Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:10

De pony die ik gekocht heb blijkt te weven, en niet zo'n beetje ook!
Dit is bij verkoop NIET vermeld, en wordt door de eigenaren ook ontkent, echter heb ik inmiddels een advertentie van hen gevonden waarin men aangeeft dat zij "licht weeft", sorry dit is geen licht weven, maar het is hoe dan ook niet gemeld!!

De vorige eigenaren hadden gezegd dat het paard ten alle tijden terug naar hen toe moest, nu ik het paardje echter na tien dagen om deze reden terug wil doen willen ze er 300 euro minder voor terug geven onder het mom van wij hebben gebracht (daar stonden ze zelf op) wij moeten halen (wij willen hem best terugbrengen) we hadden hem in de tussentijd in de lessen kunnen gebruiken (bij koop is aangegeven dat ze zelden in de lessen gebruikt werd) en meer van dat soort smoesjes.
Daarnaast suggereert men dat ik het paard verpest en verslechterd zou hebben, Hamer zij deed dit bij hen immers niet. Rolleyes

Ik vind deze "eis" verre van reeel, en hoor verder van alle kanten dat weven een koopvernietigend gebrek is, mits gemeld binnen zes weken, waar we dus ruim inzitten.
Een telefoongesprek deze middag liep volledig uit de hand, waarbij de verkoper op een gegeven moment opgehangen heeft.

Nu wil ik ze dus een mail gaan sturen met daarin dat ze verplicht zijn het paard (voor het betaalde bedrag) weer terug te nemen, echter dit zou ik graag staven met bewijzen. Ik heb al aardig lopen zoeken, maar kan niet hele duidelijke info vinden.

HELP!! Wie weet er goede duidelijke info hierover op het internet?????

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:59

Weven is zeker een koopvernietigend gebrek.
Heb een tijdje terug moeten getuigen in een rechtzaak, ik kende het betreffende paard al van jongs af aan (had er trouwens geen financiele belangen bij oid) en wist dat hij niet weefde, maar op de een of andere manier hebben de 'kopers' toch gewonnen en moest het paard terug. (weet het fijne er niet van verder, de motivatie achter de uitspraak)

Anoniem

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:01

Je paard kan zeker terug.

Maak ook een printscreen van het bericht wat je gevonden hebt.
Sla het op en print het uit.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:05

Stuur anders ook een (aangetekende) brief, mails zijn makkelijk te veranderen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:13

Bedankt voor de reacties!

@ Runningkawa, die printscreen heb ik idd gemaakt Ja Bovendien heb ik contact gehad met de eigenaar van de website welke heel meewerkend was, en me toegezegd heeft dat ik zo de orginele mails kan krijgen die zij ontvangen had waarin de advertentietekst stond!

@ Misser, ja klopt hebben wij ook al aangedacht.

Er is gisteravond een mail hun kant op gegaan, met de mededeling dat er geen sprake is van terugkopen en dus een ander bedrag, maar terugnemen ivm verborgen gebrek en dat ze dit wettelijk verplicht zijn.
Verder heb ik in de de mail duidelijk vermeld, dat en wanneer ik aangegeven heb dat het paard weeft, dit ivm het verplichte melden binnen bepaalde tijd.
Ik heb ze verteld over de gevonden advertentie, en ze dringend verzocht om binnen 24 uur te laten weten wanneer ze denken het paard weer voor mijn geld om te gaan ruilen.

Even in korte lijnen dan dus. Knipoog

Mocht reactie uitblijven dan is de volgende stap idd een aangetekende brief. Bovendien ben ik van plan als dit niet heel vlot opgelost wordt de kosten voor stalling etc van het paard ook in rekening te brengen. Ik heb nu immers ongewenst een paard op stal staan wat terug bij hen hoort te zijn. Nou is een termijn van enige dagen om dat af te handelen denk ik redelijk, maar het moet niet te lang gaan duren.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:16

Ergste vind ik trouwens nog dat het paardje hier de dupe van wordt. Die is gewoon duidelijk niet gelukkig, en ik wil hem op dit moment niet meer onder zadel nemen uit angst voor mogelijke blessures en dus nog meer problemen.

Eerst mocht het dier pertinent niet aan een ander doorverkocht worden, en nu moeten we het maar naar een handelaar doen als ons dat goeddunkt.
Naar idee dat ik het diertje tegen wil en dank terug moet zien te krijgen naar een plek waar die blijkbaar niet meer welkom is. Boos!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:24

Laat een dierenarts een rapport opmaken ! En wat nog belangrijk is : heb je een faktuur ? Want ik vrees dat dit een rechtszaak wordt... Lijst

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:27

nog even ter info : koopvernietigende gebreken (die ik zeker weet) zijn : weven, luchtzuigen, kribbebijten, hoefkatrol, cornage, dampigheid, stille kolder en droes. Als je even googlet op "koopvernietigend gebrek" en "paard" vind je vast wel rechtspraak hieromtrent. Succes !

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:37

Punt is wel dat er is aangegeven dat het beestje al weefde (al zou het licht zijn). Het is niet heel onwaarschijnlijk dat een paard het in een nieuwe omgeving erger (of juist minder) gaat doen. Ik zeg niet dat dat bij jouw het geval is, maar dit bemoeilijkt het wel.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:43

concorde: even goed lezen. Knipoog er is staat dat het NIET is verteld.
ze heeft echter op internet een advertentie gevonden waarin het wel staat vermeld. de verkopers waren er dus wel degelijk van op de hoogte

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:22

Oh, sorry, ik meende dat TS de pony gekocht had naar aanleiding van die advertentie en het dus wist.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:33

Concorde schreef:
Oh, sorry, ik meende dat TS de pony gekocht had naar aanleiding van die advertentie en het dus wist.


