paard dat niet de trailer in wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 11:17

hallo.
ik wil volgend jaar gaan beginnen met wedstrijd rijden,
maar nu heb ik 1 probleem.
mijn paard is 2x in de trailer geweest
1x toen het heel erg hard omweerde waaide en alles
en toen moes ze 2 uur onderweg naar mij toe komen.
de 2de x toen ze kreupel was en uit het land gehaald moest worden met de trailer.

dat zijn niet echt leuke ervaringen dus.
nu weet ik niet of ze de trailer nog op wil.
weten jullie misschien trukjes of adviezen hoe ik kan oefenen de trailer in te gaan zonder dat ze gestrest raakt.
dank je wel voor eht lezen

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:11

Ik zou zeggen: probeer het eerst eens een keer. Misschien maak je je zorgen om niets!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:14

Trailer achter de auto en oefenen maar!
Paard voeren in de trailer, paard poetsen in de trailer.
Gewoon laten zien dat het niet eng is!

Vooral geen geweld gaan gebruiken, ook niet op het moment dat je je geduld begint te verliezen.
Staat het paard erin, rij dan een klein blokje om en haal het paard er weer uit. Zo ziet deze dat er niks engs is.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:11

ga het even volgen,

mijne was toen we haar ophielden nog maar 1 keer in de trailer geweest, van haar geboorte plaats naar de stal waar ze stond, toen kocht ik haar en moest ze gelijk 3 uur in de trailer Ach gut


nou poos terug had ik een onderlinge wedstrijd, ze ging thuis prima de trailer op, mooi dacht ik.

was klaar met de wedstrijd, wou paard er weer opzetten, ja toen wou mevrouw niet meer...
zijn wel 3 kwartier bezig geweest haar er weer op te krijgen. met 5 man ofzo, ze ging er gewoon als een ezel bij staan kijken...

vanaf volgende week gaan we elke week lessen en 22 okt komt er weer een onderlinge aan, dus moet het weekend maar eens bezig met trailerladen, gewoon alle rust de tijd voor nemen en dan zien we wel hoever we komen Lachen

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:41

Tips om te proberen:
(ga niet oefenen als je weinig tijd hebt)

Thuis oefenen, belonen als hij/zij erin staat (handje biks) er weer uit en er weer in, aantal keren achter elkaar.
Sommige paarden lopen liever niet achter je aan, in dat geval doe je de longeerlijn er even aan en blijf je zelf naast de klep staan en drijf je je paard met een zweepje.

Maak aan beide kanten van de trailer een longeerlijn vast.
Laat iemand de longeerlijnen oppakken als je met je paard voor de klep staat, kruis de longeerlijnen zodat deze sluiten achter je paard.

Gebruik een kettingtouw (lijn met als eerste stukje een stukje ketting) doe de ketting door de ring van het bakstuk van het halster, doe hem onder het kin door en maak hem vast aan de ring van het bakstuk aan de andere kant.
Als je paard achteruit gaat lopen blijf je staan, je paard trekt daardoor zelf het ketting strak onder zijn kin, en dat vinden de meeste paarden niet prettig.
Zodra je paard stilstaat en ontspant loop je er naartoe en maakt het ketting even een beetje losser, dan opnieuw proberen.
Je mag zelf wel een beetje druk op het touw zetten, maar niet rukken eraan geven, want dan ben jij degene die hem pijn doet en zal hij zich alleen maar meer verzetten, je paard moet door zijn eigen toedoen zichzelf in een ongemakkelijke positie brengen.
Deze manier is vooral handig als je vaak alleen ergens met je paard naartoe moet.

Als mijn paard in de trailer staat doe ik altijd eerst de buis erachter en dan zet ik hem vast.
Als ik hem eruit haal maak ik hem eerst los en dan doe ik de buis er achter vandaan.

Zo voorkom ik in beide gevallen ongelukken mocht hij eruit willen en nog niet los zijn, sommige paarden kunnen nl. vreselijk in paniek raken als ze ontdekken dat ze nog vast zitten terwijl ze met hun achterbenen al op de scheve klep staan.

Boos ben ik in het verleden verschillende keren geworden maar ben er ondertussen wel achter dat dat meestal averechts werkt Vork

Heel veel succes en ik hoop dat jij of iemand anders er iets aan heeft, want er is niets minder dan een paard wat niet in de trailer wil.

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:44

Ik zou je niet druk maken voor je het geprobeerd hebt!
Gewoon nog een keer proberen en dan inderdaad een stukje gaan rijden ofzo.. Waarschijnlijk gaat ze er gewoon in!

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:44

bedankt voor de tips, ik zal het ook zeker eens proberen, moet je met zn meerdere zijn om het te oeffenen of kan je het ook in je eentje doen?

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:48

Kun je ook makkelijk alleen doen, maar samen kan ook makkelijk zijn. Als je er maar de tijd voor neemt en niet gelijk met een longeerlijn erachter of wat dan ook aan de gang gaat.

Probeer het eerst eens lekker rustig met wat eten!

