Welke afspraken met bijrijdster maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 08:09

Sinds kort heb ik een bijrijdster voor 2 dagen per week.
Nu vroeg ik me af welke afspraken er allemaal gemaakt moeten worden.
Ik dacht aan de volgende

* Op tijd afbellen als je niet kunt.
* Zonder cap rijden is op eigen risico's;
* Lichamelijk letsel door val etc. is voor eigen risico's.
* Eventuele (dierenarts)kosten bij letsel paard zijn voor eigenaar paard.( tenzij de bijrijder nalatig is geweest)
* Schade aan derden door paard onder toezicht bijrijder is voor de eigenaar ( is volgens mij wettelijk zo geregeld).

Is het verstandig om nog meer afspraken te maken? (behalve de verzorgingsaspecten en het uitmesten van de stal.

irisselada
Berichten: 112
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:13

ik zou haar helemaal niet zonder cap laten rijden. omdat verzorgsters vaak jongere meiden betreft licht de verandwoording bij jou. ik rijd zelf ook vaak genoeg mijn 2 paarden zonder cap maar ik wil mijn verzorgster niet zonder cap erop zien hoor!
het is maar een suggestie......
groetjes!

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:16

Misschien afspraken over je hanarchement?

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 08:20

De bijrijder is een volwassen vrouw, dus die ga ik niet dwingen een cap te dragen.

Welke afspraken zou ik dan kunnen maken over mn zadel etc?

kimsim

Berichten: 31
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:23

Zelf heb ik afgesproken dat er niet op eigen initiatief wat wordt verandert aan het harnachament. Ik wil niet dat ze een ander bit gebruikt. Zelf heb ik om zeker te zijn in bijzijn van een derde afgesproken dat letsel schade ed. voor eigen risico zijn.

Voor je zadel: Netjes mee omgaan en er wordt niets aan verandert voor zover dat al mogelijk is.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:24

Ik had met mijn bijrijdster de afspraak dat als er wat kapot ging, dat ze het zou vergoeden indien de fout bij haar ligt.

irisselada
Berichten: 112
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:54

ohw inderdaat dan kan je dr niet dwingen. mijn verzorgster is 17.... misschien verder dat er niet in de staart/manen van je paardje geknipt mag worden?

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:57

Alles onder eigen risico, er naast, erop (bij voorkeur met cap..).

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:39

Oh nee, kun je haar niet dwingen? Het is jouw paard! zij wil rijden, en jij wilt dat zij daarbij een cap op doet. What's the big deal?

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:10

oke, ik kan haar dwingen, maar ik rijd zelf ook vaak zonder cap. Dat moet ieder voor zich weten. Zolang ze maar niet bij mij komt als ze dokterkosten heeft door een val of iets anders

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:07

ingeborg schreef:
Alles onder eigen risico, er naast, erop (bij voorkeur met cap..).

Dat kan je wel leuk zwart op wit zetten, maar weinig kans dat het in stand houd voor de rechter. De eigenaar blijft gewoon aansprakelijk, niets eigen risico.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:10

Euh nee hoor. Als jij als volwassenen op een paard gaat zitten ben je zelf verantwoordelijk, en niet het paard of de eigenaar.

Ik zou ook even afspreken dat ze er niet zo maar iemand anders op mag laten rijden, dat ze het paard niet zonder overleg ergens mee naar toe mag nemen en dat er niet zonder overleg aan het paard geschoren of geknipt mag worden. Verder over het harnacement: bij schade door nalatigheid door de verzorger moet de verzorger vergoeden.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:14

Ludora schreef:
Euh nee hoor. Als jij als volwassenen op een paard gaat zitten ben je zelf verantwoordelijk, en niet het paard of de eigenaar.

Dat ligt er grotendeels aan over wat voor schade wij het hebben. Schade die het paard veroorzaakt terwijl de verzorger er op zit, of schade aan de verzorger zelf als ze er afvalt Clown

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:58

Nanda schreef:
oke, ik kan haar dwingen, maar ik rijd zelf ook vaak zonder cap. Dat moet ieder voor zich weten. Zolang ze maar niet bij mij komt als ze dokterkosten heeft door een val of iets anders


Dit heeft imo niks met dwingen te maken, je kan het gewoon verplichten. Net als dat je haar (neem ik aan) verplicht om het harnachement op de juiste manier op het paard te gebruiken, en dat ze bijv niet met hoge hakken op je paard duikt.
Dat jij zelf wel zonder cap rijdt, heeft imo ook niks mee te maken. Voor je toekomstige bijrijder geld gewoon de regel: cap op, en anders niet rijden. Geen discussie, geen uitzondering.
Het verplicht stellen van een cap is bij mij wél een groot issue als ik een bijrijder zou hebben. Niet dat ik die heb, maar toch.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:00

Tulandro schreef:
Ludora schreef:
Euh nee hoor. Als jij als volwassenen op een paard gaat zitten ben je zelf verantwoordelijk, en niet het paard of de eigenaar.

