Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 09:52

ik ga vandaag bij een paard kijken om te kopen. Nu ben ik allemaal goed aan het nadenken wat ik allemaal wil gaan vragen.
Dus mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie allemaal vragen voordat je besluit het paard te kopen?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:56

Ik zou zeggen, kijk supergoed uit je ogen.

Ik heb me bij mijn pony ook rotgevraagd aan die man.
Toen Silence eenmaal bij mij stond, bleek er allemaal niks van waar te zijn.
Helaas dus flink besodemieterd om het zo maar even te zeggen.

Ik heb er geen minder leuke pony door gekregen hoor, maar als die man eerlijk was geweest, had ik zeker nog over mijn keuze nagedacht voordat ik mijn besluit nam. En was de keuze achteraf niet op Silence gevallen.

Succes ermee.

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:57

De vragen die ik toen gesteld heb zijn o.a.:
-Reden verkoop
- In hoeverre zadelmak
- Vraagprijs
- Karakter
- Wat hij al gewend was (aangezien het om een groene 3 jarige ging).

Voor de rest zou ik het niet meer weten Bloos

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:58

De standaard dingen ( zoals leeftijd, geslacht enzo ) weet je al neem ik aan. Ik zou graag over het verleden van een paard willen weten, of hij of zij ooit ziek is geweest of blessures heeft gehad. Wat hij of zij allemaal kan ( op rijtechnisch gebied ) en of hij of zij al wedstrijden heeft gelopen. Of hij of zij stalondeugden heeft is ook wel handig om te weten. Hoe het karakter is van het paard. En of je het paard mag laten keuren en misschien op proef.
Veel plezier en succes vandaag

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 10:05

oke tot nu toe weet ik alle dingen die jullie aangeven al en de eigenaresse kwam wel eerlijk over, zo zijn stalgebreken gelijk aangegeven

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:29

karakter, manier van opvoeden, niveau training, stalgebreken, medisch verleden.
Je hangt hier natuurlijk voor 100% af van de eerlijkheid van de verkoper, daarom :
laat hem/haar klinisch en radiografisch keuren, weet je toch al zeker dat het hier goed zit.
Probeer hem op proef te krijgen.
Neem de voeten op als je gaat kijken en zie in zijn/haar mond. Gaat dit allemaal makkelijk, is het in elk geval een goed opgevoed paard.
Ik laat ook altijd eerst de eigenaar rijden, zodat je de bewegingen goed ziet, vooraleer ik er zelf opkruip. Observeer alles goed en kijk naar de oren van het paard bij alles wat er gedaan wordt. Kun je heel veel van aflezen.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:34

En mocht je het paard leuk genoeg vinden om m te kopen, laat 'm keuren! Ik zelf zou ook altijd een röntgenlogische keuring willen doen. Ook al komt het paard bij de fokker vandaan, en heeft het dier nooit wat gehad, die fokker kan ook niet IN het dier kijken.
Met een röntgenlogische keuring ben je niet verzekerd van een paard zonder blessures, maar je kunt wél eea signaleren.

Annalee
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:41

Is een röntgenlogische keuring niet erg duur? Waar kun je dat doen? Ik ben zelf ook bezig een paard te kopen namelijk.
trouwens even off topic, wat heb jij indrukwekkende foto's bij je profile staan! Waar heb je dit allemaal geleerd?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:55

Informeer bij de veearts naar prijzen. Ik heb werkelijk waar geen idee, werd altijd betaald door de stal waarvoor we paarden zochten Haha!

@ Annalee: wat vrijheidsdressuur en showrijden betreft heb ik het meeste geleerd op stutteri stasevang in Denemarken. Hetgeen ik mijn eigen paard nu heb aangeleerd (spaanse pas en compliment) heb ik zelf gedaan. in Denemarken hadden we alleen paarden staan die het al konden, en is mij alleen de uitvoering geleerd. Niet hoe je zoiets aanleert. Ben dus volop aan het prutsen Haha!

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:41

En was het wat?

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:24

Jammer genoeg was het drie keer niks, de eigenaar stond ook gewoon zo hard te liegen en zichzelf tegen te praten. Waardoor ik zelf wel mijn ideeen kreeg over wat er met het paard gedaan was en hoe dat die in het echt was.
Dus daar begin ik niet aan, eerlijkheid vind ik toch een heel belangrijk punt.
Maar ja volgende keer beter

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:32

jammer maar idd volgende keer beter Pling

natuur5D

Berichten: 103
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: zaandam

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:23

ook handig om te weten, als je paard met meerdere paarden op het land of in een paddock komt te staan, is hoe de omgang is met andere paarden. kan nmamelijk best problemen opleveren.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:15