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:49

idd, dat was ik ook van plan Lachen liefst zonder zweep/longeerlijn of wat dan ook in het begin, en idd gewoon de tijd voor nemen en proberen in alle rust.

we hebben toen op de wedstrijd wel met longeerlijn gedaan uiteindelijk. toen zat ze haast op haar kont maar nog ging ze niet.

maargoed we gaan het gewoon proberen Lachen
ze is nog jong.

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:52

Precies, en zeker omdat ze jong is ook proberen dat het niet iets wordt waar ze stress mee merkt..
Wat uiteindelijk ook vak kan helpen is een bezem als je al ff bezig ben. Dit bedoel ik dan niƩt om mee te slaan, maar om de 'haren' ervan in haar billen te duwen, veel paarden vinden dit niet fijn en stappen daardoor naar voren..

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:54

ja die ken ik Haha!
zo hebben we op stal ook wel een diertje erop gekregen,
eerst een keer zonder proberen, en stak gewoon diegene de gek aan. nou hup bezem gepakt en zo 'in' de kont geprikt, hij stond er zo op...

maargoed dat is allemaal voor later eerst proberen we het maar eens 'rustig' Haha!

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:16

Wij waren altijd de attractie van de wedstrijd en niet op een leuke manier. Ik heb met mijn paard van alles, zo niet alles, geprobeerd. Van longeerlijnen (levensgevaarlijk! en zooo ontzettend dom om te doen! Boos! ), tot Natural Horsemanship (de spelletjes vond ze geweldig!), zweepje (averechts effect), eten (niet omkoopbaar) enzovoort enzovoort! En niks van dat alles werkt.

Vooraf: Mijn paard is dus niet bang. Heeft nooit iets meegemaakt. Vertikt het enkel om alleen op een trailer te staan.

Wat wel helpt is de bezem! En helemaal in combinatie met een muur, bosjes, vrachtwagen langs 1 kant van de trailer. Wij zetten haar in alle rust recht voor de kar en drukken de haren in haar billen (dit moet je wel precies doen voor het stopmoment).

Wat nog het allerbeste helpt is gewoon met 2 paarden op concours gaan. Dan kan ze niet wachten tot ze erin mag! Haha!

En dan nog 1 tip: Stuur alle omstanders direct weg! Die kunnen je niet helpen en zorgen alleen maar voor extra stress.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:48

Zwepen en longeerlijnen zijn nou niet echt de manieren om je paard aan het trailer-laden te laten wennen....

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:07

Ik zou het eerst alleen proberen, je moet er gewoon een paar uur voor uittrekken, is misschien helemaal niet nodig, maar dan heb je in ieder geval geen haast.
Het is wel handig als er iemand in de buurt is die je kunt roepen of die op een afstand meekijkt en dan evt. kan helpen met bijv. de longeerlijnen.
Maar het echte laden zou ik eerst alleen proberen, veel paarden worden alleen maar dwars als er iemand achter gaat staan.

Laat je even weten hoe het is gegaan?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:39

Citaat:
En dan nog 1 tip: Stuur alle omstanders direct weg! Die kunnen je niet helpen en zorgen alleen maar voor extra stress.

dat hangt van het soort omstanders af, zolang ze rustig blijven en hun mond houden is er niks aan de hand.... Knipoog

er zijn op internet een heleboel tips en truc te vinden om je paard te leren trailer laden (er er zijn al tig topics over te vinden hier op Bokt), als je bang bent wat verkeerd te doen dan kun je er een ervaren iemand bij halen die je op weg helpt.

regel 1, neem de tijd en overhaast niks, wacht niet met oefenen tot je te laat bent voor je wedstrijd... Lachen

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:26

Geregistreerd op: 06-11-04
Posts: 788
Locatie: enkhuizen en deurne www.montyroberts.nl Ik heb hier hele goede ervaringen mee. Dit gaat via annemarie van den toorn. Zij is instructeur voor monty in nederland en doet het ook op de normale vriendelijke manier net zoiets als petra. Volgens mij werk petra met het zelfde halster als zij. Ik heb ook een paard die absoluut heel moeilijk laad maar annemarie heeft hele goede resultaten geboekt. zij heeft er 600 probleem paarden nu trailer mak gemaakt.. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, die van mij was echt heel moeilijk, de moeilijkste tot nu toe van de 600 heeft ze gezegd, maar je kan haar altijd nog keer mailen. Ze werkt op basis van no cure no pay.. je kan me ook altijd pb'en voor meer info over haar

September

Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: paard dat niet de trailer in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:32

Mijn pony was ook altijd erg bang met de trailer. Ze moest een tijdje in een wei staan, en we hadden de trailer in dat weitje als schuilstal gezet. uiteindelijk liep ze uit zichzelf de trailer in, ook toen ze gewoon weer op de manege stond.

Verder veel praten, deur aan de voorkant open, belonen, eventueel voordoen met een ander paard (paarden zijn natuurlijk kuddedieren) en zoals frank zegt, lekker poetsen enzo. laten zien dat het doodnormaal is.

Suc6 ermee!