Dat ligt er grotendeels aan over wat voor schade wij het hebben. Schade die het paard veroorzaakt terwijl de verzorger er op zit, of schade aan de verzorger zelf als ze er afvalt Clown


Als het paard schade veroorzaakt in handen van de verzorger is er de WA verzekering. Die is iedereen verplicht om een te hebben. Dan wordt er gekeken naar de WA verzekering van de eigenaar. Als de verzorger eraf valt en ze heeft iets is het haar eigen risico !!!

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:05

Ik heb nog als afspraak in het lijstje staan (o.a., ik noem wat hier volgens mij nog niet is genoemd):
- meld het even als er iets kapot is (harnachement, wondjes)
- voeren doet de eigenaar tenzij anders afgesproken, iets lekkers of extra kuil/hooi mag wel altijd
- evt. maandelijkse kosten + kosten ijzers/bekappen
- licht uit als je als laatste weggaat van stal
- opzeggen kan van beide kanten, met max. termijn van een maand

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:09

Ik heb met de eigenaresse van gizmo allerlei dingen afgesproken, ik vind ze érg rechtvaardig:

Buitenritjes, mocht ik als ik toestemming kreeg van mijn ouders.
Als ik zovaak ga buitenrijden dat ze hoefijzers nodig heeft, zijn de helft van de extra kosten voor mij.
1x in de 2 maanden even het zadel en hoofdstel invetten.

Zo nog wel van die kleine dingetjes, maar dit was echt even omzetten voor mij, niet dat ik het vervelend vind, vind het juist ontzettend prettig, zo weet ik áltijd waar ik aan toe ben Lachen

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:11

Duidelijkheid is denk ik gewoon heel erg belangrijk. Deze afspraken moet je niet maken om iets moeilijk te maken, maar juist om alles makkelijker te maken.

En zo iets als onderhoud van het tuig vindt ik meer als normaal. Niet alleen de lusten, ook de lasten Tong uitsteken

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:12

betaal ik wel of niet, als ze bijvoorbeeld een maand niet gereden heeft door haar of het paard, of betaald ze de helft ofso
en mag ze bijvoorbeeld ze staart bijknippen,

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:15

Een WA verzekering dekt geen ledsel bij omgang met levende wezens (in dit geval paarden). Hiervoor moet je een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Deze dekt grotendeels lichamelijk ledsel dat ontstaan is door omgang met of het rijden op jouw paard. Let wel, een aansprakelijkehidsverzekering dekt niet voor 1000procent!!!

Verder zou ik een contractje afsluiten over jouw paard (wat mag de bijrijder wel en niet met jouw paard doen), het harnachement (als iets stuk gaat of gestolen wordt) en over de veiligheid. Als de bijrijder ervoor kiest om zonder cap te rijden dan kan dat. Maar als ik jou was zou ik dit niet goed vinden. Mocht zij letsel oplopen dan is dat voor haar geen eigen schuld dikke bult. De kans is vrij groot dat de schuld naar jouw paard geschoven wordt en dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent voor de gedragingen van jouw paard. Oftewel de bijrijder kan jou aansprakelijk stellen.

Zelf ben ik toevallig kort geleden met een soort gelijk probleem langs geweest bij De rechtswinkel en Univé. Mocht je 'een echt advies' willen. Dan raad ik je aan om daar even langs te gaan. Je krijgt een advies op maat, dat op jouw situatie van toepassing is. Zo weet je zeker of je een verzekering af moet sluiten, welke verzekering dat is en waar je aan toe bent.

succes!

SuperRupsje

Berichten: 371
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:16

Ik heb met de eigenaresse van Rolex ook allemaal afspraken: zadel+ hoofdstel schoonmaken na gebruik, afbellen als ik niet kan, maandelijkse bijdrage, wie wat wanneer aan xtra zorg doet (meneer heeft nogal gevoelige benen met wondjes die vaak wat extra aandacht nodig hebben), in een schriftje even laten weten wat ik met hem heb gedaan. Maar niets van dat alles staat zwart op wit, ik vind het eigenlijk ook nogal logisch allemaal... En ja, als door mijn schuld het hoofdstel stuk gaat, dan ben ik daar verantwoordelijk voor. Het is eigenlijk maar triest dat je dat soort vanzelfsprekenheden in een contract moet vastleggen (ik bedoel niet triest van de eigenaren hoor, integendeel, triest dat er blijkbaar genoeg bijrijd(st)ers zijn die zich zodanig niet aan de normale omgangsvormen weten te houden dat zoiets als een contract nodig is...)

