Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:53

Ik heb ooit eens iets gelezen over het feit dat je een paard kunt opeisen als jij al lange tijd voor alle kosten opdraait.
Weet iemand precies hoe dit zit?
Hoe lang moet je dan bijv. al het onderhoud betaald hebben? Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:21

Ja en nee. Niet alleen staat daar een zekere tijd voor, ook moet je een bepaalde procedure volgen richting de eigenaar.
Als je dit aan de hand hebt, heb je maar een optie: ga praten met je rechtbijstand of advokaat.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:48

Het ligt er ook aan wat voor afspraken je met de eigenaar gemaakt hebt. Stel je spreekt samen af dat je het paard voor onbepaalde tijd in bruikleen krijgt en dat je als gebruiker het altijd terug mag brengen en als uitlener altijd weer op zou mogen komen halen. Ik zou het dan raar vinden als de lener na een tijdje zegt dat hij eigenaar van het paard is, omdat hij alle kosten heeft betaald. Hij heeft er toch ook gebruik van kunnen maken zonder voor het paard te betalen? Het ligt iets anders als de eigenaar besluit om het paard toch te verkopen. Dan zou je van te voren moeten afspraken dat de lener eerste recht van koop, tegen een van te voren overeengekomen prijs, heeft.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:01

Ik neem aan dat TS bedoelt dat ze bijv. een paard op stal heeft waarvan de eigenaar niet meer betaald en niet meer komt oid en die al een hele tijd onderhouden wordt nu oid. Dat gaat via de rechtbank, daar zijn volgens mij geen vast omschreven regels voor. Het duurt wel vrij lang eer zoiets erdoor is, een pensionhouder waar ik een stal huurde heeft zoiets ooit aan de hand gehad en dat is er niet op 123 door.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:03

Als ts dat bedoelt dan ligt de zaak anders. Dan lijkt het mij een kwestie van onbetaalde rekeningen en beslag leggen. Een tijdje geleden is er zo'n zaak bij de Rijdende Rechter geweest en de pensionhouder heeft die zaak gewonnen. Hij mocht het paard verkopen om uit de opbrengst de openstaande rekeningen te betalen. Je moet natuurlijk wel eerst de eigenaar van het paard de gelegenheid geven alsnog te betalen door bijv. herinneringen en aanmaningen te sturen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:04

Het gaat er misschien om wie er 'eigenaar' is van het paard en dat is degene die voor het grootste gedeelte in de onderhoud van het paard voorziet. En dat is soms lastig aan te tonen.

Maar ik ken wel 2 gevallen. De eerste was een verzorger en een eigenaar, waarbij de verzorger eigenlijk alles voor het paard betaalde en dus ook verzorgde. De eigenaar wilde het paard toen verkopen. De verzorger heeft toen via de rechtbank het paard toegewezen gekregen als zijnde haar eigendom, omdat zij dus alles betaalde en er voor zorgde.
2de geval was een manege eigenaar die een paard in pension had, waarvan al heeel lang geen stalling was betaald. Manege eigenaar heeft deze op den duur gewoon verkocht (zonder tussenkomst van de rechter oid). 2 of 3 jaar later kwamen de eigenaren die het paard daar dus hadden gestald en dus niet hadden betaald eens kijken naar het paard. Euh.... Clown

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 22:21

Het gaat in dit geval om een verzorger die 100% betaalt en een eigenaar die er niet naar omkijkt.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:53

Weet je welke afspraken er tussen de eigenaar en verzorger zijn gemaakt?

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 01:04

Auky schreef:
Het gaat in dit geval om een verzorger die 100% betaalt en een eigenaar die er niet naar omkijkt.

Typisch gevalletje advokaat, tenzij verzorger en eigenaar tot een overeenstemming komen, natuurlijk.
Zoals ik al zei: hiervoor bestaan wettelijke richtlijnen die gevolgd moeten worden, alvorens je ook maar een schijn van kans hebt om te slagen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:54

Jol1 schreef:
Weet je welke afspraken er tussen de eigenaar en verzorger zijn gemaakt?

Dat maakt niet veel uit. Het gaat er voor de wet/rechter om wie er voor het paard zorgt en voor onderhoud zorgt. En een soort gelijk geval van ts is al eens eerder geweest waarbij verzorger dus won.

In dit geval zou je vriendin het bij een rechter kunnen proberen, ik vraag me alleen af of het écht een reden is om naar de rechter te gaan. Wilt de eigenaar het paard verkopen oid?

