Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:34

Ben ik nu gek of ....? Blond

Kijk de laatste tijd veel naar advertenties voor tweepaards vrachtwagens, te rijden met B-rijbewijs. Hierin kom ik nogal vaak een laadvermogen tegen waarvan ik me afvraag "dat kan toch niet voor een zgn. 2-paardsvrachtwagen?". Zie bijvoorbeeld deze tekst (gekopied van advertentie Marktplaats):

ZEER MOOIE IVECO TURBO DAILY PAARDEWAGEN MET GEHELE ALUMINIUM OPBOUW

DEZE IS GESCHIKT VOOR 2 PAARDEN

LAADVERMOGEN VAN DEZE AUTO BEDRAAGT 860 KILO

Wat nou 2 paarden????? Ze heeft nooit op de weegschaal gestaan Haha! , maar ik heb wel zo'n meetlint waarmee je gewicht kunt bepalen en mijn merrie weegt toch zeker rond de 600 kilo! Ik begin langzaam de overtuiging te krijgen, dat er heel wat illegaal rondgereden wordt of mis ik wat? Verward

dyaco

Berichten: 1438
Geregistreerd: 22-01-04

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:38

avh paarden of pony's misschien bedoelen ze het anders als jij maar weet hoeveel jou paard weegt en wat je kan/ mag vervoeren !

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:41

Kijk naar een vrachtwagen, omdat ik samen met mijn vriendin naar les wil met onze eigen paarden (of een leuke buitenrit op de Veluw of iets dergelijks Pling ). Ook haar paard weegt wel zoveel, over het algemeen denk ik dat je met een gemiddelde KWPN'er toch snel tussen de 550 en 600 kg zit. Dat zou dus 1100/1200 kg zijn (ik ga gemakshalve altijd maar uit van 2 x 600).

Anoniem

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:42

Vrachtwagentjes op B rijbewijs die 1200 KG mogen hebben, zijn zeldzaam of bestaan niet.

2 pony's vervoeren kan vaak wel, maar 2 paarden op B niet.
Of je moet idd illegaal rond rijden.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:46

Grap is: met B-rijbewijs mag je dus met een wagen+lading van maximaal 3.500kg op de openbare weg komen.

Die vrachtwagentjes zelf wegen al gauw 2.000 kg, zeker als ze een laadbak voor vee hebben.

Haal het ledig gewicht van de wagen af van de 3.500 kg max, dan heb je je toelaatbaar laadvermogen te pakken.

Het is een truucje van leveranciers om hun wagen voor een groter publiek aantrekkelijk te maken.
Een naieve koper tuint erin.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:46

Er wordt inderdaad heel wat illegaal rondgereden Knipoog
Er zijn een paar uitzonderingen, maar over het algemeen genomen kun je in B-rijbewijs vrachtwagentjes hoogstens 1 paard vervoeren. Probleem is gewoon dat je onder de 3500 kg moet blijven en zo'n maat auto van die degelijkheid zul je niet gemakkelijk vinden van 1500 kg.
Enne, 1200 kg laadvermogen is niet genoeg, want je wilt zelf ook mee en je wilt vast ook wat spullen mee hebben, dan zit je echt richting 1000 kg per paard+mens.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:51

Dees schreef:
Grap is: met B-rijbewijs mag je dus met een wagen+lading van maximaal 3.500kg op de openbare weg komen.

Die vrachtwagentjes zelf wegen al gauw 2.000 kg, zeker als ze een laadbak voor vee hebben.

Haal het ledig gewicht van de wagen af van de 3.500 kg max, dan heb je je toelaatbaar laadvermogen te pakken.

Het is een truucje van leveranciers om hun wagen voor een groter publiek aantrekkelijk te maken.
Een naieve koper tuint erin.



euh .... 3500 minus 2000 is 1500 kg toelaatbaar laadvermogen? dat zou genoeg zijn .....?