Nope, niet dus. Sterker nog er is mij verteld dat ze helemaal niet officieel te koop stond, ze had namelijk gereageerd op een advertentie van mij die haar aansprak. Was dus ook erg verbaasd dat ik die advertentie vond!!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:42

Heb je de verkopers gevraagd of ze weeft (voor je besloot haar te kopen) of heb je op een andere manier naar eventuele gebreken gevraagd?
Dat zou jouw positie namelijk sterker maken, hoewel het moeilijk te bewijzen is.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 19:03

Misser schreef:
Heb je de verkopers gevraagd of ze weeft (voor je besloot haar te kopen) of heb je op een andere manier naar eventuele gebreken gevraagd?
Dat zou jouw positie namelijk sterker maken, hoewel het moeilijk te bewijzen is.


We hebben het er zelfs uitgebreid over gehad. Aangezien ze wel aangaven dat ze als ze onzeker is en aandacht vraagt, met het hoofd kon zwaaien, we hebben toen meerdere malen uitdrukkelijk gevraagd of ze niet met het lichaam meeschommelt en dus weeft. Er is ons verzekerd dat dat niet het geval was.

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:01

Sterkte, mijn ervaring is dat het heel lastig gaat worden. Als ze echt niet willen, dan wordt het een rechtzaak, en dat kan wel een jaar duren. En al die tijd moet jij het paard houden en verzorgen en voor alle kosten opdraaien.

jasmijntje
Berichten: 267
Geregistreerd: 09-05-05

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:12


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:06

Is dat het enige minpuntje aan het paard dat het weeft?
Ik heb ook een paard gekocht zonder gebreken. Zodra het bij mij op stal kwam begon het als een gek te weven. Verder was ze helemaal naar mijn wens en heb d'r gehouden. Sta nu al weer 3 maanden op een stal waar ze dagelijks naar buiten gaat. EN het weven is opgehouden.
Ik vraag me af weet je zeker dat de advertentie die je zag van het zelfde paard is?
En is het paard verder helemaal naar je wens? Dan zou je kunnen overwegen om de stalling te veranderen in voordeel van het weven.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 22:17

felicity schreef:
Is dat het enige minpuntje aan het paard dat het weeft?
Ik heb ook een paard gekocht zonder gebreken. Zodra het bij mij op stal kwam begon het als een gek te weven. Verder was ze helemaal naar mijn wens en heb d'r gehouden. Sta nu al weer 3 maanden op een stal waar ze dagelijks naar buiten gaat. EN het weven is opgehouden.
Ik vraag me af weet je zeker dat de advertentie die je zag van het zelfde paard is?
En is het paard verder helemaal naar je wens? Dan zou je kunnen overwegen om de stalling te veranderen in voordeel van het weven.


Dat ie weeft vind ik geen minpuntje, ik vind het een groot probleem! Sorry maar dit dier weeft waarschijnlijk al heel lang en ik kan niet aan de buitenkant zien in hoeverre de benen al schade hebben opgelopen.
Het paard gaat op deze stal dagelijks naar buiten, enige optie zou een stal zijn waar ze 24/7 buiten staat, maar dat wil ik niet.
Verder zijn er wel kleine dingen die ik als minpunten ervaar, maar die nooit reden zouden zijn geweest het dier weg/terug te willen doen, het weven is dat wel degelijk.

Ik weet 100% zeker dat het dit paard is op de advertentie, naam staat erbij, foto's die ik ook gekregen heb staan erbij en het tel + woonplaats verkoper staan erbij. Geloof me, echt geen twijfel mogelijk, anders zou ik het niet zo stellig melden.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:36

Alwiene schreef:
Ik vind deze "eis" verre van reeel, en hoor verder van alle kanten dat weven een koopvernietigend gebrek is, mits gemeld binnen zes weken, waar we dus ruim inzitten.


Je hebt zelfs 6 maanden de tijd daarvoor.

Anoniem

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:46

6 maanden geld toch alleen als je van een bedrijf koopt?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:30

Pfoei nu vraag je me wat, dat zou ik eens moeten nazoeken.

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:36

Neem eens contact op met die advocaat. Meestal is een eerste orientatie gesprek gratis en kun je dan advies krijgen wat de mogelijkheden zijn en de kans van slagen is.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:39

als het niet vermeld iskan je het idd onnietig veklaren. wel door middel van eendierenarts en dan zijnhun verplicht het dier terug te nemen.

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:41

Ik dacht dat weven een stalondeugd is en daarvoor gelden eerder termijnen van dagen. Maar omdat er eerder al door de verkoper een advertentie is geplaatst waar weven in werd genoemd geld die termijn niet meer. Het paard deed het al voor de koop en dit is bij de koop niet genoemd.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Weven koopvernietigend gebrek?! Bewijzen? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:37

runningkawa schreef:
6 maanden geld toch alleen als je van een bedrijf koopt?

ja, dit betreft alleen consumentenkoop.

De antedateringsperiode van een stalondeugd is maar enkele dagen.

Je moet een dierenarts laten vaststellen dat het paard daadwerkelijk een stalondeugd heeft.