Periode van verkoop, realiseer je dat paarden met pollenallergie het liefst in de winter van eigenaar verwisselen.Sommige paarden na een welverdiende rust ( peesproblemen) te koop worden gezet.
Staart en manenexzeem etc etc.
Bij de koop van een kinderpony , was mijn vraag .. is dit de pony waar u uw kinderen op laat rijden als u boodschappen gaat doen?
Bijna alle paarden hebben wel iets het is de kunst om niet de ellende van een ander te kopen. En dat is niet makkelijk.
Verder kun je zelf natuurlijk een dierenarts laten keuren.
Heb geen haast en wordt niet bij de eerste aanblik verliefd.....
neem een vertrouwd persoon mee die jou kan helpen met relativeren en doorvragen. Veel succes.( leuk om terug te horen wat je voor paard/pony gekocht hebt)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:53

Ik wil alleen weten of diegene waar ik zaken mee doe eerlijk is Bloos verder verdiep ik me altijd in de papieren die ik van te voren opvraag. Als je twijfelt aan jezelf of aan je kennis, neem dan iemand mee voor de zekerheid.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 01:49

Ik denk dat het heel anders hier is. Op Aruba is de paardenwereld klein iedereen kent elkaar. Nadat ik met een eerste paard ben opgelicht ben ik nu toch een stuk wijzer geworden.
Niemand verkoopt een goed paard ( zomaar) tenzij de reden duidelijk is. ( B.v financiele redenen) of aanschaf ander paard die wat meer kan. Op dit moment ben ik rustig aan het rondkijken voor een wedstrijd paard voor mijn dochter. Als iemand 10 paarden heeft staan dan verkoopt hij natuurlijk niet het beste paard. Let heel goed op mensen proberen je alles aan te smeren.
Kijk ook of het klikt met het paard en vertrouw je intuitie. Kijk hoe het paard reageert als je zelf opzadelt. Ik heb moeite met de antwoorden van een eigenaar meestal liegen ze.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 02:42

Als ik bel vraag ik:

Heeft het paard gebreken/ is het 100% gezond?
Hoe zijn z'n gangen?
Hoever is de africhting/ wat is er mee gedaan?
Reden van verkoop?
Karakter dier?
Grootte? (altijd ff checken)
Is hij/zij recentelijk gekeurd?
prijs?

Dit is een lijstje van vragen die zoiezo stel.
er zullen misschien nog wel meer vragen zijn, maar dit is waar ik nu direct op kan komen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:21

En bij een merrie vraag ik altijd of ze erg last hebben van hengstigheid. Daar heb ik een hekel aan. Haha!
Of ze makkelijk te laden zijn, vind ik ook belangrijk.
En voor de rest staat het hier allemaal al..

kleppieklep
Berichten: 54
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:05

Je moet wel heel erg opletten,ik ben ook een tijdje op zoek geweest..De eerste waar we kwamen bleek kreupel te zijn..Een andere had hele erge haken en liep alleen maar te schudden met rijden,je moet echt goed opletten!En laat de eigenaar eerst zelf even rijden,voordat je erop stapt.Je weet nooit!En als je dan iets leuks gevonden hebt,ga je nog een keer onverwacht erheen en dat je dan zelf alles kan zien.En altijd laten keuren vind ik!

shiirl
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:44

ik ga ook een paard kopen ben er al een paar keer geweest en heb er ook opgereden het is een merrie en is 8 jaar. ze is wel braaf maar die man vraagt 2000 is dat een normael prijs ?

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:57

wij hebben bij de vorige tegen de eigenaar gezegd: we willen hem laten keuren, maar als hij niet goedgekeurd wordt zijn de kosten voor jullie, als ze dan meteen nee zeggen, dan is de kans aanwezig dat het paard misschien gebreken heeft. Gelukkig zeiden onze eigenaren: geen probleem, hij is 3 maanden geleden al goedgekeurd, dus als hij dat nu niet wordt, dan betalen wij. Het paard werd goedgekeurd, en is nu dus van ons ( en t is een krengetje, heeft niet voor niks de bijnaam: zwarte heks) haha veel succes met de aankoop van een paardje.
Oh ja, ga bij verschillende paarden kijken, ook als je ze op het eerste gezicht niet echt super vind. Je leert hier namelijk heel veel van!

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:52

Zorg eerst wat voor eisen je aan een paard stel, dan ga je kijken wat voor bouw die heeft staat het paard je aan kan je zelf wel een buig test doen hieraan kan je zien of het paard binnen vijf paasen goed loopt wel alle 4 de benen dit voorkom je dierenarts kosten bij elke keuring loop dit paard goed dan kan er altijd nog een keuring komen. koop in iedergeval geen andermans probleem claudia

Dennis

Berichten: 31479
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat wil jij weten voor je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:05

Alles.

Voor mij zijn het belangrijkst wat ze op de keuring gedaan hebben, papier en wat de(eventuele) nakomelingen gedaan hebben. Ingereden/betuigd maakt mij niet uit, liever niet zelfs.

Ik ga zondag voor het eerst kijken bij een pony die al WEL in gereden en betuigd is(de andere pony's die ik op volwassen leeftijd gekregen heb waren allemaal nog helemaal groen). Ik vind dat toch erg moeilijk, er kan al veel aan geknoeit zijn (t gaat om een merrie van 17).