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:53

Waratje schreef:
Er wordt inderdaad heel wat illegaal rondgereden Knipoog
Er zijn een paar uitzonderingen, maar over het algemeen genomen kun je in B-rijbewijs vrachtwagentjes hoogstens 1 paard vervoeren. Probleem is gewoon dat je onder de 3500 kg moet blijven en zo'n maat auto van die degelijkheid zul je niet gemakkelijk vinden van 1500 kg.
Enne, 1200 kg laadvermogen is niet genoeg, want je wilt zelf ook mee en je wilt vast ook wat spullen mee hebben, dan zit je echt richting 1000 kg per paard+mens.



nogmaals euh Knipoog ..... paard: 600 kg, ik: 63 kg, zadel en nog wat: kilootje of 50? = om en nabij de 700 kg .... geen 1000, hoor!?

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:54

het klopt allemaal zolang je onder de 3500 kg blijft mag je gewoon met je B rijbewijs rijden.. Dit is incl je laat vermogen..
Trap er dus niet in want je rijdt gewoon dan zonder rijbewijs.. als je de 3500 kg overschrijdt
Kan je vertellen dat is niet goedkoop..
Enneh je mag dan ook niet meer verder rijden...Lekker sta je dan met je paardjes langs de snel weg.. dikke boete er bij en je kan niet meer verder...
teveel risico..
Maar als het voertuit 2000 weegt heb je nog een laadvermogen van 1500 kg en kan het dus wel gewoon... jijzelf bent niet het laadvermogen hoor..

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:01

ik zit natuurlijk bovenop de antwoorden die hier gegeven worden (hou mijn topic nauwlettend in de gaten terwijl ik aan het werk ben ... Knipoog ).
DUS: als een vrachtwagen 2000 kg weegt, hou ik voor B 1500 kg laadvermogen over, dat lijkt mij genoeg voor 2 paarden van 600 kg stuk + nog wat spullen die je meesleept. Geen probleem dus ....
Maar: als dus in zo'n advertentie wel B-rijbewijs genoemd wordt en het laadvermogen (zoals in mijn voorbeeld), dan moet ik dus concluderen dat de vrachtwagen zelf in dit geval 3500 - 860 kg = 2640 kg weegt?
Is inderdaad niet zo "aardig" van de aanbieder om dit dan onder vermelding van "B-rijbewijs" aan te bieden en het een 2-paards wagen te noemen ..... kunnen hooguit twee pony's in dus.

Tja, je wordt blijkbaar bedonderd waar je bij staat ..... (of ik ben gewoon niet zo slim Bloos )

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:04

neej klopt helemaal hoor wat jij zegt... maar je hebt er dan ook weinig aan als het laad vermogen zo laag is.. ik denk dat er wat met cijfertjes is gesjoemeld bij die advertentie..

Anoniem

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:04

De indeling is toch 2 paards Haha! Clown
Wat jij er in gaat zetten, mag jij uitrekenen Lachen

Op die manier zal er geadverteerd worden Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:06

Ons B-rijbewijs vrachtwagentje:

Massa ledig voertuig : 2406 kg
Maximum massa voertuig : 3500 kg
Laadvermogen : 1094 kg

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:22

Vonnie84 schreef:
Ons B-rijbewijs vrachtwagentje:

Massa ledig voertuig : 2406 kg
Maximum massa voertuig : 3500 kg
Laadvermogen : 1094 kg


en heb jij er nu 1 of 2 paarden in staan?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:12

Tessabo schreef:
nogmaals euh Knipoog ..... paard: 600 kg, ik: 63 kg, zadel en nog wat: kilootje of 50? = om en nabij de 700 kg .... geen 1000, hoor!?

