ponylesjes aan kinderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemarie_
Berichten: 1783
Geregistreerd: 29-07-06

ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:44

Hoi,
Ik ben nu veertien en rij al lang paard. Ik rij Z1 pony dressuur. Mijn buurkinderen (6 en 9 nu) vroegen mij nou ongeveer 2,5 jaar geleden of ik ze pony les wou geven. Ja hoor, zei ik. Ik zou er 2,50 per les voor krijgen. Ik vond het best leuk, want zo gaf ik ze de kans ook zo te leren rijden als ik ook kon, zeg maar. Maar ik ben er nu een halfjaar mee gestopt, omdat ik het te druk kreeg. Ze vonden het heel jammer, maar ja... En eerlijk gezegd vond ik het ook zo saai worden, ze gingen bijna niks vooruit.
Nou zou ik het wel leuk vinden om te weten of er nog meer mensen zijn die zo wat extra geld bijverdien(d)en. Gewoon amateurslesjes, heel erg simpel en alleen voor de beginnertjes... Vork

AlleJan

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Joure, FR

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:50

Ik heb ook wel eens kinderen lesgegeven, maar dat was niet voor geld. Gewoon omdat zij dat geweldig vinden, en ik vind het ook leuk om te doen! Knipoog

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:51

Heb vroeger toen ik zelf nog fanatiek trainde en wedstrijden reed ook les gegeven, wilde zelfs nog een orun cursus volgen maar die lesklantjes die ik had vond ik leuk. Mijn ambitie ligt niet bij het lesgeven en als ik er op terug kijk vind ik mezelf er ook niet geheel geschikt voor Bloos

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:49

Citaat:
En eerlijk gezegd vond ik het ook zo saai worden, ze gingen bijna niks vooruit.
dan zou ik me afvragen wat er mis is met mijn lessen waardoor ze niet vooruit gaan....

Je bent pas 14 en te onervaren in les geven dus in dit geval is dat best logisch. Als jij het leuk vindt en de kinderen ook, waarom dan niet?
Wel altijd oppassen wat je doet want als er wat gebeurt ben je de pineut.
Ik heb ook wel lesjes gegeven aan beginners, op zich heel leuk om te doen maar niet iedereen heeft de ambitie om hoog te eindigen in de sport maar wil puur recreatief een uurtje op een paard zitten en dat moet je wel kunnen als lesgever.

Annemarie_
Berichten: 1783
Geregistreerd: 29-07-06

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:10

Ja, maar met niet snel vooruit gaan bedoel ik ook dat ze het niet serieus namen, meer echt als een spelletje. Natuurlijk is dat normaal op die leeftijd. Maar het is ook vervelend niet te kunnen lesgeven omdat ze heel de tijd vragen ' Anne-Maria koekoek' te spelen en verstoppertje. Dan voel ik me meer een kinderopas die ze een uurtje zoet moet houden. En dat afgesproken uurtje werd al gauw elke week 3 uur met uitgebreide speurtochten! Tong uitsteken Verder was het wel leuk hoor, maar om nou 2 jaar lang elke zaterdag 3 uur lang in mijn vrije tijd 2 kindjes zoet te houden; nee, dat niet.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:35

ik heb ook wel eens les gegeven maar het probleem is als je er geld voor krijgt en er gebeurd iets je vreselijk in de problemen kunt komen tenzij je papieren hebt natuurlijk. de nederlandse wet zit nl soms raar in elkaar

Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:39

Flurk schreef:
ik heb ook wel eens les gegeven maar het probleem is als je er geld voor krijgt en er gebeurd iets je vreselijk in de problemen kunt komen tenzij je papieren hebt natuurlijk. de nederlandse wet zit nl soms raar in elkaar


Ow? Wat voor problemen kun je dan verwachten? Zo illegaal lijkt het me niet.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:44

met kan je verantwoordelijk stellen.
stel iemand valt en komt rot terecht waardoor hij of zij blijvend letsel overhoud ook al kun je daar waarschijnlijk niets aan doen kun je wel de schuld krijgen omdat je 'les' stond te geven en dat zou erg vervelend kunnen aflopen het heeft verder niet met illegaal te maken

