomauto, tenzij je een groom met eigen personenauto hebt.

Met 3 paarden echter zit je bijna automatisch aan een vrachtwagen vast, en dan ook bijna altijd aan groot rijbewijs. (NL wetten)
3 paarden in een trailer kan ook, er zijn zelfs 4-paardstrailers, maar dan heb je wel een enorm zware trekauto nodig....

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 13:15

Bedankt voor jullie tips ik heb besloten, Dat ik nog even ga afwachten en rondkijken. Velen vertelde me dat het gewoon niet kon B bewijs en 3 paarden. Daarom ik wil niet voor de verassing komen te staan dat t toch C zou zijn.
Ik denk wel dat het allesinds een camion gaat worden en geen trailer. Bedankt voor jullie tips !
Quinzy XXX
Sweety, Déclan & dyco (_)(_)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:32

De wetten zijn hetzelfde Ja
Drie paarden ga je niet geladen krijgen met een B-rijbewijs, zelfs twee is al moeilijk vanwege het hoge eigen gewicht van de vrachtwagen zelf.
Verder vond ik het wel ideaal, ik heb een oud Mercedesje gehad en reed daarnaast een klein licht autootje. Dat vrachtwagentje liep als een trein, verbruikte bijna niks (zware auto verbruikte zeker meer!) en ik kon kwartaalbelasting aanvragen waardoor het niet zo duur was. Het grote nadeel was het onderhoud dat wel erg duur is, dus je moet er wel op letten dat het wagentje goed in orde is en liefst zorgen voor een overdekte stalling tegen roest. De paarden stapten er stuk voor stuk erg makkelijk op, stonden schuin geladen ipv rechtuit, stonden stabieler dan op de trailer en de zadelkamer zat in de laadruimte zodat ik niet net als met een trailer steeds naar buiten moest. Bij regenweer kun je lekker bij de paarden gaan zitten Lachen
Reden dat ik nu voor een trailer ga is omdat de aanschafprijs van een goed klein vrachtwagentje enorm hoog is. Er staan er veel te koop hoor, voor een redelijke prijs, maar het is bijna allemaal rotzooi wat er te koop staat helaas.

EDIT: wou nog even zeggen: de wetten voor het rijbewijs zijn hetzelfde maar de eisen aan de wagen niet, voor het geval je er een in Nederland koopt Knipoog Dan moet je de wagen op bepaalde punten aanpassen en vergeet hem niet officieel in te voeren Haha!

elkie
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Heverlee, België

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:37

ik wou een nieuw topic openen maar eigenlijk leunt dit erg aan bij mijn vraag dus zet ik het hier even (hopelijk is dat ok).
Ik ben op zoek naar transport voor twee paarden. Op dit moment zijn we voor ons vervoer afhankelijk van een paardentaxi, omdat dit behoorlijk duur is beperken we onze uitjes en wedstrijden heel erg. Maar ik wil dus graag in de toekomst eigen vervoer hebben. Zelf rijd ik in een kleine seat ibiza die dus helemaal geen trailer mag trekken maar waar ik verder wel tevreden van ben. Ik twijfel nu of ik voor een andere (zware) auto+trailer zou gaan of voor een vrachtwagentje naast mijn huidige seat.
In aankoop zijn beide mogelijkheden volgens mij even duur ? Wat denken jullie dat het goedkoopst is qua verzekering, belasting, onderhoud, verbruik? Want ja, met die zware auto moet ik dan altijd rondrijden (ik doe ongeveer 18000 km per jaar zonder paard), ik ben ook pas 24, dus hoog risico voor de verzekering die me wsl serieus zal laten betalen voor een zware auto.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 23:04

Ik heb t op verschillende forums gevraagd en ook aan mensen die er 1 hebben. Volgens hun komt de camion altijd goedkoper uit. Tenzij je stukken krijgt natuurlijk.
Mijn vriend heeft nu nog maar 1 jaar zijn rijbewijs en hij mag niet eens een 2 paardstrailer trekken. Dan moet hij nog een appart rijbewijs halen wat ook weer geld kost.
Ik kijk nu dus stilletjes uit naar een 2 paards camionetje

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ervaringen camion VS trailer gevraagd? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:54

Je kunt ook nog gaan voor auto (busje) en trailer huren als je op pad wilt gaan. Wel natuurlijk je E-rijbewijs voor nodig, of eventueel een goede trailer kopen en alleen het busje huren. Er zijn allerlei mogelijkheden, je zult goed kosten per optie moeten bekijken en afzetten tegen hoeveel je uiteindelijk met je paarden op pad gaat.