1000 kg is inderdaad hoog, maar beter een beetje marge aan de bovenkant dan aan de onderkant Haha!
Maarre, tel bij jouw 63 kg nog maar wat bij aan kleding enzo, een 70 kg redt je maar zo. Als je man/vriend ook meegaat, die puntert vast wel wat meer dan 70 kg. Zakje voer mee, dekentje extra mee, wat gereedschap mee, poetskist mee, baaltje hooi, wat eten/drinken voor mensen, klaptafeltje + stoeltjes, weet ik veel wat je allemaal stiekum toch meesleept. Het vervelende is dat er plek zat voor is om allemaal in die auto te stoppen, maar ongemerkt loopt het aantal kilo's op.
En als je een flink paard hebt, zet hem maar eens op de weegbrug voor de zekerheid. Er zijn ondertussen genoeg paarden die behoorlijk boven die 600 kg uitkomen.
Daarom, neem ruime marge in je laadvermogen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:28

Tessabo schreef:
Vonnie84 schreef:
Ons B-rijbewijs vrachtwagentje:

Massa ledig voertuig : 2406 kg
Maximum massa voertuig : 3500 kg
Laadvermogen : 1094 kg


en heb jij er nu 1 of 2 paarden in staan?


Hij is ingericht voor 2 paarden (sorry, was het er vergeten bij de zeggen).
Maar doorgaans staat er maar 1 op.
Nou is deze vrachtwagen wel teruggekeurd van C- naar B-rijbewijs. De de vrachtwagen zelf kan meer dan die 1094 kg hebben. Maar dat mag dus niet! Dus ik kan eigelijk ook geen 2 paarden laden.

Anoniem

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:40

Dat is denk ook wel een reden dat sommige zeggen 2 paards.
Dat mensen met C rijbewijs evt. de vrachtwagen weer terug op het oude gewicht kunnen zetten.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:55

Tessabo schreef:
ik zit natuurlijk bovenop de antwoorden die hier gegeven worden (hou mijn topic nauwlettend in de gaten terwijl ik aan het werk ben ... Knipoog ).
DUS: als een vrachtwagen 2000 kg weegt, hou ik voor B 1500 kg laadvermogen over, dat lijkt mij genoeg voor 2 paarden van 600 kg stuk + nog wat spullen die je meesleept. Geen probleem dus ....
Maar: als dus in zo'n advertentie wel B-rijbewijs genoemd wordt en het laadvermogen (zoals in mijn voorbeeld), dan moet ik dus concluderen dat de vrachtwagen zelf in dit geval 3500 - 860 kg = 2640 kg weegt?
Is inderdaad niet zo "aardig" van de aanbieder om dit dan onder vermelding van "B-rijbewijs" aan te bieden en het een 2-paards wagen te noemen ..... kunnen hooguit twee pony's in dus.

Tja, je wordt blijkbaar bedonderd waar je bij staat ..... (of ik ben gewoon niet zo slim Bloos )

Doe mij eens tien van die wagentjes, die dan ook nog enigsinds betaalbaar zijn!!
Kijk een club als Nuyts in Mierlo, Anemone in Scherpenzeel en Roeloffsen in Raalte bieden inderdaad wagens met een eigen gewicht van rond die 2000 kg, maarre ben jij bereid 30.000 euro voor een tweedehands te betalen?? (Nieuw zijn ze vanaf 45.000 - 55.000 euro).
Het gros van wat op marktplaats en conculega's wordt aangeboden is dik zwaarder dan 2000kg, soms zelfs over de 3000 en kost je dus niet alleen klauwen met geld aan wegenbelasting, feitelijk heb je niet eens wat aan zo'n auto, om bovengenoemde redenen.

Enne, mocht je budget wel 30.000 euro groot zijn; bedenk dat enig zoekwerk je nette, betrouwbare vrachtwagens oplevert voor de helft en voor die 15.000 euro haal je fluitend je C-rijbwijs, zelfs met je E erbij en dan nog heb je geld zat over om die vrachtwagen leuk aan te kleden...........