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:48

Ik geef wel les aan kindertjes. Maar net als Flurk zegt, als er iets naars gebeurt, kan het fout aflopen. Zo zou een meisje bij mij komen lessen op de eigenwijze Shetlandpony van haar vriendinnetje, hier heb ik 'nee' tegen gezegd. Raar zul je zeggen, maar het meisje reed niet meer bij haar huidige instructrice omdat ze van het paard was afgevallen en haar kaak had gebroken enz. enz. Daarom zocht haar moeder een andere instructrice. Alsof ze daarbij niet zou kunnen vallen. En dan zou ik het moeten doen. Daar had ik geen zin in: die Shetlander is een échte donder, en steigert als ie geen zin heeft enzo. Ze was zich van geen kwaad bewust. En ik probeer zulke dingen wel te vermijden door daarop gewoon nee te zeggen. Ik verdien €1,50 per halfuur. Ze gaan inderdaad weinig tot niks vooruit en het lijkt soms wel of het niet doordringt, maar goed. Ik wil het voorlopig wel blijven doen.

Anoniem

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:35

ik geef ook wel eens tips aan mensen met eigen paarden, wordt hiervoor niet betaalt en is volledig op eigen risico!! zowel voor hun als voor mij!

en beginners laat ik wel eens op mijn paard, maar lesgeven doe ik niet, hooguit tips en dan zoeken ze het maar uit! Clown

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:26

Ik gaf toen ik 12 was al les aan kindertjes van 6 jaar.
Op mijn eigen shet... en dat was dan rondjes hobbelen
in de bak Clown , ze vonden het wel heel leuk. En dat deed ik
dan 2 keer in de week geloof ik Tong uitsteken Clown , en ik kreeg er 5 gulde
voor Haha!

Nu zou ik het ook nog leuk vinden om kleine kindertjes les
te geven op mijn shet hoor. Alleen ik woon best afgezondert
bij de bewoonde wereld vandaan.. dus hier zijn geen kleine
kinderen bijna.

Annemarie_
Berichten: 1783
Geregistreerd: 29-07-06

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 08:08

Ronnie26 schreef:
Ik gaf toen ik 12 was al les aan kindertjes van 6 jaar.
Op mijn eigen shet... en dat was dan rondjes hobbelen
in de bak Clown , ze vonden het wel heel leuk. En dat deed ik
dan 2 keer in de week geloof ik Tong uitsteken Clown , en ik kreeg er 5 gulde
voor Haha!

Nu zou ik het ook nog leuk vinden om kleine kindertjes les
te geven op mijn shet hoor. Alleen ik woon best afgezondert
bij de bewoonde wereld vandaan.. dus hier zijn geen kleine
kinderen bijna.


haha, ja dat doe ik nu ook. Ze vinden het ook heel leuk, maar vooral om te spelen dan.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 08:24

Ja, ik geef zo ook een paar kinderen les. (RianneEline en domirenza @ bokt en nog 1, maar die zit niet op bokt.) Knipoog
Ik verdien er ook 2,50 per les mee.
xxx Bianca.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:06

Ik geef regelmatig kinderen met angst les. Kinderen die niet goed functioneren in een (beginners)groepsles, die ik dan priveles geef. Vanaf de basis weer vertrouwen geven, aan de longe, los, en gewoon veel contact hebben. Ikzelf heb ook geen lesgeef-diploma's, maar ik denk dat als je een beetje inzicht hebt in je leerlingen en de sport, en je duidelijk akn zijn in wat je zegt je al een heel eind kan komen!

Ps. Ik vraag er opzich wel ff iets meer voor dan 2,50 per les :|

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:09

Ja ik heb dat ook wel gedaan, maar nu niet meer. Geen tijd meer voor.

Ach ik vondt het wel leuk, en echte beginners kon ik echt wel wat bij brengen. Maar ik vond dat als het wat verder ging ik er toch echt eerst een opleiding voor moest doen. Ik weet zelf wel wat ik aan het doen ben, maar ja je moet toch wel weten waar je het over hebt. Vooral als je er geld voor vraagt !!

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:14

Denk je aan het verzekerings aspect?
Zolang ze op hun eigen pony's rijden is het risico niet zo groot. Als het echter jouw pony's zijn waarmee je lesgeeft loop je wel een fors risico.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:19

ik heb dat ook altijd gedaan zonder diploma toen.zelfs af en toe op een manege.
maar ben nu even gestopt omdat ik niet echt geschikte pony's heb nu.en geen zin heb ik ongelukken.