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:20

Tijgertje86 schreef:
Een WA verzekering dekt geen ledsel bij omgang met levende wezens (in dit geval paarden). Hiervoor moet je een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Deze dekt grotendeels lichamelijk ledsel dat ontstaan is door omgang met of het rijden op jouw paard. Let wel, een aansprakelijkehidsverzekering dekt niet voor 1000procent!!!


WA staat voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Dus ik heb het echt over de WA verzekering. Als jou paard, in jou handen, of vanuit de weide of zo, iets anders kapot maakt, dekt jou WA verzekering. Net als dat jou hond de bank van een ander kapot zou maken.

Als jij besluit op een paard te gaan zitten, ben je zelf verantwoordelijk als je eraf valt..... Ik kan me dus echt niet voorstellen dat ik de eigenaar dan aansprakelijk zou kunnen stellen. Ik heb hte overigens ook ooit uitgezocht, en het is gewoon niet zo. Als je van een paard valt ben je zelf verantwoordelijk.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:29

Als jij besluit op een paard te gaan zitten, ben je zelf verantwoordelijk als je eraf valt..... Ik kan me dus echt niet voorstellen dat ik de eigenaar dan aansprakelijk zou kunnen stellen. Ik heb hte overigens ook ooit uitgezocht, en het is gewoon niet zo. Als je van een paard valt ben je zelf verantwoordelijk.

Dit is niet helemaal waar, jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen paard of welk dier dan ook Knipoog Toen ik vorig jaar van een paard van iemand anders afgevallen ben, wilden ze van mijn verzekering weten of ik mijn eigen paard reed of die van iemand anders. zou het paard van iemand anders zijn geweest zou de verzekering dit op de verzekering van diegene verhalen Knipoog Ik heb het in dit geval over de ziektekosten verzekering. Volgens mij is het Lrdl oid hier op bokt die in de verzekeringen zit, die kan hier het antwoord wel op geven!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:44

Informeren naar bepaalde verzekeringskwestie`s is nooit verkeerd, ik denk dat je dat het aller beste bij je eigen verzekering kunt doen Knipoog

Inmiddels heb ik drie bijrijdsters en voor hen geldt allen dezelfde afspraak: rijden geschiedt op eigen risico. Als zij vallen tijdens het rijden is dit hun eigen verantwoordelijkheid en valt het te verhalen op hun eigen verzekering. Gebeurd er tijdens het rijden wat met mijn paard, is dat voor mijn verantwoording. Immers laat ik ze op mijn risico rijden op mijn paard, zij rijden op hun risico op een andermans paard.

Een aantal afspraken kun je altijd op papier zetten zoals:
- eventuele onkosten vergoeding
- vaste dagen / uren dat de bijrijder mag/komt rijden (optijd afbellen lijkt mij dan niet meer als normaal Bloos)
- wie de kosten op zich neemt van eventuele lessen en/of wedstrijden

Met mijn bijrijders heb ik de vaste afspraak dat ik er verantwoordelijk voor ben dat de tuigage etc. in orde is. Dat de paarden geent en ontwormd zijn en dat er een geschikte accomodatie is om het rijden mogelijk te maken (thuis verlichte rijbak, nabijgelegen rijhal, vervoer). Enige wat voor henzelf is, zijn de les kosten en de extra bijkomende dingen die zij nodig achten.

Alles gaat in goede harmonie met deze duidelijke afspraken. Mijn bijrijdster kwam overigens zelf met het idee bepaalde kosten voor zich te nemen. Je biedt ze tot slot een mooie kans Knipoog

jasmijntje
Berichten: 267
Geregistreerd: 09-05-05

Re: Welke afspraken met bijrijdster maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:49

Afspraken maken over hoe vaak de bijrijdster rijd per week, wellicht ook op welke dagen. Mag ze springen, mag ze buitenritten maken? Moet alles in overleg of mag ze zelf beslissen wanneer je paard een deken op moet? Bel jij de smid of zij? Mag ze het paard meenemen op de trailer? Mag ze zelf de instructie uitzoeken? Ik kan nog wel even doorgaan....