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:45

@Ikke: je moet ook net de juiste bedrijfjes weten Knipoog

Maar ik ben het wel met je eens hoor Ja Het mooie is dat ik zelf mijn C-rijbewijs heb. Maar m'n zusje (heeft alleen B) wilde ook zelfstandig weg kunnen gaan. En de oude vrachtwagen was echt niet veel meer. Dus vandaar dat we voor een B-rijbewijs vrachtwagen hebben gekozen. Maar als ik nu mocht kiezen, dan was motorisch gezien de C-rijbewijs vrachtwagen echt 10x beter. Die kon het gewicht ook goéd aan. De B-rijbewijsvrachtwagen ook wel, maar minder.

vandemariene
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:55

sorry dat ik min of meer off topic ben.Ik weet niet hoe vaak jullie de vrachtwagen zullen gebruiken maar voor de meeste mensen is het goedkoper om een goede zware personenauto te kopen en een 2 paards trailer erbij te kopen dan een klein vrachtwagentje. want ze heb toch een wegenbelasting en apk extra boven je personenauto.. en daarbij komt ook nog wat er in de meeste reacties hierboven staat is dat je eigelijk altijd te zwaar beladen ben met 2 paarden.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:31

Lindy1982 schreef:
Maar als het voertuit 2000 weegt heb je nog een laadvermogen van 1500 kg en kan het dus wel gewoon... jijzelf bent niet het laadvermogen hoor..

En daar moet je dus ook nogeens mee uitkijken, zo heeft een kennis van ons eens flink op zijn neus staan kijken... Vrachtwagentje (B-rijbewijs dus) gekocht, op papier woog de wagen 2100 kg, laadvermogen van 1400 kg. Hij heeft 2 merensen van pak em beet 500 kg per stuk, dus dat zou moeten gaan.
Ware het niet dat de wagen op de weegbrug ruim 350 kg meer woog dan op papier, dus i.p.v. zo'n 2100 kg was het boven de 2450 kg Knipoog en dan blijft er weinig te laden over.
De wagen was waarschijnlijk voor papier leeg gewogen, daarna nog een gietvloer erin, kasten erin, etc, en dat komt dus wél bij je laadvermogen.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:35

Vonnie84 schreef:
@Ikke: je moet ook net de juiste bedrijfjes weten Knipoog

Maar ik ben het wel met je eens hoor Ja Het mooie is dat ik zelf mijn C-rijbewijs heb. Maar m'n zusje (heeft alleen B) wilde ook zelfstandig weg kunnen gaan. En de oude vrachtwagen was echt niet veel meer. Dus vandaar dat we voor een B-rijbewijs vrachtwagen hebben gekozen. Maar als ik nu mocht kiezen, dan was motorisch gezien de C-rijbewijs vrachtwagen echt 10x beter. Die kon het gewicht ook goéd aan. De B-rijbewijsvrachtwagen ook wel, maar minder.

Waarom denk je dat ik tegen iedereen roep dat een grote combi zoveel beter is? Ik weet de weg in paardenautoland, dus, ja, ik zoek de juiste bedrijven uit om mijn argumenten te onderbouwen....... Haha!
Enne wat die prestaties betreft: ik hanteer als eis 20pk per ton MTM als absoluut minimum voor vrachtwagens tot 12 ton MTM. Voor die B-rijbewijs bakjes moet je als vuistregel echt hoger gaan zitten, zo rond de 30pk per ton MTM als absoluut minimum. Voor een bakkie van 3500kg betekend dat een vermogen van 105pk minimaal. Neem van mij aan, er zijn maar weinig Mercedes 310 en 410 te koop, de rest kan een dergelijk vermogen niet eens leveren..........

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 00:12

Ik zal eens nakijken hoeveel PK onze oude vrachtwagen (C-rijbewijs) en onze nieuwe vrachtwagen (B-rijbewijs) hebben.

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:25

En bij deze dan? www.jwtravellers.com
(sorry als dit als reclame word gezien, maar ik zag dit in de paardenkrant staan....)
mag deze wel gereden worden met een B-rijbewijs?

Anoniem

Re: Laadvermogen (B-rijbewijs) vrachtwagens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:16

Ik zie nergens het laadvermogen staan.
Ik heb ze even een mail gestuurd, want ben daar erg benieuwed naar.

Zo had een kennis van me eens een leuk 2e hand wagentje te leen gehad van Anemone.
20 jaar oud, dus ik dat, misschien betaalbaar.
Helaas te duur, maar ook het laadvermogen bedroeg maar 1000 kg.