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:40

Als je van te voren tussen eigenaar en verzorger de afspraak hebt dat de verzorger voor het onderhoud betaalt en het paard in bruikleen heeft, dan vind ik het raar dat je als verzorger het paard wilt houden. Dan had je hem gewoon moeten kopen. Stel je hebt een heel duur goed rijpaard en iemand wil graag op zo'n paard rijden, maar heeft geen geld om het te kopen. Dan betaal je dus een tijdje de stalling en het paard is van jou?

_inge_

Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:43

Bij ons op de manege hadden mensen met hun 2 paarden de hele tijd de stallingskosten niet betaald het liep hoog op hoe hoog weet ik niet ze mochten gaan met 1 paard en dat andere paard heeft de manege gehouden

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:56

Jol1 schreef:
Dan betaal je dus een tijdje de stalling en het paard is van jou?

Nee, zo werkt het niet. het gaat niet alleen om stallingsgeld maar ook om onderhoud. Je moet eigenlijk aantoonbaar kunnen maken dat jij als 'eigenaar' functioneert. En dan hebben we het niet over een maandje of 2 de 'zorg' overnemen. Knipoog

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:20

Toch vaag, als je hebt afgesproken dat je het paard leent, dan blijf ik het raar vinden als je het paard ineens wilt houden. Dan had je van te voren dat niet moeten afspreken. Het zou betekenen dat je nooit meer zonder risico een paard in bruikleen kan geven.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:48

Jol1 schreef:
Toch vaag, als je hebt afgesproken dat je het paard leent, dan blijf ik het raar vinden als je het paard ineens wilt houden. Dan had je van te voren dat niet moeten afspreken. Het zou betekenen dat je nooit meer zonder risico een paard in bruikleen kan geven.


Zo zit het niet in elkaar in deze situatie, maar ze wil liever niet het verhaal op het net hebben. Ben alleen voor haar op zoek naar hoe de wet in elkaar steekt wat dit betreft.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:14

Ik bedoel het ook niet in dit specifieke geval, maar in het algemeen. Ik heb nl. gemerkt dat er vaker over dit soort dingen onduidelijkheden zijn. Vaak worden zaken in goed vertrouwen mondeling geregeld en later blijken er allerlei onduidelijkheden te zijn. Het gaat dan niet over dingen die betaald zouden worden door een eigenaar en die dat dan niet betaald, maar echt over bruikleen.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:18

Oke, dan is de onduidelijkheid opgelost Lachen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:32

Denk dat zo`n vraag het beste bij een jurist op zijn plaats is Bloos Heb ooit ook 1 wanbetaler op stal gehad waarbij een bevriende advocaat mij ook een duwtje in de rug wilde geven om eens verder te kijken dan mijn neus lang was aangezien ik al maanden alle kosten ervoor maakten. Alleen voor dat paard was ik liever die kosten kwijt dan dat ik dat beest zou opeisen Clown

Maar volgens mij moet je dan vooral kunnen aantonen dat jij alle kosten betaald hebt en dat je de eigenaar diverse malen verzocht hebt te betalen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:42

Nee je mag helemaal niet het paard houden, mooie boel zou dat wezen!

Wel heb je zgn. retentierecht. Allereerst moet je de eigenaar meedelen (in een brief, liefst aangetekend) dat hij moet betalen voor datum x en dat je anders van het retentierecht gebruik zult maken.

Als de eigenaar niet betaalt, dan kan je hem weigeren om bij zn paard te komen. Dus een verbod om op je erf te komen en een hangslot op de wei. Maar je bent verplicht om het paard (minimale) verzorging te geven (en je mag het dus niet verkopen!).
Ondertussen kan je via een procedure je geld opeisen. Daarbij kan het zover komen dat een deurwaarder beslag legt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:54

Beetje moeilijk om, zonder de exacte afspraken te weten, hier een advies te geven. Denk dat je het beste met alle bewijsmateriaal dat je hebt naar een advocaat kunt en hun laten bekijken of zij er iets mee kunnen. Je kunt altijd het eerste orientatie uur gratis advies krijgen. Ga dan wel naar een die een beetje op de hoogte is van dit soort zaken bv www.paardenadvocaat.nl

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard opeisen na lang betalen v onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:57

Lijkt mij niet. Ik ga ervan uit dat je uit eigen beweging bepaalde kosten voor het betreffende paard op je hebt genomen. En indien je vind dat je eigenaar nalatig was en dat jij daardoor bepaalde zaken betaald heb (en dan denk ik aan veearts en hoefsmid kosten) dan had je de eigenaar daarop aan moeten spreken.