paard vervoeren binnen de EU

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:17

hai hai,

Ik wil een paard van frankrijk naar nederland vervoeren, wat heb je hier voor papieren voor nodig? er is mij verteld dat je een medische keuring moet hebben, klopt dit? er zijn toch open grenzen? word er dan gecontroleerd? en hoe zit het met het paspoort? dit paard heeft namelijk een chip. en chip papieren, maar geen paspoort zoals je dat in nederland hebt.

ik hoop dat iemand mij informatie kan geven!
bedankt alvast

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:02

Een paspoort is al sinds 01012005 verplicht binnen de EU dus bij dit paard móet een paspoort zijn. Dit document moet nl altijd bij het betreffende dier blijven i.v.m. medicijnregistratie e.d.

Het paard moet idd een keuring ondergaan en je moet ws importpapieren regelen. Bel anders eens met de douane.

Anoniem

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:35

PP --> TAO.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:35


Anoniem

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:44

Voor vervoer naar Frankrijk moet de RVV een uitklaring geven, waarbij de papieren en (in theorie...) de basisgezondheid van het paard word gecheckt. Dit moet binnen 24u voorafgaand aan vertrek.

Je kunt hiervoor het regiokantoor van de RVV bellen in jouw regio. De afspraak moet je op werkdagen voor 14.00 maken, dan komen ze de volgende dag.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:04

Wij zijn tweemaal naar Frankrijk gereden om daar onze ezels te kopen. De eerste maal hebben we keurig alle papieren in orde laten maken (de franse RVV moet dan een verklaring afgeven dat het paard gezond is en dat er in de nabije omgeving van herkomst geen besmettelijke ziekte heerst. Dit kan je het beste via de verkoper laten regelen). De hele reis geen douane gezien. De tweede maal hebben we danook al die moeite niet genomen. Wel het paspoort mee met alle inentingsgegevens. In Frankrijk zijn we aangehouden door de douane. Die vonden deze papieren helemaal voldoende en vrolijk konden we weer verder.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:20

goed dat ik t lees..
maar mijn vraag is nu..
blauwtong heerst onder schapen. ik kom met mn paard van een schapenbedrijf.. *staat niet op de trailer maar toch*.. Zouden jullie zonder verklaring de grens over durven??
Ipv een boete kunnen ze dus ook quarantaine verplichten..

Anoniem

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:37


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:47

Misschien begrijp ik het verkeerd maar ik dacht dat je een paard vanuit Frankrijk naar Nederland wilde vervoeren. Als dat zo is, dan is van belang dat in het gebied van herkomst van het paard geen besmettelijke ziekte heerst en niet zozeer het gebied waar het naar toe gaat.
Neem je het vanuit Nederland mee naar Frankrijk, tja, dan wordt het een gewetenskwetsie zoals Maya het al uitdrukte.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:08

Ik ben daar altijd een beetje dubbel in. In het geval van CarpeDiem zou de eigenaar van die paarden dan eigenlijk ook niet naar Belgie kunnen.

Eerlijk gezegd vind ik die gezondheidsverklaring voor korte tochten over de grens (een training in Minderhout) je reinste geldklopperij. Formeel ben je iedere keer zo'n 50 euro kwijt (voor 1 paard).

Voor een lange tocht - zoals in het geval van TS - zou ik wel laten doen, en een paspoort is zeker verplicht.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:20

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het vervoeren van een paard naar Spanje?

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 16:45

hey,
heel erg bedankt voor alle informatie. ik heb geen idee hoe ik dat met dat paspoort moet regelen want bij dat bedrijf waar ik het paard gekocht heb hebben alle paarden gewoon alleen chippapieren. vreemd, het is wel een betrouwbaar bedrijf hoor maarja...mijn moeder vind die keuring ook een beetje onzin omdat de grenzen open zijn en er geen douane meer is maarja je zou maar net een controle hebben!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:17

ik ben via een hippische reisorganisatie 3 jaar terug naar de ardennen geweest en heb nooit iets gedaan hiervoor, alleen chip en pp mee.
de reisorganistatie zei dat dit niet nodig was.

ook heb ik laatst een pony van een bokker uit belgie gehad en deze heeft ook nog geen pp maar wel een chip en zei vertelde mij dat dat in belgie niet noodzakelijk is...

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: paard vervoeren binnen de EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:25

Ik heb twee keer een paard uit Frankrijk gehaald. De eerste keer ongechipt (was toen nog niet verplicht). Ik heb toen een verklaring door een lokale veearts laten geven dat het paard fit was voor de reis. Ik heb ook het transport officieel aangevraagd en een hele papierwinkel moeten invullen met route en rustplaatsen en zo. Hoop werk en is volgens mij ter plaatse zo de prullenbak ingegaan Pling

De tweede keer hebben we het met alleen een registratiebewijs met Chip en een veeartsverklaring gedaan. Geen centje pijn.

Als je moet vertrekken van een plek die in een besmet gebied ligt zou ik het niet doen en wachten tot die besmetting geweken is. De verspreiding van al die besmettingen komt juist vaak door transporteurs die zich van dit soort voorzorgsmaatregelen geen donder aantrekken.