LisetCharlot wat vraag jij voor een lesje dan?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:05

Ik kreeg destijds (ik kom nu alleen nog voor mezelf op de manege..) 15 euro voor volle begeleiding, met poetsen, afzadelen en alles erbij. Tis meestal niet alleen dat kinderen het rijden eng vinden, maar ook de onverwachte bewegingen die een pony soms kan maken. Dit bedrag was wel exclusief ponyhuur. Je kan het opvatten als duur, maar als je kind echt graag wilt is het (vind ik) wel een goede oplossing, om het zo langzaam aan voor te bereiden op groepslessen op een hoger niveau dan waar kinderen zelf normaal beginnen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:06

Ik geef ook les aan wat kinderen van +/- 11 jaar. Dat zijn wel echt serieuze lessen op hun eigen ponys (en ik doe het ook niet voor €2,50). Ook ik heb geen diploma. Van te voren heb ik dat duidelijk aangekaart bij de ouders en gezegt wat de consequenties kunnen zijn bij ongelukken. Zij gaven aan dat dat voor hen geen probleem was en zij er altijd bij zouden zijn. Zij stellen zich dan ook op als verantwoordelijke.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:20

Inderdaad.. Dat is zowiezo bij iedereen die bij ons in de bak rijdt al het geval, er hangen overal bordjes dat je voor alles zelf aansprakelijk bent. En daarbij zit het met de verzekering ook goed. Ouders mogen er van mij ook altijd bij zijn, maar moeten wel plaats nemen in de kantine, zodat ze zich niet kunnen bemoeien met de les of tegen de kinderen aan kunnen gaan praten. Bange kinderen klampen zich heel gauw weer aan de ouders vast, en op die manier blijven de kinderen (meestal ook door de ouders hoor!) bang voor de paarden.

Ouders.. Grrr! Soms..

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:33

LisetCharlot schreef:
Inderdaad.. Dat is zowiezo bij iedereen die bij ons in de bak rijdt al het geval, er hangen overal bordjes dat je voor alles zelf aansprakelijk bent.


Die bordjes hebben als het erop aan komt weinig waarde hoor.

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:36

Ik geef geen les, tenminste ik noem het absoluut geen les!!
Het is het helpen van mede ruiters en amazones.

Dan ben je dus geen instructie! en niet aansprakelijk en verantwoordelijk.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:43

Ik heb ongeveer een half jaar les gegeven, aan beginnen lingen, en ze gingen bij mij wel goed vooruit. Als ze voor het eerst kwamen konden ze niks, en als ze door mochten naar een andere les konden ze stappen draven galoperen, sturen en kunnen ze een aantal figuurtjes rijden. dus bij mij leerden ze echt wel. Er werd bij ons 6,50 gevraagt per les maar dan heb je een 10 ritten kaart, en anders was het 7,50 euro per lossen les. En ik heb ook geen papieren...

Ik ga binnenkort een meisje les geven die al ongeveer 2,5 jaar rijd maar dan in een manege.

Annemarie_
Berichten: 1783
Geregistreerd: 29-07-06

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:13

pubelia schreef:
Ik heb ongeveer een half jaar les gegeven, aan beginnen lingen, en ze gingen bij mij wel goed vooruit. Als ze voor het eerst kwamen konden ze niks, en als ze door mochten naar een andere les konden ze stappen draven galoperen, sturen en kunnen ze een aantal figuurtjes rijden. dus bij mij leerden ze echt wel. Er werd bij ons 6,50 gevraagt per les maar dan heb je een 10 ritten kaart, en anders was het 7,50 euro per lossen les. En ik heb ook geen papieren...

Ik ga binnenkort een meisje les geven die al ongeveer 2,5 jaar rijd maar dan in een manege.


En hoe oud zijn ze dan ongeveer? Want 6/7 jarigen zijn nog niet echt serieus natuurlijk.... Tong uitsteken

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: ponylesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:30

Het is heel gevaarlijk wat je doet, zonder je diploma ben je neit verzekerd, als de kinderen dus eraf vallen ben jij dus verantwoordelijk voor de schade en de kosten.